REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ekopodatek wpłynie na bezpieczeństwo na drogach

REKLAMA

Umożliwienie przedsiębiorcom odliczania VAT od kupionych samochodów i wprowadzenie podatku ekologicznego - to rozwiązania, które zdaniem Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), zachęcą Polaków do kupowania nowych aut. Z przedstawionego we wtorek raportu PZPM wynika, że co trzecie auto w Polsce ma od 16 do 30 lat.

 

REKLAMA

REKLAMA

 

"Samochody te zagrażają bezpieczeństwu na drogach" - powiedział prezes PZPM Jakub Faryś. Dodał, że pod względem liczby śmiertelnych wypadków zajmujemy w Europie drugie - niechlubne - miejsce. By to zmienić należy wprowadzić efektywną kontrolę stanu technicznego pojazdów oraz wprowadzić dopłaty do złomowanych aut.

Akcyzę na samochody ma zastąpić podatek ekologiczny. Według założeń przyjętego przez rząd w marcu br. projektu ustawy, byłby on opłacany jednorazowo, przy rejestracji samochodu. Jego wysokość uzależniona byłaby od parametrów ekologicznych. Nowe rozwiązanie ma promować samochody mniej zanieczyszczające środowisko.

REKLAMA

Z zaprezentowanego we wtorek raportu PZPM za rok 2008 wynika, że kupowane przez Polaków auta to przede wszystkim samochody używane, sprowadzane z zagranicy. Z wyliczeń PZPM wynika, że na 1,4 miliona samochodów kupionych w Polsce w ubiegłym roku 1,1 miliona zostało sprowadzonych z zagranicy. W sumie Polacy kupili 320 tys. nowych samochodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"W państwach Unii Europejskiej nawet w czasie kryzysu nowych aut kupuje się więcej" - podsumował wyniki Fabryś. Według niego, wynika to nie tylko z tego, że średnie zarobki np. w Niemczech są wyższe, ale także z tego, że większość państw UE promuje zakup nowych samochodów i wprowadza dopłaty do złomowanych aut. Dodał, że taki system dopłat wprowadziła nawet o wiele mniej zamożna od Polski Rumunia - dopłata za złomowanie auta wynosi tam 900 euro.

W UE samochody, które mają więcej niż dziesięć lat stanowią ok. 33 proc. wszystkich samochodów, w Polsce jest to ok. 66 proc. Zaledwie co dziesiąty samochód w Polsce ma mniej niż 5 lat.

Podczas spotkania zaprezentowano wyniki najnowszych badań sprzedaży nowych samochodów. W maju br. sprzedaż tego typu aut o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) poniżej 3,5 ton wyniosła 831 sztuk i była o 60,6 proc. niższa niż rok wcześniej. W porównaniu do kwietnia br. spadek wyniósł 5,9 proc. Od początku roku sprzedano w tej klasie ponad 4 tysiące nowych samochodów, czyli o 63,6 proc. mniej niż przed rokiem. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy sprzedano w Polsce 15 tysięcy 250 nowych samochodów DMC do 3,5 tony. Wynik ten był niższy od uzyskanego w takim samym okresie rok wcześniej o 40,6 proc.

W maju spadła też sprzedaż samochodów dostawczych i ciężarowych. Sprzedano ich łącznie 3 923 sztuk, co w porównaniu do kwietnia br. oznacza spadek o 10,9 proc.

Według raportu, pozytywnym sygnałem jest utrzymanie przez Polskę pozycji czołowego producenta autobusów w Europie. W roku 2008 w polskich fabrykach wyprodukowano 4,5 tys. sztuk, co oznacza, że co dziesiąty nowy autobus w UE wyjechał z polskiej fabryki.

Polska jest czołowym producentem samochodów w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, więcej od Polski produkują jedynie Czesi. W roku 2008 w Polsce wyprodukowano prawie milion aut, z czego 97 proc. trafiło na eksport.

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego to największa polska organizacja skupiającą pracodawców branży motoryzacyjnej. Głównym celem związku jest reprezentowanie interesów zrzeszonych firm wobec organów administracji publicznej, środków masowego przekazu i społeczeństwa.

 

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe nakładające obowiązki publicznoprawne na podatników mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zlecenie a składki ZUS. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? Kompleksowy poradnik, przykłady obliczeń

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA