REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ekopodatek wpłynie na bezpieczeństwo na drogach

REKLAMA

Umożliwienie przedsiębiorcom odliczania VAT od kupionych samochodów i wprowadzenie podatku ekologicznego - to rozwiązania, które zdaniem Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), zachęcą Polaków do kupowania nowych aut. Z przedstawionego we wtorek raportu PZPM wynika, że co trzecie auto w Polsce ma od 16 do 30 lat.

 

REKLAMA

Autopromocja

 

"Samochody te zagrażają bezpieczeństwu na drogach" - powiedział prezes PZPM Jakub Faryś. Dodał, że pod względem liczby śmiertelnych wypadków zajmujemy w Europie drugie - niechlubne - miejsce. By to zmienić należy wprowadzić efektywną kontrolę stanu technicznego pojazdów oraz wprowadzić dopłaty do złomowanych aut.

Akcyzę na samochody ma zastąpić podatek ekologiczny. Według założeń przyjętego przez rząd w marcu br. projektu ustawy, byłby on opłacany jednorazowo, przy rejestracji samochodu. Jego wysokość uzależniona byłaby od parametrów ekologicznych. Nowe rozwiązanie ma promować samochody mniej zanieczyszczające środowisko.

Z zaprezentowanego we wtorek raportu PZPM za rok 2008 wynika, że kupowane przez Polaków auta to przede wszystkim samochody używane, sprowadzane z zagranicy. Z wyliczeń PZPM wynika, że na 1,4 miliona samochodów kupionych w Polsce w ubiegłym roku 1,1 miliona zostało sprowadzonych z zagranicy. W sumie Polacy kupili 320 tys. nowych samochodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"W państwach Unii Europejskiej nawet w czasie kryzysu nowych aut kupuje się więcej" - podsumował wyniki Fabryś. Według niego, wynika to nie tylko z tego, że średnie zarobki np. w Niemczech są wyższe, ale także z tego, że większość państw UE promuje zakup nowych samochodów i wprowadza dopłaty do złomowanych aut. Dodał, że taki system dopłat wprowadziła nawet o wiele mniej zamożna od Polski Rumunia - dopłata za złomowanie auta wynosi tam 900 euro.

W UE samochody, które mają więcej niż dziesięć lat stanowią ok. 33 proc. wszystkich samochodów, w Polsce jest to ok. 66 proc. Zaledwie co dziesiąty samochód w Polsce ma mniej niż 5 lat.

Podczas spotkania zaprezentowano wyniki najnowszych badań sprzedaży nowych samochodów. W maju br. sprzedaż tego typu aut o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) poniżej 3,5 ton wyniosła 831 sztuk i była o 60,6 proc. niższa niż rok wcześniej. W porównaniu do kwietnia br. spadek wyniósł 5,9 proc. Od początku roku sprzedano w tej klasie ponad 4 tysiące nowych samochodów, czyli o 63,6 proc. mniej niż przed rokiem. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy sprzedano w Polsce 15 tysięcy 250 nowych samochodów DMC do 3,5 tony. Wynik ten był niższy od uzyskanego w takim samym okresie rok wcześniej o 40,6 proc.

W maju spadła też sprzedaż samochodów dostawczych i ciężarowych. Sprzedano ich łącznie 3 923 sztuk, co w porównaniu do kwietnia br. oznacza spadek o 10,9 proc.

REKLAMA

Według raportu, pozytywnym sygnałem jest utrzymanie przez Polskę pozycji czołowego producenta autobusów w Europie. W roku 2008 w polskich fabrykach wyprodukowano 4,5 tys. sztuk, co oznacza, że co dziesiąty nowy autobus w UE wyjechał z polskiej fabryki.

Polska jest czołowym producentem samochodów w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, więcej od Polski produkują jedynie Czesi. W roku 2008 w Polsce wyprodukowano prawie milion aut, z czego 97 proc. trafiło na eksport.

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego to największa polska organizacja skupiającą pracodawców branży motoryzacyjnej. Głównym celem związku jest reprezentowanie interesów zrzeszonych firm wobec organów administracji publicznej, środków masowego przekazu i społeczeństwa.

 

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przelewy natychmiastowe – czy europejskie banki są gotowe do zmian?

Zgodnie z decyzją Parlamentu Europejskiego przelewy w euro mają docierać na konta klientów w UE w ciągu 10 sekund. Bankom, które nie spełnią tego wymogu, mogą grozić nie tylko kary, ale i utrata klientów.

Przedsiębiorców niepokoją podatki i niestabilność prawa. Dużym problemem są też rosnące koszty energii

Rosnące koszty energii, wysokie podatki i niestabilność prawa to największe obawy polskich przedsiębiorców. Firmy mierzą się także z problemem braków kadrowych, a większość nie spodziewa się poprawy warunków gospodarczych w najbliższym czasie.

W którym banku można dostać 4%, 5% a nawet 8% na lokacie lub koncie oszczędnościowym pod koniec stycznia 2025 r. [ranking depozytów bankowych]

W styczniu 2025 r. nastąpiły zmiany w czołówce promocyjnych depozytów bankowych. Dwa banki przestały oferować 8% w skali roku. Ale inna instytucja postanowiła właśnie na początku 2025 r. taką ofertę udostępnić. Mimo licznych promocji lokat i rachunków oszczędnościowych widoczny jest trend stopniowego pogarszania się oferty depozytowej - już od 2 lat. Skutkiem tego - jak pokazują dane NBP - przeciętna lokata zakładana jest z oprocentowaniem mniejszym niż 4% w skali roku.

Obligacje skarbowe - luty 2025 r. Oprocentowanie do 6,80% w skali roku. Oferta obligacji nowych emisji

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 27 stycznia 2025 r. przekazało informacje o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w lutym 20245 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych w styczniu br. Od 28 stycznia br. można nabywać nowe (lutowe) emisje obligacji skarbowych w drodze zamiany z niewielkim dyskontem. 

REKLAMA

Nowe stawki podatku od środków transportowych w 2025 r. Kto i kiedy płaci ten podatek?

Przewoźnicy mogą odetchnąć z ulgą. Po sporych podwyżkach podatku od środków transportowych w 2024 roku, w obecnym 2025 r. ich poziom wzrósł tylko nieznacznie. Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów, w 2025 roku maksymalna stawka opłaty zwiększy się o niecałe 3 proc., podczas gdy w 2024 roku podwyżka wyniosła aż 15 proc.

Nowe przepisy dla firm transportowych od 2025 roku: polscy przewoźnicy mogą wynająć pojazd za granicą

Początek 2025 r. zapowiada zmiany wpływające na funkcjonowanie polskich firm transportowych. Jedną z nich jest nowelizacja ustawy o transporcie drogowym z 21 listopada 2024 r., zgodnie z którą polscy przewoźnicy od niedawna mogą wypożyczyć ciężarówkę zarejestrowaną za granicą. Rozwiązanie to może przynieść korzyści firmie transportowej i zwiększyć np. elastyczność operacyjną czy ograniczyć liczbę przestojów, ale ma też swoje ograniczenia. Jakie? Co ważniejsze, nieprzestrzeganie nowych regulacji niesie ryzyko dotkliwych kar finansowych dla przewoźników.

Rewolucja w branży finansowej: Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych

W dynamicznie zmieniającym się świecie finansów, bycie na bieżąco z trendami i nowymi regulacjami to klucz do sukcesu. Dlatego już w marcu 2025 roku odbędzie się jedno z najważniejszych wydarzeń w branży – Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych – KONEL. To niepowtarzalna okazja, by poszerzyć wiedzę, nawiązać kontakty i zyskać przewagę konkurencyjną.

Urojona podmiotowość podatników - skutki. Błędne przekonanie, czy świadome oszustwo?

Czy można mieć urojenia podatkowe? Oczywiście tak i mogą z nich wynikać nawet realne w sensie prawnym zobowiązania podatkowe. Nie jest to również zjawisko na wskroś marginalne, bo owe urojenia wynikają z błędnego odczytania i zastosowania norm prawnych, przy czym ów błąd wcale nie musi być czymś nieuświadomionym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

REKLAMA