REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jesienią może zabraknąć pieniędzy na dotacje dla bezrobotnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Jakubczak
Paweł Jakubczak

REKLAMA

Większość urzędów pracy wydała już tegoroczne pieniądze na aktywizację bezrobotnych. Co więcej, rezerwa ministra na ten cel stopniała z 825 mln do 240 mln zł.

W ostatnim kwartale tego roku urzędy pracy mogą już nie mieć pieniędzy na aktywizowanie bezrobotnych, tj. m.in. na dotacje na założenie firmy, szkolenia, przygotowanie zawodowe dorosłych czy refundację wydatków poniesionych przez firmy na wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy bezrobotnego, którego zatrudnili.

REKLAMA

Autopromocja

- Już w październiku możemy nie mieć środków na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu - potwierdza Tomasz Zawiszewski, zastępca dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Bydgoszczy.

Może tam zabraknąć pieniędzy, mimo że urząd dysponuje 6,4 mln zł środków unijnych. Jednak nie każdy urząd w Polsce ma pieniądze z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Środki na aktywizację urzędy otrzymują na początku roku z Funduszu Pracy (FP). Dodatkowe pieniądze, także z Fundusz, mogą pochodzić z rezerwy ministra pracy i polityki społecznej. Stanowi ona 10 proc. kwoty środków określonych w planie FP na aktywizację zawodową.

W tym roku bardzo wielu dyrektorów urzędów pracy wystąpiło już o pieniądze z rezerwy. A to powoduje, że szybko ona topnieje.

W 2009 roku w rezerwie jest 333,3 mln zł oraz 491,7 mln zł pochodzących z prywatyzacji. Łącznie wynosi więc ona 825 mln zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Jak poinformowało nas Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, dotychczas zostało z niej rozdysponowane 584,7 mln zł. Przez pierwsze pół roku minister wydał więc już 75 proc. środków. Na wydatki w II połowie roku zostało więc jeszcze 240,3 mln zł.

Resort pracy zaczął więc w ostatnim czasie oszczędzać. Urzędy często otrzymują tylko część środków, o jaką wnioskowały. Na przykład dyrektor urzędu bydgoskiego otrzymał tylko 28 proc. środków.

- Wnioskowałem o 3,2 mln zł, a otrzymałem 900 tys. zł - mówi Tomasz Zawiszewski.

Zdaniem Haliny Pulnik, kierownika Wydziału Rynku Pracy w Urzędzie Pracy w Katowicach, urzędom może zabraknąć środków. Stanie się tak m.in. ze względu na bardzo duże zainteresowanie pracodawców otrzymywaniem na przykład refundacji, czy zatrudnianiem stażystów, a bezrobotnych otrzymywaniem jednorazowej dotacji na rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej.

O zwiększonych wydatkach decyduje także to, że jest więcej osób zarejestrowanych jako bezrobotne, a instrumenty aktywizacji w tym roku są droższe niż w ubiegłym.

Na przykład od 1 lutego 2009 r. dotacje na rozpoczęcie działalności gospodarczej oraz refundacje dla firm wydatków, jakie poniosły na wyposażenie stanowiska pracy bezrobotnego, wynoszą do sześciokrotności średniej płacy, a nie, jak wcześniej, pięciokrotności.

Do 1 lutego bezrobotny otrzymywał 100,7 zł dodatku szkoleniowego, a od tej daty otrzymuje w trakcie szkolenia 575 zł (100 proc. kwoty zasiłku), albo 690 zł (120 proc. kwoty zasiłku).

Jeśli dyrektorom urzędów pracy zabraknie pieniędzy na aktywizację, nie będą tego robić. Zezwala im na to ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Starosta, w imieniu którego działa dyrektor urzędu pracy, może, ale nie musi przeznaczyć pieniądze na aktywizację.

8,7 mld zł ma wpłynąć w tym roku do Funduszu Pracy

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przedsiębiorcy chcą uproszczenia w kontroli celno-skarbowej i podatkowej. Widzą potrzebę dialogu z kontrolerami

Przedsiębiorcy, w ramach deregulacji prowadzonej przez rząd, domagają się większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony służb celno-skarbowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia.

Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA