REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podpis elektroniczny dla celów podatkowych

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej nie przewiduje wprowadzenia nowej kategorii podpisu elektronicznego. Projekt nie uzależnia też ważności i skuteczności takiego podpisu od określonej firmy oferującej tzw. bezpieczne podpisy elektroniczne - wyjaśniło Ministerstwo Finansów.

Zamieszanie wokół zastosowania podpisu elektronicznego dla potrzeb deklaracji podatkowych spowodowały pojawiające się informacje, z których wynikało, że Ministerstwo Finansów zamierza przygotować nowe propozycje przewidujące wprowadzenie odrębnego podpisu elektronicznego. Informacje te wywołały zaniepokojenie.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Poseł Bogdan Lewandowski (Socjaldemokracja Polska) złożył w tej sprawie interpelację. Podkreślił w niej, że uwzględnienie dla celów podatkowych tylko jednego, ściśle określonego certyfikatu elektronicznego wiązałoby się z wieloma negatywnymi konsekwencjami. Poseł zwracał uwagę na ewentualne utrudnienia, jakie wynikałyby z konieczności stosowania kilku odrębnych certyfikatów elektronicznych dla różnych celów. Mogłoby to zniechęcać do korzystania z e-podpisu – obawiał się poseł Bogdan Lewandowski.

Jak podkreślał, ograniczenie możliwości stosowania certyfikatów wystawianych przez uprawnione podmioty miałoby wpływ na rynek usług podpisu elektronicznego. „Wydaje się, że dla potrzeb formalnego kontaktu osób fizycznych i prawnych z organami administracji publicznej zastosowanie powinny znaleźć certyfikaty elektroniczne wystawiane przez zajmujące się tym przedsiębiorstwa, nie zaś odrębne podpisy elektroniczne tworzone dla indywidualnych celów przez poszczególne instytucje publiczne”.

W odpowiedzi Ministerstwa Finansów na poselską interpelację podkreślono, że w projekcie zmiany ustawy – Ordynacja podatkowa, nad którym trwają prace w Sejmie, zawarto delegację dla ministra finansów do określenia w rozporządzeniu – w porozumieniu z ministrem zajmującym się informatyzacją – elektronicznego formatu deklaracji i podań.

REKLAMA

W rozporządzeniu zostałby również określony sposób przesyłania deklaracji i podań za pomocą środków komunikacji elektronicznej oraz rodzaje podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone poszczególne typy deklaracji lub podania. Jak podkreślono w odpowiedzi Ministerstwa Finansów, projektowana ustawa nie przewiduje wprowadzenia nowej kategorii podpisu elektronicznego. Oprócz tego projekt nie uzależnia ważności i skuteczności podpisu elektronicznego w zależności od firmy (dostawcy) oferującej tzw. bezpieczne podpisy elektroniczne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W wyjaśnieniach MF zwrócono również uwagę, że wraz z projektem zmiany Ordynacji podatkowej do Sejmu przesłano projekty aktów wykonawczych, w tym również rozporządzenia w sprawie przesyłania deklaracji i podań za pomocą środków komunikacji elektronicznej. W rozporządzeniu tym przewidziano rodzaje podpisów, o których mowa w ustawie o podpisie elektronicznym – zapewniło Ministerstwo Finansów.

Jak ocenił w rozmowie z „GP” poseł Bogdan Lewandowski, informacje zawarte w wyjaśnieniach Ministerstwa Finansów to dobra wiadomość. – Jest bowiem szansa na to, że będą obowiązywały racjonalne rozwiązania – powiedział „GP” poseł Bogdan Lewandowski.

Niewykluczone, że trzecie czytanie propozycji zmian w Ordynacji podatkowej może być przeprowadzone na najbliższym posiedzeniu Sejmu, zaplanowanym na 17-20 maja br.

Krzysztof Tomaszewski

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

REKLAMA

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

REKLAMA