REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firmy czekają na orzeczenie TK w sprawie korekt deklaracji VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podatnicy, którym urzędy skarbowe nie pozwoliły na złożenie korekty deklaracji podatkowej VAT, liczą na korzystny wyrok Trybunału Konstytucyjnego. TK zbada, czy można było pozbawić prawa do korekty firmy kontrolowane przez urzędy skarbowe.

Trybunał sprawdzi, czy zgodny z konstytucyjną zasadą równości był art. 81b par. 3 Ordynacji podatkowej w brzmieniu obowiązującym od września 2005 r. do grudnia 2008 r. Z pytaniem w tej sprawie wystąpił do TK Naczelny Sąd Administracyjny.

REKLAMA

REKLAMA

Skierowany do TK przepis mówił, że firma może złożyć skuteczną korektę deklaracji po zakończeniu kontroli podatkowej prowadzonej przez urząd skarbowy, z wyjątkiem jednak korekty podatku VAT. Natomiast ustawa o kontroli skarbowej zawierała zapis, który pozwalał złożyć korektę VAT podatnikom kontrolowanym przez urzędy kontroli skarbowej.

NSA rozpatrywał sprawę spółki skontrolowanej przez urząd skarbowy. Po zakończeniu kontroli firma złożyła do urzędu korektę deklaracji VAT, ale urząd jej nie przyjął. Firma skierowała sprawę do wojewódzkiego sądu administracyjnego, a gdy tam przegrała, złożyła skargę kasacyjną do NSA. Sąd ten uznał, że nie ma uzasadnienia dla zróżnicowania sytuacji podatników kontrolowanych przez urzędy skarbowe i urzędy kontroli skarbowej i wystąpił o rozstrzygnięcie do TK.

REKLAMA

"Jeżeli podatnik miał pecha i kontrolę prowadził u niego urząd skarbowy, który stwierdził nieprawidłowości w zakresie VAT, to nie mógł złożyć skutecznej korekty deklaracji VAT. Korekta pozwoliłaby firmie uniknąć części negatywnych konsekwencji, które wynikały z faktu niezapłacenia podatku w odpowiedniej wysokości. Jeżeli ten sam podatnik zostałby skontrolowany przez organ kontroli skarbowej, a nie urząd skarbowy, to prawo do korekty przysługiwałoby mu" - wyjaśnia doradca podatkowy z kancelarii Grynhoff Woźny Maliński, Andrzej Próchnicki, który reprezentował przed NSA skarżącą firmę.

Próchnicki wytłumaczył, że wobec podatnika, który nie mógł skorygować błędnego zeznania, było wszczynane postępowanie podatkowe, a następnie wydawana decyzja naczelnika US. Określała ona podatek w właściwej wysokości, kwotę zaległości podatkowej z odsetkami oraz dodatkowe kary: tzw. sankcję w VAT (obecnie już jej nie ma - PAP) i mandat. Gdyby podatnik mógł złożyć skuteczną korektę, dodatkowych kar mógłby uniknąć.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według doradcy istnieje duże prawdopodobieństwo, że sporne przepisy są niezgodne z Konstytucją. "Wobec prawa wszyscy podatnicy powinni być równi i jednakowo traktowani" - ocenia Próchnicki. Dodał, że korekta deklaracji podatkowej po zakończeniu kontroli podatkowej jest obecnie podstawową formą korygowania przez podatnika błędów, zauważonych przez organy podatkowe albo organy kontroli skarbowej w toku kontroli podatkowej.

 

"Dzięki niej podatnik ma szansę po zakończeniu kontroli, a przed wszczęciem postępowania podatkowego do podjęcia kroków zmierzających do usunięcia błędów wskazanych przez organ kontroli, co najważniejsze, bez ponoszenia konsekwencji karno skarbowych" - zaznaczył.

Zdaniem Próchnickiego orzeczenie Trybunału będzie istotne dla tych podatników, którzy w czasie obowiązywania przepisów mieli kontrole urzędu skarbowego, zostali pozbawienia prawa do złożenia skutecznej korekty deklaracji VAT i przez to zapłacili zaległy podatek wraz z dodatkowymi karami.

Uznanie przez TK przepisów Ordynacji podatkowej za niezgodne z Konstytucją RP dawałoby takim firmom - w opinii Próchnickiego - możliwość ubiegania się o wzruszenie decyzji wydanych na podstawie tych przepisów. W konsekwencji podatnicy, których korekty zostały przez organy podatkowe uznane za bezskuteczne, mogliby ubiegać się o zwrot nienależnie zapłaconych kwot sankcji w VAT.

Także Andrzej Nikończyk, doradca podatkowy z kancelarii Kolibski Nikończyk Dec & Partnerzy uważa, że nie ma żadnej podstawy do różnicowania podatników, którzy byli kontrolowani przez organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

"W tym przypadku najprawdopodobniej doszło do naruszenia konstytucyjnej zasady równości. Firma mogła być skontrolowana albo przez urząd skarbowy, albo przez UKS, a kompetencje organów w zakresie kontroli pokrywały się. Dla uprawnień podatnika do złożenia korekty nie powinno mieć znaczenia, kto go kontroluje" - podkreśla Nikończyk.

Jego zdaniem uznanie przez TK, że wskazane przez NSA przepisy były niezgodne z Konstytucją, będzie miało znaczenie dla podatników, którzy wbrew przepisom próbowali skorygować deklaracje. "Obawiam się, że z orzeczenia nie będą mogli skorzystać podatnicy, którzy nie próbowali złożyć korekt" - ocenił.

Trybunał Konstytucyjny nie wyznaczył jeszcze terminu rozprawy.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA