REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiskus chce podatku od zysku z promocyjnych kart kredytowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Banki wypłacają swoim klientom dodatkowe sumy za korzystanie z kart kredytowych. Wysokość bonusu zależy od banku i nie przekracza kilku procent wydanej kwoty. Fiskus uważa, że taka wypłata jest przychodem opodatkowanym PIT

 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Banki, chcąc przyciągnąć jak największą liczbę klientów, próbują różnych metod. Jedną z nich jest oferta polegająca na tym, że za każdą wydaną złotówkę z otrzymanej od banku karty klient otrzymuje zwrot w postaci np. 1 proc. wydanej kwoty. Każdy, kto zdecyduje się na skorzystanie z takiej oferty, może wpaść w pułapkę zastawioną przez fiskusa. Zdaniem organów podatkowych promocyjne wypłaty bankowe to przychód otrzymującego, który trzeba wykazać w rocznym zeznaniu i opodatkować PIT. Takie stanowisko potwierdził dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 27 lipca 2009 r. (nr IPPB4/415-339/09-2/PJ).

Eksperci nie zgadzają się z argumentacją warszawskiej izby. Przekonują, że bonus od banku nie powinien być opodatkowany.

Oferta banku

W analizowanej przez Izbę Skarbową w Warszawie sprawie podatnik zawarł umowę z bankiem na prowadzenie rachunku i wydanie karty debetowej z jednoczesną usługą dodatkową, polegającą na dokonywaniu zwrotu 1-proc. kwot wydatkowanych za pomocą karty na rachunek podatnika. Pojawiła się wątpliwość, czy otrzymana od banku kwota będzie przychodem podatnika. Okazało się, że tak.

REKLAMA

Korzyści klienta

Izba skarbowa przekonuje, że zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.) korzyści, jakie osiąga podatnik z tytułu wpłat 1-proc. przez bank, stanowią dla niego realne przysporzenie majątkowe, podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Przysporzenie to ma charakter trwały, bezzwrotny oraz definitywny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zasada powszechności opodatkowania nakazuje uznanie kwoty przekazywanej przez bank, a odpowiadającej 1 proc. kwot wydatkowanych za pomocą karty, za przychód podatkowy. Jak podkreślił dyrektor izby, tego rodzaju przychody nie są objęte zwolnieniem z PIT.


Przychód z innych źródeł

W konsekwencji podatnik osiąga przychód podlegający opodatkowaniu jako przychód z innych źródeł. Na podatniku - jak wskazuje izba - ciążyć będzie obowiązek w zakresie uwzględnienia otrzymanych kwot w składanym zeznaniu podatkowym.

Podatnik zobowiązany więc będzie do wykazania w rocznym zeznaniu podatkowym przychodu z tego tytułu. Przychód ten będzie opodatkowany na zasadach ogólnych przy zastosowaniu skali podatkowej.

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

OPINIE

PAWEŁ JABŁONOWSKI

szef Departamentu Podatkowego Chałas i Wspólnicy Kancelaria Prawna

Wydaje się, że interpretacja warszawskiej izby jest chybiona. Przychód, który uzyskiwany miałby być tytułem zwrotu 1 proc. wydatkowanych za pomocą karty płatniczej środków, zakwalifikowany został jako pochodzący z innych źródeł. Świadczeniem nieodpłatnym nie wydaje się być zwrot kwoty pieniężnej dokonany w zamian za wykorzystanie do zrealizowania płatności karty bankowej. Należy tu uwzględnić istniejące mechanizmy rynkowe. W istocie, prowadząc rachunek bankowy oraz realizując transakcje dokonywane kartą, bank uzyskuje z tego tytułu określone zyski, ewentualnie powiększone o kwoty należne tytułem opłat za obsługę konta. W związku z tym zwrot 1 proc. wydatkowanej kwoty stanowi jedynie pomniejszenie wynagrodzenia banku i zmniejszenie obciążeń klienta. Należałoby uznać, że dokonany na rzecz klienta zwrot nie stanowi dla otrzymującego przychodu, lecz jest elementem rabatu dotyczącego prowizji za prowadzenie rachunku bankowego.

MACIEJ GRELA

doradca podatkowy w kancelarii Gide Loyrette Nouel

Nie można w pełni zgodzić się ze stanowiskiem izby. Organ prawidłowo wskazał, że zwrot 1 proc. kwot wydatkowanych za pomocą karty na rachunek podatnika będzie co do zasady stanowić jego przychód z innych źródeł. Organ pominął jednak istotne okoliczności, które w analizowanym przypadku mogą wyłączyć opodatkowanie tego typu przychodu.

Opisana akcja banku ma charakter promocyjny. Z kolei nieodpłatne świadczenia nieprzekraczające jednorazowo 100 zł, otrzymane od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą, są zwolnione z PIT. Zatem do wskazanego limitu świadczenia uzyskane przez klienta banku nie będą opodatkowane, a bank nie będzie zobowiązany do wystawiania uciążliwych informacji PIT-8C. Jeśli zakupy podatnika dokonywane za pomocą karty nie przekroczą jednorazowo kwoty 10 tys. zł, zwrot 1 proc. ich wartości nie będzie opodatkowany.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0. Co ważniejsze – prawo podatkowe, czy podręczniki Ministerstwa Finansów? Faktura ustrukturyzowana istnieje tylko wirtualnie

Opublikowany przez resort finansów, liczący kilkaset stron (!) dokument pod nazwą „Podręcznik KSeF 2.0.” (w 4. częściach), jest w wielu miejscach nie tylko sprzeczny z projektowanymi przepisami, lecz również z uchwaloną już nowelizacją ustawy o VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jaka składka zdrowotna dla przedsiębiorców w 2026 roku? Ministerstwo Finansów nie pracuje nad przedłużeniem obniżonej podstawy wymiaru

Ministerstwo Finansów poinformowało Polską Agencję Prasową, że nie pracuje nad projektem, który zakładałby utrzymanie obniżonej minimalnej podstawy obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców w 2026 r. i kolejnych latach.

KSeF: Pomoc dla przedsiębiorców czy nowy ból głowy? Fakty i mity wokół Krajowego Systemu e-Faktur [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur (KSeF) budzi wiele emocji i narosło wokół niego sporo mitów. Czy to nowy podatek? Kogo i kiedy dotyczy obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych? Czy czeka nas rewolucja w relacjach z biurami rachunkowymi? O tym, na co muszą przygotować się przedsiębiorcy, rozmawiają eksperci z infor.pl, Szymon Glonek i Joanna Dmowska.

Rząd chce dać preferencje podatkowe funduszom inwestycyjnym spoza UE od 2026 roku

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT), przedłożony przez Ministra Finansów i Gospodarki. Projekt dostosowuje przepisy CIT do orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczących zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych. Chodzi m.in. o rozszerzenie preferencji podatkowych na fundusze z państw spoza UE, przy zachowaniu zabezpieczeń przed nadużywaniem prawa do zwolnienia podatkowego.

REKLAMA

Programy lojalnościowe w niebezpieczeństwie. Nowa opinia TSUE to potencjalna bomba podatkowa

Rzecznik Generalna TSUE Juliane Kokott właśnie uderzyła w sedno problemu, o którym większość firm wolałaby nie słyszeć. Jej opinia w sprawie C-436/24 Lyko Operations może oznaczać rewolucję w sposobie, w jaki sklepy rozliczają punkty i bony lojalnościowe. Skutki? Dla wielu przedsiębiorców - potężny chaos i konieczność natychmiastowej zmiany systemów.

KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

REKLAMA

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA