REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Możliwość głosowania w wyborach prezydenckich poza miejscem zamieszkania

REKLAMA

Już 20 czerwca 2010 r. odbędą się wybory Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Każdy pełnoletni Polak powinien spełnić swój obywatelski obowiązek, udać się do lokalu wyborczego i oddać swój głos na wybranego przez siebie kandydata. Co jednak, jeśli akurat na ten weekend planujesz wyjazd poza miejsce swojego zameldowania i z tego powodu nie będziesz mógł w tym miejscu zagłosować? Warto w takiej sytuacji pamiętać, że przepisy ustawy o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej dają możliwość oddania głosu poza miejscem zameldowania wyborcy.

 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zasadą jest, że osoby, którym przysługuje prawo wybierania, wpisują się do spisu wyborców według ich miejsca zamieszkania (zameldowania). Oznacza to, że wyborca zameldowany na pobyt stały na obszarze danej gminy, z urzędu jest wpisywany do spisu wyborców, bez konieczności dokonywania jakiegokolwiek zgłoszenia. Spis wyborców sporządza się w urzędzie gminy najpóźniej na 14 dni przed dniem wyborów.

Jeśli jednak wyborca z jakiegokolwiek powodu nie może oddać swojego głosu na obszarze gminy, w której jest zameldowany, może złożyć wniosek o dopisanie do listy wyborców na obszarze gminy, w której będzie przebywał w dniu wyborów. Takie samo uprawnienie przysługuje osobie, która niegdzie nie ma zameldowania na pobyt stały. Wniosek o dopisanie do listy wyborców trzeba złożyć do urzędu gminy, na obszarze której chcemy zagłosować, najpóźniej na 10 dni przed dniem wyborów, a więc w przypadku tegorocznych wyborów prezydenckich - najpóźniej do 10 czerwca 2010 r.

Aby uniknąć sytuacji, w której jedna osoba mogłaby oddać dwa głosy w dwóch różnych miejscach, organ, który wpisał daną osobę do spisu wyborców na obszarze swojej gminy, zawiadamia o tym urząd gminy właściwy ze względu na miejsce zameldowania na pobyt stały tej osoby. Urząd ten, po otrzymaniu takiego zawiadomienia, skreśla tę osobę ze spisu wyborców na terenie gminy zameldowania wyborcy.

REKLAMA

Z kolei, jeśli wyborca zmienia miejsce swojego pobytu przed dniem wyborów, na swoje żądanie otrzymuje dwa zaświadczenia: o prawie do głosowania w dniu pierwszego głosowania oraz o prawie do głosowania w dniu ponownego głosowania. Wniosek o wydanie zaświadczenia o prawie do głosowania składa się w urzędzie gminy swojego miejsca zameldowania, najpóźniej na 2 dni przed dniem wyborów, tj. do dnia 18 czerwca 2010 r. Podobnie jak w przypadku dopisania do spisu wyborców na terenie innej gminy, również w razie wydania ww. zaświadczenia, skreśla się wyborcę ze spisu wyborców na terenie gminy jego miejsca zameldowania. Gdy miejsce pobytu ulega zmianie po przeprowadzeniu tzw. pierwszej tury wyborów, wyborca na swoje żądanie zgłoszone analogicznie jak żądanie wyżej opisane, otrzyma zaświadczenie o prawie do głosowanie w tzw. drugiej turze wyborów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto zaznaczyć, że w przypadku utraty zaświadczenia o prawie do głosowania, niezależnie od przyczyny, nie będzie możliwe otrzymanie kolejnego zaświadczenia, ani wzięcie udziału w głosowaniu w obwodzie właściwym dla miejsca stałego zamieszkania.

Osoba niepełnosprawna może do urzędu gminy wnieść wniosek (najpóźniej w 5 dniu przed dniem wyborów - do 15 czerwca 2010 r.), o dopisanie do spisu wyborców w wybranym przez siebie obwodzie głosowania (w wybranym lokalu wyborczym) spośród obwodów, w których znajdują się lokale na obszarze gminy właściwej ze względu na miejsce jego stałego zamieszkania. Oznacza to, że w granicach gminy, w której osoba niepełnosprawna ma miejsce zameldowania, może ona wybrać lokal, w którym odda swój głos na prezydenta, oczywiście jeśli uprzednio złoży w tym zakresie odpowiedni wniosek w urzędzie.

Dodatkowe informacje dotyczące możliwości głosowania poza miejscem swojego zameldowania, każdy z wyborców uzyska we właściwym urzędzie gminy.

Opisane w niniejszym memorandum udogodnienia dla wyborców mają na celu umożliwienie jak największej liczbie uprawnionych do głosowania oddania swojego głosu, a co za tym idzie osiągnięcie w trakcie wyborów jak największej frekwencji. Żeby zagłosować na swojego kandydata na Prezydenta RP nie trzeba zmieniać swoich planów i zostawać na weekend w domu, wystarczy odpowiednio wcześnie złożyć właściwy wniosek w urzędzie gminy i można głosować w wybranym przez siebie lokalu wyborczym. Zatem nie czekajmy, załatwmy wszelkie niezbędne formalności i 20 czerwca 2010 r. spełnijmy nasz obywatelski obowiązek i oddajmy swój głos w wyborach prezydenckich.


Patrycja Pokwicka

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

REKLAMA

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA