REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowa strategia działania administracji skarbowej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Efektywna i sprawna administracja skarbowa, coroczne publikowanie zbioru prawa podatkowego wraz z oficjalnym komentarzem, informowanie podatników o ich obowiązkach i terminach podatkowych poprzez wysyłanie biuletynów elektronicznych - to podstawowe założenia wstępnej wersji "Strategii działania polskiej administracji skarbowej na lata 2005-2010", do której dotarła "Gazeta Prawna".

Główne założenia strategii to zwiększenie świadomości prawnopodatkowej społeczeństwa, podniesienie stopnia dobrowolnego wypełniania obowiązków podatkowych, poprawa efektywności poboru podatków poprzez koordynację działań służb podatkowych, celnych, kontroli i wywiadu skarbowego, wzmocnienie jakości i skuteczności działań kontrolnych, skuteczniejsze zwalczanie oszustw podatkowych oraz rozszerzenie zakresu usług świadczonych klientom, wprowadzenie usług informatycznych.

REKLAMA

Autopromocja

Główne cele strategii reform w administracji skarbowej na lata 2005–2010 zostały podzielone na pewne bloki. W skrócie można je określić jako: klient, autonomia administracji skarbowej, zatrudnienie w administracji, edukacja podatników.

Pierwszy cel, związany z troską o „klienta”, ma być osiągnięty poprzez upowszechnienie kontaktów podatnika z urzędem skarbowym drogą elektroniczną oraz skrócenie czasu postępowania decyzyjnego prowadzonego przez organy skarbowe. Podatnicy będą mogli również liczyć na e-maile z urzędu, który na bieżąco informowałby ich o obowiązkach i terminach podatkowych.

Cel drugi – autonomia administracji skarbowej – to szeroko rozumiana niezależność organów skarbowych. Będzie to np. autonomia polityczna administracji, czyli niezależność od bieżących wpływów i nacisków politycznych lub autonomia kadrowa polegająca na możliwości rekrutacji i zatrzymania w służbie skarbowej kadr o wysokich kwalifikacjach zawodowych i walorach etycznych przez ustawowo określony motywacyjny model wynagradzania, system szkoleń i dokształcania pracowników.

Cel trzeci związany z pracownikami administracji zakłada wprowadzenie odrębnego statusu dla pracowników administracji skarbowej i utworzenie korpusu administracji skarbowej w ramach Służby Celnej. Głównym jego założeniem jest oddzielenie organów tworzących prawo podatkowe, wytyczających politykę podatkową i określających planowaną wysokość podatków w ustawach budżetowych od administrowania podatkami, tj. wymiaru, kontroli i poboru. Ponadto planuje się utrzymanie stabilności zatrudnienia i wprowadzenie odpowiedniego poziomu wynagrodzenia, który w 2010 r. miałby osiągnąć poziom płacowy w UE.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czwarty cel strategiczny, który najbardziej związany jest z podatnikiem, dotyczy m.in. edukacji. Po stworzeniu systemu informatycznego podatnicy i płatnicy mieliby swobodny dostęp do informacji o stanie swoich zobowiązań podatkowych, przeprowadzane byłyby też wzmożone kontrole ryzykownych zachowań podatników, zaś urzędy skarbowe i ZUS prowadziłyby szkolenia i kursy dla osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą. Co ciekawe, w celu podniesienia jakości i jednolitości prawa podatkowego w strategii zaproponowano ponadto coroczne publikowanie zbioru prawa podatkowego z oficjalnym komentarzem. Miałoby to ułatwić podatnikom korzystanie z przepisów prawa podatkowego.

Fiskus najwyraźniej ma też poczucie misji. Zgodnie z założeniami strategii misją administracji skarbowej jest pozyskiwanie dochodów podatkowych w granicach obowiązującego prawa przy zapewnieniu wysokiej jakości usług, uwzględniających potrzeby i oczekiwania klientów oraz budowanie świadomości prawnopodatkowej społeczeństwa.

Strategia działania polskiej administracji skarbowej na lata 2005–2010 ma wiele dobrych rozwiązań, które w efekcie mogłyby doprowadzić do stworzenia idealnego aparatu skarbowego. Powstaje tylko pytanie, dlaczego do tej pory nie udało się wprowadzić choć namiastki tego, co wynika z ministerialnych planów i czy tak dalece idąca reforma jest w ogóle możliwa.

Istotne jest też pytanie, kto miałby za to wszystko zapłacić. Jak zakłada strategia, źródłem finansowania całej reformy będą środki budżetowe oraz środki pomocowe z UE. Wygląda zatem na to, że na idealne oblicze fiskusa najpierw przyjdzie się nam wszystkim złożyć.

Główne cele reformy

1. Wysoka jakość usług świadczonych przez administrację skarbową.
2. Efektywna i sprawna administracja skarbowa.
3. Silna i profesjonalna służba skarbowa.
4. Dobrowolne wypełnianie obowiązków podatkowych.

Zreformują i zbadają efekty

Realizacja celów strategicznych będzie monitorowana poprzez system mierników pozwalających na analizowanie efektów, pod kątem korzyści płynących dla:

• klientów – ze względu na poprawę jakości usług świadczonych przez administrację skarbową,
• budżetu państwa – ze względu na przejrzyste zasady realizacji dochodów podatkowych przy optymalnych kosztach funkcjonowania administracji skarbowej,
• społeczeństwa – ze względu na efektywne funkcjonowanie administracji skarbowej,
• gospodarki – ze względu na stworzenie partnerskich stosunków z administracją skarbową,
• pracowników administracji – ze względu na poprawę jakości pracy i płacy.

Na razie brak informacji, jak to wszystko zostanie policzone.

Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA