REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sprawnie odnowić certyfikat kwalifikowany

Adam Dąbrowski

REKLAMA

Ważność większości certyfikatów kwalifikowanych wydanych płatnikom składek wygasa w lipcu 2010 r. Tacy płatnicy po raz pierwszy będą się starać o ich odnowienie. Podpowiadamy, jak zrobić to najprościej, najszybciej i najtaniej.

Certyfikaty kwalifikowane służą do składania podpisu elektronicznego i są wydawane na rok lub dwa lata. W momencie pojawienia się obowiązku poświadczania podpisem kwalifikowanym elektronicznych dokumentów ubezpieczeniowych (w lipcu 2008 r.) aż 80% płatników zdecydowało się kupić certyfikat o 2-letniej ważności. Ci płatnicy będą odnawiać certyfikaty po raz pierwszy w 2010 r.

REKLAMA

REKLAMA

Certyfikat kwalifikowany musi zostać odnowiony przed upływem terminu ważności. Proces odnowienia należy zrobić z pewnym wyprzedzeniem (zaleca się minimum 14-dniowe), by zdążyć przed utratą ważności posiadanego certyfikatu.

Po terminie ważności certyfikatu kwalifikowanego konieczny jest zakup nowego certyfikatu, co wiąże się z większym wydatkiem i koniecznością ponownego przeprowadzenia weryfikacji tożsamości. Przedłużenie ważności certyfikatu przez odnowienie jest szybsze, wygodniejsze i ponad połowę tańsze niż zakup nowego certyfikatu.

Zagrożenie

REKLAMA

Płatnik, który nie zdąży odnowić certyfikatu kwalifikowanego, musi kupić nowy certyfikat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Certyfikat można odnowić na kolejne 12 lub 24 miesiące w cenie odpowiednio 95 zł lub 130 zł. Zakup nowego certyfikatu kwalifikowanego z rocznym okresem ważności kosztuje około 200 zł, a z dwuletnim okresem ważności - 300 zł.

O usługę odnowienia posiadanego certyfikatu kwalifikowanego poza centrum certyfikacji, które go wydało, warto zapytać także innych wystawców - ich lista znajduje się na stronach Narodowego Centrum Certyfikacji www.nccert.pl.

Ważny certyfikat kwalifikowany pozwala złożyć dowolną liczbę e-podpisów. Certyfikat jest niezbędny (wymóg ustawowy) do przesyłania elektronicznych dokumentów ubezpieczeniowych do ZUS. Jednak podpis elektroniczny (certyfikat kwalifikowany) ma znacznie szersze zastosowanie.

Właściciel certyfikatu kwalifikowanego może korzystać z Elektronicznego Urzędu Podawczego ZUS, może składać deklaracje podatkowe drogą elektroniczną, może załatwiać sprawy w urzędach administracji publicznej za pośrednictwem Elektronicznych Skrzynek Podawczych, może dokonywać zgłoszeń i zmian w KRS itp. Podpis elektroniczny służy także do sporządzania e-faktur oraz do zawierania umów w formie elektronicznej.

Każde oświadczenie woli w postaci dokumentu elektronicznego opatrzonego bezpiecznym podpisem elektronicznym jest równoważne z oświadczeniem woli w formie pisemnej poświadczonej notarialnie. To znaczne ułatwienie i możliwość dalszego obniżania kosztów chociażby o usługi notarialne, kosztowne wydruki i opłaty pocztowe oraz przyspieszenie obiegu dokumentów. Co ważne, jeden podpis elektroniczny pod dokumentem zabezpiecza całą jego zawartość bez względu na liczbę stron. Nadaje mu zarazem moc prawną, jaką posiada dokument papierowy.

• art. 47a ust. 2a ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 ze zm.),

• art. 3 pkt 1-3, pkt 12, art. 5 ust. 2 i ust. 3, art. 21 ust. 1 ustawy z 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz.U. Nr 130, poz. 1450 ze zm.).

Adam Dąbrowski

Unizeto Technologies SA

 

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

REKLAMA

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA