REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaewidencjonować rabat z faktury otrzymanej od kontrahenta

AP

REKLAMA

Mamy podpisaną umowę handlową z naszym odbiorcą. Kontrahent z tytułu zakupu określonej ilości towarów ma prawo do otrzymania bonusu od naszej firmy na podstawie wystawionej przez niego faktury VAT. Jak należy zaewidencjonować taką fakturę w księgach?


Bardzo często umowy handlowe dotyczące sprzedaży towarów uprawniają nabywcę do otrzymywania premii pieniężnej lub bonusu za zakupienie określonej ilości towarów. Wysokość otrzymywanej premii określona jest z reguły jako pewien procent od wartości obrotów z danym kontrahentem. W wielu sytuacjach uprawnienie do otrzymania bonusu jest uzależnione od przekroczenia określonego progu ilości zakupionych towarów. Rozliczanie premii pomiędzy kontrahentami - najczęściej, tak jak w tym przypadku - odbywa się na podstawie faktury VAT wystawianej przez uprawnionego do otrzymywania premii. Taka metoda rozliczenia wynika z wyjaśnienia podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów z 30 grudnia 2004 r., nr PP3-812-1222/2004/AP/4026 w sprawie premii pieniężnych wypłacanych nabywcom.


Ujęcie faktury w księgach zależy od umowy handlowej podpisanej z klientem. Rozpatrzmy dwa warianty umowy handlowej. W pierwszym wariancie przedstawię sytuację, w której porozumienie dotyczące premii pieniężnej zobowiązuje nabywcę towarów do określonych działań na rzecz sprzedawcy, np. wykorzystania otrzymanej premii na cele związane z promowaniem towarów sprzedawcy. W takim przypadku faktura wystawiona przez nabywcę towarów powinna być ujęta w kosztach usług firmy udzielającej premii pieniężnej, ponieważ dotyczy usług wykonanych na rzecz promowania towarów. Księgowanie takiej faktury powinno wyglądać następująco: Wn 402 - usługi obce, Ma 202 - rozrachunki z dostawcami.


Wystawiający fakturę ujmuje ją w pozostałych przychodach operacyjnych według schematu: Wn 201 - rozrachunki z odbiorcami, Ma 760 - pozostałe przychody operacyjne. Za pozostałe przychody operacyjne rozumie się przychody pośrednio związane z działalnością operacyjną jednostki. W tym przypadku za działalność operacyjną jednostki należy uznać sprzedaż towarów, natomiast otrzymywana premia pieniężna, związana z wykonaniem usług polegających na promowaniu towarów, jest pośrednio związana z podstawową działalnością jednostki.


Drugi wariant dotyczy zdarzenia, w którym uprawniony do otrzymania premii pieniężnej nie jest zobowiązany do żadnych świadczeń na rzecz udzielającego premii. W tym przypadku faktura dotycząca bonusu nie jest związana z żadną usługą, wykonywaną przez nabywcę towarów na rzecz ich sprzedawcy. Sprzedawca towarów powinien potraktować fakturę za udzieloną premię pieniężną jako zmniejszenie swoich przychodów ze sprzedaży towarów. Premia jest de facto dodatkowym rabatem udzielonym klientowi. Księgowanie takiej faktury powinno być następujące: Wn 730 - przychody ze sprzedaży towarów, Ma 202 - rozrachunki z dostawcami.


Wystawca faktury ujmuje ją jako zmniejszenie kosztu własnego sprzedanych towarów według następującego schematu: Wn 201 - rozrachunki z odbiorcami, Ma 731 - wartość sprzedanych towarów w cenie nabycia. Tak jak u sprzedawcy premia pieniężna jest zmniejszeniem przychodów ze sprzedaży, u nabywcy jest dodatkowym upustem otrzymanym od zakupionych towarów.


PODSTAWA PRAWNA

- Art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

Justyna Nieckarz

ekspert księgowy, Rödl & Partner

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA