REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrole z nieujawnionych źródeł spadły o 91 proc.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W 2008 roku organy kontroli skarbowej przeprowadziły o 91 proc. mniej kontroli z tytułu nieujawnionych źródeł przychodów niż w 2007 roku. Kwoty ustaleń w tym zakresie były niższe o prawie 73 mln zł.

Ministerstwo Finansów opublikowało sprawozdanie z kontroli skarbowej za 2008 rok. Wynika z niego, że urzędy kontroli skarbowej przeprowadziły o prawie 2 tys. mniej kontroli niż w 2007 roku. W efekcie łączne należności, jakie fiskusowi udało się wyegzekwować od podatników, były o ponad 240 tys. zł niższe.

REKLAMA

Podając dane bardziej szczegółowe, w 2008 roku organy skarbowe przeprowadziły 10 574 kontroli, a w 2007 - 12 407. Natomiast kwoty wyegzekwowane w wyniku tych działań wyniosły w 2008 roku nieco powyżej 1,7 mld zł, a w 2007 roku było to powyżej 1,9 mld zł.

W swoich działaniach organy kontroli skarbowej ukierunkowane były głównie na wykrywanie zorganizowanej przestępczości. Jak podkreśla MF, kontrolowane były łańcuchy firm, uczestniczące w przestępczych procederach, który celem były oszustwa podatkowe.

Nieprawidłowości w podatkach

Wśród ustaleń podatkowych najwięcej nieprawidłowości - podobnie jak w latach poprzednich - występowało w VAT - 43,1 proc. całości ustaleń, podatku akcyzowym 30,09 proc., podatku dochodowym od osób prawnych 9,31 proc., podatku dochodowym od osób fizycznych 17,5 proc. W porównaniu z 2007 rokiem nastąpił wzrost ustaleń w zakresie VAT o 3,9 proc., w zakresie CIT o 1,31 proc. oraz w zakresie PIT o 1,2 proc. Spadły natomiast o 6,11 proc. oszustwa w zakresie podatku akcyzowego.

Zakres kontroli

W 2008 roku największe nadużycia zostały ujawnione w branży paliwowej, obrocie złomem, jak również w zakresie fikcyjnego obrotu innymi towarami w celu wyłudzenia nienależnego VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co ciekawe, znacznie spadły kontrole w zakresie nieujawnionych źródeł przychodów, mimo że dotychczas były one jednym z priorytetów fiskusa. Liczba tych kontroli spadła aż o 91 proc. W 2008 roku w tym zakresie przeprowadzono postępowania tylko u 82 podatników, podczas, gdy w 2007 było ich 911. Liczba kontroli miała również przełożenie na spadek ustaleń z nieujawnionych źródeł. W 2008 roku zaległości podatkowe z tego tytułu wyniosły ok. 11,4 mln zł. W 2007 roku kwota ta wynosiła 84 mln zł.

Resort finansów ten spadek tłumaczy tym, że kontrole w zakresie nieujawnionych źródeł przychodów są skomplikowane, czasochłonne i wymagają współpracy z innymi instytucjami. Celem organów kontroli skarbowej nie jest zwiększanie liczby tych kontroli, lecz wykrywanie szkodliwych dla budżetu nadużyć na dużą skalę i eliminacja z rynku podmiotów stwarzających nieuczciwą konkurencję.

W przypadku gdy podatnik nie ujawnia źródeł przychodu lub gdy poniesione przez podatnika wydatki nie znajdują pokrycia w ujawnionych źródłach jego przychodów, organ kontroli nakłada podatek dochodowy w wysokości 75 proc. Dotkliwe dla podatnika konsekwencje w postaci wysokiej stawki podatku powodują, że podatnicy po stwierdzeniu przez kontrolę nieprawidłowości częściej odwołują się od wydanych decyzji niż w zakresie innych decyzji podatkowych.

W zakresie zainteresowań fiskusa w ubiegłym roku był także handel używanymi samochodami czy handel w internecie.

Mniej postępowań

W porównaniu z liczbą kontroli przeprowadzanych w latach ubiegłych można zauważyć tendencję spadkową. Zdaniem ministerstwa na taki stan wpływa kilka czynników, w tym m.in. fakt, że w ostatnich latach nastąpiła zmiana podejścia urzędów do podatników. Przejawia się to zwłaszcza w unikaniu częstych kontroli uczciwych podatników, u których stwierdza się błędy lub niewielkie nieprawidłowości. Przedmiotem zainteresowania kontroli skarbowej są podmioty celowo popełniające nadużycia podatkowe, w tym zorganizowane grupy przestępcze utworzone wyłącznie w celu dokonywania przestępstw skarbowych.

Corocznie jednak następuje wzrost średnich kwot ustaleń przypadających na jedną kontrolę. Jak argumentuje resort, jest to możliwe dzięki bardziej trafnemu i skuteczniejszemu typowaniu podmiotów do kontroli oraz lepszemu określaniu obszarów ryzyka, tj. zagrożonych wystąpieniem nieprawidłowości, co jest osiągane m.in. przez zastosowanie analitycznych narzędzi informatycznych. Ponadto rośnie odsetek kontroli tzw. wynikowych zakończonych decyzją lub korektą.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

REKLAMA

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Prof. Modzelewski wyjaśnia jak to możliwe

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

REKLAMA

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA