REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podpis elektroniczny dla celów podatkowych

REKLAMA

Projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej nie przewiduje wprowadzenia nowej kategorii podpisu elektronicznego. Projekt nie uzależnia też ważności i skuteczności takiego podpisu od określonej firmy oferującej tzw. bezpieczne podpisy elektroniczne - wyjaśniło Ministerstwo Finansów.

Zamieszanie wokół zastosowania podpisu elektronicznego dla potrzeb deklaracji podatkowych spowodowały pojawiające się informacje, z których wynikało, że Ministerstwo Finansów zamierza przygotować nowe propozycje przewidujące wprowadzenie odrębnego podpisu elektronicznego. Informacje te wywołały zaniepokojenie.

Autopromocja

Poseł Bogdan Lewandowski (Socjaldemokracja Polska) złożył w tej sprawie interpelację. Podkreślił w niej, że uwzględnienie dla celów podatkowych tylko jednego, ściśle określonego certyfikatu elektronicznego wiązałoby się z wieloma negatywnymi konsekwencjami. Poseł zwracał uwagę na ewentualne utrudnienia, jakie wynikałyby z konieczności stosowania kilku odrębnych certyfikatów elektronicznych dla różnych celów. Mogłoby to zniechęcać do korzystania z e-podpisu – obawiał się poseł Bogdan Lewandowski.

Jak podkreślał, ograniczenie możliwości stosowania certyfikatów wystawianych przez uprawnione podmioty miałoby wpływ na rynek usług podpisu elektronicznego. „Wydaje się, że dla potrzeb formalnego kontaktu osób fizycznych i prawnych z organami administracji publicznej zastosowanie powinny znaleźć certyfikaty elektroniczne wystawiane przez zajmujące się tym przedsiębiorstwa, nie zaś odrębne podpisy elektroniczne tworzone dla indywidualnych celów przez poszczególne instytucje publiczne”.

W odpowiedzi Ministerstwa Finansów na poselską interpelację podkreślono, że w projekcie zmiany ustawy – Ordynacja podatkowa, nad którym trwają prace w Sejmie, zawarto delegację dla ministra finansów do określenia w rozporządzeniu – w porozumieniu z ministrem zajmującym się informatyzacją – elektronicznego formatu deklaracji i podań.

W rozporządzeniu zostałby również określony sposób przesyłania deklaracji i podań za pomocą środków komunikacji elektronicznej oraz rodzaje podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone poszczególne typy deklaracji lub podania. Jak podkreślono w odpowiedzi Ministerstwa Finansów, projektowana ustawa nie przewiduje wprowadzenia nowej kategorii podpisu elektronicznego. Oprócz tego projekt nie uzależnia ważności i skuteczności podpisu elektronicznego w zależności od firmy (dostawcy) oferującej tzw. bezpieczne podpisy elektroniczne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W wyjaśnieniach MF zwrócono również uwagę, że wraz z projektem zmiany Ordynacji podatkowej do Sejmu przesłano projekty aktów wykonawczych, w tym również rozporządzenia w sprawie przesyłania deklaracji i podań za pomocą środków komunikacji elektronicznej. W rozporządzeniu tym przewidziano rodzaje podpisów, o których mowa w ustawie o podpisie elektronicznym – zapewniło Ministerstwo Finansów.

Jak ocenił w rozmowie z „GP” poseł Bogdan Lewandowski, informacje zawarte w wyjaśnieniach Ministerstwa Finansów to dobra wiadomość. – Jest bowiem szansa na to, że będą obowiązywały racjonalne rozwiązania – powiedział „GP” poseł Bogdan Lewandowski.

Niewykluczone, że trzecie czytanie propozycji zmian w Ordynacji podatkowej może być przeprowadzone na najbliższym posiedzeniu Sejmu, zaplanowanym na 17-20 maja br.

Krzysztof Tomaszewski

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Do jakiej kwoty nie płaci się podatku od darowizny?

    Podatek od darowizny dotyka wielu osób w Polsce. W 2023 roku wprowadzono znaczące zmiany w przepisach dotyczących podatku od spadków i darowizn, które wpłynęły na kwoty wolne od podatku. W tym artykule skupimy się na aktualnym stanie prawnym, przywołując obowiązujące regulacje.

    Chcesz dostać emeryturę lub rentę na czas? Musisz szybko powiadomić ZUS o zmianie adresu lub konta bankowego! Jak to zrobić i w jakim terminie?

    Emeryt i rencista powinien jak najszybciej poinformować Zakład Ubezpieczeń Społecznych o zmianie adresu zamieszkania, czy numeru rachunku bankowego. Jeśli zrobi to z opóźnieniem, to może zdarzyć się, że emerytura czy renta zostanie zwrócona do ZUS-u.

    Dziś rozpoczyna się dwudniowe posiedzenie RPP. Czy czeka nas zmiana stóp procentowych?

    Dziś rozpoczyna się dwudniowe posiedzenie Rady Polityki Pieniężnej. "RPP nie zmieni stóp procentowych na rozpoczynającym się dzisiaj grudniowym posiedzeniu" – powiedział ekonomista ING BSK Adam Anotniak. Jego zdaniem, pauza w obniżkach stóp potrwa co najmniej do marca.

    Zwrot akcyzy za paliwo rolnicze w 2024 roku - 1,46 zł za litr wykorzystanego oleju napędowego

    Zwrot akcyzy za paliwo rolnicze w 2024 roku. Rolnicy dostaną 1,46 zł zwrotu akcyzy od każdego litra wykorzystanego do produkcji rolnej oleju napędowego - przewiduje opublikowany projekt rozporządzenia Rady Ministrów w tej sprawie.

    Regionalna pomoc inwestycyjna będzie mogła być udzielana do końca 2026 r.

    Do końca 2026 r. będzie można udzielać regionalnej pomocy inwestycyjnej, polegającej na zwolnieniu z podatku od nieruchomości oraz podatku od środków transportu – wynika opisu projektu rozporządzenia Ministerstwa Finansów, który właśnie został opublikowany w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.

    Wyłudzenia VAT na ponad 223 mln zł. Grupa przestępcza fałszowała zużyty olej kuchenny

    Wyłudzenia VAT. Tymczasowy areszt dla 15 osób i blokada ponad 26 mln złotych na rachunkach bankowych spółek i osób fizycznych - to efekt śledztwa w sprawie wyłudzeń podatku VAT. Rozbita grupa przestępcza fałszowała zużyty olej kuchenny.

    Kwota wolna od podatku 60 tys. zł. Najwcześniej w 2025 roku

    Kwota wolna od podatku w wysokości 60 tys. zł. "Jasno zostało powiedziane w jednej z naszych tez, że wprowadzamy kwotę wolną od podatku 60 tys. zł. Wiadomo, że w 2024 roku tego nie zrobimy. Mamy na to cztery lata i na pewno będzie to wprowadzone" - powiedział poseł KO Artur Łącki.

    Tabela kursów średnich NBP z 4 grudnia 2023 roku - nr 234/A/NBP/2023

    Tabela kursów średnich NBP waluty krajowej w stosunku do walut obcych ogłoszona 4 grudnia 2023 roku - NBP nr 234/A/NBP/2023. Kurs euro to 4,3337 zł.

    NBP: 140 mld zł zagranicznych inwestycji bezpośrednich

    Napływ kapitału z tytułu zagranicznych inwestycji bezpośrednich do Polski w 2022 r. wyniósł 140,3 mld zł, w porównaniu z 2021 r. ich wielkość wzrosła o blisko jedną czwartą - poinformował NBP w raporcie.

    Jak można przestać być wspólnikiem spółki osobowej? Czym różni się wystąpienie ze spółki od sprzedaży ogółu praw i obowiązków?

    Czasem trzeba rozstać się ze spółką osobową (np. ze spółką jawną). Na czym polega i jakie skutki prawne wywołuje wypowiedzenie umowy spółki przez wspólnika? Czym różni się to od sprzedaży ogółu praw i obowiązków wspólnika?

    REKLAMA