REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy powstaje przychód ze sprzedaży nieruchomości

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jerzy Rybka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W grudniu 2007 r. jednostka zawarła umowę przedwstępną sprzedaży nieruchomości rolnej z zabudowaniami. Wydanie przedmiotu umowy nastąpiło 7 stycznia 2008 r. na podstawie protokołu przekazania. W tym dniu na kupującego przeszły wszelkie pożytki i ciężary związane z posiadaniem tej nieruchomości. Cena sprzedaży wynosi 8 000 000 zł plus VAT. Płatność następuje w ratach, które traktowane są jako zadatki i zaliczki. Ostatnia rata jest płatna w 2011 r. Zgodnie z umową strony zobowiązują się zawrzeć akt notarialny sprzedaży w terminie jednego miesiąca od zapłacenia całej ceny. Nieruchomość nie jest w pełni zamortyzowana. Wartość nieumorzonej części wynosi 1 800 000 zł. Roczna kwota amortyzacji to 190 000 zł. W jakiej wysokości i kiedy należy zaliczyć w pozostałe koszty operacyjne niezamortyzowaną wartość budynków i budowli będących przedmiotem umowy przedwstępnej sprzedaży? Czy na zadatki i zaliczki należy wystawiać faktury VAT i jak je wykazać w księgach?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

W momencie zaprzestania używania środka trwałego i przeznaczenia go na sprzedaż jednostka powinna przerwać dokonywanie odpisów amortyzacyjnych. Nieumorzoną część należy spisać w pozostałe koszty operacyjne w momencie likwidacji lub sprzedaży. Na otrzymane zadatki i zaliczki na poczet dostawy jednostka powinna wystawić faktury. Ich wartość netto trzeba ująć na koncie „Rozliczenia międzyokresowe przychodów”.

UZASADNIENIE

Przychody - zgodnie z ustawą o rachunkowości - to uprawdopodobnione powstanie w okresie sprawozdawczym korzyści ekonomicznych, o wiarygodnie określonej wartości, w formie zwiększenia wartości aktywów albo zmniejszenia wartości zobowiązań, które doprowadzą do wzrostu kapitału własnego lub zmniejszenia jego niedoboru w inny sposób niż wniesienie środków przez udziałowców lub właścicieli.

W definicji ustawowej brak określenia momentu powstawania przychodu. W praktyce polskich jednostek gospodarczych można zaobserwować dwojakie podejście do tej kwestii. W celu uniknięcia różnic między przepisami o podatkach dochodowych a ustawą o rachunkowości przedsiębiorstwa przyjmują regulacje podatkowe w tych przypadkach, w których przepisy rachunkowe nie precyzują momentu uzyskania przychodu. Możliwe jest także skorzystanie z MSR nr 18 „Przychody”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według MSR nr 18 przychody ze sprzedaży należy ująć, jeżeli zostały spełnione następujące warunki:

• jednostka gospodarcza przekazała nabywcy znaczące ryzyko i korzyści wynikające z praw własności do towarów,

• jednostka gospodarcza przestaje być trwale zaangażowana w zarządzanie sprzedanymi towarami w stopniu, w jakim zazwyczaj funkcję taką realizuje się wobec towarów, do których ma się prawo własności, ani też nie sprawuje nad nimi efektywnej kontroli,

• kwotę przychodów można wycenić w wiarygodny sposób,

• istnieje prawdopodobieństwo, że jednostka gospodarcza uzyska korzyści ekonomiczne z tytułu transakcji oraz

• koszty poniesione oraz te, które zostaną poniesione przez jednostkę gospodarczą w związku z transakcją, można wycenić w wiarygodny sposób.

UWAGA

Jednostki muszą opisać wybrane zasady ewidencji w swojej polityce rachunkowości, która następnie podlega zatwierdzeniu przez organ zatwierdzający.

REKLAMA

Ocena tego, kiedy jednostka gospodarcza przekazała nabywcy znaczące ryzyko i korzyści związane z własnością, wymaga zbadania okoliczności towarzyszących transakcji. W większości przypadków przekazanie nabywcy ryzyka i korzyści zbiega się z przekazaniem mu tytułu prawnego lub z fizycznym przekazaniem dóbr. Taka sytuacja ma miejsce w przypadku większości sprzedaży detalicznych. W innych przypadkach przekazanie ryzyka i korzyści związanych z własnością następuje w innym czasie niż przekazanie tytułu prawnego lub fizyczne przekazanie dóbr.

Analizując pojęcie przychodów, należy kierować się zasadą przewagi treści nad formą prawną. W przedstawionej w pytaniu sytuacji sprzedawca przekazuje wszelkie pożytki i ciężary wynikające z posiadania rzeczy w momencie fizycznego wydania, jeszcze przed finalizacją transakcji w formie aktu notarialnego. W tej sytuacji należy ująć przychody w styczniu 2008 r., spisując jednocześnie w pozostałe koszty nieumorzoną wartość nieruchomości.

REKLAMA

Za datę powstania przychodu - zgodnie z updop - uważa się dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie późniejszy niż dzień wystawienia faktury albo uregulowania należności. Przy sprzedaży nieruchomości transakcję uważa się za dokonaną pod datą zawarcia umowy notarialnej, na mocy której dochodzi do przeniesienia własności przedmiotu umowy. Moment przeniesienia własności nieruchomości został określony w art. 155 § 1 Kodeksu cywilnego. Z kolei art. 158 k.c. wyraźnie określa formę czynności prawnej, którą jest akt notarialny. Umowa przedwstępna kupna-sprzedaży, także zawarta w formie aktu notarialnego, pozostaje jedynie przyrzeczeniem zawarcia właściwej umowy na określonych warunkach. Na przeniesienie prawa własności nie mają wpływu wpłacone zaliczki i zadatki. Nie stanowią one też przychodu podatkowego.

Umowa sprzedaży nieruchomości zawarta bez zachowania formy notarialnej jest bezwzględnie nieważna. Dlatego do momentu podpisania aktu notarialnego przepisy updop nie mają zastosowania. Przychód należy rozpoznać w dacie aktu notarialnego. Nie mają tutaj znaczenia wystawione faktury ani wpłacone zaliczki i zadatki. Od momentu przekazania nieruchomości należy zaprzestać dokonywania odpisów amortyzacyjnych. Wartość netto należy spisać w koszty w momencie rozpoznania przychodu.

W przypadku dostawy lokali i budynków obowiązek podatkowy z tytułu VAT powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia ich wydania. Podstawą opodatkowania w tej sytuacji jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Jeśli pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. W przypadku dostawy towarów, której przedmiotem są lokale i budynki, obowiązek podatkowy powstaje też z chwilą otrzymania części należności, zatem podstawą opodatkowania w takiej sytuacji będzie kwota otrzymanej zaliczki, pomniejszona o przypadającą od niej kwotę podatku. Moment powstania obowiązku podatkowego przy sprzedaży nieruchomości nie jest warunkowany uprzednim zawarciem umowy w formie aktu notarialnego. Przez dostawę towarów w rozumieniu przepisów o VAT należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Ma tutaj znaczenie ekonomiczne władanie nad rzeczą, niekoniecznie potwierdzone aktem notarialnym.

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę stwierdzającą dokonanie sprzedaży. Przepis ten stosuje się także do części należności otrzymywanych przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi. Szczegółowe zasady wystawiania faktur zostały zawarte w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. Zgodnie z § 15 ust. 1 rozporządzenia w przypadku dostawy towarów, której przedmiotem są lokale i budynki, fakturę wystawia się nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego. Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później niż 30 dnia, licząc od dnia wydania towaru (budynku). W ciągu 30 dni od fizycznego wydania nieruchomości jednostka powinna wystawić całościową fakturę sprzedaży, uwzględniając wystawione wcześniej faktury zaliczkowe.

Przykład 1

W grudniu 2007 r. jednostka zawarła umowę przedwstępną sprzedaży nieruchomości rolnej z zabudowaniami. Wydanie przedmiotu umowy nastąpiło 7 stycznia 2008 r. na podstawie protokołu przekazania. W tym dniu na kupującego przeszły wszelkie pożytki i ciężary związane z posiadaniem tej nieruchomości. Cena sprzedaży wynosi 8 000 000 zł plus VAT.

Płatność następuje w ratach, które traktowane są jako zadatki i zaliczki:

• tytułem zadatku:

w 2007 r. - 123 000 zł plus VAT,

w 2008 r. - 818 000 zł plus VAT,

• tytułem zaliczek:

w 2008 r. - 1 246 600 zł plus VAT,

w 2009 r. - 1 480 800 zł plus VAT,

w 2010 r. - 1 480 800 zł plus VAT,

w 2011 r. - 2 850 800 zł plus VAT.

Zgodnie z umową strony zobowiązują się zawrzeć akt notarialny sprzedaży w terminie jednego miesiąca od zapłacenia całej ceny. Nieruchomość nie jest w pełni zamortyzowana. Wartość nieumorzonej części wynosi 1 800 000 zł. Roczna kwota amortyzacji to 190 000 zł.

1. Faktura dokumentująca otrzymanie zaliczki w 2007 r.:

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 150 060

Ma „VAT należny” 27 060

Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 123 000

2. Otrzymanie zaliczki:

Wn „Rachunek bankowy” 150 060

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 150 060

3. Faktura dokumentująca otrzymanie zaliczki w 2008 r. (przed przekazaniem nieruchomości):

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 997 960

Ma „VAT należny” 179 960

Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 818 000

4. Otrzymanie zaliczki:

Wn „Rachunek bankowy” 997 960

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 997 960

5. Przekazanie nieruchomości - bilansowe ujęcie przychodu:

Wn „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 8 000 000

Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 8 000 000

6. Wyksięgowanie niezamortyzowanej części środka trwałego w wartości 1 800 000 zł:

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 1 800 000

Ma „Środki trwałe” 1 800 000

7. Wyliczenie podatku odroczonego:

• wartość bilansowa: 8 000 000 zł - 1 800 000 = 6 200 000 zł

• wartość podatkowa: 0

• różnica: 6 200 000 zł

Rezerwa z tytułu podatku odroczonego:

6 200 000 zł × 19% = 1 178 000 zł

Wn „Podatek dochodowy i inne obowiązkowe obciążenia wyniku finansowego” 1 178 000

Ma „Rezerwa na odroczony podatek dochodowy” 1 178 000

8. Zaliczka wpłacona w 2008 r.

a) wpłata części należności w 2008 r.

1 246 600 zł × 1,22 = 1 520 852 zł

Wn „Rachunek bankowy” 1 520 852

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 1 520 852

b) faktura dokumentująca otrzymanie zaliczki

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 1 520 852

Ma „VAT należny” 274 252

Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 1 246 600

9. Zaliczka wpłacona w 2009 r.

a) wpłata części należności w 2009 r.

1 480 800 zł × 1,22 = 1 806 576 zł

Wn „Rachunek bankowy” 1 806 576

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 1 806 576

b) faktura dokumentująca otrzymanie zaliczki

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 1 806 576

Ma „VAT należny” 325 776

Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 1 480 800

10. Zaliczka wpłacona w 2010 r.:

a) wpłata części należności w 2010 r.

1 480 800 zł × 1,22 = 1 806 576 zł

Wn „Rachunek bankowy” 1 806 576

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 1 806 576

b) faktura dokumentująca otrzymanie zaliczki

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 1 806 576

Ma „VAT należny” 325 776

Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 1 480 800

11. Zaliczka wpłacona w 2011 r.

a) wpłata części należności w 2011 r.

2 850 800 zł × 1,22 = 3 477 976 zł

Wn „Rachunek bankowy” 3 477 976

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 3 477 976

b) faktura dokumentująca otrzymanie zaliczki

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 3 477 976

Ma „VAT należny” 627 176

Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 2 850 800

12. Naliczenie podatku dochodowego w 2011 r.:

6 200 000 zł × 19% = 1 178 000 zł

Wn „Podatek dochodowy i inne obowiązkowe obciążenia wyniku finansowego” 1 178 000

Ma „Rozrachunki publicznoprawne” 1 178 000

13. Rozwiązanie rezerwy z tytułu odroczonego podatku:

Wn „Rezerwa na odroczony podatek dochodowy” 1 178 000

Ma „Podatek dochodowy i inne obowiązkowe obciążenia wyniku finansowego” 1 178 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład 2

Ewidencja księgowa zgodnie z przepisami podatkowymi. Dane z przykładu 1

Ewidencja księgowa

1. Otrzymanie zaliczki:

Wn „Rachunek bankowy” 150 060

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 150 060

2. Faktura dokumentująca otrzymanie zaliczki w 2007 r.:

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 150 060

Ma „VAT należny” 27 060

Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 123 000

3. Otrzymanie zaliczki:

Wn „Rachunek bankowy” 997 960

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 997 960

4. Faktura dokumentująca otrzymanie zaliczki w 2008 r. (przed przekazaniem nieruchomości):

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 997 960

Ma „VAT należny” 179 960

Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 818 000

5. Zaliczka wpłacona w 2008 r.

a) wpłata części należności w 2008 r.:

Wn „Rachunek bankowy” 1 520 852

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 1 520 852

b) faktura dokumentująca otrzymanie zaliczki

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 1 520 852

Ma „VAT należny” 274 252

Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 1 246 600

6. Zaliczka wpłacona w 2009 r.

a) wpłata części należności w 2009 r.

Wn „Rachunek bankowy” 1 806 576

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 1 806 576

b) faktura dokumentująca otrzymanie zaliczki

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 1 806 576

Ma „VAT należny” 325 776

Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 1 480 800

7. Zaliczka wpłacona w 2010 r.

a) wpłata części należności w 2010 r.

Wn „Rachunek bankowy” 1 806 576

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 1 806 576

b) faktura dokumentująca otrzymanie zaliczki

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 1 806 576

Ma „VAT należny” 325 776

Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 1 480 800

8. Zaliczka wpłacona w 2011 r.

a) wpłata części należności w 2011 r.

Wn „Rachunek bankowy” 3 477 976

Ma „Rozrachunki z odbiorcami” 3 477 976

b) faktura dokumentująca otrzymanie zaliczki

Wn „Rozrachunki z odbiorcami” 3 477 976

Ma „VAT należny” 627 176

Ma „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 2 850 800

9. Przekazanie nieruchomości i podpisanie aktu notarialnego w 2011 r. - ujęcie przychodu w wysokości 8 000 000 zł:

Wn „Rozliczenia międzyokresowe przychodów” 8 000 000

Ma „Pozostałe przychody operacyjne” 8 000 000

10. Wyksięgowanie środka trwałego w wartości niezamortyzowanej części 1 800 000 zł:

Wn „Pozostałe koszty operacyjne” 1 800 000

Ma „Środki trwałe” 1 800 000

11. Naliczenie podatku dochodowego w 2011 r.:

(8 000 000 zł - 1 800 000 zł) × 19% = 1 178 000 zł

Wn „Podatek dochodowy i inne obowiązkowe obciążenia wyniku finansowego” 1 178 000

Ma „Rozrachunki publicznoprawne” 1 178 000

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 3 ust. 1 pkt 30, art. 10 ust. 3 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości - j.t. Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540

• art. 12 ust. 3a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 19 ust. 10, art. 106 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

• § 14-15 MSR nr 18 „Przychody”

Jerzy Rybka

główny księgowy z licencją MF

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn Rachunkowości

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiana limitów amortyzacji samochodów i kosztów leasingu od 2026 r. Jak ochronić swoje rozliczenia? Niekoniecznie przez zakupy do końca grudnia 2025 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zmniejszy się o 1/3 limit wartości amortyzacji dla większości samochodów osobowych – z 150 tys. zł do 100 tys. zł. Przepisy co ciekawe nie są nowe, bo pochodzą z końca 2021 r., ale wchodzą w życie dopiero za kilka miesięcy i dlatego znowu zrobiło się o nich głośno. Te kilka miesięcy to także ostatni dzwonek, aby zapobiec negatywnym konsekwencjom tych zmian.

Od 2026 roku o 50% wzrośnie stawka podatku od wygranych i nagród (np. w lotto, konkursach, grach, sprzedaży premiowej) – z 10% do 15% [projekt]

Budżet państwa jest chyba naprawdę w trudnej sytuacji, skoro Ministerstwo Finansów planuje podnieść od przyszłego roku (i to o 50%) stawkę zryczałtowanego podatku dochodowego od wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Obecnie stawka ta wynosi 10% wartości wygranej lub nagrody a ma wzrosnąć do 15%. Ten podatek płacimy np. od wygranej w lotto (choć dopiero od wygranej większej niż 2000 zł).

Podatek dla banków idzie ostro w górę. Rząd podał nowe stawki

Rząd szykuje istotne zmiany w podatkach dla sektora finansowego. Nowy projekt przewiduje podwyższenie CIT dla banków, instytucji kredytowych i SKOK-ów oraz korekty podatku od niektórych instytucji finansowych. Celem reformy jest pozyskanie środków na modernizację i rozbudowę polskiej armii.

Nowe przepisy restrukturyzacyjne już od 23 sierpnia! Druga szansa dla firm czy większe ryzyko upadłości?

Polskie firmy czekają na ważne zmiany w prawie – od 23 sierpnia zaczyna obowiązywać unijna dyrektywa drugiej szansy. Nowe zasady restrukturyzacji mają chronić przedsiębiorców przed upadłością, ale eksperci ostrzegają: okres przejściowy może być trudny, a sądy i doradcy będą uczyć się nowych reguł w praktyce.

REKLAMA

Ile zdrożeje piwo i inne trunki od 2026 roku? Ministerstwo Finansów szykuje podwyżkę akcyzy na alkohol oraz opłaty cukrowej

Ministerstwo Finansów informuje, że przedstawiło dwa projekty ustaw dotyczących zdrowia publicznego. Jako pierwsze proponuje aktualizację (czytaj: podniesienie) stawek akcyzy na wszystkie napoje alkoholowe, co ma na celu ograniczenie spożycia napojów alkoholowych, a w konsekwencji redukcję negatywnych skutków jego nadużycia. Ministerstwo Finansów przygotowuje również aktualizację ustawy o zdrowiu publicznym, której celem jest ograniczenie ekonomicznej dostępności napojów słodzonych.

BCC o zmianach w Ordynacji podatkowej: przedawnienie zobowiązań, hipoteka i nowe przepisy karne

Business Centre Club (BCC) przedstawiło uwagi do propozycji nowelizacji ordynacji podatkowej z postulatami w zakresie dalszych zmian w tym obszarze. Eksperci BCC (Daniel Panek i Wojciech Pławiak) odnieśli się do modyfikacji wprowadzonych do treści projektu w porównaniu z wersją z 26 marca 2025 r.

Zwrot akcyzy za paliwo rolnicze 2025: tylko do 1 września! Sprawdź, ile możesz odzyskać! Trzeba pamiętać o dokumentach

Rolnicy mają kolejną szansę na odzyskanie części kosztów związanych z zakupem paliwa. Od 1 sierpnia do 1 września 2025 roku można składać wnioski o zwrot podatku akcyzowego, który obejmuje olej napędowy wykorzystywany w produkcji rolnej.

Szokujące dane KRUS: Rolnicy pracują ponad 29 lat, zanim dostaną emeryturę. Świadczenia wciąż daleko od ZUS!

Rolnicy w Polsce pracują średnio ponad 29 lat, zanim otrzymają emeryturę z KRUS. Mimo długiego stażu ich świadczenia wynoszą przeciętnie nieco ponad 2 tysiące złotych, co znacząco odbiega od średnich emerytur wypłacanych przez ZUS.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach: Kasowy PIT obejmie tysiące nowych firm! Sprawdź, czy skorzystasz

Od 1 stycznia 2026 roku wejdą w życie przepisy, które podniosą limit przychodów uprawniających do stosowania kasowego PIT z 1 mln zł do 2 mln zł. Zmiana wynika z projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na postulaty przedsiębiorców.

Kasowy PIT - zmiany od 2026 r. Limit przychodów wzrośnie do 2 mln zł

Ministerstwo Finansów chce, by dotychczasowy limit przychodów pozwalający na skorzystanie z kasowego PIT został podniesiony z 1 mln zł do 2 mln zł. Tak wynika z projektu nowelizacji ustawy o PIT opublikowanego 19 sierpnia 2025 r. Zmiana ta ma pozwolić większej grupie przedsiębiorców wybranie tej formy rozliczeń podatku dochodowego.

REKLAMA