REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od czwartku e-PIT-37 bez kwalifikowanego podpisu elektronicznego

REKLAMA

Od czwartku PIT-37 będzie można złożyć przez internet bez konieczności posiadania tzw. kwalifikowanego podpisu elektronicznego - zapewnił w środę PAP zastępca dyrektora biura Ministra Finansów Szymon Milczanowski.

 

REKLAMA

Autopromocja

 

Nowe przepisy, które umożliwiają rozliczanie się z fiskusem przez internet bez konieczności posiadania kwalifikowanego e-podpisu, jeszcze dziś wejdą w życie. Jak dowiedziała się PAP w Rządowym Centrum Legislacji, Dziennik Ustaw zawierający nowelizację Ordynacji podatkowej oraz rozporządzenia ministra finansów do niej, został właśnie wysłany do druku.

Obowiązek używania kwalifikowanego e-podpisu jest wskazywany jako główna przyczyna małej popularności rozliczeń elektronicznych z fiskusem. Zakup podpisu kosztuje bowiem kilkaset złotych.

Jak zapewnił Szymon Milczanowski, od czwartku będzie można złożyć elektronicznie, bez kwalifikowanego e-podpisu, rozliczenie PIT-37 i załączniki do tego formularza: PIT/O, PIT/D, PIT 2K.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Małżonkowie, którzy chcą złożyć wspólny, elektroniczny PIT będą musieli wcześniej wypełnić i wysłać do urzędu skarbowego papierowy formularz UPL-1. Jest on upoważnieniem do złożenie zeznania przez jednego z małżonków w imieniu obojga. Od złożenia upoważnienia nie będzie pobierana opłata. Jeśli upoważnienie jest bezterminowe, nie trzeba wysyłać go ponownie w kolejnych latach. Upoważnienie można odwołać w każdej chwili na druku OPL-1.

Aby rozliczyć się elektronicznie podatnik będzie musiał pobrać ze strony www.e-deklaracje.gov.pl interaktywny formularz PIT-37 albo specjalną aplikację.

"Promujemy rozliczenie za pomocą aplikacji, gdyż jest ono znacznie łatwiejsze" - poinformował Milczanowski.

Aby skorzystać z formularza potrzebny będzie komputer z systemem operacyjnym Windows (2000,XP, Vista) i dostępem do internetu oraz oprogramowaniem Adobe Reader w wersji 8.0 lub wyższej ze specjalną tzw. wtyczką. Będzie ją można pobrać ze strony e-Deklaracji (www.e- deklaracje.gov.pl).

E-deklaracja PIT-37 będzie wyglądać tak samo jak druk papierowy. Wypełnić trzeba będzie pola podświetlone na czerwono. Formularz będzie sprawdzał poprawność wpisywanych danych. Pola wyliczane na podstawie uzupełnionych danych będą automatycznie wypełniane. Przy niektórych będą się pojawiać "chmurki" z objaśnieniami.

Po wypełnieniu druku trzeba będzie odpowiedzieć na pytanie systemu, czy chcemy wysłać PIT bez użycia kwalifikowanego podpisu elektronicznego. System zażąda podania danych autoryzujących, które zastąpią kwalifikowany e-podpis. Trzeba się przygotować, że oprócz np. imienia i nazwiska, daty urodzenia, numerów NIP i PESEL, trzeba będzie podać także kwotę przychodu za 2007 rok, która znalazła się w poprzednim rozliczeniu.

Po wysłaniu danych do systemu e-Deklaracje podatnik otrzyma numer referencyjny. Wskazane będzie zapisanie formularza z numerem referencyjnym na dysku komputera. Kolejnym krokiem powinno być pobranie ze strony e-Deklaracji formularza Urzędowego Poświadczenia Odbioru, w którym znajdą się otrzymane przez podatnika numery referencyjne.

REKLAMA

Wygodniejsze dla podatników będzie rozliczenie za pomocą aplikacji. Przede wszystkim z tej możliwości będą mogli skorzystać nie tylko podatnicy z systemami operacyjnymi Microsoft (jak w przypadku formularza interaktywnego), ale także Linux i Mac OS. Potrzebne jednak będzie środowisko Adobe AIR, wtyczka Flash Player i program Adobe Reader. Aplikację trzeba będzie zainstalować na komputerze.

Po uruchomieniu aplikacji w menu głównym trzeba będzie wybrać "Rozliczenie PIT-37" i wypełnić pola podświetlone na czerwono. Kolejnym krokiem jest wybór podpisu i wysłanie formularza. Podatnik otrzyma numer referencyjny, który powinien zapisać. W polu menu "Moje rozliczenia" trzeba będzie pobrać Urzędowe Poświadczenie Odbioru. Dokument warto wydrukować w zachować.

Z elektronicznego rozliczenia będzie mogło w tym roku jeszcze skorzystać kilka milionów podatników. Z danych MF wynika, że w ubiegłym roku PIT-37 złożyło prawie 16 mln podatników, ale ok. 40 proc. z nich zostawiło rozliczenie na kwiecień.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA

Zmiany w uldze na dziecko. Wyższe limity, do 120 i 60 tys. zł rocznie

Nowelizacja ustawy o PIT zakłada podwyższenie limitów dochodów uprawniających do ulgi na dziecko. Proponowane zmiany obejmują m.in. zwiększenie limitu przychodów dla rodzin z czwórką lub więcej dzieci do 120 tys. zł rocznie oraz wyższe progi dochodowe dla rodziców wychowujących jedno dziecko.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA