REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ekopodatek wpłynie na bezpieczeństwo na drogach

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Umożliwienie przedsiębiorcom odliczania VAT od kupionych samochodów i wprowadzenie podatku ekologicznego - to rozwiązania, które zdaniem Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), zachęcą Polaków do kupowania nowych aut. Z przedstawionego we wtorek raportu PZPM wynika, że co trzecie auto w Polsce ma od 16 do 30 lat.

 

REKLAMA

Autopromocja

 

"Samochody te zagrażają bezpieczeństwu na drogach" - powiedział prezes PZPM Jakub Faryś. Dodał, że pod względem liczby śmiertelnych wypadków zajmujemy w Europie drugie - niechlubne - miejsce. By to zmienić należy wprowadzić efektywną kontrolę stanu technicznego pojazdów oraz wprowadzić dopłaty do złomowanych aut.

Akcyzę na samochody ma zastąpić podatek ekologiczny. Według założeń przyjętego przez rząd w marcu br. projektu ustawy, byłby on opłacany jednorazowo, przy rejestracji samochodu. Jego wysokość uzależniona byłaby od parametrów ekologicznych. Nowe rozwiązanie ma promować samochody mniej zanieczyszczające środowisko.

Z zaprezentowanego we wtorek raportu PZPM za rok 2008 wynika, że kupowane przez Polaków auta to przede wszystkim samochody używane, sprowadzane z zagranicy. Z wyliczeń PZPM wynika, że na 1,4 miliona samochodów kupionych w Polsce w ubiegłym roku 1,1 miliona zostało sprowadzonych z zagranicy. W sumie Polacy kupili 320 tys. nowych samochodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"W państwach Unii Europejskiej nawet w czasie kryzysu nowych aut kupuje się więcej" - podsumował wyniki Fabryś. Według niego, wynika to nie tylko z tego, że średnie zarobki np. w Niemczech są wyższe, ale także z tego, że większość państw UE promuje zakup nowych samochodów i wprowadza dopłaty do złomowanych aut. Dodał, że taki system dopłat wprowadziła nawet o wiele mniej zamożna od Polski Rumunia - dopłata za złomowanie auta wynosi tam 900 euro.

W UE samochody, które mają więcej niż dziesięć lat stanowią ok. 33 proc. wszystkich samochodów, w Polsce jest to ok. 66 proc. Zaledwie co dziesiąty samochód w Polsce ma mniej niż 5 lat.

Podczas spotkania zaprezentowano wyniki najnowszych badań sprzedaży nowych samochodów. W maju br. sprzedaż tego typu aut o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) poniżej 3,5 ton wyniosła 831 sztuk i była o 60,6 proc. niższa niż rok wcześniej. W porównaniu do kwietnia br. spadek wyniósł 5,9 proc. Od początku roku sprzedano w tej klasie ponad 4 tysiące nowych samochodów, czyli o 63,6 proc. mniej niż przed rokiem. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy sprzedano w Polsce 15 tysięcy 250 nowych samochodów DMC do 3,5 tony. Wynik ten był niższy od uzyskanego w takim samym okresie rok wcześniej o 40,6 proc.

W maju spadła też sprzedaż samochodów dostawczych i ciężarowych. Sprzedano ich łącznie 3 923 sztuk, co w porównaniu do kwietnia br. oznacza spadek o 10,9 proc.

Według raportu, pozytywnym sygnałem jest utrzymanie przez Polskę pozycji czołowego producenta autobusów w Europie. W roku 2008 w polskich fabrykach wyprodukowano 4,5 tys. sztuk, co oznacza, że co dziesiąty nowy autobus w UE wyjechał z polskiej fabryki.

Polska jest czołowym producentem samochodów w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, więcej od Polski produkują jedynie Czesi. W roku 2008 w Polsce wyprodukowano prawie milion aut, z czego 97 proc. trafiło na eksport.

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego to największa polska organizacja skupiającą pracodawców branży motoryzacyjnej. Głównym celem związku jest reprezentowanie interesów zrzeszonych firm wobec organów administracji publicznej, środków masowego przekazu i społeczeństwa.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą kary za niezapłacony podatek od sprzedaży ubrań i zabawek w internecie? Fiskus analizuje informacje o 300 tys. osób i podmiotów handlujących na platformach internetowych w 2023 r. i 2024 r.

Operatorzy platform, za pośrednictwem których dokonywane są transakcje w internecie, przekazali MF dane ponad 177 tys. osób fizycznych i 115 tys. podmiotów – poinformowała PAP rzeczniczka szefa KAS Justyna Pasieczyńska. Dane te są teraz analizowane.

Czy będzie katastrofa fakturowa w 2026 roku? Kto odważy się wdrożyć obowiązek stosowania KSeF i faktur ustrukturyzowanych?

Niedawno opublikowano kolejną wersję projektu „nowelizacji nowelizacji” ustaw na temat faktur ustrukturyzowanych i KSeF, które mają być niezwłocznie uchwalone. Ich jakość woła o pomstę do nieba. Co prawda zaproponowane zmiany świadczą o tym, że twórcy przepisów chcą pozostawić tym, którzy połapią się w tych zawiłościach, jakieś możliwości unikania tej katastrofy, zachowując fakturowanie w dotychczasowej formie przynajmniej do końca 2026 r. Pytanie, tylko po co to całe zamieszanie i dezorganizacja obrotu gospodarczego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jak nie zbankrutować na IT: inteligentne monitorowanie i optymalizacja kosztowa środowiska informatycznego. Praktyczny przewodnik po narzędziach i strategiach monitorowania

W dzisiejszej erze cyfrowej, środowisko IT stało się krwiobiegiem każdej nowoczesnej organizacji. Od prostych sieci biurowych po rozbudowane infrastruktury chmurowe, złożoność systemów informatycznych stale rośnie. Zarządzanie tak rozległym i dynamicznym ekosystemem to nie lada wyzwanie, wymagające nie tylko dogłębnej wiedzy technicznej, ale przede wszystkim strategicznego podejścia i dostępu do odpowiednich narzędzi. Wyobraźcie sobie ciągłą potrzebę monitorowania wydajności kluczowych aplikacji, dbałości o bezpieczeństwo wrażliwych danych, sprawnego rozwiązywania problemów zgłaszanych przez użytkowników, a jednocześnie planowania przyszłych inwestycji i optymalizacji kosztów. To tylko wierzchołek góry lodowej codziennych obowiązków zespołów IT i kadry managerskiej. W obliczu tej złożoności, poleganie wyłącznie na intuicji czy reaktywnym podejściu do problemów staje się niewystarczające. Kluczem do sukcesu jest proaktywne zarządzanie, oparte na solidnych danych i inteligentnych systemach, które nie tylko informują o bieżącym stanie, ale również pomagają przewidywać przyszłe wyzwania i podejmować mądre decyzje.

Wojna celna USA - Chiny. Jak może się bronić Państwo Środka: 2 scenariusze. Świat (też Stany Zjednoczone) nie może się obejść bez chińskiej produkcji

Chiny mogą przekierować towary nadal objęte nowymi, wysokimi cłami USA przez gospodarki i porty azjatyckie lub (a raczej równolegle) przekierować sprzedaż dotychczas kierowaną do USA na inne rynki - prognozują eksperci Allianz Trade. Bardziej prawdopodobna jest przewaga drugiego scenariusza – tak było podczas pierwszej wojny handlowej prezydenta Trumpa, co obecnie oznaczać będzie m.in. 6% rokroczny wzrost importu z Chin do UE (ale też do innych krajów) w ciągu trzech najbliższych lat. Branża, która nie korzysta z żadnych wyłączeń w wojnie celnej – odzież i tekstylia może odczuć ją w największym stopniu na swoich marżach.

REKLAMA

Ostatnie dni na rozliczenie PIT-a i odliczenie ulg podatkowych. Czego nie uwzględnia Twój e-PIT? Co zrobić, gdy nie masz PIT-11?

Dzień 30 kwietnia robi na podatnikach coraz mniejsze wrażenie, zwłaszcza na tych rozliczających się na formularzu PIT-37. Teoretycznie nie muszą już pamiętać o wysłaniu dokumentu, bo na koniec miesiąca automatycznie zrobi to za nich e-Urząd Skarbowy (usługa Twój e-PIT). W praktyce jednak – jeśli naprawdę zależy nam na najkorzystniejszym rozliczeniu 2024 roku (w tym np. o rozliczeniu ulg podatkowych), nie możemy odpuścić samodzielnej weryfikacji przygotowanego przez fiskusa rozliczenia. Co warto zrobić na krótko przed upływem terminu?

Rozliczenie roczne składki zdrowotnej do 20 maja 2025 r. Wypełnij ZUS DRA albo ZUS RCA i sprawdź czy masz nadpłatę, czy niedopłatę

ZUS przypomina, że każdy, kto w 2024 r. prowadził pozarolniczą działalność i podlegał ubezpieczeniu zdrowotnemu oraz był opodatkowany podatkiem liniowym, skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym - musi rozliczyć w skali roku składki na ubezpieczenie zdrowotne. Należy to zrobić w dokumencie ZUS DRA lub ZUS RCA za kwiecień 2025 r., a termin minie 20 maja. Do tego dnia trzeba uiścić ewentualną niedopłatę.

KSeF. Do 25 kwietnia 2025 r. przedsiębiorcy mogą zgłaszać dodatkowe uwagi i opinie nt. KSeF. [WAŻNE TERMINY]

Krajowy System e-Faktur (KSeF). Do 25 kwietnia 2025 r. przedsiębiorcy mogą zgłaszać dodatkowe uwagi i opinie nt. KSeF. Resort finansów potwierdził wprowadzenie obowiązku wystawiania e-faktur dla wszystkich podatników. Poinformował, że uwzględnił wszystkie kluczowe postulaty zgłaszane przez przedsiębiorców w zakresie wystawiania e-faktur w KSeF.

System ICS-2 w transporcie drogowym i kolejowym – na to muszą uważać przewoźnicy. Od kwietnia 2025 r. ostatni etap wdrażania

Import Control System 2 (ICS2) ma służyć do przekazywania informacji o ładunkach między Unią Europejską a krajami trzecimi, a jego zadaniem jest uszczelnienie handlu z państwami spoza UE. Od kwietnia 2025 r. rozpoczął się ostatni etap wdrażania systemu ICS-2 dla sektora transportu drogowego i kolejowego.

REKLAMA

Rząd źle oszacował dochody z VAT-u - największego źródła dochodów budżetowych. Eksperci: ogromna pomyłka i wzrost deficytu

Jak wynika ze wstępnych danych Ministerstwa Finansów, w 2024 roku wpływy netto z tytułu podatku VAT wyniosły 287,7 mld zł, zaś brutto – 475,3 mld zł. To więcej niż w 2023 roku. Natomiast zgodnie z założeniami ustawy budżetowej na rok 2024, dochody z tytułu podatku VAT określono w wysokości 316,4 mld zł. Po nowelizacji zostały one obniżone do 293,5 mld zł. Za to o 14,6% spadły rok do roku zwroty z tytułu ww. podatku, tj. do wartości 187,6 mld zł. Eksperci komentujący te dane zauważają, że wyniki resortu rozminęły się z prognozami. Jednocześnie podkreślają, że zmniejszyła się tzw. luka VAT.

Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

REKLAMA