REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Badania techniczne pojazdów na potrzeby VAT

REKLAMA

Przedsiębiorcy posiadający określone rodzaje samochodów powinni jak najszybciej zapisać się na badanie techniczne, aby uzyskać potwierdzenie, że ich pojazdy spełniają nowe wymagania sformułowane dla potrzeb VAT - radzą eksperci.
Nowe zasady, które wejdą w życie po 90 dniach od ogłoszenia znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, m.in. ograniczają liczbę pojazdów korzystających z pełnego odliczenia VAT zawartego w cenie ich zakupu oraz paliw. Jednak przedsiębiorcy użytkujący samochody spełniające nowe wymagania z dniem wejścia przepisów, które zastąpią wzór zawarty w obecnym art. 86 ust. 3 ustawy (nazywany często wzorem Lisaka), i tak nie będą mieli prawa do odliczania VAT od zakupu paliw. Nie będą mieli zaświadczeń z dodatkowego badania technicznego. Jednocześnie nie mają także możliwości jego wcześniejszego przeprowadzenia, gdyż zmiana ustawy Prawo o ruchu drogowym wchodzi w życie razem z przepisami, które zastąpią tzw. wzór Lisaka – wyjaśnili „Gazecie Prawnej” eksperci z firmy LeasePlan. W konsekwencji przedsiębiorcy stracą prawo do odliczeń VAT w pierwszym okresie obowiązywania nowych przepisów, gdyż przeprowadzenie dodatkowych badań może zająć sporo czasu stacjom kontroli pojazdów.

Nowa definicja samochodu dostawczego, wprowadzona nowelą ustawy o podatku od towarów i usług, zmienia zasady odliczania VAT nie tylko od zakupu czy leasingu samochodów służbowych, ale również od zakupu paliwa do tych samochodów. Po upływie 90 dni od ogłoszenia ustawy w Dzienniku Ustaw podatnicy utracą możliwość odliczania VAT od zakupu paliw do samochodów niespełniających nowych wymagań.

Specjaliści z firmy LeasePlan zwracają uwagę, że przedsiębiorcy posiadają samochody, które spełniają nowe wymagania, np. fiat seicento VAN, citroën berlingo z dwumiejscową homologacją ciężarową czy ciągnik siodłowy. Musi to jednak zostać potwierdzone i wiąże się z koniecznością przeprowadzenia dodatkowego badania technicznego dokonanego przez okręgową stację kontroli pojazdów, która wyda przy tym odpowiednie zaświadczenie oraz dokona odpowiedniej adnotacji w dowodzie rejestracyjnym. Dodatkowo, należy złożyć w urzędzie skarbowym kopię takiego zaświadczenia w terminie 14 dni od przeprowadzenia badania. Wprowadzenie przez ustawodawcę takiego warunku wiązało się z koniecznością zmiany w ustawie Prawo o ruchu drogowym, ponieważ nie zawierała ona regulacji prawnych, które określałyby przeprowadzanie dodatkowych badań technicznych przez okręgowe stacje kontroli pojazdów o spełnianiu wymagań wynikających z innych ustaw.


Kiedy badanie techniczne

Zgodnie z art. 5 ustawy nowelizującej dodatkowe badanie techniczne, o którym mowa w art. 88 ust. 5 powinno być przeprowadzone w terminie najbliższego obowiązkowego badania technicznego, nie później jednak niż przed upływem 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.

Krzysztof Tomaszewski

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

REKLAMA

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA