REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

12 mld zł deficytu w budżecie państwa po I kwartale

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Deficyt budżetowy po marcu wyniesie ponad 12 mld zł. To niemal 70 proc. rocznego planu. Spokojnie, to jeszcze nie załamanie budżetu - uspokaja Ministerstwo Finansów.

Resort przedstawił wczoraj szczegółowy harmonogram wykonania tegorocznej ustawy budżetowej. Wynika z niego, że już po trzech miesiącach różnica między wydatkami i dochodami wyniesie niemal 2/3 tej zaplanowanej na cały rok.

REKLAMA

Szybko osiągniemy limit

- Nasz harmonogram zakłada dość szybkie osiągnięcie poziomu deficytu zbliżonego do limitu z ustawy budżetowej - przyznaje wiceminister finansów Elżbieta Suchocka-Roguska.

- To, że w marcu dochodzimy do 2/3 planu, nie jest dla mnie powodem do niepokoju - dodaje.

Jak mówi, wynika to ze specyfiki realizacji planu wydatków.

- Na początku roku mamy pewne sztywne terminy płatności. W I kwartale mamy np. do wypłacenia pięć rat subwencji. Druga sprawa to terminy płatności składek do Unii Europejskiej. Po trzech miesiącach wypłaciliśmy już 41,5 proc. rocznego planu składki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według wiceministra deficyt będzie gwałtownie rósł jeszcze do kwietnia. Wtedy sięgnie niemal 90 proc. planu rocznego. W kolejnych miesiącach będzie oscylował wokół tego poziomu.

Żeby plan się powiódł, w połowie roku do kasy państwa muszą wpłynąć unijne środki na budowę dróg. Wtedy budżet mógłby złapać oddech, deficyt mógłby się zmniejszyć do około 12 mld zł - czyli niespełna 70 proc. Jednak nie ma gwarancji, że tak się stanie, co przyznaje samo MF.

Według wiceministra finansów dokładne prognozowanie dochodów z UE i wielkości finansowanych nimi wydatków było najtrudniejsze przy tworzeniu harmonogramu.

- Po doświadczeniach z końca 2008 r. każdy z dysponentów chce jak najszybciej uzyskać środki z budżetu. Dużo większym problemem było w miarę dokładne ustalenie rozkładu wydatków i dochodów budżetu uzyskiwanych z Unii Europejskiej. Mówimy o kwocie 33 mld zł - mówi Elżbieta Suchocka-Roguska.

Dwa scenariusze

Jeśli budżet osiągnie całoroczny limit deficytu w trakcie roku, wówczas możliwe są dwa scenariusze: albo rząd rozporządzeniem zablokuje wydatki, albo parlament znowelizuje budżet, zwiększając deficyt.

- Na razie nie ma opcji zwiększania deficytu - deklaruje wiceminister finansów.

Ministerstwo Finansów rozpisało dochody i wydatki na poszczególne miesiące roku przy założeniu, że całoroczne wpływy będą o około 17,3 mld zł mniejsze, niż to zapisano w ustawie budżetowej. Zdaniem Elżbiety Suchockiej-Roguskiej to efekt przyjęcia prognozy wzrostu na poziomie 1,7 proc. i inflacji średniorocznej w wysokości 1,9 proc.

- Harmonogram został sporządzony przy założeniu, że część wydatków nie będzie poniesiona - mówi wiceminister.

I dodaje, że resorty będą musiały wdrożyć plany oszczędnościowe przygotowane na przełomie stycznia i lutego.

W sumie ministerstwa zobowiązały się do zmniejszenia swoich wydatków łącznie o około 20 mld zł.

Małe pole do cięć

Według wiceministra pole do dalszych cięć jest bardzo mocno ograniczone.

- Jeśli miałoby to być kilkaset milionów czy miliard, to jeszcze nie byłby to duży problem. Ale większe kwoty trudno byłoby znaleźć - mówi.

- Gdy negatywne skutki kryzysu przełożą się np. na rynek pracy, wówczas problemy może mieć Fundusz Ubezpieczeń Społecznych, bo spadną mu wpływy ze składek. Poza tym napięta sytuacja jest w finansowaniu kosztów obsługi długu. Kurs złotego przekłada się na wzrost kosztów obsługi części zagranicznej, nie wiemy jeszcze, czy spadek stóp procentowych i związane z tym mniejsze nakłady na obsługę części krajowej to zrekompensują - dodaje wiceminister.

Decyzja, co dalej z budżetem, ma zapaść w połowie roku.

- Jeśli zdecydujemy o nowelizacji, wówczas dokonamy ponownego przeglądu wydatków, zwłaszcza w rezerwach celowych - mówi Elżbieta Suchocka-Roguska.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minimalne wynagrodzenie 2026: MF proponuje 4806 zł, a MRPiPS 5056 zł brutto miesięcznie

W dniu 7 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało swoje oświadczenie w sprawie nieprawdziwych informacji dotyczących kwoty podwyżki płacy minimalnej w 2026 r.

KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

REKLAMA

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

REKLAMA

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

REKLAMA