REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

12 mld zł deficytu w budżecie państwa po I kwartale

REKLAMA

Deficyt budżetowy po marcu wyniesie ponad 12 mld zł. To niemal 70 proc. rocznego planu. Spokojnie, to jeszcze nie załamanie budżetu - uspokaja Ministerstwo Finansów.

Resort przedstawił wczoraj szczegółowy harmonogram wykonania tegorocznej ustawy budżetowej. Wynika z niego, że już po trzech miesiącach różnica między wydatkami i dochodami wyniesie niemal 2/3 tej zaplanowanej na cały rok.

REKLAMA

Autopromocja

Szybko osiągniemy limit

- Nasz harmonogram zakłada dość szybkie osiągnięcie poziomu deficytu zbliżonego do limitu z ustawy budżetowej - przyznaje wiceminister finansów Elżbieta Suchocka-Roguska.

- To, że w marcu dochodzimy do 2/3 planu, nie jest dla mnie powodem do niepokoju - dodaje.

Jak mówi, wynika to ze specyfiki realizacji planu wydatków.

- Na początku roku mamy pewne sztywne terminy płatności. W I kwartale mamy np. do wypłacenia pięć rat subwencji. Druga sprawa to terminy płatności składek do Unii Europejskiej. Po trzech miesiącach wypłaciliśmy już 41,5 proc. rocznego planu składki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według wiceministra deficyt będzie gwałtownie rósł jeszcze do kwietnia. Wtedy sięgnie niemal 90 proc. planu rocznego. W kolejnych miesiącach będzie oscylował wokół tego poziomu.

Żeby plan się powiódł, w połowie roku do kasy państwa muszą wpłynąć unijne środki na budowę dróg. Wtedy budżet mógłby złapać oddech, deficyt mógłby się zmniejszyć do około 12 mld zł - czyli niespełna 70 proc. Jednak nie ma gwarancji, że tak się stanie, co przyznaje samo MF.

Według wiceministra finansów dokładne prognozowanie dochodów z UE i wielkości finansowanych nimi wydatków było najtrudniejsze przy tworzeniu harmonogramu.

- Po doświadczeniach z końca 2008 r. każdy z dysponentów chce jak najszybciej uzyskać środki z budżetu. Dużo większym problemem było w miarę dokładne ustalenie rozkładu wydatków i dochodów budżetu uzyskiwanych z Unii Europejskiej. Mówimy o kwocie 33 mld zł - mówi Elżbieta Suchocka-Roguska.

Dwa scenariusze

Jeśli budżet osiągnie całoroczny limit deficytu w trakcie roku, wówczas możliwe są dwa scenariusze: albo rząd rozporządzeniem zablokuje wydatki, albo parlament znowelizuje budżet, zwiększając deficyt.

- Na razie nie ma opcji zwiększania deficytu - deklaruje wiceminister finansów.

Ministerstwo Finansów rozpisało dochody i wydatki na poszczególne miesiące roku przy założeniu, że całoroczne wpływy będą o około 17,3 mld zł mniejsze, niż to zapisano w ustawie budżetowej. Zdaniem Elżbiety Suchockiej-Roguskiej to efekt przyjęcia prognozy wzrostu na poziomie 1,7 proc. i inflacji średniorocznej w wysokości 1,9 proc.

- Harmonogram został sporządzony przy założeniu, że część wydatków nie będzie poniesiona - mówi wiceminister.

I dodaje, że resorty będą musiały wdrożyć plany oszczędnościowe przygotowane na przełomie stycznia i lutego.

W sumie ministerstwa zobowiązały się do zmniejszenia swoich wydatków łącznie o około 20 mld zł.

Małe pole do cięć

Według wiceministra pole do dalszych cięć jest bardzo mocno ograniczone.

- Jeśli miałoby to być kilkaset milionów czy miliard, to jeszcze nie byłby to duży problem. Ale większe kwoty trudno byłoby znaleźć - mówi.

- Gdy negatywne skutki kryzysu przełożą się np. na rynek pracy, wówczas problemy może mieć Fundusz Ubezpieczeń Społecznych, bo spadną mu wpływy ze składek. Poza tym napięta sytuacja jest w finansowaniu kosztów obsługi długu. Kurs złotego przekłada się na wzrost kosztów obsługi części zagranicznej, nie wiemy jeszcze, czy spadek stóp procentowych i związane z tym mniejsze nakłady na obsługę części krajowej to zrekompensują - dodaje wiceminister.

Decyzja, co dalej z budżetem, ma zapaść w połowie roku.

- Jeśli zdecydujemy o nowelizacji, wówczas dokonamy ponownego przeglądu wydatków, zwłaszcza w rezerwach celowych - mówi Elżbieta Suchocka-Roguska.

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy komputery kwantowe są zagrożeniem dla blockchaina i bezpieczeństwa cyfrowych transakcji?

Blockchain od lat jest symbolem bezpieczeństwa i niezmienności danych. Jego zastosowanie wykracza daleko poza kryptowaluty – wykorzystuje się go w finansach, administracji, logistyce czy ochronie zdrowia. Jednak pojawienie się komputerów kwantowych, zdolnych do przeprowadzania obliczeń niewyobrażalnych dla klasycznych komputerów, rodzi pytanie: czy blockchain przestanie być odporny na złamanie? A jeśli tak, jakie będą tego konsekwencje dla transakcji, danych i całej gospodarki cyfrowej?

Przelewy natychmiastowe – czy europejskie banki są gotowe do zmian?

Zgodnie z decyzją Parlamentu Europejskiego przelewy w euro mają docierać na konta klientów w UE w ciągu 10 sekund. Bankom, które nie spełnią tego wymogu, mogą grozić nie tylko kary, ale i utrata klientów.

Przedsiębiorców niepokoją podatki i niestabilność prawa. Dużym problemem są też rosnące koszty energii

Rosnące koszty energii, wysokie podatki i niestabilność prawa to największe obawy polskich przedsiębiorców. Firmy mierzą się także z problemem braków kadrowych, a większość nie spodziewa się poprawy warunków gospodarczych w najbliższym czasie.

W którym banku można dostać 4%, 5% a nawet 8% na lokacie lub koncie oszczędnościowym pod koniec stycznia 2025 r. [ranking depozytów bankowych]

W styczniu 2025 r. nastąpiły zmiany w czołówce promocyjnych depozytów bankowych. Dwa banki przestały oferować 8% w skali roku. Ale inna instytucja postanowiła właśnie na początku 2025 r. taką ofertę udostępnić. Mimo licznych promocji lokat i rachunków oszczędnościowych widoczny jest trend stopniowego pogarszania się oferty depozytowej - już od 2 lat. Skutkiem tego - jak pokazują dane NBP - przeciętna lokata zakładana jest z oprocentowaniem mniejszym niż 4% w skali roku.

REKLAMA

Obligacje skarbowe - luty 2025 r. Oprocentowanie do 6,80% w skali roku. Oferta obligacji nowych emisji

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 27 stycznia 2025 r. przekazało informacje o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w lutym 20245 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych w styczniu br. Od 28 stycznia br. można nabywać nowe (lutowe) emisje obligacji skarbowych w drodze zamiany z niewielkim dyskontem. 

Nowe stawki podatku od środków transportowych w 2025 r. Kto i kiedy płaci ten podatek?

Przewoźnicy mogą odetchnąć z ulgą. Po sporych podwyżkach podatku od środków transportowych w 2024 roku, w obecnym 2025 r. ich poziom wzrósł tylko nieznacznie. Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów, w 2025 roku maksymalna stawka opłaty zwiększy się o niecałe 3 proc., podczas gdy w 2024 roku podwyżka wyniosła aż 15 proc.

Nowe przepisy dla firm transportowych od 2025 roku: polscy przewoźnicy mogą wynająć pojazd za granicą

Początek 2025 r. zapowiada zmiany wpływające na funkcjonowanie polskich firm transportowych. Jedną z nich jest nowelizacja ustawy o transporcie drogowym z 21 listopada 2024 r., zgodnie z którą polscy przewoźnicy od niedawna mogą wypożyczyć ciężarówkę zarejestrowaną za granicą. Rozwiązanie to może przynieść korzyści firmie transportowej i zwiększyć np. elastyczność operacyjną czy ograniczyć liczbę przestojów, ale ma też swoje ograniczenia. Jakie? Co ważniejsze, nieprzestrzeganie nowych regulacji niesie ryzyko dotkliwych kar finansowych dla przewoźników.

Rewolucja w branży finansowej: Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych

W dynamicznie zmieniającym się świecie finansów, bycie na bieżąco z trendami i nowymi regulacjami to klucz do sukcesu. Dlatego już w marcu 2025 roku odbędzie się jedno z najważniejszych wydarzeń w branży – Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych – KONEL. To niepowtarzalna okazja, by poszerzyć wiedzę, nawiązać kontakty i zyskać przewagę konkurencyjną.

REKLAMA

Urojona podmiotowość podatników - skutki. Błędne przekonanie, czy świadome oszustwo?

Czy można mieć urojenia podatkowe? Oczywiście tak i mogą z nich wynikać nawet realne w sensie prawnym zobowiązania podatkowe. Nie jest to również zjawisko na wskroś marginalne, bo owe urojenia wynikają z błędnego odczytania i zastosowania norm prawnych, przy czym ów błąd wcale nie musi być czymś nieuświadomionym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

REKLAMA