REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stowarzyszenie będzie certyfikować księgowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W 2011 roku Stowarzyszenie Księgowych w Polsce zamierza wydać pierwszy certyfikat dyplomowanego księgowego. Aby go otrzymać, kandydat będzie musiał przejść cztery etapy edukacji.

Stowarzyszenie Księgowych w Polsce (SKwP) wielokrotnie proponowało wprowadzenie do przepisów wymogu posiadania kwalifikacji przez osoby, które podpisują sprawozdanie finansowe. Ministerstwo uznało obecne wymogi za wystarczające. Jednak SKwP nie zrezygnowało z zamiaru certyfikacji księgowych?

REKLAMA

Autopromocja

- Życie pokazało, że rola finansisty w firmie daje się podzielić na dwie funkcje: księgowych technicznych rejestrujących zdarzenia gospodarcze oraz menedżerów księgowych. Ci ostatni, opierając się na otrzymanych danych i historii operacji finansowych, potrafią prognozować przyszłość jednostki. Część krajów europejskich reguluje tę profesję przepisami państwowymi, niektóre zaś, jak np. Anglia, mają system certyfikatów opartych na zaufaniu rynku.

Czy stowarzyszenie zamierza wzorować się na rozwiązaniach międzynarodowych?

- Stowarzyszenie, jako członek IFAC, zobowiązane jest do przestrzegania jego wymogów. Jeden z warunków, określonych w Międzynarodowych Standardach Edukacyjnych, stanowi certyfikacja zawodu księgowego. Polega to nie tylko na jego zdobyciu, ale i na ustawicznym dokształcaniu. Zmiany przepisów prawnych, rozwój gospodarki, zmieniające się realia działalności wymuszają na księgowych ciągłą naukę.

Przy wydawaniu certyfikatu stowarzyszenie będzie współpracowało z ACCA, czy jest to odrębny projekt?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

- ACCA, podobnie jak stowarzyszenie, jest członkiem IFAC. Opieramy się zatem na tych samych zasadach - MES. Jednak uwarunkowania, w jakich działają nasze organizacje, różnią się, należy zatem uwzględniać specyfikę każdego kraju. W stowarzyszeniu powołano zespół, który opracował całą ścieżkę edukacyjną. Od podstaw zawodowych asystenta rachunkowości do zdobycia certyfikatu. Całość wiedzy, którą powinien uzyskać kandydat, podzielono na 16 modułów składających się na cztery stopnie kształcenia.

Ostatni z nich zakończy się egzaminem uprawniającym do uzyskania certyfikatu dyplomowanego księgowego. Ukończenie trzech wcześniejszych będzie honorowane dyplomami. Pierwszy stopień to księgowy asystent rachunkowości, drugi - samodzielny księgowy, trzeci - specjalista do spraw księgowości (główny księgowy) i ostatni, czwarty - dyplomowany księgowy.

Jakie kryteria należy spełnić, aby przystąpić do pierwszego etapu?

- Do tego kursu będzie mógł przystąpić każdy, kto chce zajmować się księgowością i ma minimum wykształcenie średnie. Na tym etapie kandydat uzyska wiedzę pozwalającą asystować księgowemu, m.in. pracować z dokumentami i wprowadzać je do systemu księgowego. Uzyska wiedzę na poziomie technika rachunkowości. Aby przystąpić do drugiego etapu, trzeba będzie mieć minimum wykształcenie średnie, zaliczony co najmniej rok praktyki zawodowej oraz opanowaną wiedzę i umiejętności z I stopnia.

Czy to oznacza, że warunkiem przystąpienia do tego etapu jest ukończenie I etapu?

- Nie. Wiedza może być potwierdzona również innym dokumentem, np. dyplomem wyższej uczelni. Można też przystąpić do testu sprawdzającego.

Kolejny etap to specjalista ds. rachunkowości - główny księgowy. Kto może przystąpić do tego kursu?

- Osoba, która posiada minimum dwuletnią praktykę zawodową, co najmniej wykształcenie średnie oraz wiedzę i umiejętności z zakresu I i II stopnia. To kryterium jest zgodne z wytycznymi IFAC. Również w tym wypadku wiedza może być potwierdzona m.in. dyplomem uczelni wyższej lub testem sprawdzającym. Zakres kompetencji możliwych do uzyskania na tym etapie jest bardzo duży. Zakładamy, że egzamin kończący III stopień będzie regulowany przez komisję egzaminacyjną stowarzyszenia.

 

Czy po zaliczeniu tego egzaminu można będzie się już ubiegać o tytuł dyplomowanego księgowego?

- W tym przypadku kandydat musi już legitymować się wykształceniem wyższym. Konieczna też będzie czteroletnia praktyka w księgowości, w tym dwa lata na samodzielnym stanowisku. Na tym etapie kandydat powinien zaliczyć wszystkie moduły niższych stopni. Chcemy również zawrzeć porozumienie z renomowanymi uczelniami, aby wprowadziły do toku kształcenia program zaproponowany przez stowarzyszenie. Dyskutowana jest także możliwość przystąpienia do czwartego etapu osób z uprawnieniami do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, gdyż nie wszystkie posiadają wyższe wykształcenie.

Stowarzyszenie od lat oferuje różnego rodzaju kursy. Czym nowa inicjatywa będzie się różniła od tego, co już jest dostępne w ofercie SKwP?

- Obecnie prowadzone kursy są na wysokim, uznanym przez rynek, poziomie, jednak program musi zostać rozszerzony, aby spełnić wymagania międzynarodowe. Pierwsze dwa stopnie certyfikacji obejmują niewielkie rozszerzenie, natomiast III już bardzo znaczące, a IV stopień jest zupełnie nowy. Ważne, by osoba legitymująca się naszym certyfikatem dawała gwarancję jakości swojej pracy.

Czy w przypadku nieetycznego postępowania również będzie odbierany certyfikat?

- Tak. Do stowarzyszenia napływają skargi na jakość świadczonych usług księgowych. Zazwyczaj nie dotyczą naszych członków, nie możemy zatem wszcząć postępowania dyscyplinarnego. Umożliwi to eliminowanie osób postępujących niewłaściwie, które, szkodząc klientom, odbierają zawodowi zaufanie. A księgowy to przecież zawód zaufania publicznego.

Kiedy zainteresowani będą mogli zacząć ubiegać się o tytuł dyplomowanego księgowego?

- Planujemy rozpocząć kształcenie i praktyki w 2009 roku, aby na XX Zjeździe SKwP w 2011 roku. pierwsi dyplomowani księgowi złożyli ślubowanie.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Fot. Wojciech Górski

Ryszard Gorycki ze Stowarzyszenia Księgowych w Polsce

Rozmawiała Agnieszka Pokojska

RYSZARD GORYCKI biegły rewident, przewodniczący Głównej Komisji Rewizyjnej SKwP, przewodniczący zespołu ds. certyfikacji zawodu

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Kiedy trzeba zapłacić podatek od prezentu ślubnego? Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA