REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Więcej porządku w bazach danych o sprzęcie i zużytym sprzęcie

REKLAMA

W dniu 21 listopada 2009 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Środowiska w sprawie baz danych o sprzęcie i zużytym sprzęcie (Dz. U. Nr 132, poz. 1092), wydane na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. Nr 180, poz. 1495 ze zmianami). Celem nowego rozporządzenia jest uporządkowanie zgromadzonych informacji w bazie danych o sprzęcie i zużytym sprzęcie.

Od tego roku obowiązkiem producentów, czy importerów sprzętu przeznaczonego dla gospodarstw domowych jest osiąganie odpowiedniego poziomu zbierania zużytego sprzętu. W zależności od rodzaju wprowadzanych na rynek urządzeń, inne są poziomy odzysku i recyklingu odpadów ze starych telewizorów, pralek czy narzędzi elektrycznych. Należy podkreślić, iż pod pojęciem „narzędzi elektrycznych” kryją się takie przedmioty powszechnego użytku jak: wiertarki, piły czy maszyny do szycia.

REKLAMA

REKLAMA

Baza danych o sprzęcie i zużytym sprzęcie, zgodnie z ustawą, prowadzona jest przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska (dalej „GIOŚ”) na podstawie danych przesyłanych przez przedsiębiorców wpisanych do rejestru w kwartalnych i rocznych sprawozdaniach, a także na podstawie zbiorczej informacji o wynikach kontroli zakładów przetwarzania, sporządzanej przez wojewódzkie inspektoraty ochrony środowiska. W bazie danych gromadzone są dane oddzielnie dla różnych urządzeń.

Rozporządzenie określa niezbędny zakres informacji objętych obowiązkiem zbierania i przetwarzania, sposób prowadzenia bazy danych o sprzęcie i zużytym sprzęcie oraz wzór raportu o funkcjonowaniu systemu gospodarki zużytym sprzętem.

Informacje, objęte obowiązkiem zbierania i przetwarzania, zgodnie z § 2 rozporządzenia, dotyczą m.in. zebranego sprzętu, przetworzonego zużytego sprzętu, odpadów powstałych po przetworzeniu zużytego sprzętu, odpadów poddanych procesowi odzysku, miejscach zbierania zużytego sprzętu, sprzętu wprowadzanego do obrotu, a także osiągniętych poziomów zbierania zużytego sprzętu, osiągniętych poziomów odzysku i recyklingu oraz wysokości opłaty produktowej za nieosiągnięcie określonego poziomu zbierania, odzysku i recyklingu.

REKLAMA

Zakresem informacji objętym obowiązkiem zbierania i przetwarzania jest objęty również wykaz przedsiębiorców i organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego, wpisanych do rejestru.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozporządzenie rozszerza również zakres informacji zawartych w rocznym raporcie o funkcjonowaniu systemu gospodarki zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym, który co roku sporządzany jest przez GIOŚ. W raporcie tym znajdują się m.in. informacje o ilości wpisanych i wykreślonych podmiotów z rejestru, informacje o umowach zawartych pomiędzy wprowadzającymi sprzęt a organizacjami odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego, wiadomości o prowadzonych procesach odzysku oraz zdolnościach przetwórczych zakładów przetwarzania.

Rozporządzenie ujednolica system zbierania i przetwarzania danych o sprzęcie i zużytym sprzęcie. Jednoznacznie określa, jakie informacje objęte są obowiązkiem zbierania i przetwarzania, a zatem przedsiębiorcy, obowiązani do składania sprawozdań, przy ich formułowaniu powinni posiłkować się przepisami rozporządzenia.

Radca Prawny i Partner Zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

REKLAMA

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA