REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrole z nieujawnionych źródeł spadły o 91 proc.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W 2008 roku organy kontroli skarbowej przeprowadziły o 91 proc. mniej kontroli z tytułu nieujawnionych źródeł przychodów niż w 2007 roku. Kwoty ustaleń w tym zakresie były niższe o prawie 73 mln zł.

Ministerstwo Finansów opublikowało sprawozdanie z kontroli skarbowej za 2008 rok. Wynika z niego, że urzędy kontroli skarbowej przeprowadziły o prawie 2 tys. mniej kontroli niż w 2007 roku. W efekcie łączne należności, jakie fiskusowi udało się wyegzekwować od podatników, były o ponad 240 tys. zł niższe.

REKLAMA

Autopromocja

Podając dane bardziej szczegółowe, w 2008 roku organy skarbowe przeprowadziły 10 574 kontroli, a w 2007 - 12 407. Natomiast kwoty wyegzekwowane w wyniku tych działań wyniosły w 2008 roku nieco powyżej 1,7 mld zł, a w 2007 roku było to powyżej 1,9 mld zł.

W swoich działaniach organy kontroli skarbowej ukierunkowane były głównie na wykrywanie zorganizowanej przestępczości. Jak podkreśla MF, kontrolowane były łańcuchy firm, uczestniczące w przestępczych procederach, który celem były oszustwa podatkowe.

Nieprawidłowości w podatkach

Wśród ustaleń podatkowych najwięcej nieprawidłowości - podobnie jak w latach poprzednich - występowało w VAT - 43,1 proc. całości ustaleń, podatku akcyzowym 30,09 proc., podatku dochodowym od osób prawnych 9,31 proc., podatku dochodowym od osób fizycznych 17,5 proc. W porównaniu z 2007 rokiem nastąpił wzrost ustaleń w zakresie VAT o 3,9 proc., w zakresie CIT o 1,31 proc. oraz w zakresie PIT o 1,2 proc. Spadły natomiast o 6,11 proc. oszustwa w zakresie podatku akcyzowego.

Zakres kontroli

W 2008 roku największe nadużycia zostały ujawnione w branży paliwowej, obrocie złomem, jak również w zakresie fikcyjnego obrotu innymi towarami w celu wyłudzenia nienależnego VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co ciekawe, znacznie spadły kontrole w zakresie nieujawnionych źródeł przychodów, mimo że dotychczas były one jednym z priorytetów fiskusa. Liczba tych kontroli spadła aż o 91 proc. W 2008 roku w tym zakresie przeprowadzono postępowania tylko u 82 podatników, podczas, gdy w 2007 było ich 911. Liczba kontroli miała również przełożenie na spadek ustaleń z nieujawnionych źródeł. W 2008 roku zaległości podatkowe z tego tytułu wyniosły ok. 11,4 mln zł. W 2007 roku kwota ta wynosiła 84 mln zł.

Resort finansów ten spadek tłumaczy tym, że kontrole w zakresie nieujawnionych źródeł przychodów są skomplikowane, czasochłonne i wymagają współpracy z innymi instytucjami. Celem organów kontroli skarbowej nie jest zwiększanie liczby tych kontroli, lecz wykrywanie szkodliwych dla budżetu nadużyć na dużą skalę i eliminacja z rynku podmiotów stwarzających nieuczciwą konkurencję.

W przypadku gdy podatnik nie ujawnia źródeł przychodu lub gdy poniesione przez podatnika wydatki nie znajdują pokrycia w ujawnionych źródłach jego przychodów, organ kontroli nakłada podatek dochodowy w wysokości 75 proc. Dotkliwe dla podatnika konsekwencje w postaci wysokiej stawki podatku powodują, że podatnicy po stwierdzeniu przez kontrolę nieprawidłowości częściej odwołują się od wydanych decyzji niż w zakresie innych decyzji podatkowych.

W zakresie zainteresowań fiskusa w ubiegłym roku był także handel używanymi samochodami czy handel w internecie.

Mniej postępowań

W porównaniu z liczbą kontroli przeprowadzanych w latach ubiegłych można zauważyć tendencję spadkową. Zdaniem ministerstwa na taki stan wpływa kilka czynników, w tym m.in. fakt, że w ostatnich latach nastąpiła zmiana podejścia urzędów do podatników. Przejawia się to zwłaszcza w unikaniu częstych kontroli uczciwych podatników, u których stwierdza się błędy lub niewielkie nieprawidłowości. Przedmiotem zainteresowania kontroli skarbowej są podmioty celowo popełniające nadużycia podatkowe, w tym zorganizowane grupy przestępcze utworzone wyłącznie w celu dokonywania przestępstw skarbowych.

Corocznie jednak następuje wzrost średnich kwot ustaleń przypadających na jedną kontrolę. Jak argumentuje resort, jest to możliwe dzięki bardziej trafnemu i skuteczniejszemu typowaniu podmiotów do kontroli oraz lepszemu określaniu obszarów ryzyka, tj. zagrożonych wystąpieniem nieprawidłowości, co jest osiągane m.in. przez zastosowanie analitycznych narzędzi informatycznych. Ponadto rośnie odsetek kontroli tzw. wynikowych zakończonych decyzją lub korektą.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA