REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PIT. Jak odpisać 1 proc. podatku na pożytek publiczny

REKLAMA

W tym roku, podobnie jak w roku ubiegłym, możliwe jest odliczenie od podatku wpłaty na rzecz organizacji pożytku publicznego, działającej na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego. Przy rozliczeniu za 2004 r. istnieje możliwość zmniejszenia podatku dochodowego do wysokości 1 proc. podatku należnego o wpłaty dokonywane na rzecz organizacji pożytku publicznego od 1 stycznia br. do złożenia zeznania za rok podatkowy, nie później jednak niż do upływu terminu określonego dla złożenia tego zeznania, czyli 2 maja 2005 r.

Odpisu mogą dokonywać jedynie osoby fizyczne i tylko na rzecz organizacji, które uzyskały status organizacji pożytku publicznego i są wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego. Warunkiem jest również faktyczne dokonanie wpłaty na konto takiej organizacji. Podatnik będący osobą fizyczną może w zeznaniu rocznym za 2004 r. pomniejszyć kwotę należnego podatku o kwotę przekazaną na rzecz organizacji pożytku publicznego. Miano takiej organizacji mogą nosić jedynie te instytucje, które spełniły narzucone przez ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. nr 96, poz. 873 z późn. zm.) wysokie wymagania potwierdzone w Krajowym Rejestrze Sądowym. Status organizacji pożytku publicznego otrzymują instytucje, które m.in. niosą pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej, prowadzą działalność charytatywną, podtrzymują tradycje narodowe, wspierają rozwój świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej, pomagają chronić i promować zdrowie, prowadzą działania na rzecz osób niepełnosprawnych. Organizacje takie muszą również spełnić dodatkowe wymagania, dotyczące jawności i standardów swojego działania.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
Podatnik decyduje o przekazaniu

Możliwość pomniejszenia kwoty należnego podatku o wpłatę dokonaną na rzecz wskazanej przez siebie organizacji pożytku publicznego przewiduje art. 27d ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.; dalej ustawa o PIT). O przeznaczeniu takiej wpłaty decyduje sam podatnik. Jeśli podatnik nie zadeklaruje chęci przekazania części swojego podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego, będzie musiał oddać je urzędowi skarbowemu. W ten sposób podatnik ma wpływ na to, w jaki sposób wykorzystywane są pieniądze z jego podatków. Jednak jeśli zechce on skorzystać z odliczenia, wpłaty na konto wybranej organizacji musi dokonać od 1 stycznia roku podatkowego (rozliczając się za 2004 r. będzie to 1 stycznia 2005 r.), w którym składane jest zeznanie do dnia złożenia zeznania, nie później jednak niż do dnia upływu terminu określonego dla złożenia zeznania (w tym roku będzie to 2 maja 2005 r.). Warto jednak podkreślić, że przy rozliczeniu za 2005 r., aby móc z odliczenia skorzystać, wpłat będzie można dokonywać już od 1 maja do 31 grudnia 2005 r. oraz od 1 stycznia do dnia złożenia zeznania za 2005 r., nie później jednak niż do upływu terminu określonego dla złożenia tego zeznania.

WARTO WIEDZIEĆ
Wpłata 1 proc. podatku nie może być odliczona jednocześnie od dochodu jako darowizna. Można natomiast, z racji innej wpłaty również na rzecz tej samej organizacji, ale dokonanej w roku objętym zeznaniem, skorzystać z ulgi dotyczącej darowizn.

Najpierw wpłata, potem odliczenie

Wpłata na rzecz organizacji pożytku publicznego musi być dokonana przed złożeniem zeznania rocznego, wyłącznie na rachunek bankowy organizacji pożytku publicznego, a z dowodu wpłaty musi wynikać w szczególności: imię, nazwisko i adres wpłacającego, kwota wpłaty, nazwa organizacji pożytku publicznego, na rzecz której dokonana została wpłata. Dodatkowo wpłata musi być dokonana tylko na rzecz organizacji pożytku publicznego działającej na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego. Trzeba tu wyraźnie zaznaczyć, że to na podatniku spoczywa obowiązek sprawdzenia, czy ta organizacja ma oficjalnie potwierdzony status organizacji pożytku publicznego.

Odliczenia można dokonać tylko w zeznaniu rocznym składanym przez podatnika, wobec tego pragnący skorzystać z odliczenia nie mogą poprzestać na rocznym rozliczeniu podatku przez zakład pracy, ZUS, KRUS – w takim przypadku podatnik musi sam złożyć zeznanie.

REKLAMA

Podatnicy, którzy składają dwa zeznania, tj. obejmujące dochód opodatkowany według skali podatkowej oraz przychody ewidencjonowane, mogą pomniejszyć o 1 proc. podatek wykazany zarówno w jednym, jak i w drugim zeznaniu, pod tym warunkiem, że dokonali odpowiednich wpłat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kwota odliczenia od podatku nie może przekroczyć kwoty dokonanej wpłaty, jednak nie więcej niż kwoty stanowiącej 1 proc. podatku należnego wykazanego w zeznaniu. Można też wpłacić znacznie więcej niż wynikałoby to z owego limitu, ale nadwyżka ponad ten limit nie będzie już miała wpływu na rozliczenie podatku.
Należy też pamiętać, że w zeznaniu podatkowym za 2004 r. należną kwotę przekazanej wpłaty wykazuje się w ten sposób, że końcówki wyrażone w groszach zaokrągla się do pełnych dziesiątek groszy w dół.

Nie wszyscy mogą skorzystać z ulgi

Zgodnie z obowiązującymi przepisami nie mają prawa pomniejszenia podatku o 1 proc. podatnicy, którzy w 2004 r. opodatkowani byli 19-proc. podatkiem liniowym, chyba że mają oni także inne dochody opodatkowane według skali podatkowej, np. z umów zlecenia, z honorariów lub opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych (np. przychody z najmu lub dzierżawy). Warto również dodać, że podatnicy rozliczający tzw. dochody giełdowe na formularzu PIT-38 (np. ze sprzedaży akcji) również nie mają prawa pomniejszenia podatku o 1 proc.

WARTO WIEDZIEĆ

Możliwość przekazania 1 proc. podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego nie dotyczy wpłat na rzecz organizacji pożytku publicznego prowadzących działalność gospodarczą, polegającą na wytworzeniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5 proc., oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub handlu tymi wyrobami.

Jak przekazać 1 proc. podatku na organizacje pożytku publicznego

• Na konto wybranej organizacji należy wpłacić 1 proc. od wysokości wyliczonego podatku i zachować dowód wpłaty (odcinek przekazu pocztowego lub wydruk przelewu bankowego z dopiskiem „1 procent podatku dochodowego na rzecz organizacji pożytku publicznego”). Aby z odliczenia skorzystać, wpłaty należy dokonać najpóźniej 2 maja 2005 r.

• W zeznaniu podatkowym za 2004 r. należy w odpowiednią rubrykę wpisać wyliczoną kwotę (końcówki wyrażone w groszach zaokrągla się do pełnych dziesiątek groszy w dół). W formularzach PIT-36 należy wypełnić rubrykę 181, a w PIT-37 kwotę 1 proc. należy wpisać w rubrykę 111.

• Wypełnione zeznanie należy złożyć osobiście lub pocztą do właściwego urzędu skarbowego w terminie do 2 maja 2005 r. Dokument wpłaty przekazanej organizacjom pożytku publicznego należy zachować przez 5 lat.

Wystarczy wypełnić zeznanie

Podatnicy, którzy zdecydują się przekazać 1 proc. swojego podatku organizacji pożytku publicznego, muszą wykazać tę wpłatę w zeznaniu. W PIT-36 muszą to zrobić w poz. 181 zeznania. Kwota zmniejszenia nie może przekroczyć kwoty dokonanej wpłaty, jednak nie więcej niż kwoty stanowiącej 1 proc. podatku wykazanego w poz. 180 formularza, czyli podatku należnego. Natomiast w PIT-37 wpłatę 1 proc. podatku należy wykazać w poz. 111, przy czym kwota zmniejszenia nie może przekroczyć kwoty dokonanej wpłaty, jednak nie więcej niż kwoty stanowiącej 1 proc. podatku wykazanego w poz. 110. Ważne jest to, że aby uwzględnić to odliczenie, nie trzeba wypełniać dodatkowych załączników do zeznania.

Informacje o organizacjach

Jak już mowa była wcześniej, wpłata na rzecz organizacji pożytku publicznego musi być udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek bankowy takiej organizacji. Jednak nie każda wpłata daje podstawę do odpisu od podatku. Lista organizacji pożytku publicznego, na rzecz których wpłata umożliwia takie odliczenie, znajduje się na stronie internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości (pod adresem internetowym: http://opp.ms.gov.pl).

Niestety lista ta zawiera tylko wykaz takich organizacji. Nie ma tam takich informacji, jak adres czy numer konta organizacji, na rzecz której chce się dokonać wpłaty. Informacje te można uzyskać bądź w portalu organizacji pozarządowych (www.ngo.pl) albo też bezpośrednio na stronach internetowych tych organizacji lub z ogólnodostępnych w internecie baz danych.

Informacja dla podatników składających zeznania PIT-36, PIT-37 w sprawie 1-proc. zmniejszenia podatku należnego

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, iż począwszy od 1 stycznia 2005 r. ulegają zmianie przepisy dotyczące 1-proc. zmniejszenia podatku należnego z tytułu wpłat na rzecz organizacji pożytku publicznego. Przy czym, w zeznaniu podatkowym za 2004 r. przedmiotowego zmniejszenia podatnicy dokonują zgodnie z art. 27d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2005 r., z tym że kwotę przysługującego zmniejszenia są zobowiązani zaokrąglić do pełnych dziesiątek groszy w dół. Wynika to z postanowień art. 6 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw – opublikowanej w Dz.U. z 2004 r. nr 263, poz. 2619.

Ewa Matyszewska
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA