REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podwyżka na papierosy jest objęta VAT

REKLAMA

Przedsiębiorcy, którzy koszt banderoli legalizacyjnej przeniosą na kupujących, podnosząc cenę, muszą pamiętać o rozliczeniu VAT. To w praktyce może przysporzyć kłopotów.

Rozmowa z KRZYSZTOFEM FLISEM z MDDP

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy, którzy posiadają zapasy papierosów ze starymi banderolami, będą musieli po utracie przez nie ważności dokleić banderole legalizacyjne o wartości 1,30 zł. Kto będzie naklejał na paczki papierosów te banderole?

- Z formalnoprawnego punktu widzenia koszt banderoli legalizacyjnych, co do zasady, ponosi podmiot posiadający w obrocie wyroby nieoznaczone, oznaczone nieprawidłowo lub niewłaściwymi znakami akcyzy. W przypadku utraty ważności przez banderole należy uznać, że mamy do czynienia z tą ostatnią sytuacją, tzn. wyroby są oznaczone niewłaściwymi znakami akcyzy. W takiej sytuacji podmiot, w którego posiadaniu znajdują się wyroby (niezależnie od tego, czy jest to producent, hurtownik czy detalista), ma obowiązek nabyć i nałożyć banderole legalizacyjne, które umożliwiają legalny obrót tymi wyrobami. Według Ministerstwa Finansów wyroby oznaczone znakami akcyzy, które utraciły ważność, nie są wyrobami, które mogą podlegać reklamacji, a tylko w takim przypadku mogłyby one zostać zwrócone do producenta w celu ich ponownego oznaczenia prawidłowymi znakami akcyzy lub zniszczenia. Z tego względu ich legalizacja musi odbyć się tam, gdzie się one znajdują w momencie utraty ważności znaków akcyzy.

Czy koszt banderol legalizacyjnych będą ponosić przedsiębiorcy?

REKLAMA

- Koszt banderoli legalizacyjnej może być (przynajmniej częściowo) przeniesiony na ostatecznego nabywcę. Temu służy nowelizacja art. 8 ust. 5 ustawy akcyzowej, która pozwala na sprzedaż papierosów i tytoniu do palenia powyżej ceny nadrukowanej na opakowaniach, pod warunkiem że przekroczenie faktycznej ceny nie jest wyższe niż 1,30 zł (tj. koszt banderoli legalizacyjnej). Wyższe przekroczenie skutkuje powstaniem obowiązku zapłaty podatku według sankcyjnej stawki 70-proc. od nadrukowanej ceny, bez możliwości odliczenia podatku zapłaconego w poprzednich fazach obrotu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli przedsiębiorca ma prawo przenieść wartość banderoli legalizacyjnej na kupującego, przenosząc jej wartość do ceny, co z opodatkowaniem VAT?

- I tu mamy kolejny problem. Wprawdzie ustawa o VAT zwalnia z tego podatku m.in. dostawę znaków akcyzy, jednak to zwolnienie ma zastosowanie wyłącznie dla czynności wydania znaków akcyzy podmiotom, które są uprawnione do ich otrzymania. Tymczasem uwzględnienie kosztu banderoli legalizacyjnej w cenie wyrobu oznacza, że wzrasta cena tego wyrobu. Przedmiotem opodatkowania VAT nie jest więc dostawa banderoli, lecz dostawa wyrobu akcyzowego.

Jak prawidłowo rozliczyć VAT w opisanej sytuacji?

- Przenoszony koszt banderoli legalizacyjnej musi być powiększony o VAT. W praktyce oznacza to, że nie ma możliwości przeniesienia całej kwoty - 1,30 zł stanowiącej koszt banderoli legalizacyjnej, lecz maksymalnie 1,10 zł. Pozostałe 0,2 zł to VAT od tej kwoty, który musi być doliczony do wzrastającej ceny. Jeżeli przyjmiemy, że w sprzedaży detalicznej wyroby są sprzedawane po cenie dokładnie równej cenie nadrukowanej na opakowaniu, wówczas przeniesienie całego kosztu banderoli oznacza, że należy dodatkowo podnieść cenę brutto o 0,28 zł (22 proc. VAT od 1,30 zł). A to z kolei oznacza, że faktyczna cena sprzedaży przekracza cenę nadrukowaną (tzw. maksymalną cenę detaliczną) o 1,58 zł. I w tym momencie sprzedawca wpada w 70-proc. sankcyjną stawkę podatku.

Co powinno zrobić Ministerstwo Finansów?

- Zważywszy na stanowisko Ministerstwa Finansów, że ważność starych banderoli wygasa 30 czerwca 2009 r., czasu jest bardzo mało. Jednak gdyby MF rozważyło przedstawiane argumenty wskazujące na fakt, że termin ten jest co najmniej o dwa miesiące dłuższy, wówczas byłaby jeszcze szansa (choć ze względu na wakacje sejmowe - niewielka), żeby jeszcze raz zmodyfikować art. 8 ust. 5 ustawy akcyzowej w taki sposób, aby uwzględnić problem VAT. Teoretycznie MF mogłoby również wydać ogólną interpretację wskazującą, że kwota 1,30 zł banderoli legalizacyjnej jest kwotą netto (a nie brutto, czyli do tej kwoty bez sankcji można doliczyć VAT). Jednak, zważywszy na treść ustawy, takie rozwiązanie jest raczej mało prawdopodobne.

KRZYSZTOF FLIS

doradca podatkowy w MDDP

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA