REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jesienią może zabraknąć pieniędzy na dotacje dla bezrobotnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Jakubczak
Paweł Jakubczak

REKLAMA

Większość urzędów pracy wydała już tegoroczne pieniądze na aktywizację bezrobotnych. Co więcej, rezerwa ministra na ten cel stopniała z 825 mln do 240 mln zł.

W ostatnim kwartale tego roku urzędy pracy mogą już nie mieć pieniędzy na aktywizowanie bezrobotnych, tj. m.in. na dotacje na założenie firmy, szkolenia, przygotowanie zawodowe dorosłych czy refundację wydatków poniesionych przez firmy na wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy bezrobotnego, którego zatrudnili.

REKLAMA

Autopromocja

- Już w październiku możemy nie mieć środków na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu - potwierdza Tomasz Zawiszewski, zastępca dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy w Bydgoszczy.

Może tam zabraknąć pieniędzy, mimo że urząd dysponuje 6,4 mln zł środków unijnych. Jednak nie każdy urząd w Polsce ma pieniądze z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Środki na aktywizację urzędy otrzymują na początku roku z Funduszu Pracy (FP). Dodatkowe pieniądze, także z Fundusz, mogą pochodzić z rezerwy ministra pracy i polityki społecznej. Stanowi ona 10 proc. kwoty środków określonych w planie FP na aktywizację zawodową.

W tym roku bardzo wielu dyrektorów urzędów pracy wystąpiło już o pieniądze z rezerwy. A to powoduje, że szybko ona topnieje.

W 2009 roku w rezerwie jest 333,3 mln zł oraz 491,7 mln zł pochodzących z prywatyzacji. Łącznie wynosi więc ona 825 mln zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak poinformowało nas Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, dotychczas zostało z niej rozdysponowane 584,7 mln zł. Przez pierwsze pół roku minister wydał więc już 75 proc. środków. Na wydatki w II połowie roku zostało więc jeszcze 240,3 mln zł.

Resort pracy zaczął więc w ostatnim czasie oszczędzać. Urzędy często otrzymują tylko część środków, o jaką wnioskowały. Na przykład dyrektor urzędu bydgoskiego otrzymał tylko 28 proc. środków.

- Wnioskowałem o 3,2 mln zł, a otrzymałem 900 tys. zł - mówi Tomasz Zawiszewski.

Zdaniem Haliny Pulnik, kierownika Wydziału Rynku Pracy w Urzędzie Pracy w Katowicach, urzędom może zabraknąć środków. Stanie się tak m.in. ze względu na bardzo duże zainteresowanie pracodawców otrzymywaniem na przykład refundacji, czy zatrudnianiem stażystów, a bezrobotnych otrzymywaniem jednorazowej dotacji na rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej.

O zwiększonych wydatkach decyduje także to, że jest więcej osób zarejestrowanych jako bezrobotne, a instrumenty aktywizacji w tym roku są droższe niż w ubiegłym.

Na przykład od 1 lutego 2009 r. dotacje na rozpoczęcie działalności gospodarczej oraz refundacje dla firm wydatków, jakie poniosły na wyposażenie stanowiska pracy bezrobotnego, wynoszą do sześciokrotności średniej płacy, a nie, jak wcześniej, pięciokrotności.

Do 1 lutego bezrobotny otrzymywał 100,7 zł dodatku szkoleniowego, a od tej daty otrzymuje w trakcie szkolenia 575 zł (100 proc. kwoty zasiłku), albo 690 zł (120 proc. kwoty zasiłku).

Jeśli dyrektorom urzędów pracy zabraknie pieniędzy na aktywizację, nie będą tego robić. Zezwala im na to ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Starosta, w imieniu którego działa dyrektor urzędu pracy, może, ale nie musi przeznaczyć pieniądze na aktywizację.

8,7 mld zł ma wpłynąć w tym roku do Funduszu Pracy

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

REKLAMA

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA