REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

12 mld zł deficytu w budżecie państwa po I kwartale

REKLAMA

Deficyt budżetowy po marcu wyniesie ponad 12 mld zł. To niemal 70 proc. rocznego planu. Spokojnie, to jeszcze nie załamanie budżetu - uspokaja Ministerstwo Finansów.

Resort przedstawił wczoraj szczegółowy harmonogram wykonania tegorocznej ustawy budżetowej. Wynika z niego, że już po trzech miesiącach różnica między wydatkami i dochodami wyniesie niemal 2/3 tej zaplanowanej na cały rok.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Szybko osiągniemy limit

- Nasz harmonogram zakłada dość szybkie osiągnięcie poziomu deficytu zbliżonego do limitu z ustawy budżetowej - przyznaje wiceminister finansów Elżbieta Suchocka-Roguska.

- To, że w marcu dochodzimy do 2/3 planu, nie jest dla mnie powodem do niepokoju - dodaje.

Jak mówi, wynika to ze specyfiki realizacji planu wydatków.

REKLAMA

- Na początku roku mamy pewne sztywne terminy płatności. W I kwartale mamy np. do wypłacenia pięć rat subwencji. Druga sprawa to terminy płatności składek do Unii Europejskiej. Po trzech miesiącach wypłaciliśmy już 41,5 proc. rocznego planu składki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według wiceministra deficyt będzie gwałtownie rósł jeszcze do kwietnia. Wtedy sięgnie niemal 90 proc. planu rocznego. W kolejnych miesiącach będzie oscylował wokół tego poziomu.

Żeby plan się powiódł, w połowie roku do kasy państwa muszą wpłynąć unijne środki na budowę dróg. Wtedy budżet mógłby złapać oddech, deficyt mógłby się zmniejszyć do około 12 mld zł - czyli niespełna 70 proc. Jednak nie ma gwarancji, że tak się stanie, co przyznaje samo MF.

Według wiceministra finansów dokładne prognozowanie dochodów z UE i wielkości finansowanych nimi wydatków było najtrudniejsze przy tworzeniu harmonogramu.

- Po doświadczeniach z końca 2008 r. każdy z dysponentów chce jak najszybciej uzyskać środki z budżetu. Dużo większym problemem było w miarę dokładne ustalenie rozkładu wydatków i dochodów budżetu uzyskiwanych z Unii Europejskiej. Mówimy o kwocie 33 mld zł - mówi Elżbieta Suchocka-Roguska.

Dwa scenariusze

Jeśli budżet osiągnie całoroczny limit deficytu w trakcie roku, wówczas możliwe są dwa scenariusze: albo rząd rozporządzeniem zablokuje wydatki, albo parlament znowelizuje budżet, zwiększając deficyt.

- Na razie nie ma opcji zwiększania deficytu - deklaruje wiceminister finansów.

Ministerstwo Finansów rozpisało dochody i wydatki na poszczególne miesiące roku przy założeniu, że całoroczne wpływy będą o około 17,3 mld zł mniejsze, niż to zapisano w ustawie budżetowej. Zdaniem Elżbiety Suchockiej-Roguskiej to efekt przyjęcia prognozy wzrostu na poziomie 1,7 proc. i inflacji średniorocznej w wysokości 1,9 proc.

- Harmonogram został sporządzony przy założeniu, że część wydatków nie będzie poniesiona - mówi wiceminister.

I dodaje, że resorty będą musiały wdrożyć plany oszczędnościowe przygotowane na przełomie stycznia i lutego.

W sumie ministerstwa zobowiązały się do zmniejszenia swoich wydatków łącznie o około 20 mld zł.

Małe pole do cięć

Według wiceministra pole do dalszych cięć jest bardzo mocno ograniczone.

- Jeśli miałoby to być kilkaset milionów czy miliard, to jeszcze nie byłby to duży problem. Ale większe kwoty trudno byłoby znaleźć - mówi.

- Gdy negatywne skutki kryzysu przełożą się np. na rynek pracy, wówczas problemy może mieć Fundusz Ubezpieczeń Społecznych, bo spadną mu wpływy ze składek. Poza tym napięta sytuacja jest w finansowaniu kosztów obsługi długu. Kurs złotego przekłada się na wzrost kosztów obsługi części zagranicznej, nie wiemy jeszcze, czy spadek stóp procentowych i związane z tym mniejsze nakłady na obsługę części krajowej to zrekompensują - dodaje wiceminister.

Decyzja, co dalej z budżetem, ma zapaść w połowie roku.

- Jeśli zdecydujemy o nowelizacji, wówczas dokonamy ponownego przeglądu wydatków, zwłaszcza w rezerwach celowych - mówi Elżbieta Suchocka-Roguska.

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA