REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polska wersja wytycznych raportowania niefinansowego G4 jest już dostępna

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Polska Izba Biegłych Rewidentów
Samorząd zawodowy biegłych rewidentów
Polska wersja wytycznych raportowania niefinansowego G4 jest już dostępna
Polska wersja wytycznych raportowania niefinansowego G4 jest już dostępna
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

60 proc. przedsiębiorstw na świecie stosuje standardy GRI przy raportowaniu danych niefinansowych. Teraz także polskie firmy mogą stosować międzynarodowe wytyczne. KIBR był partnerem tłumaczenia najnowszej wersji standardu na język polski. 28 czerwca 2016 r. w Ministerstwie Rozwoju odbyła się konferencja z okazji upublicznienia polskiej wersji standardu.

– Raportowanie niefinansowe odzwierciedla fundamentalne zmiany w sposobie myślenia o firmie i jej rozwoju. Ale żeby polski biznes był obecny w globalnej gospodarce powinien komunikować się globalnym językiem – mówiła na konferencji zorganizowanej z okazji publikacji polskiej wersji wytycznych GRI G4 Liliana Anam, menedżer CSRinfo, jedna z koordynatorek projektu tłumaczenia standardów. Wytyczne GRI to najbardziej popularny, dostępny bezpłatnie międzynarodowy standard raportowania niefinansowego. Podczas gdy w Polsce opublikowano do dziś 200 raportów społecznych, w bazie GRI znajduje się ich aż 30 tysięcy z 90 różnych krajów. Udostępnienie polskiej wersji najbardziej popularnych międzynarodowych standardów może być impulsem do rozwoju tej części raportowania w Polsce. Dodatkowym impulsem będzie wejście w życie unijnej dyrektywy nakładającej na część rynku obowiązek raportowania niektórych informacji pozafinansowych. 

REKLAMA

Najpopularniejszy standard raportowania niefinansowego

REKLAMA

Choć polscy przedsiębiorcy mają do dyspozycji kilka standardów raportowania niefinansowego eksperci na konferencji przyznali, że wytyczne GRI są tymi najczęściej wybieranymi. – Standard G4 ułatwia określenie istotności prezentowanych informacji, pozwala na ustalenie wagi istotnych aspektów raportowania oraz prezentuje propozycje wskaźników raportowania dla wielu branż – wylicza Liliana Anam. Dodatkowo standard zapewnia porównywalność między firmami i branżami. Dzięki temu interesariuszom łatwiej podjąć decyzję dotyczącą przedsiębiorstwa. – Pomagamy mierzyć istotne odpowiedzialności przedsiębiorstw. Zależy nam, żeby rozwój zrównoważony miał wpływ na każdą decyzję podejmowaną w przedsiębiorstwie – mówiła Shivani Rajpal z Global Reporting Initiative.

Jej zdaniem standardy GRI są też atrakcyjne, ponieważ prezentują różne perspektywy – tworzyli je ludzie z różnych krajów, z różnych branż, sektorów i departamentów. O popularności standardu świadczyć może fakt, że aż 60 proc. firm raportując używa właśnie GRI, i aż 30 państw odnosi się do nich tworząc krajowe regulacje. – Przedsiębiorcy mają do dyspozycji kilka standardów, ale GRI na tym tle pozytywnie się wyróżnia – mówiła z kolei Irena Pichola, Partner Deloitte, Lider Zespołu ds. zrównoważonego Rozwoju w Polsce i Europie Środkowej.

Z wytycznych GRI od lat korzysta m.in. Grupa Lotos, dla której wybór standardu był wynikiem analizy pod kątem powszechności wykorzystywania przez biznes z branży. – Liczyła się także porównywalność, jakość i rzetelność pokazywania danych, co z kolei przekłada się na polepszenie sposobu zarządzania i procesów biznesowych – mówiła Jowita Twardowska, Dyrektor ds. Marketingu i Komunikacji w grupie Lotos.

Raportowanie niefinansowe nie tylko dla chętnych

REKLAMA

Ale wytyczne GRI mogą okazać się firmom pomocne, gdy przyjdzie im spełnić wymogi wynikające z unijnej dyrektywy w sprawie obowiązku raportowania niektórych danych niefinansowych. Ta wchodzi w życie już w 2017 roku. Szacuje się, że przepis obejmie około 250-300 polskich spółek. Nowe przepisy zakładają, że obowiązek raportowania niefinansowego będą miały jednostki zainteresowania publicznego, których wielkość zatrudnienia przekracza 500 osób i jest spełniony jeden z dwóch warunków – suma bilansowa przekracza 85 mln zł lub osiągane przychody netto przekraczają 170 mln zł. Firmy będą musiały rozszerzyć raportowanie o ujawnianie istotnych danych dotyczących co najmniej kwestii środowiskowych, spraw społecznych i pracowniczych, poszanowania praw człowieka oraz przeciwdziałania korupcji i łapownictwu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Agnieszka Stachniak, zastępca dyrektora Departamentu Rachunkowości i Rewizji Finansowej Ministerstwa Finansów poinformowała uczestników konferencji, że raportowanie będzie odbywało się w cyklu rocznym, a firmy będą mogły informacje niefinansowe zawrzeć w swoim sprawozdaniu finansowym lub w osobnym dokumencie. Firmy będą miały także dowolność jeśli chodzi o wybór standardu raportowania. – Należy pamiętać, że raportowanie opiera się o zasadę „stosuj lub wyjaśnij”. Oznacza, to że przepisy nie narzucają obowiązku prowadzeni biznesu w sposób odpowiedzialny, wymuszają tylko raportowanie sposobu prowadzenia biznesu – wyjaśniła Agnieszka Stachniak.

Zewnętrzna weryfikacja nieobowiązkowa ale ważna

Ministerstwo nie skorzystało natomiast z opcji nałożenia obowiązku zewnętrznej weryfikacji prezentowanych danych niefinansowych. – Zależało nam, żeby zachować maksymalną elastyczność przepisów w zakresie raportowania niefinansowego, oraz aby nie wprowadzać innych dodatkowych obciążeń dla jednostek niż te minimalne wymagane dyrektywą – wyjaśniła Stachniak. Eksperci uczestniczący w konferencji zgodnie przyznali jednak, że choć zewnętrzna weryfikacja raportów niefinansowych nie jest ostatecznie obowiązkowa, to warto się na nią zdecydować.

– Myślę, że większość firm zdecyduje się zewnętrzną weryfikację, bo to też większa pewność dla odbiorców raportu. To na podstawie tych danych czytelnicy sprawozdania będą podejmować kluczowe decyzje dotyczące firmy – mówiła Ewa Sowińska, zastępca prezesa KRBR i dodała, że biegły rewident jest w tym wypadku traktowany w pewnym sensie jak głos interesariuszy. – Zewnętrzna weryfikacja to także  oszczędność czasu, bo odbiorca raportu nie musi sam sprawdzać ich poprawności – dodała.

– Staramy się przygotować środowisko biegłych rewidentów do tej nowej roli – mówiła po konferencji z kolei Ewelina Kaczorowska, kierownik Działu Samorządowego odpowiedzialna za rozwój CSR w biurze KIBR. KIBR w ramach tematów obligatoryjnego doskonalenia zawodowego w 2017 roku zapewnił informacje dotyczące polityk CSR oraz raportowania niefinansowego.

KIBR członkiem partnerstwa na rzecz tłumaczenia standardu GRI

Za tłumaczenie standardów GRI G4 odpowiedzialna była grupa robocza ds. monitorowania trendów CSR przy zespole do spraw społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw. KIBR w zespole reprezentowała Ewa Sowińska. Prace tłumaczeniowe rozpoczęły się jeszcze w lutym 2015 roku. Ze względu na skomplikowane wymogi GRI standard w polskiej wersji został zaprezentowany dopiero na czerwcowej konferencji, której partnerem był KIBR. W partnerstwie na rzecz tłumaczenia standardu GRI G4 oprócz Krajowej Izby Biegłych Rewidentów uczestniczyli Forum odpowiedzialnego Biznesu, Deloitte, Provident Polska S.A. oraz Grupa Lotos S.A.  Konferencją zorganizowały Ministerstwo Rozwoju i firma doradcza CSRinfo.

Zachęcamy do pobrania bezpłatnych materiałów:

Informator  – „Krajowa Izba Biegłych Rewidentów odpowiedzialny partner dla biznesu”

Standard GRI G4 w wersji polskiej (podręcznik stosowania wytycznych oraz zasady raportowania i wskaźniki)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

Niższe grzywny za niektóre przestępstwa skarbowe od 2026 roku. Nowelizacja Kks i Ordynacji podatkowej przyjęta przez rząd

W dniu 27 maja 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy (kks) oraz ustawy - Ordynacja podatkowa, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu uproszczenie administracyjnych obowiązków podatkowych oraz złagodzenie kar za przestępstwa skarbowe, które nie powodują bezpośrednich strat w podatkach.

REKLAMA