REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy narzekają na bariery podatkowe

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wśród uciążliwości biurokratycznych przedsiębiorcy wymieniają najczęściej bariery podatkowe oraz te dotyczące wykorzystania funduszy strukturalnych i prowadzenia działalności gospodarczej - poinformował ekspert PKPP Lewiatan Jeremi Mordasewicz.

"2009 rok nie przyniósł przedsiębiorcom zmniejszenia obciążeń biurokratycznych" - podkreślił w poniedziałek na konferencji prasowej Mordasewicz, prezentując "Czarną Listę Barier". Przygotowany przez Polską Konfederację Pracodawców Prywatnych Lewiatan dokument zawiera wykaz utrudnień w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Przedsiębiorcy narzekają najczęściej na bariery podatkowe. "O ile w 2008 roku nastąpiło wiele uproszczeń, to 2009 rok nie przyniósł postępu. VAT jest nadal wskazywany jako najtrudniejszy do rozliczenia podatek" - zaznaczył.

REKLAMA

Mordasewicz zwrócił również uwagę na rosnące spory między samorządami i przedsiębiorcami w przypadku rozliczania podatku od wartości nieruchomości. Zastrzeżenia firm dotyczą tego, iż samorządy zaczynają pobierać podatek od urządzeń znajdujących się wewnątrz budynku. W przypadku bloku energetycznego dotychczasowy podatek w wysokości 3 mln zł rocznie wzrósł do 9 mln zł.

Przedsiębiorcy oceniają najbardziej pozytywnie te zmiany legislacyjne, które ograniczają bariery dotyczące zatrudnienia. Chodzi m.in. o przepisy w sprawie uelastycznienia czasu pracy oraz zmniejszające biurokrację związaną z zatrudnianiem pracowników czasowych.

REKLAMA

Mordasewicz podkreślił, że środowisko biznesu wskazuje również na bariery w wykorzystaniu funduszy strukturalnych. Chodzi m.in. o brak planu rozdziału funduszy na kolejne lata, a także o biurokratyczny system aplikowania i rozliczania środków unijnych. Firmy chwalą natomiast rząd m.in. za uruchomienie kredytu technologicznego, konkursy na finansowanie funduszy poręczeniowych, a także za możliwość korzystania z zaliczek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorcy krytykują ponadto utrudnienia dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej. Podkreślają, że nie zostały zrealizowane obietnice rządu w sprawie uproszczenia i skrócenia procesu rejestracji firm. "Nowele ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, mające ten proces usprawnić, w praktyce wydłużyły czas oczekiwania na wpis do rejestru. Dotychczas spółka z ograniczoną odpowiedzialnością czekała na wpis około 30 dni, a obecnie czeka dwa miesiące na wpis w Krajowym Rejestrze Sądowym i potem kolejny miesiąc na uzyskanie numeru REGON" - wyjaśnił.

Ekspert PKPP Lewiatan poinformował, że przedsiębiorcy zwracają także uwagę na bariery z zakresu ochrony środowiska. Narzekają m.in. na brak przepisów, które stwarzałyby warunki do zagospodarowania odpadów w sposób najmniej szkodzący środowisku i najbardziej efektywny ekonomicznie.

Firmy zwracają również uwagę na bariery utrudniające funkcjonowanie rynku energii. Chodzi o brak uwolnienia cen energii dla gospodarstw domowych, co powoduje ponoszenie dodatkowych obciążeń przez firmy. Brak prywatyzacji przedsiębiorstw energetycznych i handel energią w ramach największych państwowych grup energetycznych - według biznesu - ogranicza konkurencję i zniekształca ceny.

PKPP Lewiatan podkreśla, że w ubiegłym roku w Polsce uchwalono 243 ustawy i ponad 1,4 tys. rozporządzeń.

Obecny na konferencji prasowej wicepremier, minister gospodarki Waldemar Pawlak zapowiedział, że projekt ustawy o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców powinien trafić pod obrady rządu jeszcze przed wakacjami. Dodał, że zakończyły się już w tej sprawie uzgodnienia międzyresortowe.

"Zmierzamy do tego, by poprawić warunki funkcjonowania dla przedsiębiorców i obywateli. Polacy, a przede wszystkim polscy przedsiębiorcy, są odporni na różne rodzaje przeciwności. Pokazują, że nawet w kryzysowych czasach utrzymują pozytywne tempo wzrostu" - podkreślił Pawlak.

Poinformował, że resort gospodarki przygotowuje z firmą doradczą Deloitte raport dotyczący wszelkich obowiązków administracyjnych. "W 500 ustawach naliczyliśmy ponad sześć tysięcy różnego rodzaju obowiązków administracyjnych. Myślę, że bez szkody dla sprawy i funkcjonowania państwa sporą część tych +wynalazków+ można byłoby usunąć" - podkreślił.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

REKLAMA

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

REKLAMA