REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

System podatkowy blokuje świadczenia dla pracowników

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Rozmawiamy z RENATĄ DŁUSKĄ z MDDP Doradztwo Podatkowe - Skomplikowane i zbyt fiskalne podejście do opodatkowania świadczeń pozapłacowych dla pracowników powoduje, że pracodawcy rezygnują z ich przyznawania.

Badanie potwierdza, że ponad 80 proc. firm, niezależnie od tego, czy są to firmy o kapitale polskim, czy też z udziałem zagranicznym, stosuje świadczenia pozapłacowe. Dlaczego?

REKLAMA

REKLAMA

Dla wielu przedsiębiorstw świadczenia pozapłacowe stanowią bardzo istotny element w zarządzaniu kadrami i budowaniu polityki płacowej. Badania pokazują także, jak ważne dla pracodawców są obciążenia finansowe związane z wynagradzaniem personelu. A jednym z takich elementów są niewątpliwie obciążenia podatkowe.

Dla części firm jednym z powodów rezygnacji ze świadczeń pozapłacowych były niekorzystne przepisy podatkowe. Czy to potwierdza kompleksowe podejście firm do tego zagadnienia?

Owszem. Pracodawcy patrzą na zagadnienie dodatkowych benefitów szerzej i podejmując decyzje w tej mierze, biorą pod uwagę czynniki, które, tak jak podatki, w ostatecznym rozrachunku wymuszają konieczność zapewnienia większych środków finansowych.

REKLAMA

Jak podejmowane są decyzje o przyznaniu danych świadczeń?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Badania pokazują, że decyzje o przyznaniu benefitów podejmowane są w przedsiębiorstwach dwuetapowo. Na etapie wstępnym najistotniejszą rolę odgrywa wizerunek pracodawcy wśród pracowników. Kolejnym krokiem jest ocena wysokości obciążeń finansowych i podatkowych związanych już z wybranymi świadczeniami.

Czy przyznawanie pracownikom dodatkowych świadczeń się opłaca?

Dzisiejszy rynek pracy i powstanie wielu nowych obszarów, w których konieczne jest działanie pracowników, znacząco różni się od warunków sprzed kilkunastu lat. Specyfika wielu zawodów spowodowała, że po stronie pracodawcy pojawiły się inne, nowe obowiązki związane z koniecznością zapewnienia pracownikom takich warunków pracy, aby być efektywnym i konkurencyjnym w biznesie. Dziś pracodawca zupełnie inaczej ocenia przyznawane świadczenia. Kryterium podstawowym jest to, czy dane świadczenie ma przełożenie na przychody przedsiębiorstwa. Stąd decyzja, czy świadczenie mają otrzymać wszyscy pracownicy, jak w przypadku opieki medycznej, czy tylko ci, których obowiązki zawodowe tego wymagają, jak np. telefon komórkowy czy zapewnienie noclegu pracującemu na terenie Polski przedstawicielowi handlowemu, czy też tylko wąskie grono kluczowych pracowników, jak w przypadku samochodu służbowego dla celów prywatnych. Po ocenie strony kosztowej przedsiębiorca staje przed koniecznością oceny skutków podatkowych dla obdarowanego pracownika. Niestety, bardzo często obciążenia podatkowe powodują, że pracodawca wyraźnie odczuwa brak dostosowania przepisów do wymogów rynku pracy.

* Renata Dłuska

partner w MDDP Doradztwo Podatkowe

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA