REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Coraz więcej fikcyjnych faktur

REKLAMA

Kilkaset milionów złotych to łączna wartość brutto wprowadzonych w ubiegłym roku do obrotu fikcyjnych faktur, wykrytych przez Urząd Kontroli Skarbowej w Katowicach. Z fikcyjnymi fakturami, za pomocą których przedsiębiorcy próbują uniknąć podatków lub wyłudzić ich zwrot, kontrolerzy spotykają się coraz częściej.

Dane przedstawiono podczas poniedziałkowej konferencji prasowej, poświęconej wynikom kontroli skarbowej w ubiegłym roku. Uczestnicy konferencji skupili się na fikcyjnych fakturach, handlu przez internet i kontroli dochodów pochodzących z nieujawnionych źródeł.

REKLAMA

Autopromocja

Nabywcy fikcyjnych faktur najczęściej chcą zmniejszyć zobowiązania podatkowe w VAT poprzez odliczenie podatku naliczonego z tych faktur lub próbują wyłudzić zwrot podatku VAT z urzędu skarbowego. Wprowadzanie fikcyjnych faktur do kosztów uzyskania przychodów pozwala obniżyć dochód do opodatkowania.

Jak zaznaczył dyrektor katowickiego UKS Jacek Przypaśniak, wprowadzanie do obrotu fikcyjnych faktur czasem odbywa się niejako przy okazji zupełnie legalnego obrotu gospodarczego, kiedy przedsiębiorcy wprowadzają po kilka, kilkanaście faktur miesięcznie, aby nie zapłacić części podatku i móc wyprowadzić pieniądze z firmy.

Często jednak wszystko opiera się na rozbudowanych mechanizmach oszustw podatkowych i tworzeniu zorganizowanych grup przestępczych, wyłudzających VAT. UKS wykrywa podobne przestępstwa często dzięki współpracy z policją, prokuraturą i Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego.

Innym obszarem badanym przez urzędników UKS były dochody pochodzące z nieujawnionych źródeł. W ubiegłym roku takich kontroli w katowickim UKS przeprowadzono 29. Zdarza się np., że osoby fizyczne, które w deklaracjach nie wykazywały zbyt wielkich dochodów, udzielały wielomilionowych pożyczek. Podatnicy starali się ukryć źródła dochodów, lokując je w funduszach inwestycyjnych, na lokatach lub kupując nieruchomości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Niektórzy mówili, że podstawowym źródłem zgromadzonego mienia są przychody z prostytucji. Tak oświadczyła jedna ze skontrolowanych w ubiegłym roku kobiet, która w latach 1997-2002 miała - według wyliczeń inspektora - wydać 13,7 mln zł.

"Kontrolowana oświadczyła, że w latach 1997-2002 jednym z jej dochodów były dochody uzyskiwane z prostytucji. Klientem była jedna osoba, która przez pięć lat przekazała jej kwotę w wysokości ponad 5 mln zł" - powiedziała Joanna Kruz z katowickiego UKS.

Jak dodała, nie udało się uzyskać zeznań świadków, którzy mogliby to potwierdzić. Urzędnicy uznali, że w 2003 r. kobieta uzyskała dochody ze źródeł, których nie ujawniła. Została zobowiązana do zapłaty należnego zryczałtowanego podatku w kwocie 2,3 mln zł.

Od niedawna UKS przygląda się także coraz bardziej popularnemu handlowi przez internet. Aby unikać lub obniżać podatki sprzedający przez internet np. używają cudzych kont bankowych; zakupy często są dopasowywane do sprzedaży w księgach podatkowych, a nie odwrotnie. Część transakcji jest finalizowanych poza aukcją, a należności regulowane gotówką - wylicza Kruz.

Jak wyjaśnił dyrektor katowickiego UKS Jacek Przypaśniak, drobna sprzedaż pojedynczych rzeczy przez internet nie jest przedmiotem zainteresowania kontrolerów, ale jedynie osoby prowadzące działalność gospodarczą, które unikają płacenia podatków.

W całym ubiegłym roku w UKS w Katowicach wszczęto 1132 kontrole. Łączna kwota środków objętych wszystkimi kontrolami wyniosła 2,5 mld zł. Wydano decyzje podatkowe na prawie 415 mln zł. Podatnicy skorzystali z możliwości korekty swoich deklaracji podatkowych po zakończonych postępowaniach, zwiększając pierwotnie zgłoszone należności podatkowe o ponad 37 mln zł. Urzędnicy nałożyli mandaty na ponad pół miliona zł.

Przedstawiciele UKS zapowiadają, że w obecnym roku skupią się na procederze wprowadzania do obrotu fikcyjnych faktur, szczególnie w branżach budowlanych i farmaceutycznych. Urzędnicy przypominają, że każdy może złożyć korektę swoich deklaracji podatkowych w dowolnym czasie przed wszczęciem postępowania kontrolnego. W ten sposób podatnik może uniknąć sankcji przewidzianych w Kodeksie karnym skarbowym.

 

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozliczenie podatkowe osób do 26. roku życia w 2025 roku. Do 85.528 zł bez podatku i obowiązku składania PIT-a. Ale nie wszystkie przychody są zwolnione

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają kiedy podatnikom do 26. roku życia przysługuje tzw. ulga dla młodych oraz jak powinni rozliczyć podatek gdy prowadzą własną działalność gospodarczą albo pracują za granicą.

Limit zwolnienia VAT dusi małe firmy! Czy w 2025 roku nadejdą zmiany?

Wielu przedsiębiorców z trudem utrzymuje się w ramach limitu zwolnienia z VAT, który od lat pozostaje na poziomie 200 000 zł. W obliczu rosnących kosztów prowadzenia działalności coraz głośniej mówi się o konieczności jego podwyższenia. Czy rząd planuje zmiany w 2025 roku?

Opóźnienia w e-Doręczeniach a terminy podatkowe. Liczy się data nadania. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 30 stycznia 2025 r., że opóźnienie w akceptacji nadania korespondencji przez dostawcę usługi e-Doręczenia nie wpływa na zachowanie terminów prawa podatkowego. Zdaniem MF, to data nadania, a nie data akceptacji korespondencji, jest podstawą do określenia daty wniesienia pisma.

DeepSeek – czy jest lepszy od ChatGPT?

Świat obiegła informacja, że Chińczycy zbudowali model sztucznej inteligencji, który osiąga zbliżony poziom precyzji do wyników ChataGPT, a jednocześnie oferuje gigantyczne oszczędności w zakresie energii. Programiści wychwalają Deep Seek pod niebiosa. Jednocześnie powstaje pytanie: jak model ten wypada na tle konkurencji w oczach użytkowników modeli językowych, którzy pracują, albo uczniów, którzy szukają wsparcia w nauce. Porównuje to dr Dominik Skowroński z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.

REKLAMA

eCMR – kiedy wdrożenie w Polsce i Europie - harmonogram. Ponad 2 lata opóźnienia elektronicznych listów przewozowych

Elektroniczne listy przewozowe (eCMR) mają za zadanie uprościć i zdigitalizować procesy logistyczne, eliminując papierowe dokumenty. Jednak wdrażanie kluczowego rozporządzenia eFTI w UE ma poważne opóźnienia. Pierwotnie zakładano, że pierwsze platformy do wymiany informacji zaczną działać w październiku 2024 roku, a inspekcje będą miały obowiązek uwzględniać elektroniczne listy przewozowe najpóźniej od sierpnia 2025. Już wiemy, że tak się nie stanie. Choć pełne zastosowanie przepisów ma nastąpić dopiero w lipcu 2027 roku, to widać, że prace legislacyjne ruszyły do przodu. Pod koniec 2024 roku pojawił się także projekt zmian, m.in. w ustawie o transporcie drogowym, który porusza tematykę korzystania z elektronicznych listów przewozowych w Polsce. Jak dokładnie wygląda kwestia wdrożenia eCMR w naszym kraju i Europie?

Jakie cyberataki są najczęstsze? Jak się zabezpieczać? Pierwszy raport ENISA o cyberbezpieczeństwie w UE

Agencja Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa (ENISA) opublikowała pierwszy raport z zakresu cyberbezpieczeństwa w krajach członkowskich UE. Dokument powstały na podstawie art. 18 dyrektywy NIS 2 zawiera informacje o dojrzałości Europy w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego oraz zalecenia polityczne dotyczące eliminacji potencjalnych zagrożeń. Raport dostarcza również informacji o tym, z jakich metod najczęściej korzystają cyberprzestępcy. Okazuje się, że w większości przypadków są to ataki typu DoS / DDoS / RDoS, które stanowiły ponad 41 proc. wszystkich incydentów przeprowadzonych na terenie UE od lipca 2023 do czerwca 2024 roku. Co więcej, na celowniku cyberprzestępców znajduje się przede wszystkim administracja publiczna. O tym, jak bronić się przed cyberzagrożeniami, opowiadają eksperci Linux Polska.

Rząd uderza w e-palaczy! Nowa akcyza sprawi, że wrócą do tradycyjnych papierosów?

Nadchodzi drastyczna podwyżka podatków na e-papierosy i podgrzewacze tytoniu! Eksperci alarmują: nowe przepisy mogą doprowadzić do podwójnego opodatkowania i wzrostu cen nawet o 80 zł na sztukę. Legalny rynek stanie się nieopłacalny, a palacze mogą masowo wrócić do tradycyjnych papierosów lub sięgnąć po produkty z szarej strefy.

Działalność gospodarcza osoby z niepełnosprawnością. Refundacja PFRON, zwolnienie ze składki zdrowotnej

Osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności, które prowadzą własną działalność gospodarczą, mają możliwość skorzystania z różnych ulg i form pomocy. Ich zakres i wysokość zależy od stopnia posiadanego orzeczenia o niepełnosprawności oraz ewentualnego prawa do renty. Poniżej przedstawione zostały informacje na temat najpowszechniejszych form wsparcia – w zakresie składki zdrowotnej oraz refundacji składek społecznych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (dalej PFRON). Kwestia zwolnienia z obowiązku opłacania składki zdrowotnej opisana została z uwzględnieniem prawa przedsiębiorcy do renty.

REKLAMA

Zmiana formy opodatkowania w 2025 r. Do kiedy i jak może to zrobić przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą?

Początek każdego roku kalendarzowego to dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą okazja do analizy wyniku finansowego firmy. Czasami okazuje się, że stosowany dotąd sposób rozliczeń przestał być opłacalny lub nie sprawdził się. Zbyt niskie przychody, przekroczenie obowiązujących limitów czy też zmiana skali działalności skłaniają do poszukiwania nowych rozwiązań. Wyjaśniamy, jak zmienić formę opodatkowania działalności gospodarczej.

Uwaga! Twój e-mail do urzędu może być nieważny. Ministerstwo Finansów wyjaśnia pułapkę e-Doręczeń

Czy twoje pismo do urzędu faktycznie dotarło na czas? Ministerstwo Finansów ostrzega: liczy się data nadania, a nie potwierdzenie odbioru! Sprawdź, jak uniknąć kosztownych konsekwencji przy wysyłce dokumentów drogą elektroniczną.

REKLAMA