REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy narzekają na bariery podatkowe

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wśród uciążliwości biurokratycznych przedsiębiorcy wymieniają najczęściej bariery podatkowe oraz te dotyczące wykorzystania funduszy strukturalnych i prowadzenia działalności gospodarczej - poinformował ekspert PKPP Lewiatan Jeremi Mordasewicz.

"2009 rok nie przyniósł przedsiębiorcom zmniejszenia obciążeń biurokratycznych" - podkreślił w poniedziałek na konferencji prasowej Mordasewicz, prezentując "Czarną Listę Barier". Przygotowany przez Polską Konfederację Pracodawców Prywatnych Lewiatan dokument zawiera wykaz utrudnień w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Autopromocja

Przedsiębiorcy narzekają najczęściej na bariery podatkowe. "O ile w 2008 roku nastąpiło wiele uproszczeń, to 2009 rok nie przyniósł postępu. VAT jest nadal wskazywany jako najtrudniejszy do rozliczenia podatek" - zaznaczył.

Mordasewicz zwrócił również uwagę na rosnące spory między samorządami i przedsiębiorcami w przypadku rozliczania podatku od wartości nieruchomości. Zastrzeżenia firm dotyczą tego, iż samorządy zaczynają pobierać podatek od urządzeń znajdujących się wewnątrz budynku. W przypadku bloku energetycznego dotychczasowy podatek w wysokości 3 mln zł rocznie wzrósł do 9 mln zł.

Przedsiębiorcy oceniają najbardziej pozytywnie te zmiany legislacyjne, które ograniczają bariery dotyczące zatrudnienia. Chodzi m.in. o przepisy w sprawie uelastycznienia czasu pracy oraz zmniejszające biurokrację związaną z zatrudnianiem pracowników czasowych.

Mordasewicz podkreślił, że środowisko biznesu wskazuje również na bariery w wykorzystaniu funduszy strukturalnych. Chodzi m.in. o brak planu rozdziału funduszy na kolejne lata, a także o biurokratyczny system aplikowania i rozliczania środków unijnych. Firmy chwalą natomiast rząd m.in. za uruchomienie kredytu technologicznego, konkursy na finansowanie funduszy poręczeniowych, a także za możliwość korzystania z zaliczek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przedsiębiorcy krytykują ponadto utrudnienia dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej. Podkreślają, że nie zostały zrealizowane obietnice rządu w sprawie uproszczenia i skrócenia procesu rejestracji firm. "Nowele ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, mające ten proces usprawnić, w praktyce wydłużyły czas oczekiwania na wpis do rejestru. Dotychczas spółka z ograniczoną odpowiedzialnością czekała na wpis około 30 dni, a obecnie czeka dwa miesiące na wpis w Krajowym Rejestrze Sądowym i potem kolejny miesiąc na uzyskanie numeru REGON" - wyjaśnił.

Ekspert PKPP Lewiatan poinformował, że przedsiębiorcy zwracają także uwagę na bariery z zakresu ochrony środowiska. Narzekają m.in. na brak przepisów, które stwarzałyby warunki do zagospodarowania odpadów w sposób najmniej szkodzący środowisku i najbardziej efektywny ekonomicznie.

Firmy zwracają również uwagę na bariery utrudniające funkcjonowanie rynku energii. Chodzi o brak uwolnienia cen energii dla gospodarstw domowych, co powoduje ponoszenie dodatkowych obciążeń przez firmy. Brak prywatyzacji przedsiębiorstw energetycznych i handel energią w ramach największych państwowych grup energetycznych - według biznesu - ogranicza konkurencję i zniekształca ceny.

PKPP Lewiatan podkreśla, że w ubiegłym roku w Polsce uchwalono 243 ustawy i ponad 1,4 tys. rozporządzeń.

Obecny na konferencji prasowej wicepremier, minister gospodarki Waldemar Pawlak zapowiedział, że projekt ustawy o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców powinien trafić pod obrady rządu jeszcze przed wakacjami. Dodał, że zakończyły się już w tej sprawie uzgodnienia międzyresortowe.

"Zmierzamy do tego, by poprawić warunki funkcjonowania dla przedsiębiorców i obywateli. Polacy, a przede wszystkim polscy przedsiębiorcy, są odporni na różne rodzaje przeciwności. Pokazują, że nawet w kryzysowych czasach utrzymują pozytywne tempo wzrostu" - podkreślił Pawlak.

Poinformował, że resort gospodarki przygotowuje z firmą doradczą Deloitte raport dotyczący wszelkich obowiązków administracyjnych. "W 500 ustawach naliczyliśmy ponad sześć tysięcy różnego rodzaju obowiązków administracyjnych. Myślę, że bez szkody dla sprawy i funkcjonowania państwa sporą część tych +wynalazków+ można byłoby usunąć" - podkreślił.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sprzedałeś 30 rzeczy przez internet w roku? Twoje dane trafiły do urzędu skarbowego. MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem opodatkowania

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Księgowy jest chroniony dopiero, gdy wykupi rozszerzoną polisę OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

Rewolucja płacowa w całej UE od 2026 roku. Pracodawcy będą musieli ujawniać kwoty wynagrodzenia pracownikom i kandydatom do pracy

Wynagrodzenia przestaną być tematem tabu. Od czerwca 2026 roku pracodawcy będą mieli obowiązek ujawniania informacji o płacach, zarówno kandydatom do pracy, jak i zatrudnionym pracownikom. Czy to koniec nierówności i początek nowego rozdania na rynku pracy?

REKLAMA

Firmy ignorują KSeF? Tylko 5 tys. podmiotów gotowych na rewolucję e-fakturowania

Choć obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur wejdzie w życie za 9 miesięcy, zaledwie 5230 firm zdecydowało się na dobrowolne wdrożenie systemu. Eksperci biją na alarm – to ostatni moment na przygotowania. Firmy nie tylko ryzykują chaos, ale też muszą zmierzyć się z brakiem środowiska testowego, napiętym harmonogramem i rosnącą liczbą innych zmian w przepisach.

Spółka komandytowa bez VAT od dywidendy – ważna interpretacja skarbówki

Dywidenda wypłacana komplementariuszowi nie podlega VAT – potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Oznacza to, że spółki komandytowe, w których wspólnicy prowadzą sprawy spółki bez wynagrodzenia, nie muszą obawiać się dodatkowego obciążenia podatkowego. To dobra wiadomość dla przedsiębiorców poszukujących efektywnych i bezpiecznych rozwiązań podatkowych.

Fiskus wlepi kary za niezapłacony podatek od sprzedaży ubrań i zabawek w internecie? MF analizuje informacje o 300 tys. osób i podmiotów handlujących na platformach internetowych

Operatorzy platform, za pośrednictwem których dokonywane są transakcje w internecie, przekazali MF dane ponad 177 tys. osób fizycznych i 115 tys. podmiotów – poinformowała PAP rzeczniczka szefa KAS Justyna Pasieczyńska. Dane te są teraz analizowane.

Będzie katastrofa fakturowa w 2026 roku? Kto odważy się wdrożyć obowiązek stosowania KSeF i faktur ustrukturyzowanych?

Niedawno opublikowano kolejną wersję projektu „nowelizacji nowelizacji” ustaw na temat faktur ustrukturyzowanych i KSeF, które mają być niezwłocznie uchwalone. Ich jakość woła o pomstę do nieba. Co prawda zaproponowane zmiany świadczą o tym, że twórcy przepisów chcą pozostawić tym, którzy połapią się w tych zawiłościach, jakieś możliwości unikania tej katastrofy, zachowując fakturowanie w dotychczasowej formie przynajmniej do końca 2026 r. Pytanie, tylko po co to całe zamieszanie i dezorganizacja obrotu gospodarczego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Jak nie zbankrutować na IT: inteligentne monitorowanie i optymalizacja kosztowa środowiska informatycznego. Praktyczny przewodnik po narzędziach i strategiach monitorowania

W dzisiejszej erze cyfrowej, środowisko IT stało się krwiobiegiem każdej nowoczesnej organizacji. Od prostych sieci biurowych po rozbudowane infrastruktury chmurowe, złożoność systemów informatycznych stale rośnie. Zarządzanie tak rozległym i dynamicznym ekosystemem to nie lada wyzwanie, wymagające nie tylko dogłębnej wiedzy technicznej, ale przede wszystkim strategicznego podejścia i dostępu do odpowiednich narzędzi. Wyobraźcie sobie ciągłą potrzebę monitorowania wydajności kluczowych aplikacji, dbałości o bezpieczeństwo wrażliwych danych, sprawnego rozwiązywania problemów zgłaszanych przez użytkowników, a jednocześnie planowania przyszłych inwestycji i optymalizacji kosztów. To tylko wierzchołek góry lodowej codziennych obowiązków zespołów IT i kadry managerskiej. W obliczu tej złożoności, poleganie wyłącznie na intuicji czy reaktywnym podejściu do problemów staje się niewystarczające. Kluczem do sukcesu jest proaktywne zarządzanie, oparte na solidnych danych i inteligentnych systemach, które nie tylko informują o bieżącym stanie, ale również pomagają przewidywać przyszłe wyzwania i podejmować mądre decyzje.

Wojna celna USA - Chiny. Jak może się bronić Państwo Środka: 2 scenariusze. Świat (też Stany Zjednoczone) nie może się obejść bez chińskiej produkcji

Chiny mogą przekierować towary nadal objęte nowymi, wysokimi cłami USA przez gospodarki i porty azjatyckie lub (a raczej równolegle) przekierować sprzedaż dotychczas kierowaną do USA na inne rynki - prognozują eksperci Allianz Trade. Bardziej prawdopodobna jest przewaga drugiego scenariusza – tak było podczas pierwszej wojny handlowej prezydenta Trumpa, co obecnie oznaczać będzie m.in. 6% rokroczny wzrost importu z Chin do UE (ale też do innych krajów) w ciągu trzech najbliższych lat. Branża, która nie korzysta z żadnych wyłączeń w wojnie celnej – odzież i tekstylia może odczuć ją w największym stopniu na swoich marżach.

REKLAMA