REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Błąd w procedurach badania może być podstawą roszczeń wobec audytora

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Biegły rewident powinien tak ustalić dobór próby do weryfikacji sprawozdania finansowego, aby uzyskać wysoki stopień pewności co do jednoznacznej jego oceny.

Wykonywanie zawodu regulowanego takiego jak biegłego rewidenta, doradcy podatkowego czy księgowego wykonującego czynności usługowo wiąże się z koniecznością posiadania obowiązkowej polisy odpowiedzialności cywilnej. Kwestie te regulowane są przepisami wykonawczymi, w których określone są m.in. minimalne sumy gwarancyjne ubezpieczenia OC, w odniesieniu do jednego zdarzenia.

REKLAMA

REKLAMA

Jak twierdzi Marcin Krupa, biegły rewident z Europejskiego Centrum Audytu, zagadnienie odpowiedzialności cywilnej biegłych rewidentów należy rozpatrywać głównie z punktu widzenia zadań, które realizują, czyli przede wszystkim badania sprawozdań finansowych. W tym wypadku zadaniem biegłego rewidenta jest przeprowadzenie badania w sposób zgodny z odpowiednimi przepisami, m.in. normami wykonywania zawodu oraz kodeksem etyki zawodowej i to jest zakres odpowiedzialności biegłego rewidenta.

- Należy pamiętać, że badanie polega w głównej mierze na badaniu wyrywkowym, co nigdy nie daje całkowitej pewności, że sprawozdanie finansowe jest wolne od błędów - twierdzi nasz rozmówca. Dodaje, że biegły rewident powinien jednak tak ustalić dobór próby do weryfikacji, aby uzyskać wysoki stopień pewności, wystarczający do wydania opinii o badanym sprawozdaniu finansowym. Dlatego też roszczenia wobec biegłego rewidenta mogą być podjęte, gdy audytor popełnił błąd w procedurach badania. Marcin Krupa podkreśla, że gdyby jednak biegły rewident potwierdzał nieprawdę, zatajał fakty, fałszował dokumentację lub w inny sposób jego działania nosiłyby znamiona przestępstwa, wtedy nie tylko odpowiadałby w postępowaniu dyscyplinarnym, ale także na podstawie przepisów kodeksu karnego.

Z kolei Katarzyna Szaruga, biegły rewident z Europejskiego Centrum Audytu, zwraca uwagę, że zgodnie z przyjętymi zasadami rynkowymi za wady świadczonej usługi odpowiada osoba prawna, która tę usługę wykonała. Dlatego też spółki audytorskie powinny zatrudniać osoby z odpowiednim doświadczeniem oraz posiadać ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej.

REKLAMA

- Obowiązek ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej powstaje nie później niż w dniu wpisu na listę podmiotów uprawnionych do badania sprawozdań finansowych. Minimalne sumy gwarancyjne także zostały określone w przepisach - twierdzi nasza rozmówczyni. Wyjaśnia również, że na podmiocie uprawnionym do badania sprawozdania finansowego ciąży odpowiedzialność kontraktowa, tj. za niewykonanie zobowiązania umownego, oraz odpowiedzialność deliktowa, tj. za czyn niedozwolony. Według Katarzyny Szarugi należy tutaj zauważyć, że zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z 1 grudnia 2006 (I CSK 315/06) oraz 5 grudnia 2007 (II CSK 304/07) wydanie wadliwej opinii przez biegłego rewidenta będącego osobą prawną może być zakwalifikowane jako czyn niedozwolony rodzący odpowiedzialność odszkodowawczą za taki czyn. Zdaniem sądu normy zawarte w aktach wewnętrznych samorządu biegłego rewidenta nie wprowadzają obowiązków o charakterze powszechnym, ponieważ jednak biegli rewidenci pełnią funkcję osób zaufania publicznego, naruszenie tych norm może być potraktowane jako czyn niedozwolony.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

AGNIESZKA POKOJSKA

agnieszka.pokojska@infor.pl

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
"Podatek" (opłata) od psa w 2026 roku. Każda gmina ustala samodzielnie - nie więcej niż 186,29 zł rocznie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Tryby wystawiania faktur w KSeF – jak i kiedy z nich korzystać?

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA