REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Za kasy fiskalne adwokatów zapłaci klient

Małgorzata Kryszkiewicz
Małgorzata Kryszkiewicz

REKLAMA

Obowiązkowe posiadanie kas fiskalnych przez adwokatów nie doprowadzi do rewolucji w funkcjonowaniu kancelarii prawnych. Największym przegranym będzie klient, który poniesie dodatkowe koszty.

Minister finansów nie będzie już określał w rozporządzeniu, które zawody muszą mieć kasy fiskalne, a które takiego obowiązku nie mają. Uprawnienie to zostało zakwestionowane przez Trybunał Konstytucyjny. W praktyce może to oznaczać, że obowiązek posiadania kas fiskalnych zostanie nałożony również na te grupy zawodowe, które do tej pory na mocy decyzji szefa resortu finansów były z niego zwolnione. Wśród nich są korporacyjne zawody prawnicze, czyli adwokaci, radcowie prawni i notariusze.

REKLAMA

REKLAMA

Bez rewolucji rynkowej

W opinii prawników obowiązkowe posiadanie przez nich kas fiskalnych nie będzie drastyczną zmianą.

- Już w tej chwili wiele kancelarii adwokackich polega na obrocie fakturowanym, wystawiając swoim klientom faktury niezależnie od tego, czy są to klienci indywidualni czy podmioty gospodarcze - mówi adwokat Joanna Agacka-Indecka, prezes Naczelnej Rady Adwokackiej.

Podobnego zdania jest Krzysztof Bramorski, radca prawny, partner zarządzający w Kancelarii BSO Prawo & Podatki, który podkreśla, że ewentualne wprowadzenie tego obowiązku wbrew powszechnej opinii nie doprowadzi do rewolucji w funkcjonowaniu kancelarii prawnych, a na pewno nie ujawni mitologicznych przychodów szarej strefy. W jego opinii kancelariom nie opłaca się po prostu jakiekolwiek ryzyko w tej kwestii.

REKLAMA

- Ten obowiązek w dużych kancelariach nic nie zmieni. Większość ich klientów to podmioty gospodarcze, którym i tak wystawiane są faktury za świadczone usługi prawne. Poza tym klienci indywidualni także mają prawo żądać wystawienia faktury, a radca czy adwokat nie może odmówić. Tak więc kasy fiskalne niepotrzebnie zdublują czynności kancelarii - zaznacza Anita Turek, radca prawny z Kancelarii Gardocki i Partnerzy Adwokaci i Radcowie Prawni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Większe koszty

Prawnicy przypominają, że umieszczenie kasy fiskalnej w każdej kancelarii wygeneruje dodatkowe koszty.

- Obciążą one nabywców usług - ostrzega Joanna Agacka-Indecka.

Większość prawników nie ukrywa, że nie widzi sensu nakładania na nich tego obowiązku.

- Wprowadzenie kas fiskalnych spowoduje jedynie niepotrzebne wydatki oraz zwiększenie biurokracji. Zysk państwa z tego tytułu będzie raczej iluzoryczny, chyba że chodzi o wpływy z podatku VAT od zakupionych kas fiskalnych - ocenia Krzysztof Bramorski.

- Ewidencjonowanie obrotów za pomocą kas fiskalnych może przyczynić się do zwiększenia przejrzystości rozliczeń podatkowych. Sprzeciwianie się tego rodzaju regulacjom przez przedstawicieli zawodów prawniczych z pewnością nie sprzyjałoby pogłębianiu zaufania do tej profesji wśród pozostałej części społeczeństwa - wskazuje Barbara Trefoń-Jabłońska, radca prawny, partner w Kancelarii Radców Prawnych Stopczyk & Mikulski.

Zaznacza jednak, że wprowadzenie wymogu posiadania kas fiskalnych przez kancelarie prawne wydaje się niespójne z obowiązującymi przepisami nakładającymi obowiązek wystawiania faktur VAT za usługi prawnicze. Konieczne jest więc wypracowanie przez resort finansów mechanizmów zapobiegających nadmiernej biurokracji w obsłudze księgowo-podatkowej kancelarii.

80,3 mln zł dochód uzyskany w 2007 roku przez jedną ze znanych kancelarii, która w dorocznym rankingu GP znalazła się w pierwszej dziesiątce najlepszych kancelarii

OPINIA

JERZY NAUMANN

adwokat

Wprowadzenie kas fiskalnych dla adwokatów, radców, doradców nie będzie mieć większego znaczenia praktycznego. Szara strefa i tak takich kas nie przyjmie, bo nie prowadzi przecież rejestrowanej działalności. Jak zwykle zarobią producenci kas i ich dystrybutorzy oraz kontrolerzy skarbowi ślęczący nad kwitkami. Pewnie trzeba będzie ich trochę więcej zatrudnić, więc pewnie trzeba będzie trochę podnieść podatki albo zabrać nauczycielom i muzeom. Wreszcie zrealizowało się wielkie marzenie sprowadzenia kancelarii do poziomu straganu. Wreszcie ci wszyscy, którzy twierdzą, że świadczenie pomocy prawnej niczym nie różni się od sprzedaży pietruszki, mogą czuć się usatysfakcjonowani.

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA