REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

System podatkowy blokuje świadczenia dla pracowników

Ewa Matyszewska
Ewa Matyszewska

REKLAMA

Rozmawiamy z RENATĄ DŁUSKĄ z MDDP Doradztwo Podatkowe - Skomplikowane i zbyt fiskalne podejście do opodatkowania świadczeń pozapłacowych dla pracowników powoduje, że pracodawcy rezygnują z ich przyznawania.

Badanie potwierdza, że ponad 80 proc. firm, niezależnie od tego, czy są to firmy o kapitale polskim, czy też z udziałem zagranicznym, stosuje świadczenia pozapłacowe. Dlaczego?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Dla wielu przedsiębiorstw świadczenia pozapłacowe stanowią bardzo istotny element w zarządzaniu kadrami i budowaniu polityki płacowej. Badania pokazują także, jak ważne dla pracodawców są obciążenia finansowe związane z wynagradzaniem personelu. A jednym z takich elementów są niewątpliwie obciążenia podatkowe.

Dla części firm jednym z powodów rezygnacji ze świadczeń pozapłacowych były niekorzystne przepisy podatkowe. Czy to potwierdza kompleksowe podejście firm do tego zagadnienia?

Owszem. Pracodawcy patrzą na zagadnienie dodatkowych benefitów szerzej i podejmując decyzje w tej mierze, biorą pod uwagę czynniki, które, tak jak podatki, w ostatecznym rozrachunku wymuszają konieczność zapewnienia większych środków finansowych.

REKLAMA

Jak podejmowane są decyzje o przyznaniu danych świadczeń?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Badania pokazują, że decyzje o przyznaniu benefitów podejmowane są w przedsiębiorstwach dwuetapowo. Na etapie wstępnym najistotniejszą rolę odgrywa wizerunek pracodawcy wśród pracowników. Kolejnym krokiem jest ocena wysokości obciążeń finansowych i podatkowych związanych już z wybranymi świadczeniami.

Czy przyznawanie pracownikom dodatkowych świadczeń się opłaca?

Dzisiejszy rynek pracy i powstanie wielu nowych obszarów, w których konieczne jest działanie pracowników, znacząco różni się od warunków sprzed kilkunastu lat. Specyfika wielu zawodów spowodowała, że po stronie pracodawcy pojawiły się inne, nowe obowiązki związane z koniecznością zapewnienia pracownikom takich warunków pracy, aby być efektywnym i konkurencyjnym w biznesie. Dziś pracodawca zupełnie inaczej ocenia przyznawane świadczenia. Kryterium podstawowym jest to, czy dane świadczenie ma przełożenie na przychody przedsiębiorstwa. Stąd decyzja, czy świadczenie mają otrzymać wszyscy pracownicy, jak w przypadku opieki medycznej, czy tylko ci, których obowiązki zawodowe tego wymagają, jak np. telefon komórkowy czy zapewnienie noclegu pracującemu na terenie Polski przedstawicielowi handlowemu, czy też tylko wąskie grono kluczowych pracowników, jak w przypadku samochodu służbowego dla celów prywatnych. Po ocenie strony kosztowej przedsiębiorca staje przed koniecznością oceny skutków podatkowych dla obdarowanego pracownika. Niestety, bardzo często obciążenia podatkowe powodują, że pracodawca wyraźnie odczuwa brak dostosowania przepisów do wymogów rynku pracy.

* Renata Dłuska

partner w MDDP Doradztwo Podatkowe

 

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Podatki 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA