REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przy umowie cywilnoprawnej może być potrzebny certyfikat księgowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2009 r. zacznie obowiązywać nowa definicja praktyki w księgowości. Doświadczenie na podstawie umowy cywilnej będzie można zdobyć w biurze rachunkowym. Według resortu do zawarcia jej z innym podmiotem konieczny będzie certyfikat księgowy.

Przepisy ustawy o rachunkowości, które wejdą w życie od 1 stycznia 2009 r., mogą utrudnić zdobywanie uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Może się tak stać, nie tylko za sprawą ograniczenia (od 30 czerwca 2010 r.) sposobów zdobywania tych uprawnień do zdania egzaminu, ale również nowej definicji doświadczenia w księgowości. Przypomnijmy, że praktyka jest niezbędnym warunkiem uzyskania certyfikatu księgowego. Po wejściu w życie nowych przepisów doświadczenie zdobyte na podstawie umowy cywilnoprawnej będzie można zdobyć tylko zawierając ją z jednostkami usługowo prowadzącymi księgi rachunkowe.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Zgodnie bowiem z dodanym do ustawy o rachunkowości art. 76b ust. 2 praktyką w księgowości będzie wykonywanie określonych czynności - na podstawie stosunku pracy w wymiarze czasu pracy nie mniejszym niż 1/2 etatu, odpłatnej umowy cywilnoprawnej zawartej z przedsiębiorcą świadczącym usługi w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, umowy spółki lub w związku z prowadzeniem własnej działalności gospodarczej.

Ministerstwo Finansów na prośbę Gazety Prawnej wyjaśniło, że oznacza to, że praktykę w księgowości na podstawie umowy cywilnoprawnej będzie można, co do zasady, zdobyć tylko w przedsiębiorstwie usługowo prowadzącym księgi rachunkowe.

- Natomiast wykonywanie na podstawie umowy cywilnoprawnej czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2 - 6 ustawy o rachunkowości na rzecz innej jednostki będzie stanowiło wypełnienie hipotezy normy zawartej w art. 76a ust. 1 znowelizowanej ustawy, definiującej usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych, która to działalność została zastrzeżona do wyłącznej kompetencji przedsiębiorców spełniających warunki, o których mowa w art. 76a ust. 3 tejże ustawy - uważa resort.

REKLAMA

Z wyjaśnień MF wynika więc, że do wykonywania czynności o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2-6 - ustawy o rachunkowości na podstawie umowy cywilnoprawnej w dziale księgowości podmiotu, który nie świadczy usługi w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, konieczny jest certyfikat księgowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dorota Kaczmarek, główna księgowa w spółce doradztwa podatkowego Krzysztof Modzelewski i Wspólnicy, podkreśla jednak, że z usługowym prowadzeniem ksiąg rachunkowych mamy do czynienia, gdy usługi wymienione w art. 4 ust. 3 pkt 2-6 ustawy o rachunkowości wykonywane są w formie działalności gospodarczej. Za działalność gospodarczą uznaje się m.in. zarobkową działalność usługową, a także działalność zawodową, wykonywaną w sposób zorganizowany i ciągły.

- Zatem zawarcie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, której przedmiotem będzie przynajmniej jedna z czynności wymienionych w art. 4 ust. 3 pkt 2-6 ustawy o rachunkowości przez osobę nieprowadzącą co do zasady zarobkowej działalności usługowej w tym zakresie, może zostać uznane za usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych, jeśli zleceniobiorca działa w tym zakresie w sposób zorganizowany i ciągły - twierdzi nasza rozmówczyni.

Dodaje, że pojęcia zorganizowany i ciągły są nieostre i ocenne. Zatem w praktyce to konkretne okoliczności wykonywania zleceń księgowych będą decydowały o ich uznaniu lub nieuznaniu za usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych.

Dorota Kaczmarek wyjaśnia, że jeśli przykładowo zlecenia takie będą wykonywane bardzo nieregularnie, incydentalnie, przez osobę zarobkującą zwykle w inny sposób, np. przez księgową zatrudnioną na etacie, wówczas nie powinny one być uznawane za usługowe prowadzenie ksiąg.

- Z drugiej strony, zlecenia wykonywane w sposób systematyczny, nawet w przypadku wykonywania ich tylko na rzecz jednego podmiotu (quasi-pracodawcy) powinny być uznane za usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych - podkreśla ekspert.

Ponadto z art. 11 ust. 3 ustawy o rachunkowości wynika, że na podstawie umów cywilnoprawnych wykonywanie przedmiotowych czynności możliwe jest tylko w siedzibie danej jednostki.

Według Dominika Szczygła, doradcy podatkowego, radcy prawnego z MSDS Kancelarii Radców Prawnych M. Szczotka D. Szczygieł, nie jest prawdą, że nowelizacja ustawy o rachunkowości z 18 marca 2008 r. zaliczyła w zakres definicji usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych wykonywanie czynności księgowych przez wszelkie osoby, które na podstawie innego niż umowa o pracę tytułu prawnego współpracują z jednym bądź kilkoma podmiotami na zasadach umowy zlecenia lub podobnej, prowadząc na ich rzecz księgi rachunkowe.

- Osoby, które prezentują taki pogląd, zdają się nie zauważać, że ustawodawca, definiując usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych, wyraźnie odwołał się do kryteriów przedmiotowych i podmiotowych - twierdzi nasz rozmówca. Wyjaśnia, że w zakresie przedmiotowym jest to wykonywanie czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2-6 ustawy. W zakresie podmiotowym odwołano się natomiast do pojęcia przedsiębiorca, a więc osoby (podmiotu), która prowadzi działalność zawodową o charakterze zarobkowym, w sposób zorganizowany i ciągły.

Jak twierdzi ekspert, aby można było mówić o usługowym prowadzeniu ksiąg rachunkowych, czynności księgowe winny być wykonywane przez przedsiębiorcę. Z całą pewnością osoba, która pozostaje w stosunku zlecenia bądź innej podobnej umowy o świadczenie usług z art. 750 kodeksu cywilnego, nie staje się automatycznie przedsiębiorcą, a przynajmniej zasadniczo nie jest nim, dopóki wykonuje te czynności osobiście i z użyciem wyłącznie środków należących do zleceniodawcy. Dominik Szczygieł podkreśla, że w takiej sytuacji księgowy nie ponosi bowiem ryzyka gospodarczego, a cały ciężar zorganizowania księgowości spoczywa na zleceniodawcy. Trudno tego typu sytuację kwalifikować jako działalność gospodarczą - chyba że dana osoba sama zarejestruje się jako przedsiębiorca i rozpocznie od tego pierwszego zlecenia ekspansję na rynek usług rachunkowych.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Praktyka w księgowości

DEFINICJA USŁUGOWEGO PROWADZENIA KSIĄG RACHUNKOWYCH OD 1 STYCZNIA 2009 R.

Działalność gospodarcza, w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, polegająca na świadczeniu usług w zakresie czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2-6 ustawy o rachunkowości.

Agnieszka Pokojska

agnieszka.pokojska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA

Limit 30-krotność ZUS 2025 - ile wynosi? Kogo dotyczy przekroczenie składek ZUS? Co zrobić jeśli nastąpi przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS?

W 2025 roku limit składek ZUS na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został już ustalony. Po jego przekroczeniu składki nie są już naliczane – ale uwaga: za błędy w rozliczeniach może odpowiadać pracownik. Sprawdź, co oznacza 30-krotność ZUS, jak się liczy limit, kto go pilnuje i co zrobić, gdy opłaciłeś składki ponad próg.

Raz w roku wakacje od płacenia składek. Budżet państwa zapłaci za ciebie. ZUS przypomina kto ma prawo do tej ulgi i jak ją uzyskać w 2025 roku

Letnie wakacje to doskonały czas na odpoczynek nie tylko od pracy, ale również od spraw finansowych związanych z prowadzeniem własnej działalności. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że mikroprzedsiębiorcy wpisani do CEIDG oraz komornicy sądowi mogą skorzystać z wakacji składkowych. Od uruchomienia programu w listopadzie 2024 roku ZUS przyjął już niemal 2 miliony wniosków.

REKLAMA