REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polska wersja wytycznych raportowania niefinansowego G4 jest już dostępna

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Polska Izba Biegłych Rewidentów
Samorząd zawodowy biegłych rewidentów
Polska wersja wytycznych raportowania niefinansowego G4 jest już dostępna
Polska wersja wytycznych raportowania niefinansowego G4 jest już dostępna
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

60 proc. przedsiębiorstw na świecie stosuje standardy GRI przy raportowaniu danych niefinansowych. Teraz także polskie firmy mogą stosować międzynarodowe wytyczne. KIBR był partnerem tłumaczenia najnowszej wersji standardu na język polski. 28 czerwca 2016 r. w Ministerstwie Rozwoju odbyła się konferencja z okazji upublicznienia polskiej wersji standardu.

– Raportowanie niefinansowe odzwierciedla fundamentalne zmiany w sposobie myślenia o firmie i jej rozwoju. Ale żeby polski biznes był obecny w globalnej gospodarce powinien komunikować się globalnym językiem – mówiła na konferencji zorganizowanej z okazji publikacji polskiej wersji wytycznych GRI G4 Liliana Anam, menedżer CSRinfo, jedna z koordynatorek projektu tłumaczenia standardów. Wytyczne GRI to najbardziej popularny, dostępny bezpłatnie międzynarodowy standard raportowania niefinansowego. Podczas gdy w Polsce opublikowano do dziś 200 raportów społecznych, w bazie GRI znajduje się ich aż 30 tysięcy z 90 różnych krajów. Udostępnienie polskiej wersji najbardziej popularnych międzynarodowych standardów może być impulsem do rozwoju tej części raportowania w Polsce. Dodatkowym impulsem będzie wejście w życie unijnej dyrektywy nakładającej na część rynku obowiązek raportowania niektórych informacji pozafinansowych. 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Najpopularniejszy standard raportowania niefinansowego

Choć polscy przedsiębiorcy mają do dyspozycji kilka standardów raportowania niefinansowego eksperci na konferencji przyznali, że wytyczne GRI są tymi najczęściej wybieranymi. – Standard G4 ułatwia określenie istotności prezentowanych informacji, pozwala na ustalenie wagi istotnych aspektów raportowania oraz prezentuje propozycje wskaźników raportowania dla wielu branż – wylicza Liliana Anam. Dodatkowo standard zapewnia porównywalność między firmami i branżami. Dzięki temu interesariuszom łatwiej podjąć decyzję dotyczącą przedsiębiorstwa. – Pomagamy mierzyć istotne odpowiedzialności przedsiębiorstw. Zależy nam, żeby rozwój zrównoważony miał wpływ na każdą decyzję podejmowaną w przedsiębiorstwie – mówiła Shivani Rajpal z Global Reporting Initiative.

Jej zdaniem standardy GRI są też atrakcyjne, ponieważ prezentują różne perspektywy – tworzyli je ludzie z różnych krajów, z różnych branż, sektorów i departamentów. O popularności standardu świadczyć może fakt, że aż 60 proc. firm raportując używa właśnie GRI, i aż 30 państw odnosi się do nich tworząc krajowe regulacje. – Przedsiębiorcy mają do dyspozycji kilka standardów, ale GRI na tym tle pozytywnie się wyróżnia – mówiła z kolei Irena Pichola, Partner Deloitte, Lider Zespołu ds. zrównoważonego Rozwoju w Polsce i Europie Środkowej.

Z wytycznych GRI od lat korzysta m.in. Grupa Lotos, dla której wybór standardu był wynikiem analizy pod kątem powszechności wykorzystywania przez biznes z branży. – Liczyła się także porównywalność, jakość i rzetelność pokazywania danych, co z kolei przekłada się na polepszenie sposobu zarządzania i procesów biznesowych – mówiła Jowita Twardowska, Dyrektor ds. Marketingu i Komunikacji w grupie Lotos.

REKLAMA

Raportowanie niefinansowe nie tylko dla chętnych

Ale wytyczne GRI mogą okazać się firmom pomocne, gdy przyjdzie im spełnić wymogi wynikające z unijnej dyrektywy w sprawie obowiązku raportowania niektórych danych niefinansowych. Ta wchodzi w życie już w 2017 roku. Szacuje się, że przepis obejmie około 250-300 polskich spółek. Nowe przepisy zakładają, że obowiązek raportowania niefinansowego będą miały jednostki zainteresowania publicznego, których wielkość zatrudnienia przekracza 500 osób i jest spełniony jeden z dwóch warunków – suma bilansowa przekracza 85 mln zł lub osiągane przychody netto przekraczają 170 mln zł. Firmy będą musiały rozszerzyć raportowanie o ujawnianie istotnych danych dotyczących co najmniej kwestii środowiskowych, spraw społecznych i pracowniczych, poszanowania praw człowieka oraz przeciwdziałania korupcji i łapownictwu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Agnieszka Stachniak, zastępca dyrektora Departamentu Rachunkowości i Rewizji Finansowej Ministerstwa Finansów poinformowała uczestników konferencji, że raportowanie będzie odbywało się w cyklu rocznym, a firmy będą mogły informacje niefinansowe zawrzeć w swoim sprawozdaniu finansowym lub w osobnym dokumencie. Firmy będą miały także dowolność jeśli chodzi o wybór standardu raportowania. – Należy pamiętać, że raportowanie opiera się o zasadę „stosuj lub wyjaśnij”. Oznacza, to że przepisy nie narzucają obowiązku prowadzeni biznesu w sposób odpowiedzialny, wymuszają tylko raportowanie sposobu prowadzenia biznesu – wyjaśniła Agnieszka Stachniak.

Zewnętrzna weryfikacja nieobowiązkowa ale ważna

Ministerstwo nie skorzystało natomiast z opcji nałożenia obowiązku zewnętrznej weryfikacji prezentowanych danych niefinansowych. – Zależało nam, żeby zachować maksymalną elastyczność przepisów w zakresie raportowania niefinansowego, oraz aby nie wprowadzać innych dodatkowych obciążeń dla jednostek niż te minimalne wymagane dyrektywą – wyjaśniła Stachniak. Eksperci uczestniczący w konferencji zgodnie przyznali jednak, że choć zewnętrzna weryfikacja raportów niefinansowych nie jest ostatecznie obowiązkowa, to warto się na nią zdecydować.

– Myślę, że większość firm zdecyduje się zewnętrzną weryfikację, bo to też większa pewność dla odbiorców raportu. To na podstawie tych danych czytelnicy sprawozdania będą podejmować kluczowe decyzje dotyczące firmy – mówiła Ewa Sowińska, zastępca prezesa KRBR i dodała, że biegły rewident jest w tym wypadku traktowany w pewnym sensie jak głos interesariuszy. – Zewnętrzna weryfikacja to także  oszczędność czasu, bo odbiorca raportu nie musi sam sprawdzać ich poprawności – dodała.

– Staramy się przygotować środowisko biegłych rewidentów do tej nowej roli – mówiła po konferencji z kolei Ewelina Kaczorowska, kierownik Działu Samorządowego odpowiedzialna za rozwój CSR w biurze KIBR. KIBR w ramach tematów obligatoryjnego doskonalenia zawodowego w 2017 roku zapewnił informacje dotyczące polityk CSR oraz raportowania niefinansowego.

KIBR członkiem partnerstwa na rzecz tłumaczenia standardu GRI

Za tłumaczenie standardów GRI G4 odpowiedzialna była grupa robocza ds. monitorowania trendów CSR przy zespole do spraw społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw. KIBR w zespole reprezentowała Ewa Sowińska. Prace tłumaczeniowe rozpoczęły się jeszcze w lutym 2015 roku. Ze względu na skomplikowane wymogi GRI standard w polskiej wersji został zaprezentowany dopiero na czerwcowej konferencji, której partnerem był KIBR. W partnerstwie na rzecz tłumaczenia standardu GRI G4 oprócz Krajowej Izby Biegłych Rewidentów uczestniczyli Forum odpowiedzialnego Biznesu, Deloitte, Provident Polska S.A. oraz Grupa Lotos S.A.  Konferencją zorganizowały Ministerstwo Rozwoju i firma doradcza CSRinfo.

Zachęcamy do pobrania bezpłatnych materiałów:

Informator  – „Krajowa Izba Biegłych Rewidentów odpowiedzialny partner dla biznesu”

Standard GRI G4 w wersji polskiej (podręcznik stosowania wytycznych oraz zasady raportowania i wskaźniki)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

REKLAMA

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To pokłosie dyrektywy UE - przepisy już obowiązują

Rozpoczyna się rewolucja w opodatkowaniu, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe globalne koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od kraju, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić swoją politykę prowadzenia optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

REKLAMA

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

REKLAMA