REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiskus chce podatku od zysku z promocyjnych kart kredytowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Banki wypłacają swoim klientom dodatkowe sumy za korzystanie z kart kredytowych. Wysokość bonusu zależy od banku i nie przekracza kilku procent wydanej kwoty. Fiskus uważa, że taka wypłata jest przychodem opodatkowanym PIT

 

REKLAMA

Autopromocja

Banki, chcąc przyciągnąć jak największą liczbę klientów, próbują różnych metod. Jedną z nich jest oferta polegająca na tym, że za każdą wydaną złotówkę z otrzymanej od banku karty klient otrzymuje zwrot w postaci np. 1 proc. wydanej kwoty. Każdy, kto zdecyduje się na skorzystanie z takiej oferty, może wpaść w pułapkę zastawioną przez fiskusa. Zdaniem organów podatkowych promocyjne wypłaty bankowe to przychód otrzymującego, który trzeba wykazać w rocznym zeznaniu i opodatkować PIT. Takie stanowisko potwierdził dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 27 lipca 2009 r. (nr IPPB4/415-339/09-2/PJ).

Eksperci nie zgadzają się z argumentacją warszawskiej izby. Przekonują, że bonus od banku nie powinien być opodatkowany.

Oferta banku

W analizowanej przez Izbę Skarbową w Warszawie sprawie podatnik zawarł umowę z bankiem na prowadzenie rachunku i wydanie karty debetowej z jednoczesną usługą dodatkową, polegającą na dokonywaniu zwrotu 1-proc. kwot wydatkowanych za pomocą karty na rachunek podatnika. Pojawiła się wątpliwość, czy otrzymana od banku kwota będzie przychodem podatnika. Okazało się, że tak.

Korzyści klienta

REKLAMA

Izba skarbowa przekonuje, że zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.) korzyści, jakie osiąga podatnik z tytułu wpłat 1-proc. przez bank, stanowią dla niego realne przysporzenie majątkowe, podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Przysporzenie to ma charakter trwały, bezzwrotny oraz definitywny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zasada powszechności opodatkowania nakazuje uznanie kwoty przekazywanej przez bank, a odpowiadającej 1 proc. kwot wydatkowanych za pomocą karty, za przychód podatkowy. Jak podkreślił dyrektor izby, tego rodzaju przychody nie są objęte zwolnieniem z PIT.


Przychód z innych źródeł

W konsekwencji podatnik osiąga przychód podlegający opodatkowaniu jako przychód z innych źródeł. Na podatniku - jak wskazuje izba - ciążyć będzie obowiązek w zakresie uwzględnienia otrzymanych kwot w składanym zeznaniu podatkowym.

Podatnik zobowiązany więc będzie do wykazania w rocznym zeznaniu podatkowym przychodu z tego tytułu. Przychód ten będzie opodatkowany na zasadach ogólnych przy zastosowaniu skali podatkowej.

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

OPINIE

PAWEŁ JABŁONOWSKI

szef Departamentu Podatkowego Chałas i Wspólnicy Kancelaria Prawna

Wydaje się, że interpretacja warszawskiej izby jest chybiona. Przychód, który uzyskiwany miałby być tytułem zwrotu 1 proc. wydatkowanych za pomocą karty płatniczej środków, zakwalifikowany został jako pochodzący z innych źródeł. Świadczeniem nieodpłatnym nie wydaje się być zwrot kwoty pieniężnej dokonany w zamian za wykorzystanie do zrealizowania płatności karty bankowej. Należy tu uwzględnić istniejące mechanizmy rynkowe. W istocie, prowadząc rachunek bankowy oraz realizując transakcje dokonywane kartą, bank uzyskuje z tego tytułu określone zyski, ewentualnie powiększone o kwoty należne tytułem opłat za obsługę konta. W związku z tym zwrot 1 proc. wydatkowanej kwoty stanowi jedynie pomniejszenie wynagrodzenia banku i zmniejszenie obciążeń klienta. Należałoby uznać, że dokonany na rzecz klienta zwrot nie stanowi dla otrzymującego przychodu, lecz jest elementem rabatu dotyczącego prowizji za prowadzenie rachunku bankowego.

MACIEJ GRELA

doradca podatkowy w kancelarii Gide Loyrette Nouel

REKLAMA

Nie można w pełni zgodzić się ze stanowiskiem izby. Organ prawidłowo wskazał, że zwrot 1 proc. kwot wydatkowanych za pomocą karty na rachunek podatnika będzie co do zasady stanowić jego przychód z innych źródeł. Organ pominął jednak istotne okoliczności, które w analizowanym przypadku mogą wyłączyć opodatkowanie tego typu przychodu.

Opisana akcja banku ma charakter promocyjny. Z kolei nieodpłatne świadczenia nieprzekraczające jednorazowo 100 zł, otrzymane od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą, są zwolnione z PIT. Zatem do wskazanego limitu świadczenia uzyskane przez klienta banku nie będą opodatkowane, a bank nie będzie zobowiązany do wystawiania uciążliwych informacji PIT-8C. Jeśli zakupy podatnika dokonywane za pomocą karty nie przekroczą jednorazowo kwoty 10 tys. zł, zwrot 1 proc. ich wartości nie będzie opodatkowany.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA