REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy tracą leasingowany sprzęt

REKLAMA

Rośnie liczba firm, których nie stać na spłatę rat leasingowych. Część z nich traci kupiony w ten sposób sprzęt. Jednak firmy leasingowe twierdzą, że skala tego zjawiska nie jest duża.

Wielu moich kolegów było zmuszonych do oddania swoich samochodów - mówi Artur Kamiński, właściciel firmy Artex Transport.

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy, którzy mają takie problemy, nie chcą opowiadać o swojej sytuacji. Wskazują jedynie na pełne place bankowe, na których stoją leasingowane pojazdy, które im odebrano.

- Do kilku tysięcy naszych klientów zgłosili się nasi przedstawiciele z propozycją zmiany harmonogramów płatności. Zaproponowaliśmy wydłużenie umowy leasingowej lub podwyższenie wartości końcowej przedmiotu, aby miesięczne raty były niższe - mówi Andrzej Filipek z Raiffaisen Leasing.

Bardzo często o zmianę umów leasingowych występują sami przedsiębiorcy.

REKLAMA

- Klienci, głównie z branży trasportowej, wnioskują o zmianę harmonogramu, wydłużenie okresu lub obniżenie, przynajmniej częściowe, wysokości opłat leasingowych. Takich wniosków jest na pewno o 15-20 proc. więcej niż przed rokiem - przyznaje Mariusz Włodarczyk, członek zarządu BZ WBK Leasing.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Leasingodawcy twierdzą, że rzadko zdarza się, aby przedsiębiorcom odbierano sprzęt.

- Liczba firm, które płacą z opóźnieniem, jest dużo większa. Przyznaję, że przypadków oddawania sprzętu jest dwa razy więcej niż przed rokiem, a w branży logistyczno-transportowej nawet 3-4 razy więcej - mówi Mariusz Kurzyc, prezes ING Lease.

Jednak przedstawiciele wszystkich firmie leasingowych twierdzą, że chodzi o zaledwie kilka takich przypadków w miesiącu.

- Zawsze staramy się dogadać z klientem, pomagamy również znaleźć mu nowego nabywcę na leasingowany sprzęt - twierdzi Andrzej Filipek.

Eksperci podkreślają też, że szybka sprzedaż to często najlepsze rozwiązanie dla firmy, której długi dzięki temu przestają rosnąć. Wystawiane do sprzedaży samochody dość szybko znajdują nabywców.

- Mimo kryzysu zainteresowanie powindykacyjnymi samochodami bardzo wzrosło. Dla wielu firm to jest dobra okazja, żeby nabyć roczny samochód po okazyjnej cenie - mówi Andrzej Filipek.

Nie ma natomiast jeszcze przypadków rozwiązania umów leasingu nieruchomości.

- Nie mieliśmy jeszcze przypadku, że ktoś przestał spłacać raty leasingowe i musieliśmy przejąć nieruchomość - mówi Robert Mandzunowski, prezes LHI Leasing Polska.

Rynek leasingowy nie zamarł całkowicie, choć w porównaniu z 2008 rokiem zmniejszył się o ponad 37 proc., a w przypadku leasingu samochodów o prawie 50 proc.

- Spadek naszej sprzedaży w I kwartale tego roku o 70 proc. jest spowodowany ostrożnym podejściem do ryzyka - wyjaśnia Andrzej Filipek.

- Są firmy, które robiły miesięcznie ponad 300 mln zł obrotu, a teraz ich obroty spadły do ok. 100 mln - dodaje Andrzej Sugajski ze Związku Polskiego Leasingu.

Z drugiej strony potencjalni klienci muszą się liczyć z wyższą ratą leasingową.

- Marże w ostatnim roku wzrosły dwukrotnie i wynoszą średnio 3-5 proc. - mówi Mariusz Kurzyc.

Maksymalne marże są jednak znacznie wyższe.

- Widziałam ofertę, gdzie marża była w okolicach 15 proc. Myślałam, że się pomyliłam, ale nie. Taka była propozycja wyjściowa - mówi Anna Łabęcka z firmy Doradcy 24.

Podobnie jak w przypadku kredytów bankowych wysokie marże przy leasingu są uzasadniane problemami z uzyskaniem finansowania na rynku międzybankowym. Poza wyższą marżą trzeba się też liczyć z wyższym udziałem własnym.

- Przy samochodach ciężarowych udział własny leasingodawcy to 20-30 proc. - twierdzi Mariusz Kurzyc.

Przy samochodach osobowych udział własny może być mniejszy i wynosi średnio ok. 10 proc.

- Wymagamy minimum 20-30 proc. udziału własnego w finansowaniu nieruchomości - przyznaje Robert Mandzunowski.

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

REKLAMA

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA