REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

MF przeciw podwyższeniu odpisów od podatku z 1 do 2 proc.

REKLAMA

Resort finansów sprzeciwił się podwyższeniu z 1 proc. do 2 proc. odpisu od podatku, który można przekazać organizacjom charytatywnym oraz propozycji wprowadzenia ulgi prorodzinnej dla rolników.

Sejmowa komisja finansów zdecydowała, że propozycjami zawartymi w dwóch projektach - posłów PiS oraz Lewicy - zajmie się specjalna podkomisja. Mają one na celu m.in. podwyższenie odpisu od podatku na cele charytatywne, zwiększenie zakresu ulgi prorodzinnej czy podniesienie kwoty zasiłków rodzinnych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Projekt przygotowany przez Lewicę przewiduje wprowadzenie możliwości przekazania przez podatników 2 proc. podatku (zamiast 1 proc. obecnie) na organizacje pożytku publicznego. Posłowie Lewicy uważają, że podatnicy powinni móc decydować, czy sami chcą przekazać pieniądze organizacji (jak było kiedyś), czy też za pośrednictwem urzędu skarbowego (jak jest teraz). W pierwszym przypadku organizacje otrzymałyby szybciej pieniądze.

Tadeusz Tomaszewski z Lewicy zwrócił uwagę, że od chwili przedstawienia projektu minęło już ponad dwa lata, w związku z tym niektóre zawarte w nim rozwiązania zdezaktualizowały się.

"Nowy system przekazywania 1 proc., który został wprowadzony od 2007 r. (...), generalnie sprawdził się. Wzrosła znacząco liczba podatników, która przekazuje 1 proc., oraz wielkość środków finansowych przekazywanych tym mechanizmem" - powiedział Tomaszewski.

REKLAMA

Zaznaczył, że pozostaje ciągle kwestia podwyższenia wielkości odpisu. Według niego, zmiana ta zależy jednak od decyzji politycznej. Przypomniał, że za 2008 r. w ramach 1 proc. ponad 7 mln podatników przekazało organizacjom dobroczynnym 380 mln zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiceminister finansów Maciej Grabowski powiedział, że resort nie sprzeciwia się, by nad projektem dalej prowadzić prace, ale wykluczył udzielenie poparcia dla zwiększenia odpisu do 2 proc. Powiedział, że gdyby wszyscy uprawnieni podatnicy przekazali 1 proc. podatku dla organizacji charytatywnych, to na ich konta trafiłoby ponad 610 mln zł.

"Z punktu widzenia systemowego można wrócić do rozwiązania wcześniejszego, wówczas 1 proc. podatku mógłby być przekazywany organizacjom wcześniej" - powiedział.

Wiceminister wyraził negatywną opinię o projekcie PiS. Joanna Kluzik-Rostkowska z PiS powiedziała, że obecnie z ulgi nie mogą korzystać podatnicy, którzy uzyskują zbyt małe dochody (nie mają od czego jej odpisać) oraz rolnicy, którzy nie płacą podatku dochodowego.

 

Projekt zakłada, że rolnicy mogliby odpisać ulgę na dzieci od podatku rolnego płaconego na rzecz samorządu terytorialnego. Budżet musiałby zrekompensować gminom straty. Propozycja PiS przewiduje też ułatwienia dla rodziców, którzy korzystają ze świadczeń rodzinnych i jednocześnie chcą wykorzystać ulgę. Ulga nie powodowałaby zwiększenia ich dochodu, co czasami wyklucza prawo do pomocy społecznej.

"Zaproponowaliśmy, by ulga nie liczyła się do progu dostępu do świadczeń rodzinnych. Zaproponowaliśmy też podniesienie podstawowej kwoty na dziecko w świadczeniach rodzinnych. Dziś te kwoty są różne w zależności od wieku dzieci, ale uśredniając jest to ok. 60 zł na dziecko. Zaproponowaliśmy podniesienie tej kwoty do 120 zł" - wyjaśniała Kluzik-Rostkowska.

Wiceminister ostrzegł, że rozwiązanie byłoby adresowane jedynie do rolników, którzy posiadają gospodarstwa o wielkości co najmniej 13 ha. "Zdecydowana większość gospodarstw ma poniżej 5 ha. Nie jest to rozwiązanie, które trafiłoby do szerokiej grupy rolników. W pełnym zakresie mogliby z niego korzystać rolnicy, którzy mają duże zasoby ziemi" - poinformował.

Wiceminister powiedział, że w ocenie Narodowego Banku Polskiego najlepszym pomysłem na objęcie rolników ulgą rodzinną byłoby objęcie dochodów z rolnictwa podatkiem dochodowym.

Grabowski dodał, że 1 listopada 2009 r. zasiłek rodzinny wzrósł średnio o 40 proc. "Nie wydaje mi się, żeby w tej chwili, przy tym obecnym stanie finansów publicznych, można było podnosić świadczenia" - poinformował. Zaznaczył, że podniesienie zasiłków kosztowałoby budżet ok. 4,2 mld zł, a zmiany dotyczące podatku rolnego ok. 170 mln zł. Autorzy projektu koszty te oszacowali odpowiednio na 120-130 mln zł i 50-70 mln zł.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA