REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Narzędzia dla biegłych rewidentów pomocne w raportowaniu danych niefinansowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Polska Izba Biegłych Rewidentów
Samorząd zawodowy biegłych rewidentów
Narzędzia dla biegłych rewidentów pomocne w raportowaniu danych niefinansowych
Narzędzia dla biegłych rewidentów pomocne w raportowaniu danych niefinansowych

REKLAMA

REKLAMA

Osoby odpowiedzialne za raportowanie danych niefinansowych mogą teraz skorzystać z praktycznego przewodnika po raportowaniu. Niebawem dostępna będzie także polska wersja najnowszych standardów raportowania CSR a biegli rewidenci już mogą skorzystać z tłumaczenia dokumentu FEE na temat ich roli w weryfikacji informacji niefinansowych. Krajowa Izba Biegłych Rewidentów ma swój udział w tych projektach.

Grupa robocza ds. monitorowania trendów CSR przy zespole Ministra Rozwoju do spraw społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw opracowała praktyczny poradnik dla raportujących informacje niefinansowe.

REKLAMA

Poradnik ma pomóc organizacjom w przygotowaniu się do procesu raportowania. Pozwala on szybko zorientować się w zagadnieniu raportowania niefinansowego i wskazuje konkretne narzędzia, które każda z organizacji może zastosować.

REKLAMA

– Poradnik pokaże korzyści raportowania, przegląd wytycznych i standardów oraz praktyczne wskazówki dotyczące sposobów raportowania – mówi Ewa Sowińska zastępca prezesa Krajowej Rady Biegłych Rewidentów oraz członek zespołu ds. społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw. I dodaje, że dokument będzie szczególnie przydatny biegłym rewidentom, którzy dzięki wiedzy, doświadczeniu w sprawozdawczości oraz swojemu warsztatowi, będą naturalnym partnerem przedsiębiorców w poszukiwaniu odpowiedzi na ważne i trudne pytanie – jak rzetelnie zmierzyć i opisać odpowiedzialność.

– W ciągu ostatnich lat rozwinęły się standardy raportowania i pojawił się obowiązek raportowania nałożony unijną dyrektywą. Jednocześnie proces raportowania danych niefinansowych traci charakter obowiązku administracyjnego a staje się nieodłącznym elementem komunikacji biznesowej z interesariuszami – tłumaczy Liliana Anam, menedżer zarządzający firmą CSRinfo i współautorka poradnika.

Z kolei Jacqueline Kacprzak, Sekretarz Zespołu ds. Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorstw, dodaje, że sporządzane przez firmy raporty społeczne stanowią również potwierdzenie, iż mimo bieżących trudności gospodarczych, czynniki społeczne i środowiskowe są równie istotne w realizacji polityki rozwoju jak i czynniki ekonomiczne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Krajowa Izba Biegłych Rewidentów udostępniła biegłym rewidentom także polską wersję materiału opracowanego przez Federację Europejskich Księgowych (FEE). Dokument dotyczy roli biegłych rewidentów w weryfikacji spełnienia wymogów Dyrektywy UE w sprawie ujawniania danych niefinansowych i informacji na temat różnorodności. W opracowaniu FEE wyjaśnia praktyczne znaczenie wymogów Dyrektywy oraz wskazuje, w jaki sposób europejscy zawodowi księgowi mogą przyczynić się do zwiększenia wiarygodności informacji ujawnianych przez jednostki oraz skutecznie odpowiadać na potrzeby interesariuszy.

Standardy raportowania zostaną przetłumaczone

Raportujący dane niefinansowe dostaną niebawem także inne narzędzie pomocne w procesie raportowania. Do końca czerwca planowane jest udostępnienie polskiej wersji najnowszej edycji wytycznych raportowania zrównoważonego rozwoju G4.

REKLAMA

Wytyczne Global Reporting Initiative (GRI) stanowią międzynarodowy wzorzec raportowania informacji niefinansowych przez firmy. Ich celem jest stworzenie ogólnie przyjętych ram dla raportowania ekonomicznych, środowiskowych oraz społecznych aspektów funkcjonowania organizacji niezależnie od ich wielkości czy branży. Krajowa Izba Biegłych Rewidentów jest jednym z partnerów tego projektu.

– Zależy nam, żeby biegli rewidenci, którzy zdecydują się wspierać organizacje w raportowaniu informacji niefinansowych mieli dostęp do najlepszych wzorców i standardów – wyjaśnia Ewa Sowińska i dodaje, że publikacji polskiej wersji wytycznych będzie towarzyszyła konferencja organizowana przez Ministerstwo Rozwoju we współpracy z Krajową Izbą Biegłych Rewidentów i pozostałymi organizacjami zaangażowanymi w projekt. Eksperci KIBR wystąpią na wydarzeniu w roli ekspertów.

Wytyczne GRI w wersji polskiej będą dostępne nieodpłatnie. Wersja angielska dostępna jest na stronie internetowej http://www.globalreporting.org/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA