REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Stowarzyszenie będzie certyfikować księgowych

Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W 2011 roku Stowarzyszenie Księgowych w Polsce zamierza wydać pierwszy certyfikat dyplomowanego księgowego. Aby go otrzymać, kandydat będzie musiał przejść cztery etapy edukacji.

Stowarzyszenie Księgowych w Polsce (SKwP) wielokrotnie proponowało wprowadzenie do przepisów wymogu posiadania kwalifikacji przez osoby, które podpisują sprawozdanie finansowe. Ministerstwo uznało obecne wymogi za wystarczające. Jednak SKwP nie zrezygnowało z zamiaru certyfikacji księgowych?

REKLAMA

Autopromocja

- Życie pokazało, że rola finansisty w firmie daje się podzielić na dwie funkcje: księgowych technicznych rejestrujących zdarzenia gospodarcze oraz menedżerów księgowych. Ci ostatni, opierając się na otrzymanych danych i historii operacji finansowych, potrafią prognozować przyszłość jednostki. Część krajów europejskich reguluje tę profesję przepisami państwowymi, niektóre zaś, jak np. Anglia, mają system certyfikatów opartych na zaufaniu rynku.

Czy stowarzyszenie zamierza wzorować się na rozwiązaniach międzynarodowych?

- Stowarzyszenie, jako członek IFAC, zobowiązane jest do przestrzegania jego wymogów. Jeden z warunków, określonych w Międzynarodowych Standardach Edukacyjnych, stanowi certyfikacja zawodu księgowego. Polega to nie tylko na jego zdobyciu, ale i na ustawicznym dokształcaniu. Zmiany przepisów prawnych, rozwój gospodarki, zmieniające się realia działalności wymuszają na księgowych ciągłą naukę.

Przy wydawaniu certyfikatu stowarzyszenie będzie współpracowało z ACCA, czy jest to odrębny projekt?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- ACCA, podobnie jak stowarzyszenie, jest członkiem IFAC. Opieramy się zatem na tych samych zasadach - MES. Jednak uwarunkowania, w jakich działają nasze organizacje, różnią się, należy zatem uwzględniać specyfikę każdego kraju. W stowarzyszeniu powołano zespół, który opracował całą ścieżkę edukacyjną. Od podstaw zawodowych asystenta rachunkowości do zdobycia certyfikatu. Całość wiedzy, którą powinien uzyskać kandydat, podzielono na 16 modułów składających się na cztery stopnie kształcenia.

Ostatni z nich zakończy się egzaminem uprawniającym do uzyskania certyfikatu dyplomowanego księgowego. Ukończenie trzech wcześniejszych będzie honorowane dyplomami. Pierwszy stopień to księgowy asystent rachunkowości, drugi - samodzielny księgowy, trzeci - specjalista do spraw księgowości (główny księgowy) i ostatni, czwarty - dyplomowany księgowy.

Jakie kryteria należy spełnić, aby przystąpić do pierwszego etapu?

- Do tego kursu będzie mógł przystąpić każdy, kto chce zajmować się księgowością i ma minimum wykształcenie średnie. Na tym etapie kandydat uzyska wiedzę pozwalającą asystować księgowemu, m.in. pracować z dokumentami i wprowadzać je do systemu księgowego. Uzyska wiedzę na poziomie technika rachunkowości. Aby przystąpić do drugiego etapu, trzeba będzie mieć minimum wykształcenie średnie, zaliczony co najmniej rok praktyki zawodowej oraz opanowaną wiedzę i umiejętności z I stopnia.

Czy to oznacza, że warunkiem przystąpienia do tego etapu jest ukończenie I etapu?

- Nie. Wiedza może być potwierdzona również innym dokumentem, np. dyplomem wyższej uczelni. Można też przystąpić do testu sprawdzającego.

Kolejny etap to specjalista ds. rachunkowości - główny księgowy. Kto może przystąpić do tego kursu?

- Osoba, która posiada minimum dwuletnią praktykę zawodową, co najmniej wykształcenie średnie oraz wiedzę i umiejętności z zakresu I i II stopnia. To kryterium jest zgodne z wytycznymi IFAC. Również w tym wypadku wiedza może być potwierdzona m.in. dyplomem uczelni wyższej lub testem sprawdzającym. Zakres kompetencji możliwych do uzyskania na tym etapie jest bardzo duży. Zakładamy, że egzamin kończący III stopień będzie regulowany przez komisję egzaminacyjną stowarzyszenia.

 

Czy po zaliczeniu tego egzaminu można będzie się już ubiegać o tytuł dyplomowanego księgowego?

- W tym przypadku kandydat musi już legitymować się wykształceniem wyższym. Konieczna też będzie czteroletnia praktyka w księgowości, w tym dwa lata na samodzielnym stanowisku. Na tym etapie kandydat powinien zaliczyć wszystkie moduły niższych stopni. Chcemy również zawrzeć porozumienie z renomowanymi uczelniami, aby wprowadziły do toku kształcenia program zaproponowany przez stowarzyszenie. Dyskutowana jest także możliwość przystąpienia do czwartego etapu osób z uprawnieniami do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, gdyż nie wszystkie posiadają wyższe wykształcenie.

Stowarzyszenie od lat oferuje różnego rodzaju kursy. Czym nowa inicjatywa będzie się różniła od tego, co już jest dostępne w ofercie SKwP?

- Obecnie prowadzone kursy są na wysokim, uznanym przez rynek, poziomie, jednak program musi zostać rozszerzony, aby spełnić wymagania międzynarodowe. Pierwsze dwa stopnie certyfikacji obejmują niewielkie rozszerzenie, natomiast III już bardzo znaczące, a IV stopień jest zupełnie nowy. Ważne, by osoba legitymująca się naszym certyfikatem dawała gwarancję jakości swojej pracy.

Czy w przypadku nieetycznego postępowania również będzie odbierany certyfikat?

- Tak. Do stowarzyszenia napływają skargi na jakość świadczonych usług księgowych. Zazwyczaj nie dotyczą naszych członków, nie możemy zatem wszcząć postępowania dyscyplinarnego. Umożliwi to eliminowanie osób postępujących niewłaściwie, które, szkodząc klientom, odbierają zawodowi zaufanie. A księgowy to przecież zawód zaufania publicznego.

Kiedy zainteresowani będą mogli zacząć ubiegać się o tytuł dyplomowanego księgowego?

- Planujemy rozpocząć kształcenie i praktyki w 2009 roku, aby na XX Zjeździe SKwP w 2011 roku. pierwsi dyplomowani księgowi złożyli ślubowanie.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Fot. Wojciech Górski

Ryszard Gorycki ze Stowarzyszenia Księgowych w Polsce

Rozmawiała Agnieszka Pokojska

RYSZARD GORYCKI biegły rewident, przewodniczący Głównej Komisji Rewizyjnej SKwP, przewodniczący zespołu ds. certyfikacji zawodu

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA