REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od czwartku e-PIT-37 bez kwalifikowanego podpisu elektronicznego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od czwartku PIT-37 będzie można złożyć przez internet bez konieczności posiadania tzw. kwalifikowanego podpisu elektronicznego - zapewnił w środę PAP zastępca dyrektora biura Ministra Finansów Szymon Milczanowski.

 

REKLAMA

 

Nowe przepisy, które umożliwiają rozliczanie się z fiskusem przez internet bez konieczności posiadania kwalifikowanego e-podpisu, jeszcze dziś wejdą w życie. Jak dowiedziała się PAP w Rządowym Centrum Legislacji, Dziennik Ustaw zawierający nowelizację Ordynacji podatkowej oraz rozporządzenia ministra finansów do niej, został właśnie wysłany do druku.

Obowiązek używania kwalifikowanego e-podpisu jest wskazywany jako główna przyczyna małej popularności rozliczeń elektronicznych z fiskusem. Zakup podpisu kosztuje bowiem kilkaset złotych.

Jak zapewnił Szymon Milczanowski, od czwartku będzie można złożyć elektronicznie, bez kwalifikowanego e-podpisu, rozliczenie PIT-37 i załączniki do tego formularza: PIT/O, PIT/D, PIT 2K.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Małżonkowie, którzy chcą złożyć wspólny, elektroniczny PIT będą musieli wcześniej wypełnić i wysłać do urzędu skarbowego papierowy formularz UPL-1. Jest on upoważnieniem do złożenie zeznania przez jednego z małżonków w imieniu obojga. Od złożenia upoważnienia nie będzie pobierana opłata. Jeśli upoważnienie jest bezterminowe, nie trzeba wysyłać go ponownie w kolejnych latach. Upoważnienie można odwołać w każdej chwili na druku OPL-1.

Aby rozliczyć się elektronicznie podatnik będzie musiał pobrać ze strony www.e-deklaracje.gov.pl interaktywny formularz PIT-37 albo specjalną aplikację.

"Promujemy rozliczenie za pomocą aplikacji, gdyż jest ono znacznie łatwiejsze" - poinformował Milczanowski.

Aby skorzystać z formularza potrzebny będzie komputer z systemem operacyjnym Windows (2000,XP, Vista) i dostępem do internetu oraz oprogramowaniem Adobe Reader w wersji 8.0 lub wyższej ze specjalną tzw. wtyczką. Będzie ją można pobrać ze strony e-Deklaracji (www.e- deklaracje.gov.pl).

E-deklaracja PIT-37 będzie wyglądać tak samo jak druk papierowy. Wypełnić trzeba będzie pola podświetlone na czerwono. Formularz będzie sprawdzał poprawność wpisywanych danych. Pola wyliczane na podstawie uzupełnionych danych będą automatycznie wypełniane. Przy niektórych będą się pojawiać "chmurki" z objaśnieniami.

Po wypełnieniu druku trzeba będzie odpowiedzieć na pytanie systemu, czy chcemy wysłać PIT bez użycia kwalifikowanego podpisu elektronicznego. System zażąda podania danych autoryzujących, które zastąpią kwalifikowany e-podpis. Trzeba się przygotować, że oprócz np. imienia i nazwiska, daty urodzenia, numerów NIP i PESEL, trzeba będzie podać także kwotę przychodu za 2007 rok, która znalazła się w poprzednim rozliczeniu.

Po wysłaniu danych do systemu e-Deklaracje podatnik otrzyma numer referencyjny. Wskazane będzie zapisanie formularza z numerem referencyjnym na dysku komputera. Kolejnym krokiem powinno być pobranie ze strony e-Deklaracji formularza Urzędowego Poświadczenia Odbioru, w którym znajdą się otrzymane przez podatnika numery referencyjne.

Wygodniejsze dla podatników będzie rozliczenie za pomocą aplikacji. Przede wszystkim z tej możliwości będą mogli skorzystać nie tylko podatnicy z systemami operacyjnymi Microsoft (jak w przypadku formularza interaktywnego), ale także Linux i Mac OS. Potrzebne jednak będzie środowisko Adobe AIR, wtyczka Flash Player i program Adobe Reader. Aplikację trzeba będzie zainstalować na komputerze.

Po uruchomieniu aplikacji w menu głównym trzeba będzie wybrać "Rozliczenie PIT-37" i wypełnić pola podświetlone na czerwono. Kolejnym krokiem jest wybór podpisu i wysłanie formularza. Podatnik otrzyma numer referencyjny, który powinien zapisać. W polu menu "Moje rozliczenia" trzeba będzie pobrać Urzędowe Poświadczenie Odbioru. Dokument warto wydrukować w zachować.

Z elektronicznego rozliczenia będzie mogło w tym roku jeszcze skorzystać kilka milionów podatników. Z danych MF wynika, że w ubiegłym roku PIT-37 złożyło prawie 16 mln podatników, ale ok. 40 proc. z nich zostawiło rozliczenie na kwiecień.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

REKLAMA

Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Prof. Modzelewski wyjaśnia jak to możliwe

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

REKLAMA

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA