REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od czwartku e-PIT-37 bez kwalifikowanego podpisu elektronicznego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od czwartku PIT-37 będzie można złożyć przez internet bez konieczności posiadania tzw. kwalifikowanego podpisu elektronicznego - zapewnił w środę PAP zastępca dyrektora biura Ministra Finansów Szymon Milczanowski.

 

REKLAMA

 

Nowe przepisy, które umożliwiają rozliczanie się z fiskusem przez internet bez konieczności posiadania kwalifikowanego e-podpisu, jeszcze dziś wejdą w życie. Jak dowiedziała się PAP w Rządowym Centrum Legislacji, Dziennik Ustaw zawierający nowelizację Ordynacji podatkowej oraz rozporządzenia ministra finansów do niej, został właśnie wysłany do druku.

Obowiązek używania kwalifikowanego e-podpisu jest wskazywany jako główna przyczyna małej popularności rozliczeń elektronicznych z fiskusem. Zakup podpisu kosztuje bowiem kilkaset złotych.

Jak zapewnił Szymon Milczanowski, od czwartku będzie można złożyć elektronicznie, bez kwalifikowanego e-podpisu, rozliczenie PIT-37 i załączniki do tego formularza: PIT/O, PIT/D, PIT 2K.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Małżonkowie, którzy chcą złożyć wspólny, elektroniczny PIT będą musieli wcześniej wypełnić i wysłać do urzędu skarbowego papierowy formularz UPL-1. Jest on upoważnieniem do złożenie zeznania przez jednego z małżonków w imieniu obojga. Od złożenia upoważnienia nie będzie pobierana opłata. Jeśli upoważnienie jest bezterminowe, nie trzeba wysyłać go ponownie w kolejnych latach. Upoważnienie można odwołać w każdej chwili na druku OPL-1.

Aby rozliczyć się elektronicznie podatnik będzie musiał pobrać ze strony www.e-deklaracje.gov.pl interaktywny formularz PIT-37 albo specjalną aplikację.

"Promujemy rozliczenie za pomocą aplikacji, gdyż jest ono znacznie łatwiejsze" - poinformował Milczanowski.

REKLAMA

Aby skorzystać z formularza potrzebny będzie komputer z systemem operacyjnym Windows (2000,XP, Vista) i dostępem do internetu oraz oprogramowaniem Adobe Reader w wersji 8.0 lub wyższej ze specjalną tzw. wtyczką. Będzie ją można pobrać ze strony e-Deklaracji (www.e- deklaracje.gov.pl).

E-deklaracja PIT-37 będzie wyglądać tak samo jak druk papierowy. Wypełnić trzeba będzie pola podświetlone na czerwono. Formularz będzie sprawdzał poprawność wpisywanych danych. Pola wyliczane na podstawie uzupełnionych danych będą automatycznie wypełniane. Przy niektórych będą się pojawiać "chmurki" z objaśnieniami.

Po wypełnieniu druku trzeba będzie odpowiedzieć na pytanie systemu, czy chcemy wysłać PIT bez użycia kwalifikowanego podpisu elektronicznego. System zażąda podania danych autoryzujących, które zastąpią kwalifikowany e-podpis. Trzeba się przygotować, że oprócz np. imienia i nazwiska, daty urodzenia, numerów NIP i PESEL, trzeba będzie podać także kwotę przychodu za 2007 rok, która znalazła się w poprzednim rozliczeniu.

REKLAMA

Po wysłaniu danych do systemu e-Deklaracje podatnik otrzyma numer referencyjny. Wskazane będzie zapisanie formularza z numerem referencyjnym na dysku komputera. Kolejnym krokiem powinno być pobranie ze strony e-Deklaracji formularza Urzędowego Poświadczenia Odbioru, w którym znajdą się otrzymane przez podatnika numery referencyjne.

Wygodniejsze dla podatników będzie rozliczenie za pomocą aplikacji. Przede wszystkim z tej możliwości będą mogli skorzystać nie tylko podatnicy z systemami operacyjnymi Microsoft (jak w przypadku formularza interaktywnego), ale także Linux i Mac OS. Potrzebne jednak będzie środowisko Adobe AIR, wtyczka Flash Player i program Adobe Reader. Aplikację trzeba będzie zainstalować na komputerze.

Po uruchomieniu aplikacji w menu głównym trzeba będzie wybrać "Rozliczenie PIT-37" i wypełnić pola podświetlone na czerwono. Kolejnym krokiem jest wybór podpisu i wysłanie formularza. Podatnik otrzyma numer referencyjny, który powinien zapisać. W polu menu "Moje rozliczenia" trzeba będzie pobrać Urzędowe Poświadczenie Odbioru. Dokument warto wydrukować w zachować.

Z elektronicznego rozliczenia będzie mogło w tym roku jeszcze skorzystać kilka milionów podatników. Z danych MF wynika, że w ubiegłym roku PIT-37 złożyło prawie 16 mln podatników, ale ok. 40 proc. z nich zostawiło rozliczenie na kwiecień.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA