REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podwyżka na papierosy jest objęta VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przedsiębiorcy, którzy koszt banderoli legalizacyjnej przeniosą na kupujących, podnosząc cenę, muszą pamiętać o rozliczeniu VAT. To w praktyce może przysporzyć kłopotów.

Rozmowa z KRZYSZTOFEM FLISEM z MDDP

REKLAMA

Przedsiębiorcy, którzy posiadają zapasy papierosów ze starymi banderolami, będą musieli po utracie przez nie ważności dokleić banderole legalizacyjne o wartości 1,30 zł. Kto będzie naklejał na paczki papierosów te banderole?

- Z formalnoprawnego punktu widzenia koszt banderoli legalizacyjnych, co do zasady, ponosi podmiot posiadający w obrocie wyroby nieoznaczone, oznaczone nieprawidłowo lub niewłaściwymi znakami akcyzy. W przypadku utraty ważności przez banderole należy uznać, że mamy do czynienia z tą ostatnią sytuacją, tzn. wyroby są oznaczone niewłaściwymi znakami akcyzy. W takiej sytuacji podmiot, w którego posiadaniu znajdują się wyroby (niezależnie od tego, czy jest to producent, hurtownik czy detalista), ma obowiązek nabyć i nałożyć banderole legalizacyjne, które umożliwiają legalny obrót tymi wyrobami. Według Ministerstwa Finansów wyroby oznaczone znakami akcyzy, które utraciły ważność, nie są wyrobami, które mogą podlegać reklamacji, a tylko w takim przypadku mogłyby one zostać zwrócone do producenta w celu ich ponownego oznaczenia prawidłowymi znakami akcyzy lub zniszczenia. Z tego względu ich legalizacja musi odbyć się tam, gdzie się one znajdują w momencie utraty ważności znaków akcyzy.

Czy koszt banderol legalizacyjnych będą ponosić przedsiębiorcy?

- Koszt banderoli legalizacyjnej może być (przynajmniej częściowo) przeniesiony na ostatecznego nabywcę. Temu służy nowelizacja art. 8 ust. 5 ustawy akcyzowej, która pozwala na sprzedaż papierosów i tytoniu do palenia powyżej ceny nadrukowanej na opakowaniach, pod warunkiem że przekroczenie faktycznej ceny nie jest wyższe niż 1,30 zł (tj. koszt banderoli legalizacyjnej). Wyższe przekroczenie skutkuje powstaniem obowiązku zapłaty podatku według sankcyjnej stawki 70-proc. od nadrukowanej ceny, bez możliwości odliczenia podatku zapłaconego w poprzednich fazach obrotu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli przedsiębiorca ma prawo przenieść wartość banderoli legalizacyjnej na kupującego, przenosząc jej wartość do ceny, co z opodatkowaniem VAT?

- I tu mamy kolejny problem. Wprawdzie ustawa o VAT zwalnia z tego podatku m.in. dostawę znaków akcyzy, jednak to zwolnienie ma zastosowanie wyłącznie dla czynności wydania znaków akcyzy podmiotom, które są uprawnione do ich otrzymania. Tymczasem uwzględnienie kosztu banderoli legalizacyjnej w cenie wyrobu oznacza, że wzrasta cena tego wyrobu. Przedmiotem opodatkowania VAT nie jest więc dostawa banderoli, lecz dostawa wyrobu akcyzowego.

Jak prawidłowo rozliczyć VAT w opisanej sytuacji?

- Przenoszony koszt banderoli legalizacyjnej musi być powiększony o VAT. W praktyce oznacza to, że nie ma możliwości przeniesienia całej kwoty - 1,30 zł stanowiącej koszt banderoli legalizacyjnej, lecz maksymalnie 1,10 zł. Pozostałe 0,2 zł to VAT od tej kwoty, który musi być doliczony do wzrastającej ceny. Jeżeli przyjmiemy, że w sprzedaży detalicznej wyroby są sprzedawane po cenie dokładnie równej cenie nadrukowanej na opakowaniu, wówczas przeniesienie całego kosztu banderoli oznacza, że należy dodatkowo podnieść cenę brutto o 0,28 zł (22 proc. VAT od 1,30 zł). A to z kolei oznacza, że faktyczna cena sprzedaży przekracza cenę nadrukowaną (tzw. maksymalną cenę detaliczną) o 1,58 zł. I w tym momencie sprzedawca wpada w 70-proc. sankcyjną stawkę podatku.

Co powinno zrobić Ministerstwo Finansów?

- Zważywszy na stanowisko Ministerstwa Finansów, że ważność starych banderoli wygasa 30 czerwca 2009 r., czasu jest bardzo mało. Jednak gdyby MF rozważyło przedstawiane argumenty wskazujące na fakt, że termin ten jest co najmniej o dwa miesiące dłuższy, wówczas byłaby jeszcze szansa (choć ze względu na wakacje sejmowe - niewielka), żeby jeszcze raz zmodyfikować art. 8 ust. 5 ustawy akcyzowej w taki sposób, aby uwzględnić problem VAT. Teoretycznie MF mogłoby również wydać ogólną interpretację wskazującą, że kwota 1,30 zł banderoli legalizacyjnej jest kwotą netto (a nie brutto, czyli do tej kwoty bez sankcji można doliczyć VAT). Jednak, zważywszy na treść ustawy, takie rozwiązanie jest raczej mało prawdopodobne.

KRZYSZTOF FLIS

doradca podatkowy w MDDP

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przedsiębiorcy chcą uproszczenia w kontroli celno-skarbowej i podatkowej. Widzą potrzebę dialogu z kontrolerami

Przedsiębiorcy, w ramach deregulacji prowadzonej przez rząd, domagają się większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony służb celno-skarbowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia.

Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA