REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podpis elektroniczny dla celów podatkowych

REKLAMA

Projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej nie przewiduje wprowadzenia nowej kategorii podpisu elektronicznego. Projekt nie uzależnia też ważności i skuteczności takiego podpisu od określonej firmy oferującej tzw. bezpieczne podpisy elektroniczne - wyjaśniło Ministerstwo Finansów.

Zamieszanie wokół zastosowania podpisu elektronicznego dla potrzeb deklaracji podatkowych spowodowały pojawiające się informacje, z których wynikało, że Ministerstwo Finansów zamierza przygotować nowe propozycje przewidujące wprowadzenie odrębnego podpisu elektronicznego. Informacje te wywołały zaniepokojenie.

REKLAMA

REKLAMA

Poseł Bogdan Lewandowski (Socjaldemokracja Polska) złożył w tej sprawie interpelację. Podkreślił w niej, że uwzględnienie dla celów podatkowych tylko jednego, ściśle określonego certyfikatu elektronicznego wiązałoby się z wieloma negatywnymi konsekwencjami. Poseł zwracał uwagę na ewentualne utrudnienia, jakie wynikałyby z konieczności stosowania kilku odrębnych certyfikatów elektronicznych dla różnych celów. Mogłoby to zniechęcać do korzystania z e-podpisu – obawiał się poseł Bogdan Lewandowski.

Jak podkreślał, ograniczenie możliwości stosowania certyfikatów wystawianych przez uprawnione podmioty miałoby wpływ na rynek usług podpisu elektronicznego. „Wydaje się, że dla potrzeb formalnego kontaktu osób fizycznych i prawnych z organami administracji publicznej zastosowanie powinny znaleźć certyfikaty elektroniczne wystawiane przez zajmujące się tym przedsiębiorstwa, nie zaś odrębne podpisy elektroniczne tworzone dla indywidualnych celów przez poszczególne instytucje publiczne”.

W odpowiedzi Ministerstwa Finansów na poselską interpelację podkreślono, że w projekcie zmiany ustawy – Ordynacja podatkowa, nad którym trwają prace w Sejmie, zawarto delegację dla ministra finansów do określenia w rozporządzeniu – w porozumieniu z ministrem zajmującym się informatyzacją – elektronicznego formatu deklaracji i podań.

REKLAMA

W rozporządzeniu zostałby również określony sposób przesyłania deklaracji i podań za pomocą środków komunikacji elektronicznej oraz rodzaje podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone poszczególne typy deklaracji lub podania. Jak podkreślono w odpowiedzi Ministerstwa Finansów, projektowana ustawa nie przewiduje wprowadzenia nowej kategorii podpisu elektronicznego. Oprócz tego projekt nie uzależnia ważności i skuteczności podpisu elektronicznego w zależności od firmy (dostawcy) oferującej tzw. bezpieczne podpisy elektroniczne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W wyjaśnieniach MF zwrócono również uwagę, że wraz z projektem zmiany Ordynacji podatkowej do Sejmu przesłano projekty aktów wykonawczych, w tym również rozporządzenia w sprawie przesyłania deklaracji i podań za pomocą środków komunikacji elektronicznej. W rozporządzeniu tym przewidziano rodzaje podpisów, o których mowa w ustawie o podpisie elektronicznym – zapewniło Ministerstwo Finansów.

Jak ocenił w rozmowie z „GP” poseł Bogdan Lewandowski, informacje zawarte w wyjaśnieniach Ministerstwa Finansów to dobra wiadomość. – Jest bowiem szansa na to, że będą obowiązywały racjonalne rozwiązania – powiedział „GP” poseł Bogdan Lewandowski.

Niewykluczone, że trzecie czytanie propozycji zmian w Ordynacji podatkowej może być przeprowadzone na najbliższym posiedzeniu Sejmu, zaplanowanym na 17-20 maja br.

Krzysztof Tomaszewski

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe nakładające obowiązki publicznoprawne na podatników mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zlecenie a składki ZUS. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? Kompleksowy poradnik, przykłady obliczeń

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA