REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od czwartku e-PIT-37 bez kwalifikowanego podpisu elektronicznego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od czwartku PIT-37 będzie można złożyć przez internet bez konieczności posiadania tzw. kwalifikowanego podpisu elektronicznego - zapewnił w środę PAP zastępca dyrektora biura Ministra Finansów Szymon Milczanowski.

 

REKLAMA

 

Nowe przepisy, które umożliwiają rozliczanie się z fiskusem przez internet bez konieczności posiadania kwalifikowanego e-podpisu, jeszcze dziś wejdą w życie. Jak dowiedziała się PAP w Rządowym Centrum Legislacji, Dziennik Ustaw zawierający nowelizację Ordynacji podatkowej oraz rozporządzenia ministra finansów do niej, został właśnie wysłany do druku.

Obowiązek używania kwalifikowanego e-podpisu jest wskazywany jako główna przyczyna małej popularności rozliczeń elektronicznych z fiskusem. Zakup podpisu kosztuje bowiem kilkaset złotych.

Jak zapewnił Szymon Milczanowski, od czwartku będzie można złożyć elektronicznie, bez kwalifikowanego e-podpisu, rozliczenie PIT-37 i załączniki do tego formularza: PIT/O, PIT/D, PIT 2K.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Małżonkowie, którzy chcą złożyć wspólny, elektroniczny PIT będą musieli wcześniej wypełnić i wysłać do urzędu skarbowego papierowy formularz UPL-1. Jest on upoważnieniem do złożenie zeznania przez jednego z małżonków w imieniu obojga. Od złożenia upoważnienia nie będzie pobierana opłata. Jeśli upoważnienie jest bezterminowe, nie trzeba wysyłać go ponownie w kolejnych latach. Upoważnienie można odwołać w każdej chwili na druku OPL-1.

Aby rozliczyć się elektronicznie podatnik będzie musiał pobrać ze strony www.e-deklaracje.gov.pl interaktywny formularz PIT-37 albo specjalną aplikację.

"Promujemy rozliczenie za pomocą aplikacji, gdyż jest ono znacznie łatwiejsze" - poinformował Milczanowski.

REKLAMA

Aby skorzystać z formularza potrzebny będzie komputer z systemem operacyjnym Windows (2000,XP, Vista) i dostępem do internetu oraz oprogramowaniem Adobe Reader w wersji 8.0 lub wyższej ze specjalną tzw. wtyczką. Będzie ją można pobrać ze strony e-Deklaracji (www.e- deklaracje.gov.pl).

E-deklaracja PIT-37 będzie wyglądać tak samo jak druk papierowy. Wypełnić trzeba będzie pola podświetlone na czerwono. Formularz będzie sprawdzał poprawność wpisywanych danych. Pola wyliczane na podstawie uzupełnionych danych będą automatycznie wypełniane. Przy niektórych będą się pojawiać "chmurki" z objaśnieniami.

Po wypełnieniu druku trzeba będzie odpowiedzieć na pytanie systemu, czy chcemy wysłać PIT bez użycia kwalifikowanego podpisu elektronicznego. System zażąda podania danych autoryzujących, które zastąpią kwalifikowany e-podpis. Trzeba się przygotować, że oprócz np. imienia i nazwiska, daty urodzenia, numerów NIP i PESEL, trzeba będzie podać także kwotę przychodu za 2007 rok, która znalazła się w poprzednim rozliczeniu.

REKLAMA

Po wysłaniu danych do systemu e-Deklaracje podatnik otrzyma numer referencyjny. Wskazane będzie zapisanie formularza z numerem referencyjnym na dysku komputera. Kolejnym krokiem powinno być pobranie ze strony e-Deklaracji formularza Urzędowego Poświadczenia Odbioru, w którym znajdą się otrzymane przez podatnika numery referencyjne.

Wygodniejsze dla podatników będzie rozliczenie za pomocą aplikacji. Przede wszystkim z tej możliwości będą mogli skorzystać nie tylko podatnicy z systemami operacyjnymi Microsoft (jak w przypadku formularza interaktywnego), ale także Linux i Mac OS. Potrzebne jednak będzie środowisko Adobe AIR, wtyczka Flash Player i program Adobe Reader. Aplikację trzeba będzie zainstalować na komputerze.

Po uruchomieniu aplikacji w menu głównym trzeba będzie wybrać "Rozliczenie PIT-37" i wypełnić pola podświetlone na czerwono. Kolejnym krokiem jest wybór podpisu i wysłanie formularza. Podatnik otrzyma numer referencyjny, który powinien zapisać. W polu menu "Moje rozliczenia" trzeba będzie pobrać Urzędowe Poświadczenie Odbioru. Dokument warto wydrukować w zachować.

Z elektronicznego rozliczenia będzie mogło w tym roku jeszcze skorzystać kilka milionów podatników. Z danych MF wynika, że w ubiegłym roku PIT-37 złożyło prawie 16 mln podatników, ale ok. 40 proc. z nich zostawiło rozliczenie na kwiecień.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak wystawiać faktury w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

REKLAMA