REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sprawdzić wypłacalność firmy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Uzyskanie interesujących nas informacji o konkretnym przedsiębiorcy w rejestrach zadłużeń wymaga wcześniejszej zgody tej osoby.

Przed podjęciem współpracy biznesowej należy poprosić przyszłego kontrahenta o okazanie dokumentów związanych z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. Będzie to więc np. odpis aktualny (a najlepiej pełny) z KRS lub zaświadczenie z Ewidencji Działalności Gospodarczej (osoba fizyczna bądź spółka cywilna), odpis decyzji o nadaniu numeru REGON i NIP, zaświadczenie z urzędu skarbowego o braku zaległości w uiszczaniu podatku dochodowego oraz z ZUS o niezaleganiu z odprowadzaniem składek na ubezpieczenie społeczne.

REKLAMA

Autopromocja

Sprawdzenie zadłużenia

W zasadzie pierwszym adresem, pod który powinien udać się przedsiębiorca chcący sprawdzić swojego przyszłego partnera biznesowego, będzie rejestr dłużników niewypłacalnych.

Rejestr jest prowadzony przez rejonowe sądy gospodarcze, a informacje o niewypłacalnych dłużnikach są dostępne przez Centralną informację Krajowego Rejestru Sądowego.

Zgodnie z art. 55 ustawy o KRS do rejestru dłużników niewypłacalnych wpisuje się m.in. osoby fizyczne wykonujące działalność gospodarczą, jeżeli ogłoszono ich upadłość, lub jeżeli wniosek o ogłoszenie ich upadłości został prawomocnie oddalony z powodu niewystarczalności majątku dłużnika na pokrycie kosztów postępowania, osoby, które przez sąd upadłościowy zostały pozbawione prawa prowadzenia działalności gospodarczej na własny rachunek oraz pełnienia funkcji członka rady nadzorczej, reprezentanta lub pełnomocnika w spółce handlowej, przedsiębiorstwie państwowym lub spółdzielni.

Uprawnienia do reprezentacji

REKLAMA

W przypadku gdy nasz potencjalny kontrahent jest np. wspólnikiem w spółce jawnej bądź jest członkiem zarządu spółki z o.o. warto dowiedzieć się nieco więcej o tym, czy funkcja pełniona przez tę osobę pokrywa się z danymi wynikającymi z KRS. Jest to szczególnie istotne w przypadku, gdy zamierzamy zawrzeć umowę handlową z daną spółką.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przed podpisaniem kontraktu powinniśmy więc sprawdzić, czy dana osoba uprawniona jest do samodzielnej reprezentacji spółki, czy też potrzebne jest działanie np. dwóch wspólników bądź członka zarządu razem z prokurentem. Praktyczną metodą będzie w tym wypadku sprawdzenie danych spółki na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości, w zakładce wyszukiwanie podmiotów w KRS.

Bardziej precyzyjnym narzędziem będą wyszukiwarki spó- łek, spółdzielni etc., w dwóch najbardziej znanych programach prawniczych w Polsce.

Popularną w Polsce metodą rejestrowania podmiotów mających problem z terminowym regulowaniem należności jest działalność biur informacji gospodarczej.

Firmy świadczące usługi rejestrowania informacji o niesolidnych dłużnikach działają na podstawie ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych jako spółki akcyjne.

Najbardziej rozpoznawalnymi BIG-ami są Krajowy Rejestr Długów Biuro Informacji Gospodarczej, InfoMonitor Długów Biuro Informacji Gospodarczej, InFoScore Biuro Informacji Gospodarczej.

Za zgodą kontrahenta

W przeciwieństwie do rejestru dłużników niewypłacalnych popularne BIG-i są spółkami komercyjnymi. Weryfikacji należy także poddać podstawę wpisania do któregoś z tych rejestrów, gdyż często nawet zaleganie z kwotą 200 zł skutkuje wpisem. Stąd też do informacji uzyskanej z rejestrów komercyjnych należy podejść zdroworozsądkowo. Istotne jest też, iż na uzyskanie informacji o konkretnej osobie z wyżej wymienionych rejestrów niezbędna jest wcześniejsza zgoda tej osoby. Jeśli interesują nas informacje dotyczące ewentualnych obciążeń na nieruchomościach należących do kontrahenta, warto pofatygować się do wydziału ksiąg wieczystych w sądzie rejonowym właściwym dla położenia nieruchomości.

Znając numer księgi wieczystej, możemy dowiedzieć się, czy nieruchomość nie została obciążona hipoteką, prawem dożywocia, służebnościami.

Ważne!

Na mocy nowelizacji ustawy Prawo Bankowe dane dotyczące zobowiązań wszystkich klientów banków mogą być przetwarzane w Biurze Informacji Kredytowej przez okres 12 lat od dnia wygaśnięcia zobowiązania dla celów związanych ze stosowaniem przez banki metod statystycznych. Przetwarzanie danych w tym celu nie wymaga zgód zainteresowanych.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

Między niedopatrzeniem a przemytem. Dlaczego firmy spedycyjne nie wypełniają swoich obowiązków?

W dobie sankcji, wojny za granicą i zaostrzonego nadzoru eksportu, firmy spedycyjne nie mogą działać automatycznie. Brak weryfikacji dokumentów, analizy zleceń czy ryzyk sankcyjnych może prowadzić do współodpowiedzialności prawnej, utraty licencji i długofalowych strat reputacyjnych.

Ministerstwo Finansów przedłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków – jest już nowy projekt rozporządzenia!

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, który wydłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków o 2 lata – do końca 2027 r. Zmiana jest korzystna dla podatników i ma na celu zapewnienie, że podatek zostanie zapłacony dopiero wtedy, gdy faktycznie dojdzie do zbycia majątku lub jego utraty.

REKLAMA

Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

REKLAMA