REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przy umowie cywilnoprawnej może być potrzebny certyfikat księgowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2009 r. zacznie obowiązywać nowa definicja praktyki w księgowości. Doświadczenie na podstawie umowy cywilnej będzie można zdobyć w biurze rachunkowym. Według resortu do zawarcia jej z innym podmiotem konieczny będzie certyfikat księgowy.

Przepisy ustawy o rachunkowości, które wejdą w życie od 1 stycznia 2009 r., mogą utrudnić zdobywanie uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Może się tak stać, nie tylko za sprawą ograniczenia (od 30 czerwca 2010 r.) sposobów zdobywania tych uprawnień do zdania egzaminu, ale również nowej definicji doświadczenia w księgowości. Przypomnijmy, że praktyka jest niezbędnym warunkiem uzyskania certyfikatu księgowego. Po wejściu w życie nowych przepisów doświadczenie zdobyte na podstawie umowy cywilnoprawnej będzie można zdobyć tylko zawierając ją z jednostkami usługowo prowadzącymi księgi rachunkowe.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie bowiem z dodanym do ustawy o rachunkowości art. 76b ust. 2 praktyką w księgowości będzie wykonywanie określonych czynności - na podstawie stosunku pracy w wymiarze czasu pracy nie mniejszym niż 1/2 etatu, odpłatnej umowy cywilnoprawnej zawartej z przedsiębiorcą świadczącym usługi w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, umowy spółki lub w związku z prowadzeniem własnej działalności gospodarczej.

Ministerstwo Finansów na prośbę Gazety Prawnej wyjaśniło, że oznacza to, że praktykę w księgowości na podstawie umowy cywilnoprawnej będzie można, co do zasady, zdobyć tylko w przedsiębiorstwie usługowo prowadzącym księgi rachunkowe.

- Natomiast wykonywanie na podstawie umowy cywilnoprawnej czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2 - 6 ustawy o rachunkowości na rzecz innej jednostki będzie stanowiło wypełnienie hipotezy normy zawartej w art. 76a ust. 1 znowelizowanej ustawy, definiującej usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych, która to działalność została zastrzeżona do wyłącznej kompetencji przedsiębiorców spełniających warunki, o których mowa w art. 76a ust. 3 tejże ustawy - uważa resort.

REKLAMA

Z wyjaśnień MF wynika więc, że do wykonywania czynności o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2-6 - ustawy o rachunkowości na podstawie umowy cywilnoprawnej w dziale księgowości podmiotu, który nie świadczy usługi w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, konieczny jest certyfikat księgowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dorota Kaczmarek, główna księgowa w spółce doradztwa podatkowego Krzysztof Modzelewski i Wspólnicy, podkreśla jednak, że z usługowym prowadzeniem ksiąg rachunkowych mamy do czynienia, gdy usługi wymienione w art. 4 ust. 3 pkt 2-6 ustawy o rachunkowości wykonywane są w formie działalności gospodarczej. Za działalność gospodarczą uznaje się m.in. zarobkową działalność usługową, a także działalność zawodową, wykonywaną w sposób zorganizowany i ciągły.

- Zatem zawarcie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, której przedmiotem będzie przynajmniej jedna z czynności wymienionych w art. 4 ust. 3 pkt 2-6 ustawy o rachunkowości przez osobę nieprowadzącą co do zasady zarobkowej działalności usługowej w tym zakresie, może zostać uznane za usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych, jeśli zleceniobiorca działa w tym zakresie w sposób zorganizowany i ciągły - twierdzi nasza rozmówczyni.

Dodaje, że pojęcia zorganizowany i ciągły są nieostre i ocenne. Zatem w praktyce to konkretne okoliczności wykonywania zleceń księgowych będą decydowały o ich uznaniu lub nieuznaniu za usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych.

Dorota Kaczmarek wyjaśnia, że jeśli przykładowo zlecenia takie będą wykonywane bardzo nieregularnie, incydentalnie, przez osobę zarobkującą zwykle w inny sposób, np. przez księgową zatrudnioną na etacie, wówczas nie powinny one być uznawane za usługowe prowadzenie ksiąg.

- Z drugiej strony, zlecenia wykonywane w sposób systematyczny, nawet w przypadku wykonywania ich tylko na rzecz jednego podmiotu (quasi-pracodawcy) powinny być uznane za usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych - podkreśla ekspert.

Ponadto z art. 11 ust. 3 ustawy o rachunkowości wynika, że na podstawie umów cywilnoprawnych wykonywanie przedmiotowych czynności możliwe jest tylko w siedzibie danej jednostki.

Według Dominika Szczygła, doradcy podatkowego, radcy prawnego z MSDS Kancelarii Radców Prawnych M. Szczotka D. Szczygieł, nie jest prawdą, że nowelizacja ustawy o rachunkowości z 18 marca 2008 r. zaliczyła w zakres definicji usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych wykonywanie czynności księgowych przez wszelkie osoby, które na podstawie innego niż umowa o pracę tytułu prawnego współpracują z jednym bądź kilkoma podmiotami na zasadach umowy zlecenia lub podobnej, prowadząc na ich rzecz księgi rachunkowe.

- Osoby, które prezentują taki pogląd, zdają się nie zauważać, że ustawodawca, definiując usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych, wyraźnie odwołał się do kryteriów przedmiotowych i podmiotowych - twierdzi nasz rozmówca. Wyjaśnia, że w zakresie przedmiotowym jest to wykonywanie czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2-6 ustawy. W zakresie podmiotowym odwołano się natomiast do pojęcia przedsiębiorca, a więc osoby (podmiotu), która prowadzi działalność zawodową o charakterze zarobkowym, w sposób zorganizowany i ciągły.

Jak twierdzi ekspert, aby można było mówić o usługowym prowadzeniu ksiąg rachunkowych, czynności księgowe winny być wykonywane przez przedsiębiorcę. Z całą pewnością osoba, która pozostaje w stosunku zlecenia bądź innej podobnej umowy o świadczenie usług z art. 750 kodeksu cywilnego, nie staje się automatycznie przedsiębiorcą, a przynajmniej zasadniczo nie jest nim, dopóki wykonuje te czynności osobiście i z użyciem wyłącznie środków należących do zleceniodawcy. Dominik Szczygieł podkreśla, że w takiej sytuacji księgowy nie ponosi bowiem ryzyka gospodarczego, a cały ciężar zorganizowania księgowości spoczywa na zleceniodawcy. Trudno tego typu sytuację kwalifikować jako działalność gospodarczą - chyba że dana osoba sama zarejestruje się jako przedsiębiorca i rozpocznie od tego pierwszego zlecenia ekspansję na rynek usług rachunkowych.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Praktyka w księgowości

DEFINICJA USŁUGOWEGO PROWADZENIA KSIĄG RACHUNKOWYCH OD 1 STYCZNIA 2009 R.

Działalność gospodarcza, w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, polegająca na świadczeniu usług w zakresie czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2-6 ustawy o rachunkowości.

Agnieszka Pokojska

agnieszka.pokojska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

REKLAMA

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA