REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zaewidencjonować rabat z faktury otrzymanej od kontrahenta

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
AP

REKLAMA

Mamy podpisaną umowę handlową z naszym odbiorcą. Kontrahent z tytułu zakupu określonej ilości towarów ma prawo do otrzymania bonusu od naszej firmy na podstawie wystawionej przez niego faktury VAT. Jak należy zaewidencjonować taką fakturę w księgach?


Bardzo często umowy handlowe dotyczące sprzedaży towarów uprawniają nabywcę do otrzymywania premii pieniężnej lub bonusu za zakupienie określonej ilości towarów. Wysokość otrzymywanej premii określona jest z reguły jako pewien procent od wartości obrotów z danym kontrahentem. W wielu sytuacjach uprawnienie do otrzymania bonusu jest uzależnione od przekroczenia określonego progu ilości zakupionych towarów. Rozliczanie premii pomiędzy kontrahentami - najczęściej, tak jak w tym przypadku - odbywa się na podstawie faktury VAT wystawianej przez uprawnionego do otrzymywania premii. Taka metoda rozliczenia wynika z wyjaśnienia podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów z 30 grudnia 2004 r., nr PP3-812-1222/2004/AP/4026 w sprawie premii pieniężnych wypłacanych nabywcom.


Ujęcie faktury w księgach zależy od umowy handlowej podpisanej z klientem. Rozpatrzmy dwa warianty umowy handlowej. W pierwszym wariancie przedstawię sytuację, w której porozumienie dotyczące premii pieniężnej zobowiązuje nabywcę towarów do określonych działań na rzecz sprzedawcy, np. wykorzystania otrzymanej premii na cele związane z promowaniem towarów sprzedawcy. W takim przypadku faktura wystawiona przez nabywcę towarów powinna być ujęta w kosztach usług firmy udzielającej premii pieniężnej, ponieważ dotyczy usług wykonanych na rzecz promowania towarów. Księgowanie takiej faktury powinno wyglądać następująco: Wn 402 - usługi obce, Ma 202 - rozrachunki z dostawcami.


Wystawiający fakturę ujmuje ją w pozostałych przychodach operacyjnych według schematu: Wn 201 - rozrachunki z odbiorcami, Ma 760 - pozostałe przychody operacyjne. Za pozostałe przychody operacyjne rozumie się przychody pośrednio związane z działalnością operacyjną jednostki. W tym przypadku za działalność operacyjną jednostki należy uznać sprzedaż towarów, natomiast otrzymywana premia pieniężna, związana z wykonaniem usług polegających na promowaniu towarów, jest pośrednio związana z podstawową działalnością jednostki.


Drugi wariant dotyczy zdarzenia, w którym uprawniony do otrzymania premii pieniężnej nie jest zobowiązany do żadnych świadczeń na rzecz udzielającego premii. W tym przypadku faktura dotycząca bonusu nie jest związana z żadną usługą, wykonywaną przez nabywcę towarów na rzecz ich sprzedawcy. Sprzedawca towarów powinien potraktować fakturę za udzieloną premię pieniężną jako zmniejszenie swoich przychodów ze sprzedaży towarów. Premia jest de facto dodatkowym rabatem udzielonym klientowi. Księgowanie takiej faktury powinno być następujące: Wn 730 - przychody ze sprzedaży towarów, Ma 202 - rozrachunki z dostawcami.


Wystawca faktury ujmuje ją jako zmniejszenie kosztu własnego sprzedanych towarów według następującego schematu: Wn 201 - rozrachunki z odbiorcami, Ma 731 - wartość sprzedanych towarów w cenie nabycia. Tak jak u sprzedawcy premia pieniężna jest zmniejszeniem przychodów ze sprzedaży, u nabywcy jest dodatkowym upustem otrzymanym od zakupionych towarów.


PODSTAWA PRAWNA

- Art. 3 ust. 1 pkt 32 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.).

Justyna Nieckarz

ekspert księgowy, Rödl & Partner

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA