REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy członkowie rad nadzorczych nie podlegają podatkowi

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Umowa o pełnienie funkcji członka rady nadzorczej nie będzie podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług, gdy będą z niej wynikały warunki wykonywania czynności przez członka rady, jego wynagrodzenie oraz odpowiedzialność spółki z tytułu zlecenia tych czynności członkowi rady.

Członek rady nadzorczej sam decyduje o formie współpracy ze spółką, w tym o formie wypłaty wynagrodzenia. Jeśli osoba ta traktuje wykonywanie czynności nadzorczych w ramach umowy o pracę lub z działalności wykonywanej osobiście na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło itp., to spółka jest dla niego płatnikiem wszelkich należności publicznoprawnych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
Trzy elementy umowy

Z art. 15 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wynika, że czynności związane z pełnieniem funkcji członka rady nadzorczej nie są samodzielnie wykonywaną działalnością gospodarczą, jeśli pomiędzy tą osobą a spółką istnieje stosunek prawny, obejmujący trzy elementy:

■ warunki wykonywania czynności przez członka rady,
■ wynagrodzenie członka rady,
■ odpowiedzialność spółki z tytułu zlecenia tych czynności członkowi rady.

Akt powołania członka rady nadzorczej przez wspólników (akcjonariuszy) kreuje, na podstawie przepisów kodeksu spółek handlowych oraz postanowień umowy (statutu) spółki, stosunek prawny spełniający wszystkie te kryteria. Powstaje on, z chwilą gdy spółka zobowiązuje się w uchwale organu założycielskiego wobec członka rady do zapłaty na jego rzecz określonego wynagrodzenia z tytułu pełnionej funkcji lub jeżeli statut (umowa) spółki przewiduje wprost wynagrodzenie dla członka rady w określonej wysokości – z chwilą powołania danej osoby na tego członka.

REKLAMA

Jeżeli statut (umowa) spółki przewiduje wynagrodzenie, ale nie precyzuje jego wysokości – stosunek prawny powstaje wówczas wraz z dokonaniem czynności prawnej określającej wysokość wynagrodzenia dla powołanego członka rady, tj. z reguły wraz z podjęciem stosownej uchwały przez wspólników (akcjonariuszy) o wysokości wynagrodzenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Warunki wykonywania nadzoru

Pierwszymi spośród elementów stosunku łączącego członka rady ze spółką są warunki wykonywania czynności przez członka rady. Mogą być one szczegółowo określone w akcie powołującym, tj. w uchwale bądź w statucie (umowie) spółki. Niezbędne minimum postanowień dotyczących owych warunków wynika jednak już z samego art. 212 i następnych oraz art. 381 i następnych ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (Dz.U. nr 94, poz. 1037 z późn. zm.), które określają podstawowe prawa i obowiązki członków rady nadzorczej, a także prawa i obowiązki spółki wobec tych członków. Na ich podstawie członek rady nadzorczej może już skutecznie pełnić swoją funkcję. Podstawowym obowiązkiem członka rady jest nadzór nad działalnością spółki, ponadto, do szczególnych obowiązków członków rady nadzorczej należy m.in. ocena sprawozdań zarządu z działalności spółki oraz sprawozdania finansowego za ubiegły rok obrotowy.

Wynagrodzenie za pełnioną funkcję

Drugim elementem stosunku prawnego, o którym mowa w art. 15 ust. 3 ustawy o VAT, jest wynagrodzenie. Ponieważ wynagrodzenie nie jest obligatoryjne, dlatego podstawą jego przyznania będzie zawsze prawo wewnętrzne spółki. Konieczne jest powzięcie uchwały przez wspólników (akcjonariuszy) określającej wysokość wynagrodzenia lub też jej brak, przy czym członkowie rady nadzorczej mogą, ale nie muszą, otrzymywać wynagrodzenia za pełnienie swej funkcji. Gdy nie otrzymują wynagrodzenia, po ich stronie nie występuje oczywiście przychód (obrót), a wówczas nie można go opodatkować, gdy natomiast wysokość wynagrodzenia określa precyzyjnie statut (umowa), to uchwałą o wynagrodzeniu członków rady jest akt powołania (wyznaczenia) na członka rady.

WARTO WIEDZIEĆ

W przypadku gdy członek rady nadzorczej zgłosił wykonywanie czynności nadzorczych do ewidencji przedsiębiorców, jest podatnikiem VAT i chce wystawiać faktury VAT z tego tytułu, a spółka nie sprzeciwia się takiej formie, to spółka powinna zawrzeć umowę z członkiem rady o czynności nadzorcze, wykonywane w formie przedsiębiorstwa osoby fizycznej.

Odpowiedzialność spółki

Trzecim warunkiem niepodlegania członka rady nadzorczej podatkowi od towarów i usług jest odpowiedzialność spółki jako zlecającego czynności. Otóż stosunek prawny łączący członka rady ze spółką jest zbliżony do stosunku zlecenia. W kwestiach nieuregulowanych w kodeksie spółek handlowych, przepisach szczególnych lub statucie (umowie) spółki stosuje się do niego odpowiednio przepisy o zleceniu. Obecnie mowa jest jedynie o odpowiedzialności i chodzi tu także o odpowiedzialność zlecającego względem zleceniobiorcy. Otóż cywilnoprawnemu roszczeniu członka rady o wypłatę wynagrodzenia odpowiada zobowiązanie i cywilnoprawna odpowiedzialność spółki za wypłatę tego świadczenia wobec członka rady. Spełniony jest więc trzeci warunek wyłączenia członka rady z grona podatników VAT. Projektowane zmiany art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT skomplikują jeszcze sytuację członków rad nadzorczych, gdyż koniecznym elementem stosunku prawnego łączącego zleceniodawcę ze zleceniobiorcą ma być bowiem odpowiedzialność zlecającego wobec osób trzecich. Zgodnie z uchwaloną zmianą, która ma wejść w życie od 1 czerwca br., ponoszenie odpowiedzialności względem zleceniobiorcy nie będzie wystarczającą przesłanką do tego, by uznać, że mamy do czynienia z czynnością nieobjętą VAT, gdyż trzeba będzie dowieść, że za działania członków rady nadzorczej podejmowane w ramach pełnienia przez nich funkcji spółka ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich.

Krzysztof Majczyk
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA