REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przy umowie cywilnoprawnej może być potrzebny certyfikat księgowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2009 r. zacznie obowiązywać nowa definicja praktyki w księgowości. Doświadczenie na podstawie umowy cywilnej będzie można zdobyć w biurze rachunkowym. Według resortu do zawarcia jej z innym podmiotem konieczny będzie certyfikat księgowy.

Przepisy ustawy o rachunkowości, które wejdą w życie od 1 stycznia 2009 r., mogą utrudnić zdobywanie uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Może się tak stać, nie tylko za sprawą ograniczenia (od 30 czerwca 2010 r.) sposobów zdobywania tych uprawnień do zdania egzaminu, ale również nowej definicji doświadczenia w księgowości. Przypomnijmy, że praktyka jest niezbędnym warunkiem uzyskania certyfikatu księgowego. Po wejściu w życie nowych przepisów doświadczenie zdobyte na podstawie umowy cywilnoprawnej będzie można zdobyć tylko zawierając ją z jednostkami usługowo prowadzącymi księgi rachunkowe.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie bowiem z dodanym do ustawy o rachunkowości art. 76b ust. 2 praktyką w księgowości będzie wykonywanie określonych czynności - na podstawie stosunku pracy w wymiarze czasu pracy nie mniejszym niż 1/2 etatu, odpłatnej umowy cywilnoprawnej zawartej z przedsiębiorcą świadczącym usługi w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, umowy spółki lub w związku z prowadzeniem własnej działalności gospodarczej.

Ministerstwo Finansów na prośbę Gazety Prawnej wyjaśniło, że oznacza to, że praktykę w księgowości na podstawie umowy cywilnoprawnej będzie można, co do zasady, zdobyć tylko w przedsiębiorstwie usługowo prowadzącym księgi rachunkowe.

- Natomiast wykonywanie na podstawie umowy cywilnoprawnej czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2 - 6 ustawy o rachunkowości na rzecz innej jednostki będzie stanowiło wypełnienie hipotezy normy zawartej w art. 76a ust. 1 znowelizowanej ustawy, definiującej usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych, która to działalność została zastrzeżona do wyłącznej kompetencji przedsiębiorców spełniających warunki, o których mowa w art. 76a ust. 3 tejże ustawy - uważa resort.

REKLAMA

Z wyjaśnień MF wynika więc, że do wykonywania czynności o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2-6 - ustawy o rachunkowości na podstawie umowy cywilnoprawnej w dziale księgowości podmiotu, który nie świadczy usługi w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, konieczny jest certyfikat księgowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dorota Kaczmarek, główna księgowa w spółce doradztwa podatkowego Krzysztof Modzelewski i Wspólnicy, podkreśla jednak, że z usługowym prowadzeniem ksiąg rachunkowych mamy do czynienia, gdy usługi wymienione w art. 4 ust. 3 pkt 2-6 ustawy o rachunkowości wykonywane są w formie działalności gospodarczej. Za działalność gospodarczą uznaje się m.in. zarobkową działalność usługową, a także działalność zawodową, wykonywaną w sposób zorganizowany i ciągły.

- Zatem zawarcie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, której przedmiotem będzie przynajmniej jedna z czynności wymienionych w art. 4 ust. 3 pkt 2-6 ustawy o rachunkowości przez osobę nieprowadzącą co do zasady zarobkowej działalności usługowej w tym zakresie, może zostać uznane za usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych, jeśli zleceniobiorca działa w tym zakresie w sposób zorganizowany i ciągły - twierdzi nasza rozmówczyni.

Dodaje, że pojęcia zorganizowany i ciągły są nieostre i ocenne. Zatem w praktyce to konkretne okoliczności wykonywania zleceń księgowych będą decydowały o ich uznaniu lub nieuznaniu za usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych.

Dorota Kaczmarek wyjaśnia, że jeśli przykładowo zlecenia takie będą wykonywane bardzo nieregularnie, incydentalnie, przez osobę zarobkującą zwykle w inny sposób, np. przez księgową zatrudnioną na etacie, wówczas nie powinny one być uznawane za usługowe prowadzenie ksiąg.

- Z drugiej strony, zlecenia wykonywane w sposób systematyczny, nawet w przypadku wykonywania ich tylko na rzecz jednego podmiotu (quasi-pracodawcy) powinny być uznane za usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych - podkreśla ekspert.

Ponadto z art. 11 ust. 3 ustawy o rachunkowości wynika, że na podstawie umów cywilnoprawnych wykonywanie przedmiotowych czynności możliwe jest tylko w siedzibie danej jednostki.

Według Dominika Szczygła, doradcy podatkowego, radcy prawnego z MSDS Kancelarii Radców Prawnych M. Szczotka D. Szczygieł, nie jest prawdą, że nowelizacja ustawy o rachunkowości z 18 marca 2008 r. zaliczyła w zakres definicji usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych wykonywanie czynności księgowych przez wszelkie osoby, które na podstawie innego niż umowa o pracę tytułu prawnego współpracują z jednym bądź kilkoma podmiotami na zasadach umowy zlecenia lub podobnej, prowadząc na ich rzecz księgi rachunkowe.

- Osoby, które prezentują taki pogląd, zdają się nie zauważać, że ustawodawca, definiując usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych, wyraźnie odwołał się do kryteriów przedmiotowych i podmiotowych - twierdzi nasz rozmówca. Wyjaśnia, że w zakresie przedmiotowym jest to wykonywanie czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2-6 ustawy. W zakresie podmiotowym odwołano się natomiast do pojęcia przedsiębiorca, a więc osoby (podmiotu), która prowadzi działalność zawodową o charakterze zarobkowym, w sposób zorganizowany i ciągły.

Jak twierdzi ekspert, aby można było mówić o usługowym prowadzeniu ksiąg rachunkowych, czynności księgowe winny być wykonywane przez przedsiębiorcę. Z całą pewnością osoba, która pozostaje w stosunku zlecenia bądź innej podobnej umowy o świadczenie usług z art. 750 kodeksu cywilnego, nie staje się automatycznie przedsiębiorcą, a przynajmniej zasadniczo nie jest nim, dopóki wykonuje te czynności osobiście i z użyciem wyłącznie środków należących do zleceniodawcy. Dominik Szczygieł podkreśla, że w takiej sytuacji księgowy nie ponosi bowiem ryzyka gospodarczego, a cały ciężar zorganizowania księgowości spoczywa na zleceniodawcy. Trudno tego typu sytuację kwalifikować jako działalność gospodarczą - chyba że dana osoba sama zarejestruje się jako przedsiębiorca i rozpocznie od tego pierwszego zlecenia ekspansję na rynek usług rachunkowych.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Praktyka w księgowości

DEFINICJA USŁUGOWEGO PROWADZENIA KSIĄG RACHUNKOWYCH OD 1 STYCZNIA 2009 R.

Działalność gospodarcza, w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, polegająca na świadczeniu usług w zakresie czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2-6 ustawy o rachunkowości.

Agnieszka Pokojska

agnieszka.pokojska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA