REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oszczędności z III filara objęte ulgą dopiero po 67. roku życia

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Dopiero po przekroczeniu 67 lat będzie można wykorzystać tę część środków z III filara, które są objęte ulgą podatkową. Odliczeniu będzie podlegać 4,8 tys. zł rocznie - przewiduje autopoprawka do obywatelskiego projektu nowelizacji ustawy o PIT.

Projekt, który w ubiegłym roku trafił do Sejmu, przygotował Komitet Obywatelskiej Inicjatywy Ustawodawczej Razem. Zgodnie z nim, osoby decydujące się na oszczędzanie na emeryturę poza ZUS i Otwartym Funduszem Emerytalnym, będą mogły korzystać z ulgi w podatku dochodowym.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Według pierwotnego projektu, odliczeniu od podstawy opodatkowania podlegałoby do 12 tys. zł rocznie. Zgodnie z autopoprawką kwota podlegająca odliczeniu miałaby zostać zmniejszona do 4,8 tys. zł rocznie.

Projekt przewiduje, że zgromadzonych na przyszłą emeryturę kwot nie można byłoby wybrać aż do osiągnięcia wieku emerytalnego. Pierwotnie miało to być do ukończenia 60 lat przez kobiety lub 65 lat przez mężczyzn - chyba że oszczędzający zwróciłby ulgę. Przedstawiona autopoprawka podnosi granicę wieku do 67 lat, bez względu na płeć. Dopiero po jej przekroczeniu emeryt mógłby korzystać ze środków zaoszczędzonych dzięki uldze.

Zgodnie z autopoprawką, ulgą mogłyby być objęte dochody wyłącznie z pracy. Miałoby to zachęcić osoby, które przeszły na wcześniejszą emeryturę lub rentę do dodatkowej aktywności zawodowej.

REKLAMA

Według autorów autopoprawki, dzięki proponowanym rozwiązaniom dochód przyszłego emeryta, który będzie oszczędzał w III filarze co najmniej 25 lat, wzrośnie o ok. 1000 zł miesięcznie. Jednocześnie skutek dla budżetu, wynikający z wprowadzenia ulgi, będzie niższy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pełnomocnik Komitetu Razem Adam Sankowski powiedział podczas poniedziałkowej konferencji prasowej, że do dłuższej aktywności zawodowej zmuszają zmiany demograficzne - Polacy żyją coraz dłużej, a tzw. współczynnik zastępowalności pokoleń jest coraz niższy. "Dlatego kwestia zabezpieczenia kapitałowego jest bardzo ważna" - oświadczył. Wskazał, że ze 100 tys. zł dodatkowego kapitału można mieć ok. 500 zł wyższą emeryturę. Aby uzbierać 100 tys. zł, osoba zaczynająca oszczędzać tuż po studiach powinna odkładać 70 zł miesięcznie.

Sankowski wyjaśnił, że na uldze skorzystają przede wszystkim osoby mniej zarabiające, z pierwszego przedziału podatkowego, kobiety oraz osoby prowadzące działalność gospodarczą odprowadzające minimalne składki na ZUS. "Ten projekt jest głównie skierowany do nich" - powiedział. "To domknięcie reformy emerytalnej" - dodał.

Z ekspertyzy obecnego na konferencji prof. Tadeusza Szumlicza ze Szkoły Głównej Handlowej wynika, że za kilkanaście lat 60-letnia kobieta zarabiająca 2 tys. zł, uzyska z ZUS i OFE ok. 860 zł emerytury.

Z kolei Elżbieta Łapińska-Berling, wiceprezes Stowarzyszenia Na Rzecz Bezpieczeństwa Finansowego Obywateli RP, podkreślała, że z ostatnich badań z SGH wynika, iż mężczyźni urodzeni w 2007 r. dożyją średnio 72 lat, a kobiety - 80 lat. To oznacza, że zgodnie z obecnym systemem kobieta będzie żyć na emeryturze średnio 20 lat. "Znaczna część kobiet będzie pozbawiona na starość środków na dalsze przeżycie. Nie wystarczy im czasu na uzbieranie takiej sumy pieniędzy, aby nie tylko godnie przeżyć, ale w ogóle przeżyć" - powiedziała. Zwróciła uwagę, że kobiety, nie dość że szybciej przechodzą na emeryturę i krócej na nią oszczędzają, to po 45. roku życia mają małe szanse na zatrudnienie.

Prof. Witold Modzelewski, prezes Instytutu Studiów Podatkowych, zwrócił uwagę, że od zgromadzonych z wykorzystaniem ulgi oszczędności, w przyszłości trzeba będzie zapłacić podatek. Według niego kwota 4,8 tys. złotych do odliczenia jest nieduża, a średnio będzie i tak niższa, bo wielu uprawnionych nie wykorzysta jej w całości, albo w ogóle nie skorzysta z ulgi. Z przedstawionych przez niego szacunków wynika, że wprowadzenie ulgi w krótkim okresie może oznaczać, że wpływy państwa z PIT będą niższe o najwyżej 2 proc.

"To nie są kwoty, które w jakikolwiek sposób zagrażają dochodom budżetu. (...) To się po prostu opłaca budżetowi w okresie długim, a w krótkim jest w granicach błędu planowania (wpływów podatkowych)" - dodał Modzelewski. Zaznaczył, że pierwszy skutek budżet odczułby dopiero w 2012 r.

Inicjatywę wprowadzenie ulgi podatkowej dla oszczędzania w III filarze poprał także szef Krajowej Izby Gospodarczej Andrzej Arendarski. Według niego rozwiązanie to pozytywnie wpłynie na gospodarkę, zwiększy skłonność Polaków do oszczędzania. Arendarski zaznaczył, że Polska nie jest krajem, który cierpi na nadmiar kapitału. "Wizja społeczeństwa, w którym większość emerytów żyje na skraju nędzy, nie jest wizją państwa, które może dobrze funkcjonować i w którym może dobrze funkcjonować gospodarka" - powiedział.

Wniesiony w ubiegłym roku do Sejmu projekt przewiduje, że pieniądze stanowiące podstawę do ulgi w podatku dochodowym mogłyby być odkładane na wybranych przez podatnika kontach bankowych, w towarzystwach emerytalnych lub innych instytucjach finansowych nadzorowanych lub monitorowanych przez Komisję Nadzoru Finansowego. Oszczędności byłyby odliczane od podstawy opodatkowania. Co roku wielkość odliczenia byłaby waloryzowana o wskaźnik wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych, ogłaszany przez GUS.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0. Co ważniejsze – prawo podatkowe, czy podręczniki Ministerstwa Finansów? Faktura ustrukturyzowana istnieje tylko wirtualnie

Opublikowany przez resort finansów, liczący kilkaset stron (!) dokument pod nazwą „Podręcznik KSeF 2.0.” (w 4. częściach), jest w wielu miejscach nie tylko sprzeczny z projektowanymi przepisami, lecz również z uchwaloną już nowelizacją ustawy o VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jaka składka zdrowotna dla przedsiębiorców w 2026 roku? Ministerstwo Finansów nie pracuje nad przedłużeniem obniżonej podstawy wymiaru

Ministerstwo Finansów poinformowało Polską Agencję Prasową, że nie pracuje nad projektem, który zakładałby utrzymanie obniżonej minimalnej podstawy obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców w 2026 r. i kolejnych latach.

KSeF: Pomoc dla przedsiębiorców czy nowy ból głowy? Fakty i mity wokół Krajowego Systemu e-Faktur [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur (KSeF) budzi wiele emocji i narosło wokół niego sporo mitów. Czy to nowy podatek? Kogo i kiedy dotyczy obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych? Czy czeka nas rewolucja w relacjach z biurami rachunkowymi? O tym, na co muszą przygotować się przedsiębiorcy, rozmawiają eksperci z infor.pl, Szymon Glonek i Joanna Dmowska.

Rząd chce dać preferencje podatkowe funduszom inwestycyjnym spoza UE od 2026 roku

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT), przedłożony przez Ministra Finansów i Gospodarki. Projekt dostosowuje przepisy CIT do orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczących zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych. Chodzi m.in. o rozszerzenie preferencji podatkowych na fundusze z państw spoza UE, przy zachowaniu zabezpieczeń przed nadużywaniem prawa do zwolnienia podatkowego.

REKLAMA

Programy lojalnościowe w niebezpieczeństwie. Nowa opinia TSUE to potencjalna bomba podatkowa

Rzecznik Generalna TSUE Juliane Kokott właśnie uderzyła w sedno problemu, o którym większość firm wolałaby nie słyszeć. Jej opinia w sprawie C-436/24 Lyko Operations może oznaczać rewolucję w sposobie, w jaki sklepy rozliczają punkty i bony lojalnościowe. Skutki? Dla wielu przedsiębiorców - potężny chaos i konieczność natychmiastowej zmiany systemów.

KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

REKLAMA

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA