REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podwyżka na papierosy jest objęta VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przedsiębiorcy, którzy koszt banderoli legalizacyjnej przeniosą na kupujących, podnosząc cenę, muszą pamiętać o rozliczeniu VAT. To w praktyce może przysporzyć kłopotów.

Rozmowa z KRZYSZTOFEM FLISEM z MDDP

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Przedsiębiorcy, którzy posiadają zapasy papierosów ze starymi banderolami, będą musieli po utracie przez nie ważności dokleić banderole legalizacyjne o wartości 1,30 zł. Kto będzie naklejał na paczki papierosów te banderole?

- Z formalnoprawnego punktu widzenia koszt banderoli legalizacyjnych, co do zasady, ponosi podmiot posiadający w obrocie wyroby nieoznaczone, oznaczone nieprawidłowo lub niewłaściwymi znakami akcyzy. W przypadku utraty ważności przez banderole należy uznać, że mamy do czynienia z tą ostatnią sytuacją, tzn. wyroby są oznaczone niewłaściwymi znakami akcyzy. W takiej sytuacji podmiot, w którego posiadaniu znajdują się wyroby (niezależnie od tego, czy jest to producent, hurtownik czy detalista), ma obowiązek nabyć i nałożyć banderole legalizacyjne, które umożliwiają legalny obrót tymi wyrobami. Według Ministerstwa Finansów wyroby oznaczone znakami akcyzy, które utraciły ważność, nie są wyrobami, które mogą podlegać reklamacji, a tylko w takim przypadku mogłyby one zostać zwrócone do producenta w celu ich ponownego oznaczenia prawidłowymi znakami akcyzy lub zniszczenia. Z tego względu ich legalizacja musi odbyć się tam, gdzie się one znajdują w momencie utraty ważności znaków akcyzy.

Czy koszt banderol legalizacyjnych będą ponosić przedsiębiorcy?

REKLAMA

- Koszt banderoli legalizacyjnej może być (przynajmniej częściowo) przeniesiony na ostatecznego nabywcę. Temu służy nowelizacja art. 8 ust. 5 ustawy akcyzowej, która pozwala na sprzedaż papierosów i tytoniu do palenia powyżej ceny nadrukowanej na opakowaniach, pod warunkiem że przekroczenie faktycznej ceny nie jest wyższe niż 1,30 zł (tj. koszt banderoli legalizacyjnej). Wyższe przekroczenie skutkuje powstaniem obowiązku zapłaty podatku według sankcyjnej stawki 70-proc. od nadrukowanej ceny, bez możliwości odliczenia podatku zapłaconego w poprzednich fazach obrotu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli przedsiębiorca ma prawo przenieść wartość banderoli legalizacyjnej na kupującego, przenosząc jej wartość do ceny, co z opodatkowaniem VAT?

- I tu mamy kolejny problem. Wprawdzie ustawa o VAT zwalnia z tego podatku m.in. dostawę znaków akcyzy, jednak to zwolnienie ma zastosowanie wyłącznie dla czynności wydania znaków akcyzy podmiotom, które są uprawnione do ich otrzymania. Tymczasem uwzględnienie kosztu banderoli legalizacyjnej w cenie wyrobu oznacza, że wzrasta cena tego wyrobu. Przedmiotem opodatkowania VAT nie jest więc dostawa banderoli, lecz dostawa wyrobu akcyzowego.

Jak prawidłowo rozliczyć VAT w opisanej sytuacji?

- Przenoszony koszt banderoli legalizacyjnej musi być powiększony o VAT. W praktyce oznacza to, że nie ma możliwości przeniesienia całej kwoty - 1,30 zł stanowiącej koszt banderoli legalizacyjnej, lecz maksymalnie 1,10 zł. Pozostałe 0,2 zł to VAT od tej kwoty, który musi być doliczony do wzrastającej ceny. Jeżeli przyjmiemy, że w sprzedaży detalicznej wyroby są sprzedawane po cenie dokładnie równej cenie nadrukowanej na opakowaniu, wówczas przeniesienie całego kosztu banderoli oznacza, że należy dodatkowo podnieść cenę brutto o 0,28 zł (22 proc. VAT od 1,30 zł). A to z kolei oznacza, że faktyczna cena sprzedaży przekracza cenę nadrukowaną (tzw. maksymalną cenę detaliczną) o 1,58 zł. I w tym momencie sprzedawca wpada w 70-proc. sankcyjną stawkę podatku.

Co powinno zrobić Ministerstwo Finansów?

- Zważywszy na stanowisko Ministerstwa Finansów, że ważność starych banderoli wygasa 30 czerwca 2009 r., czasu jest bardzo mało. Jednak gdyby MF rozważyło przedstawiane argumenty wskazujące na fakt, że termin ten jest co najmniej o dwa miesiące dłuższy, wówczas byłaby jeszcze szansa (choć ze względu na wakacje sejmowe - niewielka), żeby jeszcze raz zmodyfikować art. 8 ust. 5 ustawy akcyzowej w taki sposób, aby uwzględnić problem VAT. Teoretycznie MF mogłoby również wydać ogólną interpretację wskazującą, że kwota 1,30 zł banderoli legalizacyjnej jest kwotą netto (a nie brutto, czyli do tej kwoty bez sankcji można doliczyć VAT). Jednak, zważywszy na treść ustawy, takie rozwiązanie jest raczej mało prawdopodobne.

KRZYSZTOF FLIS

doradca podatkowy w MDDP

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

KSeF już za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę – jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

REKLAMA

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

REKLAMA