REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Drobni przedsiębiorcy zaniepokojeni PIT-em od bonów towarowych

REKLAMA

Drobni przedsiębiorcy uważają, że nowelizacja ustawy o PIT, stanowiąca część pakietu antykryzysowego, pozbawi szansy utrzymania się na rynku tysięcy małych i średnich firm emitujących lub realizujących bony towarowe. Zapowiadają, że wystąpią do prezydenta o zgłoszenie projektu zmiany ustawy o PIT, zwalniającej bony z opodatkowania.

Jak poinformował na konferencji prasowej prezes Kongregacji Przemysłowo-Handlowej Jan Rakowski, Kongregacja, we współpracy z Naczelną Radą Zrzeszeń Handlu i Usług, Polską Izbą Handlu i Krajowym Związkiem Rewizyjnym Spółdzielni Spożywców "Społem" jeszcze w tym tygodniu opracuje propozycję zmiany w nowelizacji ustawy o PIT z 9 lipca br. i wystąpi do prezydenta o zgłoszenie tego projektu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z 9 lipca 2009 r. nakazuje płacić PIT od przekazywanych przez pracodawców pracownikom bonów towarowych, a zwalnia z opodatkowania przekazywane w ten sam sposób kwoty pieniężne. Oznacza to, że jeżeli pracodawca zechce dać pracownikom bony czy talony do zrealizowania w konkretnym lub dowolnym sklepie, będzie musiał naliczyć podatek. Gdyby dał pracownikowi gotówkę, podatku by nie było.

"To oczywiste, że każdy pracodawca zdecyduje się na pieniądze, a nie bony czy talony. Upadnie wiele małych firm, dla których emisja bonów jest jedynym lub zasadniczym źródłem dochodów" - mówił w wtorek Rakowski.

Podkreślił, że "przepisy różnicujące sytuację podatkową bonów i gotówki zostały wprowadzone bez konsultacji ze środowiskami gospodarczymi działającymi na rynku bonów".

REKLAMA

"W 2008 r. o prawie 17 tys. spadła liczba podmiotów handlu detalicznego. W tym roku będzie ich na pewno znacznie więcej. Grupę upadających firm zasilą emitenci bonów i placówki handlowe, w których można było je zrealizować. Co gorsza, są to głównie podmioty z mniejszych miejscowości, gdzie bony i talony ciszą się szczególną popularnością i to nie tylko w okresie świątecznym" - powiedział Rakowski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według prezesa Naczelnej Rady Zrzeszeń Handlu i Usług Zbigniewa Jarzyny, "pakiet antykryzysowy, m.in. w części dotyczącej zmiany w PIT, chroni miejsca pracy tylko w dużych firmach, gdzie mogą wchodzić w grę zwolnienia grupowe. Zupełnie pomija natomiast małe, które upadają ciszej, ale ludzie tracą w nich miejsca pracy tak samo jak w wielkich przedsiębiorstwach".

Ryszard Jaśkowski, reprezentujący na konferencji prasowej spółdzielnię spożywców "Społem" zauważył, że "nowe przepisy o PIT preferują hipermarkety, sklepy wielkopowierzchniowe emitujące własne bony, które mogą być tylko w nich realizowane".

"Hipermarkety przetrwają kryzys, nawet jeżeli bony będą opodatkowane. Po kryzysie będą zaś miały mniejszą konkurencję, bo w międzyczasie znikną mniejsze firmy emitujące bony oraz np. wiejskie sklepy przy Gminnych Spółdzielniach czy osiedlowe sklepiki w małych miastach, w których bony te są realizowane. I tak mają one kłopoty finansowe, a gdy jeszcze stracą dochody z bonów, mogą już nie utrzymać się na rynku" - powiedział Jaśkowski.

Sprawa bonów była już przedmiotem dyskusji w komisjach sejmowych podczas omawiania projektów ustaw z pakietu antykryzysowego. Na posiedzeniu podkomisji nadzwyczajnej 23 czerwca wiceminister finansów Maciej Grabowski mówił, że pieniądze będą najlepszą formą pomocy pracownikom. "Tak samo jak bony, wpłyną one na wzrost popytu, ale - inaczej niż przy bonach - pracownik będzie mógł wydać uzyskaną pomoc nie tylko w np. dużym sklepie emitującym bony, ale także w małym sklepiku osiedlowym czy zakładzie przetwórczym".

 

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

REKLAMA

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA