REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatnicy uzyskają konta elektroniczne przypominające bankowe

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Do 2013 r. podatnicy uzyskają internetowe konta podatkowe, które umożliwią im elektroniczny dostęp do stanu rozliczeń z fiskusem - przewidują opublikowane w poniedziałek założenia do programu e-Podatki.

Przygotowało je Ministerstwo Finansów. Wartość przedsięwzięć w ramach programu e-Podatki szacowana jest na około 281 mln zł. Proces ma zakończyć się w 2013 roku.

REKLAMA

Autopromocja

Rzeczniczka prasowa MF Magdalena Kobos powiedziała, że w ramach programu każdy podatnik otrzyma "elektroniczne konto podatkowe". "Chodzi o stworzenie systemu przypominającego bankowość internetową. Podatnik będzie miał dostęp do swojego konta przez internet, ale także telefonicznie za pośrednictwem call center" - poinformowała Kobos.

Wprowadzenie niektórych zmian ułatwiających funkcjonowanie podatnikom zaplanowano na 2010 rok.

"Chcemy, by w przypadku osób ubiegających się o pomoc z Miejskich Ośrodków Pomocy Społecznej urzędy skarbowe - najpóźniej w przyszłym roku - nie musiały wydawać zaświadczeń dla podatników. Informacje te będzie można wymieniać bezpośrednio między urzędami, bez konieczności angażowania podatników" - powiedziała PAP Kobos.

REKLAMA

Dodała, że przewidywane jest utworzenie centralnej bazy danych, z której będzie mogła korzystać administracja. Dzięki temu podatnik nie będzie musiał podawać danych za każdym razem. Poza tym podatnicy będą mogli wypełniać deklaracje elektroniczne bez konieczności podawania informacji już znanych fiskusowi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ministerstwo planuje także rozszerzenie możliwości składania deklaracji przez pracodawców. Pracodawca będzie miał dostęp do usługi umożliwiającej przesłanie zeznania w formie elektronicznej do urzędu skarbowego, w imieniu podatnika. Będzie mógł uwzględnić w zeznaniu podstawowe ulgi, z których podatnik może skorzystać. Pracownicy będą mieli dostęp do wstępnie wypełnionych zeznań w wersji elektronicznej.

Program przewiduje także szereg działań mających usprawnić funkcjonowanie administracji podatkowej. Zdaniem MF, w konsekwencji zmian zwiększy się jej efektywność. Z danych resortu wynika, że polski fiskus jest teraz prawie trzy razy mniej efektywny niż np. administracja w Irlandii, która kilka lat temu przeszła restrukturyzację.

Na "Zielonej Wyspie" koszt poboru 100 euro podatku wyniósł w 2004 r. 0,86 euro. W Polsce ten wskaźnik w 2007 r. wyniósł 2,31 euro.

REKLAMA

Zdaniem MF, suma utraconych korzyści społecznych wynikających z braku możliwości składania deklaracji podatkowych drogą elektroniczną jest szacowana na ok. 1 mld zł rocznie. Jeżeli połowa deklaracji będzie składana elektronicznie, to - według MF - korzyści dla gospodarki narodowej wyniosą kilkaset milionów złotych.

Pierwszy etap tworzenia programu potrwa od 4 do 6 miesięcy; kolejnym będzie faza przygotowawcza, trwająca od 9 do 12 miesięcy. Jednym z działań w fazie przygotowawczej będzie przygotowanie dokumentacji przetargowej dla dostawców systemu, wybór dostawców i narzędzi oraz podpisanie kontraktów z dostawcami.

Kluczowe dla uruchomienia projektu działania, np. wybór dostawców czy przygotowanie studium wykonalności, powinny zostać zakończone do grudnia 2009 r.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

Między niedopatrzeniem a przemytem. Dlaczego firmy spedycyjne nie wypełniają swoich obowiązków?

W dobie sankcji, wojny za granicą i zaostrzonego nadzoru eksportu, firmy spedycyjne nie mogą działać automatycznie. Brak weryfikacji dokumentów, analizy zleceń czy ryzyk sankcyjnych może prowadzić do współodpowiedzialności prawnej, utraty licencji i długofalowych strat reputacyjnych.

Ministerstwo Finansów przedłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków – jest już nowy projekt rozporządzenia!

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, który wydłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków o 2 lata – do końca 2027 r. Zmiana jest korzystna dla podatników i ma na celu zapewnienie, że podatek zostanie zapłacony dopiero wtedy, gdy faktycznie dojdzie do zbycia majątku lub jego utraty.

REKLAMA

Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

REKLAMA