REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Po zamknięciu firmy można nie dostać zasiłku

REKLAMA

Osoby pracujące na własny rachunek, które z powodu kryzysu i z braku zamówień muszą zamknąć działalność, mogą pozostać bez środków do życia. Jeśli płaciły wcześniej obniżone składki na ZUS, nie mogą się teraz zarejestrować jako bezrobotne, więc nie dostaną zasiłku.

 

REKLAMA

REKLAMA

 

Wynika to z ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy z 2004 roku. Według prezesa Związku Rzemiosła Polskiego Jerzego Bartnika, takie przepisy są niesprawiedliwe. Minister pracy Jolanta Fedak deklaruje, że rozważy ich zmianę, ale zaznacza, że pracujący na własny rachunek sami wybrali taką formę zatrudnienia, ze świadomością ryzyka.

"Jestem za tym, żeby państwo wspomagało małe firmy i osoby, które miały odwagę podjąć własną działalność, ale jeżeli ktoś świadomie chce korzystać z przywilejów pracy na własny rachunek, to nie powinien liczyć na to, że skorzysta z dobrodziejstw kodeksu pracy" - powiedziała Fedak.

REKLAMA

Zakaz rejestracji w urzędzie pracy w charakterze bezrobotnych mają jedynie te osoby, które wcześniej korzystały przez dwa lata z ulgi w opłacaniu składek ZUS jako rozpoczynający własną działalność w ramach spółki lub samozatrudnienia. Odprowadzały składkę w wysokości ok. 200 zł, zamiast ok. 700 zł (minimalna składka dla przedsiębiorców działających dłużej na rynku - PAP).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ci, którzy z ulgi nie korzystali, mogą się zarejestrować jako bezrobotni. Mają prawo do zasiłku, chyba że nie opłacali składek na ZUS przez co najmniej 365 dni z ostatnich 18 miesięcy.

"Jeśli osoba, która musiała zamknąć firmę zapłaci zaległe składki i przedstawi dokument, który to potwierdza, będzie mogła otrzymać zasiłek" - wyjaśniła Urszula Murawska z Powiatowego Urzędu Pracy w Warszawie. Ma ona jednak wątpliwości, czy przepisy zakazujące rejestracji osobom, które płaciły obniżone składki, są sprawiedliwe.

Prezes Związku Rzemiosła Polskiego mówi wprost, że "zaczynający działalność, którym państwo miało pomóc na starcie, umożliwiając płacenie niższych składek na ZUS, są karani za to, że postępowały zgodnie z prawem". Zapowiada, że w najbliższych tygodniach Związek wystąpi do Komisji Trójstronnej z propozycją zmiany przepisów.

"Chodzi o to, by wszystkie osoby, które prowadziły własną działalność i musiały ją zlikwidować z powodu braku zamówień, mogły rejestrować się w urzędach pracy jako bezrobotne z prawem do zasiłku" - powiedział Bartnik.

Dla minister pracy sprawa nie jest tak oczywista. "Możliwość płacenia niższych składek na ubezpieczenie społeczne czy pomniejszenia podatku dochodowego o koszty uzyskania przychodu to przecież preferencje, które z pewnością miały znaczenie dla osób decydujących się na prowadzenie działalności na własny rachunek zamiast pracy na etacie" - powiedziała PAP.

Minister nie wyklucza jednak rozważenia propozycji, które zamierza złożyć Związek Rzemiosła. "Nie jestem zdecydowanie przeciwna zmianom proponowanym przez Związek, ale przypominam, że nie można wszystkich przywilejów pracowniczych dawać osobie np. samozatrudnionej. Mogłoby to bowiem doprowadzić do sytuacji, w której wszyscy pracownicy zamieniliby etaty na własną działalność ze względu na doraźne korzyści finansowe" - powiedziała Fedak.

Według prezesa ZRP, samozatrudnienie nie zawsze jest skutkiem wyboru. "Samozatrudnieni czy prowadzący małe, jednoosobowe firmy to ci, którzy wykazali się odwagą i inicjatywą. Wielu z nich świadomie zdecydowało się na samodzielną działalność, rozliczanie składek i podatków, szukanie klientów. Inni zostali jednak do tego zmuszeni przez byłych pracodawców, na rzecz których często potem świadczyli usługi" - powiedział Bartnik.

"W kryzysie gospodarczym państwo deklaruje pomoc osobom, które straciły pracę, np. w spłacie kredytów mieszkaniowych, tworzy specjalny pakiet antykryzysowy. Ułatwiając przetrwanie kryzysu dużym przedsiębiorcom i ich pracownikom, zapomniano jednak o małych, jednoosobowych firmach, a im najtrudniej przetrwać czas gorszej koniunktury" - dodał.

 

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: faktury z załącznikami już od stycznia 2026 roku

KSeF wchodzi w kolejny etap rozwoju. Już 1 stycznia 2026 roku w e-Urzędzie Skarbowym (eUS) ruszy moduł zgłoszeń umożliwiający przedsiębiorcom deklarowanie chęci wystawiania faktur z załącznikami. To ważna nowość dla firm, które pracują na rozbudowanych danych i potrzebują uzupełniać e-faktury o dodatkowe informacje.

Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młody influencer nie zawsze skorzysta z preferencji podatkowych. Trzeba o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

REKLAMA

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA