REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Po zamknięciu firmy można nie dostać zasiłku

REKLAMA

Osoby pracujące na własny rachunek, które z powodu kryzysu i z braku zamówień muszą zamknąć działalność, mogą pozostać bez środków do życia. Jeśli płaciły wcześniej obniżone składki na ZUS, nie mogą się teraz zarejestrować jako bezrobotne, więc nie dostaną zasiłku.

 

REKLAMA

REKLAMA

 

Wynika to z ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy z 2004 roku. Według prezesa Związku Rzemiosła Polskiego Jerzego Bartnika, takie przepisy są niesprawiedliwe. Minister pracy Jolanta Fedak deklaruje, że rozważy ich zmianę, ale zaznacza, że pracujący na własny rachunek sami wybrali taką formę zatrudnienia, ze świadomością ryzyka.

"Jestem za tym, żeby państwo wspomagało małe firmy i osoby, które miały odwagę podjąć własną działalność, ale jeżeli ktoś świadomie chce korzystać z przywilejów pracy na własny rachunek, to nie powinien liczyć na to, że skorzysta z dobrodziejstw kodeksu pracy" - powiedziała Fedak.

REKLAMA

Zakaz rejestracji w urzędzie pracy w charakterze bezrobotnych mają jedynie te osoby, które wcześniej korzystały przez dwa lata z ulgi w opłacaniu składek ZUS jako rozpoczynający własną działalność w ramach spółki lub samozatrudnienia. Odprowadzały składkę w wysokości ok. 200 zł, zamiast ok. 700 zł (minimalna składka dla przedsiębiorców działających dłużej na rynku - PAP).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ci, którzy z ulgi nie korzystali, mogą się zarejestrować jako bezrobotni. Mają prawo do zasiłku, chyba że nie opłacali składek na ZUS przez co najmniej 365 dni z ostatnich 18 miesięcy.

"Jeśli osoba, która musiała zamknąć firmę zapłaci zaległe składki i przedstawi dokument, który to potwierdza, będzie mogła otrzymać zasiłek" - wyjaśniła Urszula Murawska z Powiatowego Urzędu Pracy w Warszawie. Ma ona jednak wątpliwości, czy przepisy zakazujące rejestracji osobom, które płaciły obniżone składki, są sprawiedliwe.

Prezes Związku Rzemiosła Polskiego mówi wprost, że "zaczynający działalność, którym państwo miało pomóc na starcie, umożliwiając płacenie niższych składek na ZUS, są karani za to, że postępowały zgodnie z prawem". Zapowiada, że w najbliższych tygodniach Związek wystąpi do Komisji Trójstronnej z propozycją zmiany przepisów.

"Chodzi o to, by wszystkie osoby, które prowadziły własną działalność i musiały ją zlikwidować z powodu braku zamówień, mogły rejestrować się w urzędach pracy jako bezrobotne z prawem do zasiłku" - powiedział Bartnik.

Dla minister pracy sprawa nie jest tak oczywista. "Możliwość płacenia niższych składek na ubezpieczenie społeczne czy pomniejszenia podatku dochodowego o koszty uzyskania przychodu to przecież preferencje, które z pewnością miały znaczenie dla osób decydujących się na prowadzenie działalności na własny rachunek zamiast pracy na etacie" - powiedziała PAP.

Minister nie wyklucza jednak rozważenia propozycji, które zamierza złożyć Związek Rzemiosła. "Nie jestem zdecydowanie przeciwna zmianom proponowanym przez Związek, ale przypominam, że nie można wszystkich przywilejów pracowniczych dawać osobie np. samozatrudnionej. Mogłoby to bowiem doprowadzić do sytuacji, w której wszyscy pracownicy zamieniliby etaty na własną działalność ze względu na doraźne korzyści finansowe" - powiedziała Fedak.

Według prezesa ZRP, samozatrudnienie nie zawsze jest skutkiem wyboru. "Samozatrudnieni czy prowadzący małe, jednoosobowe firmy to ci, którzy wykazali się odwagą i inicjatywą. Wielu z nich świadomie zdecydowało się na samodzielną działalność, rozliczanie składek i podatków, szukanie klientów. Inni zostali jednak do tego zmuszeni przez byłych pracodawców, na rzecz których często potem świadczyli usługi" - powiedział Bartnik.

"W kryzysie gospodarczym państwo deklaruje pomoc osobom, które straciły pracę, np. w spłacie kredytów mieszkaniowych, tworzy specjalny pakiet antykryzysowy. Ułatwiając przetrwanie kryzysu dużym przedsiębiorcom i ich pracownikom, zapomniano jednak o małych, jednoosobowych firmach, a im najtrudniej przetrwać czas gorszej koniunktury" - dodał.

 

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA