REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stowarzyszenie będzie certyfikować księgowych

Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W 2011 roku Stowarzyszenie Księgowych w Polsce zamierza wydać pierwszy certyfikat dyplomowanego księgowego. Aby go otrzymać, kandydat będzie musiał przejść cztery etapy edukacji.

Stowarzyszenie Księgowych w Polsce (SKwP) wielokrotnie proponowało wprowadzenie do przepisów wymogu posiadania kwalifikacji przez osoby, które podpisują sprawozdanie finansowe. Ministerstwo uznało obecne wymogi za wystarczające. Jednak SKwP nie zrezygnowało z zamiaru certyfikacji księgowych?

REKLAMA

Autopromocja

- Życie pokazało, że rola finansisty w firmie daje się podzielić na dwie funkcje: księgowych technicznych rejestrujących zdarzenia gospodarcze oraz menedżerów księgowych. Ci ostatni, opierając się na otrzymanych danych i historii operacji finansowych, potrafią prognozować przyszłość jednostki. Część krajów europejskich reguluje tę profesję przepisami państwowymi, niektóre zaś, jak np. Anglia, mają system certyfikatów opartych na zaufaniu rynku.

Czy stowarzyszenie zamierza wzorować się na rozwiązaniach międzynarodowych?

- Stowarzyszenie, jako członek IFAC, zobowiązane jest do przestrzegania jego wymogów. Jeden z warunków, określonych w Międzynarodowych Standardach Edukacyjnych, stanowi certyfikacja zawodu księgowego. Polega to nie tylko na jego zdobyciu, ale i na ustawicznym dokształcaniu. Zmiany przepisów prawnych, rozwój gospodarki, zmieniające się realia działalności wymuszają na księgowych ciągłą naukę.

Przy wydawaniu certyfikatu stowarzyszenie będzie współpracowało z ACCA, czy jest to odrębny projekt?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- ACCA, podobnie jak stowarzyszenie, jest członkiem IFAC. Opieramy się zatem na tych samych zasadach - MES. Jednak uwarunkowania, w jakich działają nasze organizacje, różnią się, należy zatem uwzględniać specyfikę każdego kraju. W stowarzyszeniu powołano zespół, który opracował całą ścieżkę edukacyjną. Od podstaw zawodowych asystenta rachunkowości do zdobycia certyfikatu. Całość wiedzy, którą powinien uzyskać kandydat, podzielono na 16 modułów składających się na cztery stopnie kształcenia.

Ostatni z nich zakończy się egzaminem uprawniającym do uzyskania certyfikatu dyplomowanego księgowego. Ukończenie trzech wcześniejszych będzie honorowane dyplomami. Pierwszy stopień to księgowy asystent rachunkowości, drugi - samodzielny księgowy, trzeci - specjalista do spraw księgowości (główny księgowy) i ostatni, czwarty - dyplomowany księgowy.

Jakie kryteria należy spełnić, aby przystąpić do pierwszego etapu?

- Do tego kursu będzie mógł przystąpić każdy, kto chce zajmować się księgowością i ma minimum wykształcenie średnie. Na tym etapie kandydat uzyska wiedzę pozwalającą asystować księgowemu, m.in. pracować z dokumentami i wprowadzać je do systemu księgowego. Uzyska wiedzę na poziomie technika rachunkowości. Aby przystąpić do drugiego etapu, trzeba będzie mieć minimum wykształcenie średnie, zaliczony co najmniej rok praktyki zawodowej oraz opanowaną wiedzę i umiejętności z I stopnia.

Czy to oznacza, że warunkiem przystąpienia do tego etapu jest ukończenie I etapu?

- Nie. Wiedza może być potwierdzona również innym dokumentem, np. dyplomem wyższej uczelni. Można też przystąpić do testu sprawdzającego.

Kolejny etap to specjalista ds. rachunkowości - główny księgowy. Kto może przystąpić do tego kursu?

- Osoba, która posiada minimum dwuletnią praktykę zawodową, co najmniej wykształcenie średnie oraz wiedzę i umiejętności z zakresu I i II stopnia. To kryterium jest zgodne z wytycznymi IFAC. Również w tym wypadku wiedza może być potwierdzona m.in. dyplomem uczelni wyższej lub testem sprawdzającym. Zakres kompetencji możliwych do uzyskania na tym etapie jest bardzo duży. Zakładamy, że egzamin kończący III stopień będzie regulowany przez komisję egzaminacyjną stowarzyszenia.

 

Czy po zaliczeniu tego egzaminu można będzie się już ubiegać o tytuł dyplomowanego księgowego?

- W tym przypadku kandydat musi już legitymować się wykształceniem wyższym. Konieczna też będzie czteroletnia praktyka w księgowości, w tym dwa lata na samodzielnym stanowisku. Na tym etapie kandydat powinien zaliczyć wszystkie moduły niższych stopni. Chcemy również zawrzeć porozumienie z renomowanymi uczelniami, aby wprowadziły do toku kształcenia program zaproponowany przez stowarzyszenie. Dyskutowana jest także możliwość przystąpienia do czwartego etapu osób z uprawnieniami do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, gdyż nie wszystkie posiadają wyższe wykształcenie.

Stowarzyszenie od lat oferuje różnego rodzaju kursy. Czym nowa inicjatywa będzie się różniła od tego, co już jest dostępne w ofercie SKwP?

- Obecnie prowadzone kursy są na wysokim, uznanym przez rynek, poziomie, jednak program musi zostać rozszerzony, aby spełnić wymagania międzynarodowe. Pierwsze dwa stopnie certyfikacji obejmują niewielkie rozszerzenie, natomiast III już bardzo znaczące, a IV stopień jest zupełnie nowy. Ważne, by osoba legitymująca się naszym certyfikatem dawała gwarancję jakości swojej pracy.

Czy w przypadku nieetycznego postępowania również będzie odbierany certyfikat?

- Tak. Do stowarzyszenia napływają skargi na jakość świadczonych usług księgowych. Zazwyczaj nie dotyczą naszych członków, nie możemy zatem wszcząć postępowania dyscyplinarnego. Umożliwi to eliminowanie osób postępujących niewłaściwie, które, szkodząc klientom, odbierają zawodowi zaufanie. A księgowy to przecież zawód zaufania publicznego.

Kiedy zainteresowani będą mogli zacząć ubiegać się o tytuł dyplomowanego księgowego?

- Planujemy rozpocząć kształcenie i praktyki w 2009 roku, aby na XX Zjeździe SKwP w 2011 roku. pierwsi dyplomowani księgowi złożyli ślubowanie.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Fot. Wojciech Górski

Ryszard Gorycki ze Stowarzyszenia Księgowych w Polsce

Rozmawiała Agnieszka Pokojska

RYSZARD GORYCKI biegły rewident, przewodniczący Głównej Komisji Rewizyjnej SKwP, przewodniczący zespołu ds. certyfikacji zawodu

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od spadków i darowizn 2025 - skale i grupy podatkowe, kwoty wolne od podatku

Jakie skale podatkowe i kwoty wolne od podatku obowiązują w 2025 roku? Okazuje się, że od lipca 2023 r. nie zmieniły się przepisy w tym zakresie.

Polscy przedsiębiorcy mają dość! W 2025 roku oczekują niższych podatków i pilnych reform

Zawiłe przepisy, rosnące koszty i biurokratyczna udręka – polskie firmy jasno mówią, czego potrzebują od rządu w 2025 roku. Priorytetem są niższe podatki, walka z inflacją i tańsze kredyty. Transport alarmuje o brakach kadrowych, a budownictwo czeka na unijne środki. Czy władze wysłuchają głosu przedsiębiorców?

Terminy płatności składek do ZUS i przekazywania dokumentów rozliczeniowych w 2025 roku

Płatnicy składek mają obowiązek przekazywania do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dokumentów rozliczeniowych i oczywiście płacenia składek. Muszą to robić co miesiąc w określonych terminach.

Pożyczka między firmami bez VAT? Czy może potencjalna bomba zegarowa dla Twoich rozliczeń!

Zwolnienie z VAT przy pożyczkach między firmami brzmi kusząco, ale co jeśli rezygnacja z niego może zrujnować Twoje rozliczenia? Sprawdź, dlaczego ta decyzja to coś więcej niż tylko formalność i jak wpłynie na Twoje podatki!

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Fundacja rodzinna w praktyce

Fundacja rodzinna w praktyce – zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu 𝐊𝐚𝐰a 𝐳 𝐈𝐍𝐅𝐎𝐑𝐋𝐄𝐗. Bezpłatne spotkanie online odbędzie się 12.02.25 o g𝐨𝐝𝐳𝐢𝐧ie. 𝐓𝐞𝐦𝐚𝐭em spotkania będą fundacja rodzinna w praktyce.

Mezoinwestycje w MŚP. Czym jest zdolność finansowa i jak ją wykazać? Jak uniknąć błędów w staraniach o dotacje unijne?

To dość oczywiste że zdolność finansowa przedsiębiorstwa stanowi jeden z kluczowych obszarów, determinujących sukces w procesie aplikowania o środki unijne. W szczególności, kiedy mowa o konkursie Mezoinwestycje w MŚP, w którym minimalna wartość dofinansowania to 2 mln PLN, a poziom dofinansowania wynosi nawet do 60% kosztów netto planowanej inwestycji. Wnioskodawca w procesie aplikacyjnym zobowiązany jest wykazać przed instytucją oceniającą swą zdolność finansową do realizacji planowanego przedsięwzięcia.

Emerycie, skarbowy już na Ciebie czeka! Koniecznie sprawdź swój PIT przed tą datą

Do końca lutego emeryci i renciści otrzymają formularze PIT od ZUS i KRUS. W zależności od tego, jaki dokument dostaniesz – PIT-40A czy PIT-11A – może się okazać, że musisz złożyć zeznanie podatkowe. Sprawdź, co zrobić, by uniknąć problemów i czy 30 kwietnia to dla Ciebie ważny termin!

Budżet pod ścianą: wyższe podatki, mniej wsparcia, koniec ulg

Polacy muszą szykować się na trudne zmiany. OECD zaleca pełne wycofanie wsparcia energetycznego jeszcze w tym roku, wyższe podatki od nieruchomości i środowiskowe oraz koniec ulg dla kierowców – nowy podatek od pojazdów miałby zależeć od emisji spalin. Dodatkowo rząd może ograniczyć stosowanie preferencyjnych stawek VAT, a świadczenia na dzieci kierować tylko do najuboższych. Czy domowe budżety to wytrzymają?

REKLAMA

Zmiana projektu unijnego a zwrot dofinansowania. Jakie zmiany są dopuszczalne? Jak zdobyć zgodę na modyfikacje projektu?

Podstawowym dokumentem regulującym kwestie realizacji projektów grantowych jest umowa o dofinansowanie. To w niej znajdują się warunki i najistotniejsze zapisy dotyczące przebiegu realizacji projektu, jak i dopuszczalne zmiany. Poza umową także zapisy dokumentacji konkursowej (np. regulamin) wpływają na warunki i możliwości modyfikacji projektów. Wielu beneficjentów zastanawia się, co się wydarzy, jeśli w trakcie trwania projektu ulegnie zmianie status przedsiębiorstwa lub czy dopuszczalna jest zmiana miejsca realizacji projektu.

Proces oceny wniosku dotacyjnego się przedłuża - czy skarga lub wniosek o przyśpieszenie mogą pomóc? Co jeszcze można zrobić?

Proces oceny wniosków o dofinansowanie stanowi kluczowy etap, który bezpośrednio wpływa na możliwość realizacji projektów przez firmy. Niestety w ostatnim czasie obserwujemy przedłużające się procedury oceny, np. nabór dla ścieżkę SMART dla konsorcjów zakończony w marcu 2023 r. rozstrzygnął się po 265 dniach. W tego typu przypadkach efektem jest chaos, komplikacje dla wnioskodawców i utrata zaufania do instytucji udzielających wsparcia. Duże opóźnienia mogą prowadzić także do utraty przewagi konkurencyjnej, a w skrajnych przypadkach – do ryzyka niewykonania projektu w wyznaczonym czasie.

REKLAMA