REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sprawdzić wypłacalność firmy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Uzyskanie interesujących nas informacji o konkretnym przedsiębiorcy w rejestrach zadłużeń wymaga wcześniejszej zgody tej osoby.

Przed podjęciem współpracy biznesowej należy poprosić przyszłego kontrahenta o okazanie dokumentów związanych z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. Będzie to więc np. odpis aktualny (a najlepiej pełny) z KRS lub zaświadczenie z Ewidencji Działalności Gospodarczej (osoba fizyczna bądź spółka cywilna), odpis decyzji o nadaniu numeru REGON i NIP, zaświadczenie z urzędu skarbowego o braku zaległości w uiszczaniu podatku dochodowego oraz z ZUS o niezaleganiu z odprowadzaniem składek na ubezpieczenie społeczne.

REKLAMA

Autopromocja

Sprawdzenie zadłużenia

W zasadzie pierwszym adresem, pod który powinien udać się przedsiębiorca chcący sprawdzić swojego przyszłego partnera biznesowego, będzie rejestr dłużników niewypłacalnych.

Rejestr jest prowadzony przez rejonowe sądy gospodarcze, a informacje o niewypłacalnych dłużnikach są dostępne przez Centralną informację Krajowego Rejestru Sądowego.

Zgodnie z art. 55 ustawy o KRS do rejestru dłużników niewypłacalnych wpisuje się m.in. osoby fizyczne wykonujące działalność gospodarczą, jeżeli ogłoszono ich upadłość, lub jeżeli wniosek o ogłoszenie ich upadłości został prawomocnie oddalony z powodu niewystarczalności majątku dłużnika na pokrycie kosztów postępowania, osoby, które przez sąd upadłościowy zostały pozbawione prawa prowadzenia działalności gospodarczej na własny rachunek oraz pełnienia funkcji członka rady nadzorczej, reprezentanta lub pełnomocnika w spółce handlowej, przedsiębiorstwie państwowym lub spółdzielni.

Uprawnienia do reprezentacji

W przypadku gdy nasz potencjalny kontrahent jest np. wspólnikiem w spółce jawnej bądź jest członkiem zarządu spółki z o.o. warto dowiedzieć się nieco więcej o tym, czy funkcja pełniona przez tę osobę pokrywa się z danymi wynikającymi z KRS. Jest to szczególnie istotne w przypadku, gdy zamierzamy zawrzeć umowę handlową z daną spółką.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przed podpisaniem kontraktu powinniśmy więc sprawdzić, czy dana osoba uprawniona jest do samodzielnej reprezentacji spółki, czy też potrzebne jest działanie np. dwóch wspólników bądź członka zarządu razem z prokurentem. Praktyczną metodą będzie w tym wypadku sprawdzenie danych spółki na stronie Ministerstwa Sprawiedliwości, w zakładce wyszukiwanie podmiotów w KRS.

Bardziej precyzyjnym narzędziem będą wyszukiwarki spó- łek, spółdzielni etc., w dwóch najbardziej znanych programach prawniczych w Polsce.

Popularną w Polsce metodą rejestrowania podmiotów mających problem z terminowym regulowaniem należności jest działalność biur informacji gospodarczej.

Firmy świadczące usługi rejestrowania informacji o niesolidnych dłużnikach działają na podstawie ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych jako spółki akcyjne.

Najbardziej rozpoznawalnymi BIG-ami są Krajowy Rejestr Długów Biuro Informacji Gospodarczej, InfoMonitor Długów Biuro Informacji Gospodarczej, InFoScore Biuro Informacji Gospodarczej.

Za zgodą kontrahenta

W przeciwieństwie do rejestru dłużników niewypłacalnych popularne BIG-i są spółkami komercyjnymi. Weryfikacji należy także poddać podstawę wpisania do któregoś z tych rejestrów, gdyż często nawet zaleganie z kwotą 200 zł skutkuje wpisem. Stąd też do informacji uzyskanej z rejestrów komercyjnych należy podejść zdroworozsądkowo. Istotne jest też, iż na uzyskanie informacji o konkretnej osobie z wyżej wymienionych rejestrów niezbędna jest wcześniejsza zgoda tej osoby. Jeśli interesują nas informacje dotyczące ewentualnych obciążeń na nieruchomościach należących do kontrahenta, warto pofatygować się do wydziału ksiąg wieczystych w sądzie rejonowym właściwym dla położenia nieruchomości.

Znając numer księgi wieczystej, możemy dowiedzieć się, czy nieruchomość nie została obciążona hipoteką, prawem dożywocia, służebnościami.

Ważne!

Na mocy nowelizacji ustawy Prawo Bankowe dane dotyczące zobowiązań wszystkich klientów banków mogą być przetwarzane w Biurze Informacji Kredytowej przez okres 12 lat od dnia wygaśnięcia zobowiązania dla celów związanych ze stosowaniem przez banki metod statystycznych. Przetwarzanie danych w tym celu nie wymaga zgód zainteresowanych.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA