REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polacy przywożą mniej aut, ale wpływy z akcyzy nie spadają

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Mimo że Polacy sprowadzają z zagranicy prawie połowę mniej samochodów niż w ubiegłym roku, wpływy z akcyzy od aut nie spadają - poinformował wiceminister finansów Jacek Kapica. Główną przyczyną tego jest wysoki kurs euro. Zapewnił też, że resort nie pracuje nad podwyżkami podatku akcyzowego.

"Plan dochodów z tytułu podatku akcyzowego od samochodów jest realizowany zgodnie z harmonogramem. Za pierwszy kwartał uzyskaliśmy 25 proc. planowanych wpływów" - powiedział wiceminister.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wiceminister poinformował, że dobre wykonanie dochodów z podatku akcyzowego od aut zawdzięczamy dwóm czynnikom.

"Ponieważ wzrósł kurs euro, wzrosła także cena pojazdu liczona w złotych, od której naliczany jest podatek akcyzowy. Poza tym cały czas widzimy efekt właściwego określania wartości pojazdów. Zmiana nastąpiła w sierpniu ubiegłego roku, gdy zmieniły się przepisy, ale efekt ten jest trwały. Dyscyplina w zakresie deklaracji i wartości pojazdu powoduje, że nie dochodzi już do sytuacji, kiedy deklarowana wartość samochodu jest nierealna w stosunku do jego wieku" - poinformował.

Jak dodał, wysoki kurs euro jest też przyczyną tego, że w tym roku do Polski sprowadza się mniej samochodów - zarówno spoza Unii, jak i w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego.

REKLAMA

"W przypadku samochodów używanych, kupowanych w innych krajach UE, spadek wynosi 45 proc. Jest więc znaczny. Widać, że osoby mniej zamożne odkładają zmianę samochodu na później" - wyjaśnił Kapica.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmieniła się struktura wieku sprowadzanych aut - dodał. W ubiegłym roku, gdy kurs złotego był bardzo "przyjazny" dla osób sprowadzających samochody, udział pojazdów w wieku do 4 lat wynosił blisko 18 proc., tymczasem obecnie stanowią one ok. 10 proc. Zwiększył się natomiast udział samochodów starszych, mających powyżej 10 lat. Podskoczył z 38 proc. w roku ubiegłym do 45 proc.

Wyjaśnił, że Ministerstwo Finansów przygląda się szczególnie przywozowi aut z krajów, gdzie obowiązują rządowe dopłaty do zakupu nowych aut, w przypadku wycofania z ruchu starego. Istnieje ryzyko, że wycofane z ruchu pojazdy trafiają do Polski.

"Te, które są sprowadzane do Polski, przyjeżdżają na kołach. To znaczy, że są dopuszczone tam do ruchu. Samochód wycofany np. w Niemczech z ruchu musiałby przyjechać do Polski na lawecie, bo nie może poruszać się po niemieckich drogach. Czuwamy, czy nie dochodzi do sytuacji, w której do Polski trafiałby złom" - zapewnił.

Zapewnił, że na planowanym poziomie realizowane są także dochody z akcyzy od wyrobów spirytusowych. Od 1 stycznia obowiązują na nie nowe, wyższe stawki.

"Za pierwszy kwartał dochody są mniejsze od planowanych o 0,2 proc. To nieistotny spadek. Wpływy są jednak wyższe niż w ubiegłym roku. W pierwszym kwartale 2008 r. uzyskaliśmy 1 mld 368,5 mln zł, w analogicznym okresie 2009 r. - 1 mld 627 mln zł" - powiedział.

Jego zdaniem widać, że w dobie kryzysu ludzie mniej wydają na używki, gastronomię, rozrywki. "Nie znamy jednak danych o wielkości sprzedaży alkoholu w litrach" - zastrzegł. Dodał, że podobnie jest z papierosami. W tym przypadku przychody za pierwszy kwartał wyniosły już 38 proc. planów. W obrocie są już papierosy z nową, wyższą akcyzą.

Wiceminister zapewnił, że resort nie pracuje nad podwyżkami podatku akcyzowego. "Jeśli chodzi o dochody z akcyzy, to jestem optymistą. Nie mam specjalnych obaw. Za pierwszy kwartał mamy przychody nieco powyżej 26,1 proc. Tylko w przypadku paliw silnikowych realizacja jest mniejsza od planowanej, bo wynosi 20 proc. planu" - powiedział.

Według niego, gospodarka światowa działa na mniejszych obrotach, produkcja jest mniejsza, w efekcie branża transportowa sygnalizuje spadek zamówień. Z danych MF wynika, że przez naszą wschodnią granicę przejeżdża ok. 30 proc. pojazdów mniej niż w ubiegłym roku.

Z opublikowanego we wtorek tzw. operatywnego sprawozdania z wykonania budżetu państwa do końca kwietnia 2009 r. wynika, że dochody z podatku akcyzowego wyniosły w tym czasie w sumie 18 mld 234 mln zł, co stanowi 31,4 proc. wpływów zaplanowanych na ten rok. Z akcyzy od wyrobów spirytusowych budżet uzyskał 2 mld 162,7 mln zł (33 proc.), a od samochodów 496,8 mln zł (33,8 proc. planu).

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA