REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

4 mln osób ma dłużników zalegających ze spłatą zobowiązań

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

4 mln osób w naszym kraju ma dłużników, którzy zalegają im ze spłatą zobowiązań - głównie nie oddają pożyczonych pieniędzy. Szacuje się, że dług Polaków sięga 106-108 mld zł - poinformował w poniedziałek prezes Krajowego Rejestru Długów Adam Łącki.

 

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Obecnie w bazie zarejestrowanych jest ok. 1,1 mln dłużników, które zalegają ze spłatami. Spodziewamy się, że do końca 2010 r. do Krajowego Rejestru Długów mogą trafić kolejne 3 mln dłużników - tylu dłużników mają w swoich bazach firmy windykacyjne, które skupują przeterminowane długi, np. od banków czy firm telekomunikacyjnych - powiedział na konferencji prasowej Łacki.

Od poniedziałku weszła w życie nowa ustawa o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych, która zastąpiła dotychczasowe przepisy z 2003 r. Umożliwia ona wpisywanie do rejestru dłużników, osób lub instytucji zalegających z regulowaniem zobowiązań. Taką informację mogą teraz umieszczać w rejestrze także osoby prywatne, gminy czy firmy windykacyjne. Do rejestru można trafić, gdy się zalega ze spłatą nawet 200 zł.

Jak zauważył Łącki, ponadto do rejestru mogą być wpisane osoby zalegające ze spłatą alimentów. KRD szacuje, że całkowite zadłużenie z tytułu niespłacania alimentów wynosi ponad 2,1 mld zł. Problemy z odzyskiwaniem długów mają też gminy. Na koniec I kwartału 2010 r. zaległe należności wynosiły 10,5 mld zł. Pieniądze były im winne m.in. gospodarstwa domowe niepłacące czynszu.

REKLAMA

Nowe przepisy umożliwiają także wpisanie do rejestru osoby, która nie oddała pożyczonych pieniędzy. Z badania TNS OBOP, wynika, że 2,6 mln osób pożyczyło pieniądze rodzinie lub znajomym i nie mogą ich odzyskać. Umieszczenie w bazie dłużników takiej osoby jest możliwe na podstawie wyroku sądowego. Zdaniem rzecznika KRD Andrzeja Kulika, jest to trudne, jeżeli nie ma się dowodów na to, że pożyczka została udzielona. By skutecznie egzekwować dług, bezpieczniej jest mieć dowód np. w postaci kartki z oświadczeniem o pożyczeniu pieniędzy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Problemem są także nieuregulowane zobowiązania z tytułu wynagrodzenia za pracę. Według Państwowej Inspekcji Pracy w 2008 r. wyniosły one 91,3 mln zł, a w 2009 r. już 142 mln zł. Umieszczenie przedsiębiorcy w KRD może być sygnałem dla jego kontrahentów, że mogą nie dostać należnych im pieniędzy, gdyż w pierwszej kolejności trafią one do pracowników czekających na zaległe pensje.

W opinii prezesa Stowarzyszenia "Damy Radę" Beaty Mirskiej-Piworowicz, zmiana przepisów ułatwi ściąganie długów alimentacyjnych. Teraz osoby niepłacące na utrzymanie swoich dzieci mogą znaleźć się w KRD. Ma to poprawić odzyskanie alimentów - osoba będąca dłużnikiem może np. nie otrzymać pożyczki w banku.

Jak zapewnił Łącki, do rejestru długów nie trafia się przypadkowo, trzeba zalegać ze spłatą co najmniej 60 dni. Wierzyciel jest zobowiązany ponadto poinformować np. listem poleconym o zamiarze wpisanie dłużnika do rejestru. Niedotrzymanie tych warunków skutkuje dla wierzyciela karami do 30 tys. zł. Jeżeli dłużnik spłaci zaległości, wierzyciel jest zobowiązany w ciągu 14 dni do usunięcia zapisu z rejestru.

Każda osoba może sprawdzić, czy znajduje się w KRD - poinformowała pełnomocnik KRD ds. prawnych Anna Marcinkowska. Jednak, aby można było to zrobić, trzeba się zarejestrować w systemie. Dla osób indywidualnych wpis do rejestru przez najbliższy miesiąc, jak i sprawdzanie, czy jest się dłużnikiem, jest bezpłatne.

KRD uruchomił dla osób prywatnych bezpłatną infolinię 800 700 105. Pod tym numerem od poniedziałku do piątku w godzinach 7-19 konsultanci będą udzielać informacji zainteresowanym.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe warzywa

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

REKLAMA