REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stowarzyszenie będzie certyfikować księgowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W 2011 roku Stowarzyszenie Księgowych w Polsce zamierza wydać pierwszy certyfikat dyplomowanego księgowego. Aby go otrzymać, kandydat będzie musiał przejść cztery etapy edukacji.

Stowarzyszenie Księgowych w Polsce (SKwP) wielokrotnie proponowało wprowadzenie do przepisów wymogu posiadania kwalifikacji przez osoby, które podpisują sprawozdanie finansowe. Ministerstwo uznało obecne wymogi za wystarczające. Jednak SKwP nie zrezygnowało z zamiaru certyfikacji księgowych?

REKLAMA

- Życie pokazało, że rola finansisty w firmie daje się podzielić na dwie funkcje: księgowych technicznych rejestrujących zdarzenia gospodarcze oraz menedżerów księgowych. Ci ostatni, opierając się na otrzymanych danych i historii operacji finansowych, potrafią prognozować przyszłość jednostki. Część krajów europejskich reguluje tę profesję przepisami państwowymi, niektóre zaś, jak np. Anglia, mają system certyfikatów opartych na zaufaniu rynku.

Czy stowarzyszenie zamierza wzorować się na rozwiązaniach międzynarodowych?

- Stowarzyszenie, jako członek IFAC, zobowiązane jest do przestrzegania jego wymogów. Jeden z warunków, określonych w Międzynarodowych Standardach Edukacyjnych, stanowi certyfikacja zawodu księgowego. Polega to nie tylko na jego zdobyciu, ale i na ustawicznym dokształcaniu. Zmiany przepisów prawnych, rozwój gospodarki, zmieniające się realia działalności wymuszają na księgowych ciągłą naukę.

Przy wydawaniu certyfikatu stowarzyszenie będzie współpracowało z ACCA, czy jest to odrębny projekt?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

- ACCA, podobnie jak stowarzyszenie, jest członkiem IFAC. Opieramy się zatem na tych samych zasadach - MES. Jednak uwarunkowania, w jakich działają nasze organizacje, różnią się, należy zatem uwzględniać specyfikę każdego kraju. W stowarzyszeniu powołano zespół, który opracował całą ścieżkę edukacyjną. Od podstaw zawodowych asystenta rachunkowości do zdobycia certyfikatu. Całość wiedzy, którą powinien uzyskać kandydat, podzielono na 16 modułów składających się na cztery stopnie kształcenia.

Ostatni z nich zakończy się egzaminem uprawniającym do uzyskania certyfikatu dyplomowanego księgowego. Ukończenie trzech wcześniejszych będzie honorowane dyplomami. Pierwszy stopień to księgowy asystent rachunkowości, drugi - samodzielny księgowy, trzeci - specjalista do spraw księgowości (główny księgowy) i ostatni, czwarty - dyplomowany księgowy.

Jakie kryteria należy spełnić, aby przystąpić do pierwszego etapu?

- Do tego kursu będzie mógł przystąpić każdy, kto chce zajmować się księgowością i ma minimum wykształcenie średnie. Na tym etapie kandydat uzyska wiedzę pozwalającą asystować księgowemu, m.in. pracować z dokumentami i wprowadzać je do systemu księgowego. Uzyska wiedzę na poziomie technika rachunkowości. Aby przystąpić do drugiego etapu, trzeba będzie mieć minimum wykształcenie średnie, zaliczony co najmniej rok praktyki zawodowej oraz opanowaną wiedzę i umiejętności z I stopnia.

Czy to oznacza, że warunkiem przystąpienia do tego etapu jest ukończenie I etapu?

- Nie. Wiedza może być potwierdzona również innym dokumentem, np. dyplomem wyższej uczelni. Można też przystąpić do testu sprawdzającego.

Kolejny etap to specjalista ds. rachunkowości - główny księgowy. Kto może przystąpić do tego kursu?

- Osoba, która posiada minimum dwuletnią praktykę zawodową, co najmniej wykształcenie średnie oraz wiedzę i umiejętności z zakresu I i II stopnia. To kryterium jest zgodne z wytycznymi IFAC. Również w tym wypadku wiedza może być potwierdzona m.in. dyplomem uczelni wyższej lub testem sprawdzającym. Zakres kompetencji możliwych do uzyskania na tym etapie jest bardzo duży. Zakładamy, że egzamin kończący III stopień będzie regulowany przez komisję egzaminacyjną stowarzyszenia.

 

Czy po zaliczeniu tego egzaminu można będzie się już ubiegać o tytuł dyplomowanego księgowego?

- W tym przypadku kandydat musi już legitymować się wykształceniem wyższym. Konieczna też będzie czteroletnia praktyka w księgowości, w tym dwa lata na samodzielnym stanowisku. Na tym etapie kandydat powinien zaliczyć wszystkie moduły niższych stopni. Chcemy również zawrzeć porozumienie z renomowanymi uczelniami, aby wprowadziły do toku kształcenia program zaproponowany przez stowarzyszenie. Dyskutowana jest także możliwość przystąpienia do czwartego etapu osób z uprawnieniami do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, gdyż nie wszystkie posiadają wyższe wykształcenie.

Stowarzyszenie od lat oferuje różnego rodzaju kursy. Czym nowa inicjatywa będzie się różniła od tego, co już jest dostępne w ofercie SKwP?

- Obecnie prowadzone kursy są na wysokim, uznanym przez rynek, poziomie, jednak program musi zostać rozszerzony, aby spełnić wymagania międzynarodowe. Pierwsze dwa stopnie certyfikacji obejmują niewielkie rozszerzenie, natomiast III już bardzo znaczące, a IV stopień jest zupełnie nowy. Ważne, by osoba legitymująca się naszym certyfikatem dawała gwarancję jakości swojej pracy.

Czy w przypadku nieetycznego postępowania również będzie odbierany certyfikat?

- Tak. Do stowarzyszenia napływają skargi na jakość świadczonych usług księgowych. Zazwyczaj nie dotyczą naszych członków, nie możemy zatem wszcząć postępowania dyscyplinarnego. Umożliwi to eliminowanie osób postępujących niewłaściwie, które, szkodząc klientom, odbierają zawodowi zaufanie. A księgowy to przecież zawód zaufania publicznego.

Kiedy zainteresowani będą mogli zacząć ubiegać się o tytuł dyplomowanego księgowego?

- Planujemy rozpocząć kształcenie i praktyki w 2009 roku, aby na XX Zjeździe SKwP w 2011 roku. pierwsi dyplomowani księgowi złożyli ślubowanie.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Fot. Wojciech Górski

Ryszard Gorycki ze Stowarzyszenia Księgowych w Polsce

Rozmawiała Agnieszka Pokojska

RYSZARD GORYCKI biegły rewident, przewodniczący Głównej Komisji Rewizyjnej SKwP, przewodniczący zespołu ds. certyfikacji zawodu

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA