REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polacy przywożą mniej aut, ale wpływy z akcyzy nie spadają

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Mimo że Polacy sprowadzają z zagranicy prawie połowę mniej samochodów niż w ubiegłym roku, wpływy z akcyzy od aut nie spadają - poinformował wiceminister finansów Jacek Kapica. Główną przyczyną tego jest wysoki kurs euro. Zapewnił też, że resort nie pracuje nad podwyżkami podatku akcyzowego.

"Plan dochodów z tytułu podatku akcyzowego od samochodów jest realizowany zgodnie z harmonogramem. Za pierwszy kwartał uzyskaliśmy 25 proc. planowanych wpływów" - powiedział wiceminister.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wiceminister poinformował, że dobre wykonanie dochodów z podatku akcyzowego od aut zawdzięczamy dwóm czynnikom.

"Ponieważ wzrósł kurs euro, wzrosła także cena pojazdu liczona w złotych, od której naliczany jest podatek akcyzowy. Poza tym cały czas widzimy efekt właściwego określania wartości pojazdów. Zmiana nastąpiła w sierpniu ubiegłego roku, gdy zmieniły się przepisy, ale efekt ten jest trwały. Dyscyplina w zakresie deklaracji i wartości pojazdu powoduje, że nie dochodzi już do sytuacji, kiedy deklarowana wartość samochodu jest nierealna w stosunku do jego wieku" - poinformował.

Jak dodał, wysoki kurs euro jest też przyczyną tego, że w tym roku do Polski sprowadza się mniej samochodów - zarówno spoza Unii, jak i w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego.

REKLAMA

"W przypadku samochodów używanych, kupowanych w innych krajach UE, spadek wynosi 45 proc. Jest więc znaczny. Widać, że osoby mniej zamożne odkładają zmianę samochodu na później" - wyjaśnił Kapica.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmieniła się struktura wieku sprowadzanych aut - dodał. W ubiegłym roku, gdy kurs złotego był bardzo "przyjazny" dla osób sprowadzających samochody, udział pojazdów w wieku do 4 lat wynosił blisko 18 proc., tymczasem obecnie stanowią one ok. 10 proc. Zwiększył się natomiast udział samochodów starszych, mających powyżej 10 lat. Podskoczył z 38 proc. w roku ubiegłym do 45 proc.

Wyjaśnił, że Ministerstwo Finansów przygląda się szczególnie przywozowi aut z krajów, gdzie obowiązują rządowe dopłaty do zakupu nowych aut, w przypadku wycofania z ruchu starego. Istnieje ryzyko, że wycofane z ruchu pojazdy trafiają do Polski.

"Te, które są sprowadzane do Polski, przyjeżdżają na kołach. To znaczy, że są dopuszczone tam do ruchu. Samochód wycofany np. w Niemczech z ruchu musiałby przyjechać do Polski na lawecie, bo nie może poruszać się po niemieckich drogach. Czuwamy, czy nie dochodzi do sytuacji, w której do Polski trafiałby złom" - zapewnił.

Zapewnił, że na planowanym poziomie realizowane są także dochody z akcyzy od wyrobów spirytusowych. Od 1 stycznia obowiązują na nie nowe, wyższe stawki.

"Za pierwszy kwartał dochody są mniejsze od planowanych o 0,2 proc. To nieistotny spadek. Wpływy są jednak wyższe niż w ubiegłym roku. W pierwszym kwartale 2008 r. uzyskaliśmy 1 mld 368,5 mln zł, w analogicznym okresie 2009 r. - 1 mld 627 mln zł" - powiedział.

Jego zdaniem widać, że w dobie kryzysu ludzie mniej wydają na używki, gastronomię, rozrywki. "Nie znamy jednak danych o wielkości sprzedaży alkoholu w litrach" - zastrzegł. Dodał, że podobnie jest z papierosami. W tym przypadku przychody za pierwszy kwartał wyniosły już 38 proc. planów. W obrocie są już papierosy z nową, wyższą akcyzą.

Wiceminister zapewnił, że resort nie pracuje nad podwyżkami podatku akcyzowego. "Jeśli chodzi o dochody z akcyzy, to jestem optymistą. Nie mam specjalnych obaw. Za pierwszy kwartał mamy przychody nieco powyżej 26,1 proc. Tylko w przypadku paliw silnikowych realizacja jest mniejsza od planowanej, bo wynosi 20 proc. planu" - powiedział.

Według niego, gospodarka światowa działa na mniejszych obrotach, produkcja jest mniejsza, w efekcie branża transportowa sygnalizuje spadek zamówień. Z danych MF wynika, że przez naszą wschodnią granicę przejeżdża ok. 30 proc. pojazdów mniej niż w ubiegłym roku.

Z opublikowanego we wtorek tzw. operatywnego sprawozdania z wykonania budżetu państwa do końca kwietnia 2009 r. wynika, że dochody z podatku akcyzowego wyniosły w tym czasie w sumie 18 mld 234 mln zł, co stanowi 31,4 proc. wpływów zaplanowanych na ten rok. Z akcyzy od wyrobów spirytusowych budżet uzyskał 2 mld 162,7 mln zł (33 proc.), a od samochodów 496,8 mln zł (33,8 proc. planu).

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna samochodu po wycofaniu z firmy – czy to na pewno bezpieczne podatkowo? Interpretacja skarbówki rozwiewa te wątpliwości

Czy przekazanie żonie samochodu wycofanego z działalności gospodarczej może sprowadzić na przedsiębiorcę problemy z fiskusem? Najnowsza interpretacja skarbówki rozwiewa te wątpliwości. Urząd jasno wskazał, że darowizna auta po wycofaniu z firmy nie powoduje powstania przychodu w PIT, o ile spełnione są określone warunki. To ważna wiadomość dla przedsiębiorców, którzy zastanawiają się, jak bezpiecznie przekazać majątek firmowy do majątku prywatnego.

Opodatkowanie donejtów dla twórców internetowych (PIT, VAT). Czy to naprawdę darowizna?

Przez lata środowisko twórców internetowych – streamerów, youtuberów czy użytkowników Patronite – żyło w przekonaniu, że donate’y (czyli dobrowolne wpłaty od widzów) to darowizny, a więc – do określonego limitu – nieopodatkowane. Takie podejście miało swoje źródło w języku – słowo „donate” pochodzi przecież od angielskiego „donation”, czyli darowizna.

KSeF 2.0. Co ważniejsze – prawo podatkowe, czy podręczniki Ministerstwa Finansów? Faktura ustrukturyzowana istnieje tylko wirtualnie

Opublikowany przez resort finansów, liczący kilkaset stron (!) dokument pod nazwą „Podręcznik KSeF 2.0.” (w 4. częściach), jest w wielu miejscach nie tylko sprzeczny z projektowanymi przepisami, lecz również z uchwaloną już nowelizacją ustawy o VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jaka składka zdrowotna dla przedsiębiorców w 2026 roku? Ministerstwo Finansów nie pracuje nad przedłużeniem obniżonej podstawy wymiaru

Ministerstwo Finansów poinformowało Polską Agencję Prasową, że nie pracuje nad projektem, który zakładałby utrzymanie obniżonej minimalnej podstawy obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców w 2026 r. i kolejnych latach.

REKLAMA

KSeF: Pomoc dla przedsiębiorców czy nowy ból głowy? Fakty i mity wokół Krajowego Systemu e-Faktur [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur (KSeF) budzi wiele emocji i narosło wokół niego sporo mitów. Czy to nowy podatek? Kogo i kiedy dotyczy obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych? Czy czeka nas rewolucja w relacjach z biurami rachunkowymi? O tym, na co muszą przygotować się przedsiębiorcy, rozmawiają eksperci z infor.pl, Szymon Glonek i Joanna Dmowska.

Rząd chce dać preferencje podatkowe funduszom inwestycyjnym spoza UE od 2026 roku

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT), przedłożony przez Ministra Finansów i Gospodarki. Projekt dostosowuje przepisy CIT do orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczących zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych. Chodzi m.in. o rozszerzenie preferencji podatkowych na fundusze z państw spoza UE, przy zachowaniu zabezpieczeń przed nadużywaniem prawa do zwolnienia podatkowego.

Programy lojalnościowe w niebezpieczeństwie. Nowa opinia TSUE to potencjalna bomba podatkowa

Rzecznik Generalna TSUE Juliane Kokott właśnie uderzyła w sedno problemu, o którym większość firm wolałaby nie słyszeć. Jej opinia w sprawie C-436/24 Lyko Operations może oznaczać rewolucję w sposobie, w jaki sklepy rozliczają punkty i bony lojalnościowe. Skutki? Dla wielu przedsiębiorców - potężny chaos i konieczność natychmiastowej zmiany systemów.

KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

REKLAMA

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

REKLAMA