REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy członkowie rad nadzorczych nie podlegają podatkowi

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Umowa o pełnienie funkcji członka rady nadzorczej nie będzie podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług, gdy będą z niej wynikały warunki wykonywania czynności przez członka rady, jego wynagrodzenie oraz odpowiedzialność spółki z tytułu zlecenia tych czynności członkowi rady.

Członek rady nadzorczej sam decyduje o formie współpracy ze spółką, w tym o formie wypłaty wynagrodzenia. Jeśli osoba ta traktuje wykonywanie czynności nadzorczych w ramach umowy o pracę lub z działalności wykonywanej osobiście na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło itp., to spółka jest dla niego płatnikiem wszelkich należności publicznoprawnych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
Trzy elementy umowy

Z art. 15 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wynika, że czynności związane z pełnieniem funkcji członka rady nadzorczej nie są samodzielnie wykonywaną działalnością gospodarczą, jeśli pomiędzy tą osobą a spółką istnieje stosunek prawny, obejmujący trzy elementy:

■ warunki wykonywania czynności przez członka rady,
■ wynagrodzenie członka rady,
■ odpowiedzialność spółki z tytułu zlecenia tych czynności członkowi rady.

Akt powołania członka rady nadzorczej przez wspólników (akcjonariuszy) kreuje, na podstawie przepisów kodeksu spółek handlowych oraz postanowień umowy (statutu) spółki, stosunek prawny spełniający wszystkie te kryteria. Powstaje on, z chwilą gdy spółka zobowiązuje się w uchwale organu założycielskiego wobec członka rady do zapłaty na jego rzecz określonego wynagrodzenia z tytułu pełnionej funkcji lub jeżeli statut (umowa) spółki przewiduje wprost wynagrodzenie dla członka rady w określonej wysokości – z chwilą powołania danej osoby na tego członka.

REKLAMA

Jeżeli statut (umowa) spółki przewiduje wynagrodzenie, ale nie precyzuje jego wysokości – stosunek prawny powstaje wówczas wraz z dokonaniem czynności prawnej określającej wysokość wynagrodzenia dla powołanego członka rady, tj. z reguły wraz z podjęciem stosownej uchwały przez wspólników (akcjonariuszy) o wysokości wynagrodzenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Warunki wykonywania nadzoru

Pierwszymi spośród elementów stosunku łączącego członka rady ze spółką są warunki wykonywania czynności przez członka rady. Mogą być one szczegółowo określone w akcie powołującym, tj. w uchwale bądź w statucie (umowie) spółki. Niezbędne minimum postanowień dotyczących owych warunków wynika jednak już z samego art. 212 i następnych oraz art. 381 i następnych ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (Dz.U. nr 94, poz. 1037 z późn. zm.), które określają podstawowe prawa i obowiązki członków rady nadzorczej, a także prawa i obowiązki spółki wobec tych członków. Na ich podstawie członek rady nadzorczej może już skutecznie pełnić swoją funkcję. Podstawowym obowiązkiem członka rady jest nadzór nad działalnością spółki, ponadto, do szczególnych obowiązków członków rady nadzorczej należy m.in. ocena sprawozdań zarządu z działalności spółki oraz sprawozdania finansowego za ubiegły rok obrotowy.

Wynagrodzenie za pełnioną funkcję

Drugim elementem stosunku prawnego, o którym mowa w art. 15 ust. 3 ustawy o VAT, jest wynagrodzenie. Ponieważ wynagrodzenie nie jest obligatoryjne, dlatego podstawą jego przyznania będzie zawsze prawo wewnętrzne spółki. Konieczne jest powzięcie uchwały przez wspólników (akcjonariuszy) określającej wysokość wynagrodzenia lub też jej brak, przy czym członkowie rady nadzorczej mogą, ale nie muszą, otrzymywać wynagrodzenia za pełnienie swej funkcji. Gdy nie otrzymują wynagrodzenia, po ich stronie nie występuje oczywiście przychód (obrót), a wówczas nie można go opodatkować, gdy natomiast wysokość wynagrodzenia określa precyzyjnie statut (umowa), to uchwałą o wynagrodzeniu członków rady jest akt powołania (wyznaczenia) na członka rady.

WARTO WIEDZIEĆ

W przypadku gdy członek rady nadzorczej zgłosił wykonywanie czynności nadzorczych do ewidencji przedsiębiorców, jest podatnikiem VAT i chce wystawiać faktury VAT z tego tytułu, a spółka nie sprzeciwia się takiej formie, to spółka powinna zawrzeć umowę z członkiem rady o czynności nadzorcze, wykonywane w formie przedsiębiorstwa osoby fizycznej.

Odpowiedzialność spółki

Trzecim warunkiem niepodlegania członka rady nadzorczej podatkowi od towarów i usług jest odpowiedzialność spółki jako zlecającego czynności. Otóż stosunek prawny łączący członka rady ze spółką jest zbliżony do stosunku zlecenia. W kwestiach nieuregulowanych w kodeksie spółek handlowych, przepisach szczególnych lub statucie (umowie) spółki stosuje się do niego odpowiednio przepisy o zleceniu. Obecnie mowa jest jedynie o odpowiedzialności i chodzi tu także o odpowiedzialność zlecającego względem zleceniobiorcy. Otóż cywilnoprawnemu roszczeniu członka rady o wypłatę wynagrodzenia odpowiada zobowiązanie i cywilnoprawna odpowiedzialność spółki za wypłatę tego świadczenia wobec członka rady. Spełniony jest więc trzeci warunek wyłączenia członka rady z grona podatników VAT. Projektowane zmiany art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT skomplikują jeszcze sytuację członków rad nadzorczych, gdyż koniecznym elementem stosunku prawnego łączącego zleceniodawcę ze zleceniobiorcą ma być bowiem odpowiedzialność zlecającego wobec osób trzecich. Zgodnie z uchwaloną zmianą, która ma wejść w życie od 1 czerwca br., ponoszenie odpowiedzialności względem zleceniobiorcy nie będzie wystarczającą przesłanką do tego, by uznać, że mamy do czynienia z czynnością nieobjętą VAT, gdyż trzeba będzie dowieść, że za działania członków rady nadzorczej podejmowane w ramach pełnienia przez nich funkcji spółka ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich.

Krzysztof Majczyk
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fakturowanie w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłało do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Zasady korzystania z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Jak będzie wyglądać – wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

KSeF obowiązkowy: terminarz 2025/2026 [tabela]. Kto przekroczył 200 mln zł sprzedaży w 2024 r. musi wystawiać faktury w KSeF wcześniej

Od kiedy trzeba fakturować obowiązkowo za pośrednictwem KSeF – od 1 lutego czy 1 kwietnia 2026 r.? Okazuje się, że kluczowa w wyznaczeniu tego terminu jest wartość sprzedaży brutto osiągnięta w 2024 r., a nie, jak wcześniej zakładano, w 2025 r. To oznacza, że podatnicy już teraz mogą ustalić, od kiedy będą musieli stosować nowy obowiązek fakturowania. Próg graniczny to 200 mln zł obrotów brutto – kto go przekroczy, wdroży KSeF wcześniej. Dodatkowy czas (do końca 2026 r.) na przygotowanie przewidziano m.in. dla wystawiających faktury z kas rejestrujących i podmiotów o niewielkiej skali sprzedaży.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

REKLAMA

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, już 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

REKLAMA