REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatnicy uzyskają konta elektroniczne przypominające bankowe

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Do 2013 r. podatnicy uzyskają internetowe konta podatkowe, które umożliwią im elektroniczny dostęp do stanu rozliczeń z fiskusem - przewidują opublikowane w poniedziałek założenia do programu e-Podatki.

Przygotowało je Ministerstwo Finansów. Wartość przedsięwzięć w ramach programu e-Podatki szacowana jest na około 281 mln zł. Proces ma zakończyć się w 2013 roku.

REKLAMA

Autopromocja

Rzeczniczka prasowa MF Magdalena Kobos powiedziała, że w ramach programu każdy podatnik otrzyma "elektroniczne konto podatkowe". "Chodzi o stworzenie systemu przypominającego bankowość internetową. Podatnik będzie miał dostęp do swojego konta przez internet, ale także telefonicznie za pośrednictwem call center" - poinformowała Kobos.

Wprowadzenie niektórych zmian ułatwiających funkcjonowanie podatnikom zaplanowano na 2010 rok.

"Chcemy, by w przypadku osób ubiegających się o pomoc z Miejskich Ośrodków Pomocy Społecznej urzędy skarbowe - najpóźniej w przyszłym roku - nie musiały wydawać zaświadczeń dla podatników. Informacje te będzie można wymieniać bezpośrednio między urzędami, bez konieczności angażowania podatników" - powiedziała PAP Kobos.

REKLAMA

Dodała, że przewidywane jest utworzenie centralnej bazy danych, z której będzie mogła korzystać administracja. Dzięki temu podatnik nie będzie musiał podawać danych za każdym razem. Poza tym podatnicy będą mogli wypełniać deklaracje elektroniczne bez konieczności podawania informacji już znanych fiskusowi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ministerstwo planuje także rozszerzenie możliwości składania deklaracji przez pracodawców. Pracodawca będzie miał dostęp do usługi umożliwiającej przesłanie zeznania w formie elektronicznej do urzędu skarbowego, w imieniu podatnika. Będzie mógł uwzględnić w zeznaniu podstawowe ulgi, z których podatnik może skorzystać. Pracownicy będą mieli dostęp do wstępnie wypełnionych zeznań w wersji elektronicznej.

Program przewiduje także szereg działań mających usprawnić funkcjonowanie administracji podatkowej. Zdaniem MF, w konsekwencji zmian zwiększy się jej efektywność. Z danych resortu wynika, że polski fiskus jest teraz prawie trzy razy mniej efektywny niż np. administracja w Irlandii, która kilka lat temu przeszła restrukturyzację.

Na "Zielonej Wyspie" koszt poboru 100 euro podatku wyniósł w 2004 r. 0,86 euro. W Polsce ten wskaźnik w 2007 r. wyniósł 2,31 euro.

Zdaniem MF, suma utraconych korzyści społecznych wynikających z braku możliwości składania deklaracji podatkowych drogą elektroniczną jest szacowana na ok. 1 mld zł rocznie. Jeżeli połowa deklaracji będzie składana elektronicznie, to - według MF - korzyści dla gospodarki narodowej wyniosą kilkaset milionów złotych.

Pierwszy etap tworzenia programu potrwa od 4 do 6 miesięcy; kolejnym będzie faza przygotowawcza, trwająca od 9 do 12 miesięcy. Jednym z działań w fazie przygotowawczej będzie przygotowanie dokumentacji przetargowej dla dostawców systemu, wybór dostawców i narzędzi oraz podpisanie kontraktów z dostawcami.

Kluczowe dla uruchomienia projektu działania, np. wybór dostawców czy przygotowanie studium wykonalności, powinny zostać zakończone do grudnia 2009 r.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

REKLAMA

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA