REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatki 2005. Strata powstała ze stosunku pracy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Poniesienie straty w jednym roku podatkowym oznacza nabycie prawa do pomniejszenia dochodu w następnych latach o wysokość tej straty. Zasadę tę stosuje się również do strat, które mogą powstać z tytułu stosunku pracy.

REKLAMA

Określone w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.) poszczególne źródła przychodów mogą przynieść podatnikowi dochód lub stratę. Wystąpienie dochodu wiąże się z reguły z obowiązkiem zapłaty podatku. Poniesienie straty oznacza nabycie prawa do pomniejszenia dochodu w następnych latach o wysokość tej straty, na zasadach określonych w art. 9 ust. 3 ustawy. Odliczenie straty nie ma jedynie zastosowania do dochodu z odpłatnego zbycia rzeczy i praw majątkowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy, oraz ze źródeł przychodów, z których dochody są wolne od podatku dochodowego.

REKLAMA

W świetle powyższego, jednym ze źródeł straty może być stosunek pracy. Dla osób uzyskujących przychody ze stosunku pracy, koszty uzyskania przychodów ustalono w sposób zryczałtowany, a ich podstawowa wysokość wynosi 102,25 zł miesięcznie. Możliwe jest też przyjęcie w rocznym rozliczeniu podatku kosztów w wysokości faktycznie poniesionej, na podstawie imiennych biletów okresowych.

Z czego powstaje strata

Strata ze stosunku pracy występuje w sytuacji osoby młodocianej zatrudnionej na podstawie umowy o pracę w celu nauki zawodu. W pierwszym roku nauki przysługuje jej wynagrodzenie (przychód) w kwocie 96,22 zł miesięcznie. Jeżeli należne koszty uzyskania przychodów wynoszą 102,25 zł, wystąpi strata w wysokości 6,03 zł. Osoba młodociana, pozostająca w stosunku pracy, ma obowiązek złożyć zeznanie podatkowe o wysokości osiągniętego dochodu lub poniesionej straty w roku podatkowym, ponieważ dochodów z jej pracy nie dolicza się do dochodów rodziców (art. 7 ust. 1 ustawy). W tym przypadku w zeznaniu powinna wykazać stratę. Przyczyną straty może być przesunięcie przez pracodawcę wypłaty wynagrodzeń na termin późniejszy.

  PRZYKŁAD Pracownik zatrudniony od 1 listopada 2004 r. otrzyma należne wynagrodzenie za listopad i grudzień dopiero w następnym roku, razem z wypłatą za styczeń. W tym przypadku ponosi on w 2004 r. stratę w wysokości kosztów należnych za dwa miesiące.
Rozliczenie kosztów

REKLAMA

Należy podkreślić, że pracodawca może odliczyć koszty uzyskania przychodu tylko w miesiącu, w którym pracownik uzyskał przychód ze stosunku pracy. Jeżeli więc, mimo istnienia stosunku pracy, w danym miesiącu pracownik nie otrzymał wynagrodzenia, pracodawca nie ma prawa do odliczenia kosztów za ten miesiąc. Z kolei od wielokrotności wypłacanego wynagrodzenia, np. za dwa, trzy miesiące, pracodawca może odliczyć koszty uzyskania przychodu jedynie w wysokości przypadającej na jeden miesiąc. Nie oznacza to, że pracownik traci prawo do kosztów, których nie można było na bieżąco uwzględniać w związku z brakiem przychodu. Wszystkie należne za każdy miesiąc koszty uzyskania przychodu, a więc nie tylko odliczone w trakcie roku podatkowego, znajdą odzwierciedlenie w rocznym obliczeniu podatku pracownika PIT-40 albo w informacji o uzyskanych dochodach i pobranych zaliczkach PIT-11.

WARTO WIEDZIEĆ
Prawo do kosztów uzyskania przychodu pozostaje w bezpośrednim związku z samym świadczeniem pracy, niezależnie od tego, czy pracownik otrzymał wynagrodzenie.

Rozliczenie pracownika na formularzu PIT-40 (zgodnie z art. 37 ustawy) będzie możliwe, gdy uzyska on dochód. Jeżeli jednak przysługujące pracownikowi za rok podatkowy koszty uzyskania przychodu spowodują stratę, pracodawca powinien sporządzić informację PIT-11, na podstawie której pracownik złoży zeznanie roczne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stosowana w podatku dochodowym zasada samoobliczania nakłada na podatnika obowiązek ustalenia swojego zobowiązania podatkowego. Podatnik, dokonując rozliczenia, opiera się na informacji przekazanej mu przez płatnika. Informacja ta jest również istotna dla urzędu skarbowego, gdyż stanowi podstawę weryfikacji zeznania podatnika. Stąd ważne jest, aby zawierała wszystkie dane przedstawiające rzeczywistą sytuację podatnika, gdyż ostatecznie znajdą one odbicie w zeznaniu rocznym.

Co wykazać w informacji PIT-11

Sporządzając informację PIT-11 można mieć wątpliwości, jak prawidłowo wykazać w niej koszty, ponieważ w punkcie 4 objaśnień do PIT-11 podano, że „w kwocie kosztów uzyskania przychodów wykazuje się koszty faktycznie uwzględnione przez płatnika, przy poborze zaliczek na podatek”. Znaczyłoby to, że płatnik nie powinien wykazywać kosztów należnych, a niepotrąconych w ciągu roku. Jednakże należy pamiętać, że zgodnie z ustawą, płatnik ma obowiązek sporządzania dla podatnika imiennej informacji o wszelkich istotnych dla obliczenia podatku wielkościach. Informacja ta stanowi zatem rodzaj raportu, który komunikuje o zaistniałym w roku podatkowym stanie faktycznym dotyczącym podatnika. Stąd jej zawartość powinna być kompletna i pełna.

W piśmie Ministerstwa Finansów z dnia 3 czerwca 1993 r. PO 2/10-8010-0938/93 czytamy, że „... przy obliczaniu podatku za cały rok podatkowy zakład pracy powinien uwzględnić przysługujące pracownikowi koszty uzyskania również za te miesiące, w których pracownik świadczył pracę, a nie otrzymywał wynagrodzenia...”. Skoro więc płatnik nie dokonuje rocznego obliczenia podatku, powinien w informacji PIT-11 przekazać podatnikowi dane o wysokości wszystkich należnych mu kosztów uzyskania przychodów, by mógł on dokonać prawidłowego rozliczenia w zeznaniu rocznym.

Sławomir Jakubowski
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

REKLAMA

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Najbardziej poważane zawody w Polsce [ranking 2025]. Księgowy pnie się w górę, sędzia spada, strażak cały czas nr 1

Agencja badawcza SW Research w 2025 roku kolejny raz zapytała Polaków o to, jakim poważaniem darzą przedstawicieli różnych zawodów. W tegorocznym zestawieniu pojawiło się aż 51 kategorii zawodowych, wśród których znalazło się 12 debiutanckich zawodów. Księgowy awansował w 2025 r. o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem – aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji. SW Research odnotował ten awans jako jeden z trzech najbardziej znaczących. Skąd ta zmiana?

TSUE: Rekompensaty JST dla spółek komunalnych nie podlegają VAT, jeśli nie wpływają na cenę usługi

Najnowszy wyrok TSUE z 8 maja 2025 r. (sygn. C-615/23), potwierdził stanowisko zaprezentowane przez Rzeczniczkę Generalną w opinii z 13 lutego 2025 r. Zgodnie ze wspomnianym stanowiskiem rekompensaty jakie będą wypłacane przez jednostki samorządu terytorialnego spółkom komunalnym w związku z realizacją publicznych usług transportowych nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tak długo jak nie będą miały bezpośredniego wpływu na cenę usługi. O ile sam wyrok dotyczył usług transportowych to może mieć w przyszłości przełożenie również na inne obszary działalności.

REKLAMA