REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Narzędzia dla biegłych rewidentów pomocne w raportowaniu danych niefinansowych

Polska Izba Biegłych Rewidentów
Samorząd zawodowy biegłych rewidentów
Narzędzia dla biegłych rewidentów pomocne w raportowaniu danych niefinansowych
Narzędzia dla biegłych rewidentów pomocne w raportowaniu danych niefinansowych

REKLAMA

REKLAMA

Osoby odpowiedzialne za raportowanie danych niefinansowych mogą teraz skorzystać z praktycznego przewodnika po raportowaniu. Niebawem dostępna będzie także polska wersja najnowszych standardów raportowania CSR a biegli rewidenci już mogą skorzystać z tłumaczenia dokumentu FEE na temat ich roli w weryfikacji informacji niefinansowych. Krajowa Izba Biegłych Rewidentów ma swój udział w tych projektach.

Grupa robocza ds. monitorowania trendów CSR przy zespole Ministra Rozwoju do spraw społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw opracowała praktyczny poradnik dla raportujących informacje niefinansowe.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Poradnik ma pomóc organizacjom w przygotowaniu się do procesu raportowania. Pozwala on szybko zorientować się w zagadnieniu raportowania niefinansowego i wskazuje konkretne narzędzia, które każda z organizacji może zastosować.

– Poradnik pokaże korzyści raportowania, przegląd wytycznych i standardów oraz praktyczne wskazówki dotyczące sposobów raportowania – mówi Ewa Sowińska zastępca prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów oraz członek zespołu ds. społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw. I dodaje, że dokument będzie szczególnie przydatny biegłym rewidentom, którzy dzięki wiedzy, doświadczeniu w sprawozdawczości oraz swojemu warsztatowi, będą naturalnym partnerem przedsiębiorców w poszukiwaniu odpowiedzi na ważne i trudne pytanie – jak rzetelnie zmierzyć i opisać odpowiedzialność.

– W ciągu ostatnich lat rozwinęły się standardy raportowania i pojawił się obowiązek raportowania nałożony unijną dyrektywą. Jednocześnie proces raportowania danych niefinansowych traci charakter obowiązku administracyjnego a staje się nieodłącznym elementem komunikacji biznesowej z interesariuszami – tłumaczy Liliana Anam, menedżer zarządzający firmą CSRinfo i współautorka poradnika.

REKLAMA

Z kolei Jacqueline Kacprzak, Sekretarz Zespołu ds. Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorstw, dodaje, że sporządzane przez firmy raporty społeczne stanowią również potwierdzenie, iż mimo bieżących trudności gospodarczych, czynniki społeczne i środowiskowe są równie istotne w realizacji polityki rozwoju jak i czynniki ekonomiczne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Krajowa Izba Biegłych Rewidentów udostępniła biegłym rewidentom także polską wersję materiału opracowanego przez Federację Europejskich Księgowych (FEE). Dokument dotyczy roli biegłych rewidentów w weryfikacji spełnienia wymogów Dyrektywy UE w sprawie ujawniania danych niefinansowych i informacji na temat różnorodności. W opracowaniu FEE wyjaśnia praktyczne znaczenie wymogów Dyrektywy oraz wskazuje, w jaki sposób europejscy zawodowi księgowi mogą przyczynić się do zwiększenia wiarygodności informacji ujawnianych przez jednostki oraz skutecznie odpowiadać na potrzeby interesariuszy.

Standardy raportowania zostaną przetłumaczone

Raportujący dane niefinansowe dostaną niebawem także inne narzędzie pomocne w procesie raportowania. Do końca czerwca planowane jest udostępnienie polskiej wersji najnowszej edycji wytycznych raportowania zrównoważonego rozwoju G4.

Wytyczne Global Reporting Initiative (GRI) stanowią międzynarodowy wzorzec raportowania informacji niefinansowych przez firmy. Ich celem jest stworzenie ogólnie przyjętych ram dla raportowania ekonomicznych, środowiskowych oraz społecznych aspektów funkcjonowania organizacji niezależnie od ich wielkości czy branży. Krajowa Izba Biegłych Rewidentów jest jednym z partnerów tego projektu.

– Zależy nam, żeby biegli rewidenci, którzy zdecydują się wspierać organizacje w raportowaniu informacji niefinansowych mieli dostęp do najlepszych wzorców i standardów – wyjaśnia Ewa Sowińska i dodaje, że publikacji polskiej wersji wytycznych będzie towarzyszyła konferencja organizowana przez Ministerstwo Rozwoju we współpracy z Krajową Izbą Biegłych Rewidentów i pozostałymi organizacjami zaangażowanymi w projekt. Eksperci KIBR wystąpią na wydarzeniu w roli ekspertów.

Wytyczne GRI w wersji polskiej będą dostępne nieodpłatnie. Wersja angielska dostępna jest na stronie internetowej http://www.globalreporting.org/

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA