REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Możliwość głosowania w wyborach prezydenckich poza miejscem zamieszkania

REKLAMA

Już 20 czerwca 2010 r. odbędą się wybory Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Każdy pełnoletni Polak powinien spełnić swój obywatelski obowiązek, udać się do lokalu wyborczego i oddać swój głos na wybranego przez siebie kandydata. Co jednak, jeśli akurat na ten weekend planujesz wyjazd poza miejsce swojego zameldowania i z tego powodu nie będziesz mógł w tym miejscu zagłosować? Warto w takiej sytuacji pamiętać, że przepisy ustawy o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej dają możliwość oddania głosu poza miejscem zameldowania wyborcy.

 

REKLAMA

Autopromocja

Zasadą jest, że osoby, którym przysługuje prawo wybierania, wpisują się do spisu wyborców według ich miejsca zamieszkania (zameldowania). Oznacza to, że wyborca zameldowany na pobyt stały na obszarze danej gminy, z urzędu jest wpisywany do spisu wyborców, bez konieczności dokonywania jakiegokolwiek zgłoszenia. Spis wyborców sporządza się w urzędzie gminy najpóźniej na 14 dni przed dniem wyborów.

Jeśli jednak wyborca z jakiegokolwiek powodu nie może oddać swojego głosu na obszarze gminy, w której jest zameldowany, może złożyć wniosek o dopisanie do listy wyborców na obszarze gminy, w której będzie przebywał w dniu wyborów. Takie samo uprawnienie przysługuje osobie, która niegdzie nie ma zameldowania na pobyt stały. Wniosek o dopisanie do listy wyborców trzeba złożyć do urzędu gminy, na obszarze której chcemy zagłosować, najpóźniej na 10 dni przed dniem wyborów, a więc w przypadku tegorocznych wyborów prezydenckich - najpóźniej do 10 czerwca 2010 r.

Aby uniknąć sytuacji, w której jedna osoba mogłaby oddać dwa głosy w dwóch różnych miejscach, organ, który wpisał daną osobę do spisu wyborców na obszarze swojej gminy, zawiadamia o tym urząd gminy właściwy ze względu na miejsce zameldowania na pobyt stały tej osoby. Urząd ten, po otrzymaniu takiego zawiadomienia, skreśla tę osobę ze spisu wyborców na terenie gminy zameldowania wyborcy.

REKLAMA

Z kolei, jeśli wyborca zmienia miejsce swojego pobytu przed dniem wyborów, na swoje żądanie otrzymuje dwa zaświadczenia: o prawie do głosowania w dniu pierwszego głosowania oraz o prawie do głosowania w dniu ponownego głosowania. Wniosek o wydanie zaświadczenia o prawie do głosowania składa się w urzędzie gminy swojego miejsca zameldowania, najpóźniej na 2 dni przed dniem wyborów, tj. do dnia 18 czerwca 2010 r. Podobnie jak w przypadku dopisania do spisu wyborców na terenie innej gminy, również w razie wydania ww. zaświadczenia, skreśla się wyborcę ze spisu wyborców na terenie gminy jego miejsca zameldowania. Gdy miejsce pobytu ulega zmianie po przeprowadzeniu tzw. pierwszej tury wyborów, wyborca na swoje żądanie zgłoszone analogicznie jak żądanie wyżej opisane, otrzyma zaświadczenie o prawie do głosowanie w tzw. drugiej turze wyborów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto zaznaczyć, że w przypadku utraty zaświadczenia o prawie do głosowania, niezależnie od przyczyny, nie będzie możliwe otrzymanie kolejnego zaświadczenia, ani wzięcie udziału w głosowaniu w obwodzie właściwym dla miejsca stałego zamieszkania.

Osoba niepełnosprawna może do urzędu gminy wnieść wniosek (najpóźniej w 5 dniu przed dniem wyborów - do 15 czerwca 2010 r.), o dopisanie do spisu wyborców w wybranym przez siebie obwodzie głosowania (w wybranym lokalu wyborczym) spośród obwodów, w których znajdują się lokale na obszarze gminy właściwej ze względu na miejsce jego stałego zamieszkania. Oznacza to, że w granicach gminy, w której osoba niepełnosprawna ma miejsce zameldowania, może ona wybrać lokal, w którym odda swój głos na prezydenta, oczywiście jeśli uprzednio złoży w tym zakresie odpowiedni wniosek w urzędzie.

Dodatkowe informacje dotyczące możliwości głosowania poza miejscem swojego zameldowania, każdy z wyborców uzyska we właściwym urzędzie gminy.

Opisane w niniejszym memorandum udogodnienia dla wyborców mają na celu umożliwienie jak największej liczbie uprawnionych do głosowania oddania swojego głosu, a co za tym idzie osiągnięcie w trakcie wyborów jak największej frekwencji. Żeby zagłosować na swojego kandydata na Prezydenta RP nie trzeba zmieniać swoich planów i zostawać na weekend w domu, wystarczy odpowiednio wcześnie złożyć właściwy wniosek w urzędzie gminy i można głosować w wybranym przez siebie lokalu wyborczym. Zatem nie czekajmy, załatwmy wszelkie niezbędne formalności i 20 czerwca 2010 r. spełnijmy nasz obywatelski obowiązek i oddajmy swój głos w wyborach prezydenckich.


Patrycja Pokwicka

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA

Zmiany w uldze na dziecko. Wyższe limity, do 120 i 60 tys. zł rocznie

Nowelizacja ustawy o PIT zakłada podwyższenie limitów dochodów uprawniających do ulgi na dziecko. Proponowane zmiany obejmują m.in. zwiększenie limitu przychodów dla rodzin z czwórką lub więcej dzieci do 120 tys. zł rocznie oraz wyższe progi dochodowe dla rodziców wychowujących jedno dziecko.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA