REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jesienią może zabraknąć pieniędzy na dotacje dla bezrobotnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Jakubczak
Paweł Jakubczak

REKLAMA

Większość urzędów pracy wydała już tegoroczne pieniądze na aktywizację bezrobotnych. Co więcej, rezerwa ministra na ten cel stopniała z 825 mln do 240 mln zł.

W ostatnim kwartale tego roku urzędy pracy mogą już nie mieć pieniędzy na aktywizowanie bezrobotnych, tj. m.in. na dotacje na założenie firmy, szkolenia, przygotowanie zawodowe dorosłych czy refundację wydatków poniesionych przez firmy na wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy bezrobotnego, którego zatrudnili.

REKLAMA

REKLAMA

- Już w październiku możemy nie mieć środków na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu - potwierdza Tomasz Zawiszewski, zastępca dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Bydgoszczy.

Może tam zabraknąć pieniędzy, mimo że urząd dysponuje 6,4 mln zł środków unijnych. Jednak nie każdy urząd w Polsce ma pieniądze z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Środki na aktywizację urzędy otrzymują na początku roku z Funduszu Pracy (FP). Dodatkowe pieniądze, także z Fundusz, mogą pochodzić z rezerwy ministra pracy i polityki społecznej. Stanowi ona 10 proc. kwoty środków określonych w planie FP na aktywizację zawodową.

W tym roku bardzo wielu dyrektorów urzędów pracy wystąpiło już o pieniądze z rezerwy. A to powoduje, że szybko ona topnieje.

REKLAMA

W 2009 roku w rezerwie jest 333,3 mln zł oraz 491,7 mln zł pochodzących z prywatyzacji. Łącznie wynosi więc ona 825 mln zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak poinformowało nas Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, dotychczas zostało z niej rozdysponowane 584,7 mln zł. Przez pierwsze pół roku minister wydał więc już 75 proc. środków. Na wydatki w II połowie roku zostało więc jeszcze 240,3 mln zł.

Resort pracy zaczął więc w ostatnim czasie oszczędzać. Urzędy często otrzymują tylko część środków, o jaką wnioskowały. Na przykład dyrektor urzędu bydgoskiego otrzymał tylko 28 proc. środków.

- Wnioskowałem o 3,2 mln zł, a otrzymałem 900 tys. zł - mówi Tomasz Zawiszewski.

Zdaniem Haliny Pulnik, kierownika Wydziału Rynku Pracy w Urzędzie Pracy w Katowicach, urzędom może zabraknąć środków. Stanie się tak m.in. ze względu na bardzo duże zainteresowanie pracodawców otrzymywaniem na przykład refundacji, czy zatrudnianiem stażystów, a bezrobotnych otrzymywaniem jednorazowej dotacji na rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej.

O zwiększonych wydatkach decyduje także to, że jest więcej osób zarejestrowanych jako bezrobotne, a instrumenty aktywizacji w tym roku są droższe niż w ubiegłym.

Na przykład od 1 lutego 2009 r. dotacje na rozpoczęcie działalności gospodarczej oraz refundacje dla firm wydatków, jakie poniosły na wyposażenie stanowiska pracy bezrobotnego, wynoszą do sześciokrotności średniej płacy, a nie, jak wcześniej, pięciokrotności.

Do 1 lutego bezrobotny otrzymywał 100,7 zł dodatku szkoleniowego, a od tej daty otrzymuje w trakcie szkolenia 575 zł (100 proc. kwoty zasiłku), albo 690 zł (120 proc. kwoty zasiłku).

Jeśli dyrektorom urzędów pracy zabraknie pieniędzy na aktywizację, nie będą tego robić. Zezwala im na to ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Starosta, w imieniu którego działa dyrektor urzędu pracy, może, ale nie musi przeznaczyć pieniądze na aktywizację.

8,7 mld zł ma wpłynąć w tym roku do Funduszu Pracy

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0. Co ważniejsze – prawo podatkowe, czy podręczniki Ministerstwa Finansów? Faktura ustrukturyzowana istnieje tylko wirtualnie

Opublikowany przez resort finansów, liczący kilkaset stron (!) dokument pod nazwą „Podręcznik KSeF 2.0.” (w 4. częściach), jest w wielu miejscach nie tylko sprzeczny z projektowanymi przepisami, lecz również z uchwaloną już nowelizacją ustawy o VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jaka składka zdrowotna dla przedsiębiorców w 2026 roku? Ministerstwo Finansów nie pracuje nad przedłużeniem obniżonej podstawy wymiaru

Ministerstwo Finansów poinformowało Polską Agencję Prasową, że nie pracuje nad projektem, który zakładałby utrzymanie obniżonej minimalnej podstawy obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców w 2026 r. i kolejnych latach.

KSeF: Pomoc dla przedsiębiorców czy nowy ból głowy? Fakty i mity wokół Krajowego Systemu e-Faktur [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur (KSeF) budzi wiele emocji i narosło wokół niego sporo mitów. Czy to nowy podatek? Kogo i kiedy dotyczy obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych? Czy czeka nas rewolucja w relacjach z biurami rachunkowymi? O tym, na co muszą przygotować się przedsiębiorcy, rozmawiają eksperci z infor.pl, Szymon Glonek i Joanna Dmowska.

Rząd chce dać preferencje podatkowe funduszom inwestycyjnym spoza UE od 2026 roku

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT), przedłożony przez Ministra Finansów i Gospodarki. Projekt dostosowuje przepisy CIT do orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczących zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych. Chodzi m.in. o rozszerzenie preferencji podatkowych na fundusze z państw spoza UE, przy zachowaniu zabezpieczeń przed nadużywaniem prawa do zwolnienia podatkowego.

REKLAMA

Programy lojalnościowe w niebezpieczeństwie. Nowa opinia TSUE to potencjalna bomba podatkowa

Rzecznik Generalna TSUE Juliane Kokott właśnie uderzyła w sedno problemu, o którym większość firm wolałaby nie słyszeć. Jej opinia w sprawie C-436/24 Lyko Operations może oznaczać rewolucję w sposobie, w jaki sklepy rozliczają punkty i bony lojalnościowe. Skutki? Dla wielu przedsiębiorców - potężny chaos i konieczność natychmiastowej zmiany systemów.

KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

REKLAMA

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA