REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Więcej porządku w bazach danych o sprzęcie i zużytym sprzęcie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W dniu 21 listopada 2009 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Środowiska w sprawie baz danych o sprzęcie i zużytym sprzęcie (Dz. U. Nr 132, poz. 1092), wydane na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. Nr 180, poz. 1495 ze zmianami). Celem nowego rozporządzenia jest uporządkowanie zgromadzonych informacji w bazie danych o sprzęcie i zużytym sprzęcie.

Od tego roku obowiązkiem producentów, czy importerów sprzętu przeznaczonego dla gospodarstw domowych jest osiąganie odpowiedniego poziomu zbierania zużytego sprzętu. W zależności od rodzaju wprowadzanych na rynek urządzeń, inne są poziomy odzysku i recyklingu odpadów ze starych telewizorów, pralek czy narzędzi elektrycznych. Należy podkreślić, iż pod pojęciem „narzędzi elektrycznych” kryją się takie przedmioty powszechnego użytku jak: wiertarki, piły czy maszyny do szycia.

REKLAMA

REKLAMA

Baza danych o sprzęcie i zużytym sprzęcie, zgodnie z ustawą, prowadzona jest przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska (dalej „GIOŚ”) na podstawie danych przesyłanych przez przedsiębiorców wpisanych do rejestru w kwartalnych i rocznych sprawozdaniach, a także na podstawie zbiorczej informacji o wynikach kontroli zakładów przetwarzania, sporządzanej przez wojewódzkie inspektoraty ochrony środowiska. W bazie danych gromadzone są dane oddzielnie dla różnych urządzeń.

Rozporządzenie określa niezbędny zakres informacji objętych obowiązkiem zbierania i przetwarzania, sposób prowadzenia bazy danych o sprzęcie i zużytym sprzęcie oraz wzór raportu o funkcjonowaniu systemu gospodarki zużytym sprzętem.

Informacje, objęte obowiązkiem zbierania i przetwarzania, zgodnie z § 2 rozporządzenia, dotyczą m.in. zebranego sprzętu, przetworzonego zużytego sprzętu, odpadów powstałych po przetworzeniu zużytego sprzętu, odpadów poddanych procesowi odzysku, miejscach zbierania zużytego sprzętu, sprzętu wprowadzanego do obrotu, a także osiągniętych poziomów zbierania zużytego sprzętu, osiągniętych poziomów odzysku i recyklingu oraz wysokości opłaty produktowej za nieosiągnięcie określonego poziomu zbierania, odzysku i recyklingu.

REKLAMA

Zakresem informacji objętym obowiązkiem zbierania i przetwarzania jest objęty również wykaz przedsiębiorców i organizacji odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego, wpisanych do rejestru.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozporządzenie rozszerza również zakres informacji zawartych w rocznym raporcie o funkcjonowaniu systemu gospodarki zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym, który co roku sporządzany jest przez GIOŚ. W raporcie tym znajdują się m.in. informacje o ilości wpisanych i wykreślonych podmiotów z rejestru, informacje o umowach zawartych pomiędzy wprowadzającymi sprzęt a organizacjami odzysku sprzętu elektrycznego i elektronicznego, wiadomości o prowadzonych procesach odzysku oraz zdolnościach przetwórczych zakładów przetwarzania.

Rozporządzenie ujednolica system zbierania i przetwarzania danych o sprzęcie i zużytym sprzęcie. Jednoznacznie określa, jakie informacje objęte są obowiązkiem zbierania i przetwarzania, a zatem przedsiębiorcy, obowiązani do składania sprawozdań, przy ich formułowaniu powinni posiłkować się przepisami rozporządzenia.

Radca Prawny i Partner Zarządzający

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz pieniądze na koncie? To jeszcze nie znaczy, że masz płynność finansową

„Na koncie mam 80 tysięcy, więc wszystko jest pod kontrolą.” — to jedno z najczęściej wypowiadanych zdań przez przedsiębiorców. Niestety, w rzeczywistości nie mówi ono nic o kondycji finansowej firmy.Saldo konta to tylko liczba. Bez kontekstu potrafi być mylące, a nawet niebezpieczne. Bo jeśli z tych 80 tysięcy trzydzieści tysięcy to VAT do zapłaty, piętnaście tysięcy to wynagrodzenia, dziesięć tysięcy to niezapłacone faktury, a pięć tysięcy to ZUS i inne zobowiązania — to realnie zostaje dwadzieścia tysięcy do dyspozycji. A może i mniej, jeśli za tydzień trzeba zapłacić CIT albo ratę leasingu.

Czy obowiązkowy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

REKLAMA

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

REKLAMA

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

REKLAMA