REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiskus chce podatku od zysku z promocyjnych kart kredytowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Banki wypłacają swoim klientom dodatkowe sumy za korzystanie z kart kredytowych. Wysokość bonusu zależy od banku i nie przekracza kilku procent wydanej kwoty. Fiskus uważa, że taka wypłata jest przychodem opodatkowanym PIT

 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Banki, chcąc przyciągnąć jak największą liczbę klientów, próbują różnych metod. Jedną z nich jest oferta polegająca na tym, że za każdą wydaną złotówkę z otrzymanej od banku karty klient otrzymuje zwrot w postaci np. 1 proc. wydanej kwoty. Każdy, kto zdecyduje się na skorzystanie z takiej oferty, może wpaść w pułapkę zastawioną przez fiskusa. Zdaniem organów podatkowych promocyjne wypłaty bankowe to przychód otrzymującego, który trzeba wykazać w rocznym zeznaniu i opodatkować PIT. Takie stanowisko potwierdził dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 27 lipca 2009 r. (nr IPPB4/415-339/09-2/PJ).

Eksperci nie zgadzają się z argumentacją warszawskiej izby. Przekonują, że bonus od banku nie powinien być opodatkowany.

Oferta banku

W analizowanej przez Izbę Skarbową w Warszawie sprawie podatnik zawarł umowę z bankiem na prowadzenie rachunku i wydanie karty debetowej z jednoczesną usługą dodatkową, polegającą na dokonywaniu zwrotu 1-proc. kwot wydatkowanych za pomocą karty na rachunek podatnika. Pojawiła się wątpliwość, czy otrzymana od banku kwota będzie przychodem podatnika. Okazało się, że tak.

REKLAMA

Korzyści klienta

Izba skarbowa przekonuje, że zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.) korzyści, jakie osiąga podatnik z tytułu wpłat 1-proc. przez bank, stanowią dla niego realne przysporzenie majątkowe, podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Przysporzenie to ma charakter trwały, bezzwrotny oraz definitywny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zasada powszechności opodatkowania nakazuje uznanie kwoty przekazywanej przez bank, a odpowiadającej 1 proc. kwot wydatkowanych za pomocą karty, za przychód podatkowy. Jak podkreślił dyrektor izby, tego rodzaju przychody nie są objęte zwolnieniem z PIT.


Przychód z innych źródeł

W konsekwencji podatnik osiąga przychód podlegający opodatkowaniu jako przychód z innych źródeł. Na podatniku - jak wskazuje izba - ciążyć będzie obowiązek w zakresie uwzględnienia otrzymanych kwot w składanym zeznaniu podatkowym.

Podatnik zobowiązany więc będzie do wykazania w rocznym zeznaniu podatkowym przychodu z tego tytułu. Przychód ten będzie opodatkowany na zasadach ogólnych przy zastosowaniu skali podatkowej.

EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

OPINIE

PAWEŁ JABŁONOWSKI

szef Departamentu Podatkowego Chałas i Wspólnicy Kancelaria Prawna

Wydaje się, że interpretacja warszawskiej izby jest chybiona. Przychód, który uzyskiwany miałby być tytułem zwrotu 1 proc. wydatkowanych za pomocą karty płatniczej środków, zakwalifikowany został jako pochodzący z innych źródeł. Świadczeniem nieodpłatnym nie wydaje się być zwrot kwoty pieniężnej dokonany w zamian za wykorzystanie do zrealizowania płatności karty bankowej. Należy tu uwzględnić istniejące mechanizmy rynkowe. W istocie, prowadząc rachunek bankowy oraz realizując transakcje dokonywane kartą, bank uzyskuje z tego tytułu określone zyski, ewentualnie powiększone o kwoty należne tytułem opłat za obsługę konta. W związku z tym zwrot 1 proc. wydatkowanej kwoty stanowi jedynie pomniejszenie wynagrodzenia banku i zmniejszenie obciążeń klienta. Należałoby uznać, że dokonany na rzecz klienta zwrot nie stanowi dla otrzymującego przychodu, lecz jest elementem rabatu dotyczącego prowizji za prowadzenie rachunku bankowego.

MACIEJ GRELA

doradca podatkowy w kancelarii Gide Loyrette Nouel

Nie można w pełni zgodzić się ze stanowiskiem izby. Organ prawidłowo wskazał, że zwrot 1 proc. kwot wydatkowanych za pomocą karty na rachunek podatnika będzie co do zasady stanowić jego przychód z innych źródeł. Organ pominął jednak istotne okoliczności, które w analizowanym przypadku mogą wyłączyć opodatkowanie tego typu przychodu.

Opisana akcja banku ma charakter promocyjny. Z kolei nieodpłatne świadczenia nieprzekraczające jednorazowo 100 zł, otrzymane od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą, są zwolnione z PIT. Zatem do wskazanego limitu świadczenia uzyskane przez klienta banku nie będą opodatkowane, a bank nie będzie zobowiązany do wystawiania uciążliwych informacji PIT-8C. Jeśli zakupy podatnika dokonywane za pomocą karty nie przekroczą jednorazowo kwoty 10 tys. zł, zwrot 1 proc. ich wartości nie będzie opodatkowany.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA