REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Posiadacze aut, od których zapłacono akcyzę, będą mogli liczyć na ulgę w podatku ekologicznym

REKLAMA

Posiadacze pojazdów już zarejestrowanych, od których wcześniej zapłacono akcyzę, będą mogli liczyć na znaczącą ulgę w podatku ekologicznym, jaki chce wprowadzić resort finansów - poinformował rzecznik prasowy Szefa Służby Celnej, Witold Lisicki.

Jak podkreślił, prace nad założeniami do projektu ustawy o podatku ekologicznym trwają.

REKLAMA

Autopromocja

Piątkowy "Dziennik" na swoich ekonomicznych stronach podał, że resort finansów ma już gotowe założenia do projektu ustawy o podatku ekologicznym, który zastąpi akcyzę. "Z wysokim podatkiem muszą liczyć się właściciele ponad 15-letnich aut: w ich przypadku może on osiągnąć nawet 3 tys. zł. Najmniejsze obciążenie dotyczyć będzie kupujących nowe samochody" - czytamy.

"Na razie nie można mówić o szczegółach, w tym także o stawkach, ponieważ nie zostały one jeszcze ustalone" - powiedział PAP Lisicki. Dodał, że podatek ekologiczny będzie zależał od pojemności silnika i poziomu emisji spalin. Ma on zastąpić podatek akcyzowy od samochodów osobowych, który wyliczany jest w oparciu o pojemność silnika i wartość pojazdu.

Jak zaznaczył, nowe rozwiązanie "ma wspierać kupowanie samochodów nowszych i bardziej ekologicznych, a nie przywożonych z zagranicy aut starszych czy wycofanych z użytku".

Lisicki zwrócił uwagę, że projekt będzie przewidywał "znaczącą" ulgę dla posiadaczy pojazdów już zarejestrowanych, od których akcyza została wcześniej zapłacona. "Nie ma powodu do straszenia użytkowników starszych samochodów, że ministerstwo zamierza nałożyć na nich dodatkowy podatek" - powiedział. Dodał, że szczegóły nowego rozwiązania mogą być znane pod koniec następnego tygodnia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Menadżer w zespole cła i akcyzy w KPMG Zbigniew Sobecki wskazuje, że w MF od dawna jest departament podatku akcyzowego i ekologicznego, mimo że ten ostatni podatek nie wszedł do tej pory w życie.

"Podobna koncepcja była już przedmiotem prac w Sejmie, ale nie znalazła poparcia posłów" - powiedział.

Ekspert uważa, że w kontekście poprzednich doświadczeń i tym razem wprowadzenie podatku ekologicznego może być trudne do przeforsowania. "Szczególnie, że podatek ekologiczny w największym stopniu obciążałby samochody starsze, czyli najtańsze. Tym samym problem podatku ekologicznego może stać się tematem trudnym z punktu widzenia politycznego" - dodał.

Według szefa Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR Wojciecha Drzewieckiego, "nikt jeszcze nie wie - w tym pewnie również minister finansów - jaka będzie formuła podatku. Decyzje dotyczące ostatecznego kierunku prac mają zapaść dopiero w przyszłym tygodniu".

"Prowadzone obecnie dywagacje na temat ewentualnych stawek wywołują niepotrzebną dyskusję, która rozpala ludzi, zniechęca ich do proponowanych zmian. Na ocenę przyjdzie czas po oficjalnej publikacji założeń nowego podatku oraz przykładowych stawek. Tak naprawdę dziś można mówić o tym, jak powinien wyglądać idealny podatek ekologiczny, jakie powinny być jego założenia, jaki jest cel jego ewentualnego wdrożenia" - napisał w komentarzu na internetowej stronie SAMAR Drzewiecki.

Jak wyjaśnił, kryteria podatku zostały określone przez Komisję Europejską.

REKLAMA

"Po pierwsze, podatek ten powinien zastąpić wszystkie inne podatki obciążające samochód (poza VAT) i powinien być płacony w skali rocznej. Powinien być swoistym sygnałem skierowanym do właścicieli pojazdów. Istotny jest jego udział w wartości pojazdu. To on będzie wpływał na decyzję właściciela dotyczącą ewentualnej wymiany pojazdu na nowszy lub nowy" - wyjaśnił Drzewiecki.

W jego opinii, podstawowym kryterium służącym do obliczenia tego podatku powinna być emisja CO2. "Wyższy poziom emisji oznaczałby wyższą stawkę - niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z samochodem nowym czy używanym".

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Małe polskie firmy będą mogły korzystać ze zwolnienia z VAT w innych państwach członkowskich UE

Jest projekt ustawy upraszczający i modyfikujący obowiązki w podatku VAT, który zakłada między innymi, że małe polskie firmy będą mogły korzystać ze zwolnienia z VAT w innych państwach członkowskich UE. Nowe regulacje mają wejść w życie 1 stycznia 2025 r.

Najniższa krajowa 2025: 4666 zł brutto (ok. 3510 netto). 30,50 zł minimalnej stawki godzinowej. Ostateczna decyzja rządu

Rząd dorzucił 40 zł do wcześniej proponowanej kwoty minimalnego wynagrodzenia w przyszłym roku. Płaca minimalna (tzw. najniższa krajowa) w 2025 r. wzrośnie do 4666 zł brutto. Wcześniej rząd na posiedzeniu Rady Dialogu Społecznego proponował 4626 zł brutto. Natomiast minimalna stawka godzinowa wyniesie w 2025 roku do 30,50 zł. Takie kwoty znalazły się w najnowszej wersji projektu rozporządzenia skierowanej 12 września 2024 r. do podpisu Prezesa Rady Ministrów.

Budujesz podjazd (pochylnię) dla osoby niepełnosprawnej? Sprawdź możliwość odliczenia podatkowego

Budowa pochylni (rampy) dla osoby niepełnosprawnej a kwestia podatków. Czy możliwe jest odliczenie w ramach ulgi rehabilitacyjnej kosztów poniesionych na budowę pochylni (rampy) dla osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności? Co mówią przepisy ustawy o PIT?

Problem z fikcyjnymi fakturami wciąż jest poważny. Wartość lewych faktur w pierwszym półroczu br. wyniosła 4,25 mld zł i była o 23,5% większa niż rok wcześniej

Fikcyjne faktury są nadal poważnym problemem dla obrotu gospodarczego. Mimo że skarbówka coraz sprawniej walczy z lewymi fakturami i tylko w I półroczu tego roku wykryła ich ponad 140 tys. Okazuje się, że wartość lewych faktur w pierwszym półroczu br. wyniosła 4,25 mld zł i była o 23,5% większa niż rok wcześniej.

REKLAMA

Przedsiębiorcy mają dość łamania prawa przez urzędników skarbowych i ZUS. Czas skończyć z bezprawiem urzędniczym

Przedsiębiorcy są zdania, że bezprawie urzędnicze to problem, który trzeba szybko rozwiązać. Należy skończyć z łamaniem prawa urzędników skarbowych, organów ścigania i ZUS, czego nagminnie dopuszczają się wobec nich. To mocne postulaty „Nowej Polityki Gospodarczej” jakie wysunęły Rada Przedsiębiorców i Rada Naukowa przy Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców.

Ile wynosi składka KRUS na IV kwartał 2024 r.?

Składka na ubezpieczenie wypadkowe, chorobowe i macierzyńskie w IV kwartale 2024 roku. Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS) uchwaliła wysokość składek dla rolnika, małżonka, domownika i pomocnika rolnika. Podała również wysokość składki na ubezpieczenie emerytalno-rentowe.

Dokument urzędowy dla podatnika może potwierdzać wyprowadzenie towaru z UE w świetle wydanej interpretacji podatkowej

Należy zwrócić szczególną uwagę  na propozycję firm kurierskich co do wywozu towaru poza UE po wejściu w życie przepisów likwidujących procedurę uproszczoną w wywozie. Procedura uproszczona w wywozie działa tylko do końca października 2024. Jest to niewątpliwie wezwanie dla wszystkich obsługujących łańcuch dostaw. Beż wątpienia spowoduje to trudności w procedowaniu zgłoszeń celnych na oddziałach celnych z powodu obsługi ich przez funkcjonariuszy celno – skarbowych. Dlatego też część firm kurierskich próbowało wyjść naprzeciw i proponowała tzw. odprawy kurierskie dla przesyłek do 1000 EUR i tu zaczyna się problem.

Niewykorzystany urlop wypoczynkowy - kary, przedawnienie. Co, gdy pracownik nie chce wykorzystać zaległego urlopu?

Urlop wypoczynkowy jest jednym z fundamentalnych praw pracowniczych, które ma na celu zapewnienie pracownikom odpowiedniego odpoczynku oraz regeneracji sił. W Polsce prawo do urlopu jest uregulowane w Kodeksie pracy, a pracodawca jest zobowiązany do udzielenia pracownikowi przysługującego mu urlopu w ustalonym terminie. W praktyce jednak, nie zawsze udaje się wykorzystać wszystkie dni urlopowe w danym roku kalendarzowym. Z tego powodu warto zwrócić uwagę na przepisy dotyczące terminu wykorzystania zaległych dni urlopowych, a także na konsekwencje niewykorzystania urlopu.

REKLAMA

Nowy podatek! Lewica ma plan na pustostany, który ma być remedium na 2 mln niewykorzystywanych nieruchomości

Pojawi się projekt ustawy dotyczący wykorzystania 2 mln pustostanów - zapowiedział lider Lewicy Włodzimierz Czarzasty. Lewica chce rozpoczęcia dyskusji z samorządami na temat wprowadzenia podatku od pustostanów. Podatek taki samorządy mogłyby wprowadzać na obszarach, gdzie występują największe trudności na rynku mieszkaniowym.

Komunikat PFRON: Przedłużenie orzeczenia o niepełnosprawności (3 kluczowe przepisy). Co zrobić by dalej dostawać dofinansowanie do wynagrodzeń lub refundację składek ZUS lub KRUS?

W komunikacie z 5 września 2024 r. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wyjaśnił, jak stosować w praktyce przepisy dot. przedłużania orzeczeń o stopniu niepełnosprawności - w kontekście dofinansowania do wynagrodzeń lub refundacji składek ZUS lub KRUS.

REKLAMA