REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sprawdzić wypłacalność firmy

REKLAMA

Uzyskanie interesujących nas informacji o konkretnym przedsiębiorcy w rejestrach zadłużeń wymaga wcześniejszej zgody tej osoby.

Przed podjęciem współpracy biznesowej należy poprosić przyszłego kontrahenta o okazanie dokumentów związanych z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. Będzie to więc np. odpis aktualny (a najlepiej pełny) z KRS lub zaświadczenie z Ewidencji Działalności Gospodarczej (osoba fizyczna bądź spółka cywilna), odpis decyzji o nadaniu numeru REGON i NIP, zaświadczenie z urzędu skarbowego o braku zaległości w uiszczaniu podatku dochodowego oraz z ZUS o niezaleganiu z odprowadzaniem składek na ubezpieczenie społeczne.

REKLAMA

Autopromocja

Sprawdzenie zadłużenia

W zasadzie pierwszym adresem, pod który powinien udać się przedsiębiorca chcący sprawdzić swojego przyszłego partnera biznesowego, będzie rejestr dłużników niewypłacalnych.

Rejestr jest prowadzony przez rejonowe sądy gospodarcze, a informacje o niewypłacalnych dłużnikach są dostępne przez Centralną informację Krajowego Rejestru Sądowego.

Zgodnie z art. 55 ustawy o KRS do rejestru dłużników niewypłacalnych wpisuje się m.in. osoby fizyczne wykonujące działalność gospodarczą, jeżeli ogłoszono ich upadłość, lub jeżeli wniosek o ogłoszenie ich upadłości został prawomocnie oddalony z powodu niewystarczalności majątku dłużnika na pokrycie kosztów postępowania, osoby, które przez sąd upadłościowy zostały pozbawione prawa prowadzenia działalności gospodarczej na własny rachunek oraz pełnienia funkcji członka rady nadzorczej, reprezentanta lub pełnomocnika w spółce handlowej, przedsiębiorstwie państwowym lub spółdzielni.

Uprawnienia do reprezentacji

W przypadku gdy nasz potencjalny kontrahent jest np. wspólnikiem w spółce jawnej bądź jest członkiem zarządu spółki z o.o. warto dowiedzieć się nieco więcej o tym, czy funkcja pełniona przez tę osobę pokrywa się z danymi wynikającymi z KRS. Jest to szczególnie istotne w przypadku, gdy zamierzamy zawrzeć umowę handlową z daną spółką.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przed podpisaniem kontraktu powinniśmy więc sprawdzić, czy dana osoba uprawniona jest do samodzielnej reprezentacji spółki, czy też potrzebne jest działanie np. dwóch wspólników bądź członka zarządu razem z prokurentem. Praktyczną metodą będzie w tym wypadku sprawdzenie danych spółki na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości, w zakładce wyszukiwanie podmiotów w KRS.

Bardziej precyzyjnym narzędziem będą wyszukiwarki spó- łek, spółdzielni etc., w dwóch najbardziej znanych programach prawniczych w Polsce.

Popularną w Polsce metodą rejestrowania podmiotów mających problem z terminowym regulowaniem należności jest działalność biur informacji gospodarczej.

Firmy świadczące usługi rejestrowania informacji o niesolidnych dłużnikach działają na podstawie ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych jako spółki akcyjne.

Najbardziej rozpoznawalnymi BIG-ami są Krajowy Rejestr Długów Biuro Informacji Gospodarczej, InfoMonitor Długów Biuro Informacji Gospodarczej, InFoScore Biuro Informacji Gospodarczej.

Za zgodą kontrahenta

W przeciwieństwie do rejestru dłużników niewypłacalnych popularne BIG-i są spółkami komercyjnymi. Weryfikacji należy także poddać podstawę wpisania do któregoś z tych rejestrów, gdyż często nawet zaleganie z kwotą 200 zł skutkuje wpisem. Stąd też do informacji uzyskanej z rejestrów komercyjnych należy podejść zdroworozsądkowo. Istotne jest też, iż na uzyskanie informacji o konkretnej osobie z wyżej wymienionych rejestrów niezbędna jest wcześniejsza zgoda tej osoby. Jeśli interesują nas informacje dotyczące ewentualnych obciążeń na nieruchomościach należących do kontrahenta, warto pofatygować się do wydziału ksiąg wieczystych w sądzie rejonowym właściwym dla położenia nieruchomości.

Znając numer księgi wieczystej, możemy dowiedzieć się, czy nieruchomość nie została obciążona hipoteką, prawem dożywocia, służebnościami.

Ważne!

Na mocy nowelizacji ustawy Prawo Bankowe dane dotyczące zobowiązań wszystkich klientów banków mogą być przetwarzane w Biurze Informacji Kredytowej przez okres 12 lat od dnia wygaśnięcia zobowiązania dla celów związanych ze stosowaniem przez banki metod statystycznych. Przetwarzanie danych w tym celu nie wymaga zgód zainteresowanych.

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przełomowy wyrok SN: Naczelna Izba Aptekarska może być traktowana jak przedsiębiorca

Czy samorząd zawodowy może działać jak przedsiębiorca? Sąd Najwyższy uznał, że w przypadku Naczelnej Izby Aptekarskiej to możliwe. Wyrok zapadł w sprawie sporu z siecią aptek Gemini, dotyczącego ochrony dóbr osobistych i nieuczciwej konkurencji. Sprawa wraca do ponownego rozpatrzenia, a decyzja SN może mieć dalekosiężne konsekwencje dla funkcjonowania organizacji samorządowych.

Nowa luka w VAT wprowadzona w 2025 roku. Prof. Modzelewski: możliwość nieograniczonych zwrotów; konieczna szybka nowelizacja

Najnowsza nowelizacja ustawy o VAT, obowiązująca od początku 2025 roku, wprowadza w Polsce nieznaną w całej ponad trzydziestoletniej historii tego podatku lukę umożliwiającą nieograniczony zwrot tego podatku – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Każdy podatnik wykonujący czynności w sensie prawnym poza terytorium kraju, które w Polsce byłyby zwolnione od tego podatku, uzyska z tego tytułu od początku roku zwrot podatku naliczonego - dodaje Profesor.

Faktura korygująca - do kiedy można wystawić (termin graniczny)

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

Fałszowanie faktur: jakie skutki w VAT dla kupującego i sprzedawcy. Faktury puste, wystawione przez osoby nieuprawnione, bez wiedzy i zgody podatnika

Odpowiedzialność podatników VAT za „puste” lub nierzetelne faktury wywołuje od dłuższego czasu spore kontrowersje, szczególnie gdy wystawcą był pracownik. Po korzystnym wyroku TSUE pracodawca może uwolnić się od obowiązku zapłaty VAT wynikającego z faktur wystawionych przez nieuczciwych pracowników. Wymaga to jednak od niego dochowania należytej staranności przy kontrolowaniu poczynań pracowników. NSA w wyroku z 3 września 2024 r. (sygn. akt I FSK 1212/18) uznał, że pracodawca nie dochował staranności, skoro proceder trwał przez dłuższy okres (ponad 3 lata).

REKLAMA

ZUS wycofuje decyzje i umarza postępowania wobec przedsiębiorców. Skuteczna interwencja Rzecznika MŚP

Dzięki interwencji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców ZUS wycofał błędne decyzje oraz umorzył postępowania wobec przedsiębiorców korzystających z ulgi „Mały ZUS Plus”. To ważne zwycięstwo w walce o sprawiedliwe traktowanie firm.

Księgowi nie muszą się bać sztucznej inteligencji – AI jako konkurenta do miejsc pracy. Wystarczy, że postawią na rozwój pewnych swoich kompetencji, jakich

Niemal wszyscy są zgodni, iż w księgowości sztuczna inteligencja nie ma szans z ludzkim ekspertem w budowaniu relacji z klientem, kreatywności czy w negocjacjach. I na takie tak zwane kompetencje miękkie powinni stawiać księgowi w swoim rozwoju i edukacji.

Podatek od ogrodzenia w 2025 r. Ministerstwo Finansów wyjaśnia kto nie musi płacić podatku od płotu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 19 stycznia 2025 r. poinformowało, że wszelkie informacje pojawiające się w przestrzeni publicznej i powielane przez media na temat wprowadzenia nowego obciążenia w postaci podatku od ogrodzeń należy uznać za wprowadzające w błąd.

Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

REKLAMA

Wyślesz skutecznie pismo do urzędu i sądu w ostatnim dniu terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu lub sądu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

REKLAMA