REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polska wersja wytycznych raportowania niefinansowego G4 jest już dostępna

Polska Izba Biegłych Rewidentów
Samorząd zawodowy biegłych rewidentów
Polska wersja wytycznych raportowania niefinansowego G4 jest już dostępna
Polska wersja wytycznych raportowania niefinansowego G4 jest już dostępna
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

60 proc. przedsiębiorstw na świecie stosuje standardy GRI przy raportowaniu danych niefinansowych. Teraz także polskie firmy mogą stosować międzynarodowe wytyczne. KIBR był partnerem tłumaczenia najnowszej wersji standardu na język polski. 28 czerwca 2016 r. w Ministerstwie Rozwoju odbyła się konferencja z okazji upublicznienia polskiej wersji standardu.

– Raportowanie niefinansowe odzwierciedla fundamentalne zmiany w sposobie myślenia o firmie i jej rozwoju. Ale żeby polski biznes był obecny w globalnej gospodarce powinien komunikować się globalnym językiem – mówiła na konferencji zorganizowanej z okazji publikacji polskiej wersji wytycznych GRI G4 Liliana Anam, menedżer CSRinfo, jedna z koordynatorek projektu tłumaczenia standardów. Wytyczne GRI to najbardziej popularny, dostępny bezpłatnie międzynarodowy standard raportowania niefinansowego. Podczas gdy w Polsce opublikowano do dziś 200 raportów społecznych, w bazie GRI znajduje się ich aż 30 tysięcy z 90 różnych krajów. Udostępnienie polskiej wersji najbardziej popularnych międzynarodowych standardów może być impulsem do rozwoju tej części raportowania w Polsce. Dodatkowym impulsem będzie wejście w życie unijnej dyrektywy nakładającej na część rynku obowiązek raportowania niektórych informacji pozafinansowych. 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Najpopularniejszy standard raportowania niefinansowego

Choć polscy przedsiębiorcy mają do dyspozycji kilka standardów raportowania niefinansowego eksperci na konferencji przyznali, że wytyczne GRI są tymi najczęściej wybieranymi. – Standard G4 ułatwia określenie istotności prezentowanych informacji, pozwala na ustalenie wagi istotnych aspektów raportowania oraz prezentuje propozycje wskaźników raportowania dla wielu branż – wylicza Liliana Anam. Dodatkowo standard zapewnia porównywalność między firmami i branżami. Dzięki temu interesariuszom łatwiej podjąć decyzję dotyczącą przedsiębiorstwa. – Pomagamy mierzyć istotne odpowiedzialności przedsiębiorstw. Zależy nam, żeby rozwój zrównoważony miał wpływ na każdą decyzję podejmowaną w przedsiębiorstwie – mówiła Shivani Rajpal z Global Reporting Initiative.

Jej zdaniem standardy GRI są też atrakcyjne, ponieważ prezentują różne perspektywy – tworzyli je ludzie z różnych krajów, z różnych branż, sektorów i departamentów. O popularności standardu świadczyć może fakt, że aż 60 proc. firm raportując używa właśnie GRI, i aż 30 państw odnosi się do nich tworząc krajowe regulacje. – Przedsiębiorcy mają do dyspozycji kilka standardów, ale GRI na tym tle pozytywnie się wyróżnia – mówiła z kolei Irena Pichola, Partner Deloitte, Lider Zespołu ds. zrównoważonego Rozwoju w Polsce i Europie Środkowej.

Z wytycznych GRI od lat korzysta m.in. Grupa Lotos, dla której wybór standardu był wynikiem analizy pod kątem powszechności wykorzystywania przez biznes z branży. – Liczyła się także porównywalność, jakość i rzetelność pokazywania danych, co z kolei przekłada się na polepszenie sposobu zarządzania i procesów biznesowych – mówiła Jowita Twardowska, Dyrektor ds. Marketingu i Komunikacji w grupie Lotos.

REKLAMA

Raportowanie niefinansowe nie tylko dla chętnych

Ale wytyczne GRI mogą okazać się firmom pomocne, gdy przyjdzie im spełnić wymogi wynikające z unijnej dyrektywy w sprawie obowiązku raportowania niektórych danych niefinansowych. Ta wchodzi w życie już w 2017 roku. Szacuje się, że przepis obejmie około 250-300 polskich spółek. Nowe przepisy zakładają, że obowiązek raportowania niefinansowego będą miały jednostki zainteresowania publicznego, których wielkość zatrudnienia przekracza 500 osób i jest spełniony jeden z dwóch warunków – suma bilansowa przekracza 85 mln zł lub osiągane przychody netto przekraczają 170 mln zł. Firmy będą musiały rozszerzyć raportowanie o ujawnianie istotnych danych dotyczących co najmniej kwestii środowiskowych, spraw społecznych i pracowniczych, poszanowania praw człowieka oraz przeciwdziałania korupcji i łapownictwu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Agnieszka Stachniak, zastępca dyrektora Departamentu Rachunkowości i Rewizji Finansowej Ministerstwa Finansów poinformowała uczestników konferencji, że raportowanie będzie odbywało się w cyklu rocznym, a firmy będą mogły informacje niefinansowe zawrzeć w swoim sprawozdaniu finansowym lub w osobnym dokumencie. Firmy będą miały także dowolność jeśli chodzi o wybór standardu raportowania. – Należy pamiętać, że raportowanie opiera się o zasadę „stosuj lub wyjaśnij”. Oznacza, to że przepisy nie narzucają obowiązku prowadzeni biznesu w sposób odpowiedzialny, wymuszają tylko raportowanie sposobu prowadzenia biznesu – wyjaśniła Agnieszka Stachniak.

Zewnętrzna weryfikacja nieobowiązkowa ale ważna

Ministerstwo nie skorzystało natomiast z opcji nałożenia obowiązku zewnętrznej weryfikacji prezentowanych danych niefinansowych. – Zależało nam, żeby zachować maksymalną elastyczność przepisów w zakresie raportowania niefinansowego, oraz aby nie wprowadzać innych dodatkowych obciążeń dla jednostek niż te minimalne wymagane dyrektywą – wyjaśniła Stachniak. Eksperci uczestniczący w konferencji zgodnie przyznali jednak, że choć zewnętrzna weryfikacja raportów niefinansowych nie jest ostatecznie obowiązkowa, to warto się na nią zdecydować.

– Myślę, że większość firm zdecyduje się zewnętrzną weryfikację, bo to też większa pewność dla odbiorców raportu. To na podstawie tych danych czytelnicy sprawozdania będą podejmować kluczowe decyzje dotyczące firmy – mówiła Ewa Sowińska, zastępca prezesa KRBR i dodała, że biegły rewident jest w tym wypadku traktowany w pewnym sensie jak głos interesariuszy. – Zewnętrzna weryfikacja to także  oszczędność czasu, bo odbiorca raportu nie musi sam sprawdzać ich poprawności – dodała.

– Staramy się przygotować środowisko biegłych rewidentów do tej nowej roli – mówiła po konferencji z kolei Ewelina Kaczorowska, kierownik Działu Samorządowego odpowiedzialna za rozwój CSR w biurze KIBR. KIBR w ramach tematów obligatoryjnego doskonalenia zawodowego w 2017 roku zapewnił informacje dotyczące polityk CSR oraz raportowania niefinansowego.

KIBR członkiem partnerstwa na rzecz tłumaczenia standardu GRI

Za tłumaczenie standardów GRI G4 odpowiedzialna była grupa robocza ds. monitorowania trendów CSR przy zespole do spraw społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw. KIBR w zespole reprezentowała Ewa Sowińska. Prace tłumaczeniowe rozpoczęły się jeszcze w lutym 2015 roku. Ze względu na skomplikowane wymogi GRI standard w polskiej wersji został zaprezentowany dopiero na czerwcowej konferencji, której partnerem był KIBR. W partnerstwie na rzecz tłumaczenia standardu GRI G4 oprócz Krajowej Izby Biegłych Rewidentów uczestniczyli Forum odpowiedzialnego Biznesu, Deloitte, Provident Polska S.A. oraz Grupa Lotos S.A.  Konferencją zorganizowały Ministerstwo Rozwoju i firma doradcza CSRinfo.

Zachęcamy do pobrania bezpłatnych materiałów:

Informator  – „Krajowa Izba Biegłych Rewidentów odpowiedzialny partner dla biznesu”

Standard GRI G4 w wersji polskiej (podręcznik stosowania wytycznych oraz zasady raportowania i wskaźniki)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość zrezygnowania z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA