REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Posiadacze aut, od których zapłacono akcyzę, będą mogli liczyć na ulgę w podatku ekologicznym

REKLAMA

Posiadacze pojazdów już zarejestrowanych, od których wcześniej zapłacono akcyzę, będą mogli liczyć na znaczącą ulgę w podatku ekologicznym, jaki chce wprowadzić resort finansów - poinformował rzecznik prasowy Szefa Służby Celnej, Witold Lisicki.

Jak podkreślił, prace nad założeniami do projektu ustawy o podatku ekologicznym trwają.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Piątkowy "Dziennik" na swoich ekonomicznych stronach podał, że resort finansów ma już gotowe założenia do projektu ustawy o podatku ekologicznym, który zastąpi akcyzę. "Z wysokim podatkiem muszą liczyć się właściciele ponad 15-letnich aut: w ich przypadku może on osiągnąć nawet 3 tys. zł. Najmniejsze obciążenie dotyczyć będzie kupujących nowe samochody" - czytamy.

"Na razie nie można mówić o szczegółach, w tym także o stawkach, ponieważ nie zostały one jeszcze ustalone" - powiedział PAP Lisicki. Dodał, że podatek ekologiczny będzie zależał od pojemności silnika i poziomu emisji spalin. Ma on zastąpić podatek akcyzowy od samochodów osobowych, który wyliczany jest w oparciu o pojemność silnika i wartość pojazdu.

Jak zaznaczył, nowe rozwiązanie "ma wspierać kupowanie samochodów nowszych i bardziej ekologicznych, a nie przywożonych z zagranicy aut starszych czy wycofanych z użytku".

REKLAMA

Lisicki zwrócił uwagę, że projekt będzie przewidywał "znaczącą" ulgę dla posiadaczy pojazdów już zarejestrowanych, od których akcyza została wcześniej zapłacona. "Nie ma powodu do straszenia użytkowników starszych samochodów, że ministerstwo zamierza nałożyć na nich dodatkowy podatek" - powiedział. Dodał, że szczegóły nowego rozwiązania mogą być znane pod koniec następnego tygodnia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Menadżer w zespole cła i akcyzy w KPMG Zbigniew Sobecki wskazuje, że w MF od dawna jest departament podatku akcyzowego i ekologicznego, mimo że ten ostatni podatek nie wszedł do tej pory w życie.

"Podobna koncepcja była już przedmiotem prac w Sejmie, ale nie znalazła poparcia posłów" - powiedział.

Ekspert uważa, że w kontekście poprzednich doświadczeń i tym razem wprowadzenie podatku ekologicznego może być trudne do przeforsowania. "Szczególnie, że podatek ekologiczny w największym stopniu obciążałby samochody starsze, czyli najtańsze. Tym samym problem podatku ekologicznego może stać się tematem trudnym z punktu widzenia politycznego" - dodał.

Według szefa Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR Wojciecha Drzewieckiego, "nikt jeszcze nie wie - w tym pewnie również minister finansów - jaka będzie formuła podatku. Decyzje dotyczące ostatecznego kierunku prac mają zapaść dopiero w przyszłym tygodniu".

"Prowadzone obecnie dywagacje na temat ewentualnych stawek wywołują niepotrzebną dyskusję, która rozpala ludzi, zniechęca ich do proponowanych zmian. Na ocenę przyjdzie czas po oficjalnej publikacji założeń nowego podatku oraz przykładowych stawek. Tak naprawdę dziś można mówić o tym, jak powinien wyglądać idealny podatek ekologiczny, jakie powinny być jego założenia, jaki jest cel jego ewentualnego wdrożenia" - napisał w komentarzu na internetowej stronie SAMAR Drzewiecki.

Jak wyjaśnił, kryteria podatku zostały określone przez Komisję Europejską.

"Po pierwsze, podatek ten powinien zastąpić wszystkie inne podatki obciążające samochód (poza VAT) i powinien być płacony w skali rocznej. Powinien być swoistym sygnałem skierowanym do właścicieli pojazdów. Istotny jest jego udział w wartości pojazdu. To on będzie wpływał na decyzję właściciela dotyczącą ewentualnej wymiany pojazdu na nowszy lub nowy" - wyjaśnił Drzewiecki.

W jego opinii, podstawowym kryterium służącym do obliczenia tego podatku powinna być emisja CO2. "Wyższy poziom emisji oznaczałby wyższą stawkę - niezależnie od tego, czy mamy do czynienia z samochodem nowym czy używanym".

 

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

REKLAMA

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdawanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA