REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Błąd w procedurach badania może być podstawą roszczeń wobec audytora

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Biegły rewident powinien tak ustalić dobór próby do weryfikacji sprawozdania finansowego, aby uzyskać wysoki stopień pewności co do jednoznacznej jego oceny.

Wykonywanie zawodu regulowanego takiego jak biegłego rewidenta, doradcy podatkowego czy księgowego wykonującego czynności usługowo wiąże się z koniecznością posiadania obowiązkowej polisy odpowiedzialności cywilnej. Kwestie te regulowane są przepisami wykonawczymi, w których określone są m.in. minimalne sumy gwarancyjne ubezpieczenia OC, w odniesieniu do jednego zdarzenia.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Jak twierdzi Marcin Krupa, biegły rewident z Europejskiego Centrum Audytu, zagadnienie odpowiedzialności cywilnej biegłych rewidentów należy rozpatrywać głównie z punktu widzenia zadań, które realizują, czyli przede wszystkim badania sprawozdań finansowych. W tym wypadku zadaniem biegłego rewidenta jest przeprowadzenie badania w sposób zgodny z odpowiednimi przepisami, m.in. normami wykonywania zawodu oraz kodeksem etyki zawodowej i to jest zakres odpowiedzialności biegłego rewidenta.

- Należy pamiętać, że badanie polega w głównej mierze na badaniu wyrywkowym, co nigdy nie daje całkowitej pewności, że sprawozdanie finansowe jest wolne od błędów - twierdzi nasz rozmówca. Dodaje, że biegły rewident powinien jednak tak ustalić dobór próby do weryfikacji, aby uzyskać wysoki stopień pewności, wystarczający do wydania opinii o badanym sprawozdaniu finansowym. Dlatego też roszczenia wobec biegłego rewidenta mogą być podjęte, gdy audytor popełnił błąd w procedurach badania. Marcin Krupa podkreśla, że gdyby jednak biegły rewident potwierdzał nieprawdę, zatajał fakty, fałszował dokumentację lub w inny sposób jego działania nosiłyby znamiona przestępstwa, wtedy nie tylko odpowiadałby w postępowaniu dyscyplinarnym, ale także na podstawie przepisów kodeksu karnego.

Z kolei Katarzyna Szaruga, biegły rewident z Europejskiego Centrum Audytu, zwraca uwagę, że zgodnie z przyjętymi zasadami rynkowymi za wady świadczonej usługi odpowiada osoba prawna, która tę usługę wykonała. Dlatego też spółki audytorskie powinny zatrudniać osoby z odpowiednim doświadczeniem oraz posiadać ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej.

- Obowiązek ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej powstaje nie później niż w dniu wpisu na listę podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych. Minimalne sumy gwarancyjne także zostały określone w przepisach - twierdzi nasza rozmówczyni. Wyjaśnia również, że na podmiocie uprawnionym do badania sprawozdania finansowego ciąży odpowiedzialność kontraktowa, tj. za niewykonanie zobowiązania umownego, oraz odpowiedzialność deliktowa, tj. za czyn niedozwolony. Według Katarzyny Szarugi należy tutaj zauważyć, że zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z 1 grudnia 2006 (I CSK 315/06) oraz 5 grudnia 2007 (II CSK 304/07) wydanie wadliwej opinii przez biegłego rewidenta będącego osobą prawną może być zakwalifikowane jako czyn niedozwolony rodzący odpowiedzialność odszkodowawczą za taki czyn. Zdaniem sądu normy zawarte w aktach wewnętrznych samorządu biegłego rewidenta nie wprowadzają obowiązków o charakterze powszechnym, ponieważ jednak biegli rewidenci pełnią funkcję osób zaufania publicznego, naruszenie tych norm może być potraktowane jako czyn niedozwolony.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA