REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sprawnie odnowić certyfikat kwalifikowany

Adam Dąbrowski

REKLAMA

Ważność większości certyfikatów kwalifikowanych wydanych płatnikom składek wygasa w lipcu 2010 r. Tacy płatnicy po raz pierwszy będą się starać o ich odnowienie. Podpowiadamy, jak zrobić to najprościej, najszybciej i najtaniej.

Certyfikaty kwalifikowane służą do składania podpisu elektronicznego i są wydawane na rok lub dwa lata. W momencie pojawienia się obowiązku poświadczania podpisem kwalifikowanym elektronicznych dokumentów ubezpieczeniowych (w lipcu 2008 r.) aż 80% płatników zdecydowało się kupić certyfikat o 2-letniej ważności. Ci płatnicy będą odnawiać certyfikaty po raz pierwszy w 2010 r.

REKLAMA

Autopromocja

Certyfikat kwalifikowany musi zostać odnowiony przed upływem terminu ważności. Proces odnowienia należy zrobić z pewnym wyprzedzeniem (zaleca się minimum 14-dniowe), by zdążyć przed utratą ważności posiadanego certyfikatu.

Po terminie ważności certyfikatu kwalifikowanego konieczny jest zakup nowego certyfikatu, co wiąże się z większym wydatkiem i koniecznością ponownego przeprowadzenia weryfikacji tożsamości. Przedłużenie ważności certyfikatu przez odnowienie jest szybsze, wygodniejsze i ponad połowę tańsze niż zakup nowego certyfikatu.

Zagrożenie

Płatnik, który nie zdąży odnowić certyfikatu kwalifikowanego, musi kupić nowy certyfikat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Certyfikat można odnowić na kolejne 12 lub 24 miesiące w cenie odpowiednio 95 zł lub 130 zł. Zakup nowego certyfikatu kwalifikowanego z rocznym okresem ważności kosztuje około 200 zł, a z dwuletnim okresem ważności - 300 zł.

O usługę odnowienia posiadanego certyfikatu kwalifikowanego poza centrum certyfikacji, które go wydało, warto zapytać także innych wystawców - ich lista znajduje się na stronach Narodowego Centrum Certyfikacji www.nccert.pl.

Ważny certyfikat kwalifikowany pozwala złożyć dowolną liczbę e-podpisów. Certyfikat jest niezbędny (wymóg ustawowy) do przesyłania elektronicznych dokumentów ubezpieczeniowych do ZUS. Jednak podpis elektroniczny (certyfikat kwalifikowany) ma znacznie szersze zastosowanie.

Właściciel certyfikatu kwalifikowanego może korzystać z Elektronicznego Urzędu Podawczego ZUS, może składać deklaracje podatkowe drogą elektroniczną, może załatwiać sprawy w urzędach administracji publicznej za pośrednictwem Elektronicznych Skrzynek Podawczych, może dokonywać zgłoszeń i zmian w KRS itp. Podpis elektroniczny służy także do sporządzania e-faktur oraz do zawierania umów w formie elektronicznej.

Każde oświadczenie woli w postaci dokumentu elektronicznego opatrzonego bezpiecznym podpisem elektronicznym jest równoważne z oświadczeniem woli w formie pisemnej poświadczonej notarialnie. To znaczne ułatwienie i możliwość dalszego obniżania kosztów chociażby o usługi notarialne, kosztowne wydruki i opłaty pocztowe oraz przyspieszenie obiegu dokumentów. Co ważne, jeden podpis elektroniczny pod dokumentem zabezpiecza całą jego zawartość bez względu na liczbę stron. Nadaje mu zarazem moc prawną, jaką posiada dokument papierowy.

• art. 47a ust. 2a ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 ze zm.),

• art. 3 pkt 1-3, pkt 12, art. 5 ust. 2 i ust. 3, art. 21 ust. 1 ustawy z 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz.U. Nr 130, poz. 1450 ze zm.).

Adam Dąbrowski

Unizeto Technologies SA

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF: Przedłużenie terminów podatkowych dla poszkodowanych w wyniku powodzi z września 2024 r.

W czwartek, 19 września zostało opublikowane i zaczęło obowiązywać rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie przedłużenia niektórych terminów przewidzianych w przepisach prawa podatkowego w związku z powodzią we wrześniu 2024 r. 

Podatnicy poszkodowani w powodzi zapłacą tegoroczne podatki w 2025 roku [projekt rozporządzenia Ministra Finansów]

W dniu 18 września 2024 r. opublikowano projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie przedłużenia niektórych terminów przewidzianych w przepisach prawa podatkowego w związku ze stanem klęski żywiołowej. Rozporządzenie to ma pomóc przedsiębiorcom poszkodowanym we wrześniu br. powodzią na obszarze części województwa dolnośląskiego, opolskiego oraz śląskiego - poprzez odroczenie terminów zapłaty podatków i zaliczek na podatki. 

Dyrektywę UE o adekwatnych wynagrodzeniach minimalnych trzeba wdrożyć w Polsce jeszcze w 2024 roku. Co się zmieni w płacy minimalnej? Od kiedy?

Do 15 listopada 2024 kraje członkowskie Unii Europejskiej zobowiązane są do implementacji do porządku krajowego, przepisów kolejnej dyrektywy. Mowa tu o dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2041 z dnia 19 października 2022 r. w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej, która wprowadza szereg regulacji dotyczących sposobu i częstotliwości określania przez Rząd minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Stawka 0% VAT do końca 2024 r. na darowizny towarów i usług dla powodzian. Konieczna pisemna umowa z OPP, JST, podmiotem leczniczym lub RARS

Minister Finansów wydał rozporządzenie, które wprowadza możliwość stosowania obniżonej do 0% stawki podatku VAT dla darowizn (przekazywanych już od 12 września 2024 r.) wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych w trwającej obecnie powodzi. Ale ta preferencyjna stawka VAT dotyczy wyłącznie darowizn realizowanych za pośrednictwem organizacji pożytku publicznego, jednostek samorządu terytorialnego, podmiotów leczniczych i Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych.

REKLAMA

ZUS: można zapłacić składki z 2024 r. do 15 września 2025 r. bez odsetek. Trzeba złożyć oświadczenie o poszkodowaniu w powodzi

Przedsiębiorcy poszkodowani przez powódź mogą opłacić składki za okres od 1 sierpnia do 31 grudnia br. dopiero we wrześniu 2025 r., bez naliczania odsetek za zwłokę - poinformował we wtorek PAP rzecznik prasowy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Paweł Żebrowski.

Pies w kosztach firmy. Fiskus zmienił zdanie, bo nie znalazł związku pomiędzy wydatkami a przychodem

Fiskus zmienił zdanie w sprawie kosztów firmowych dotyczących psa. Chodziło o możliwość zaliczenia w kosztach uzyskania przychodu wydatków na zakup i utrzymanie psa, który służył jako reklama promująca ofertę spółki.

Od 300 do 1200 zł miesięcznie składki będzie musiał zapłacić przedsiębiorca? Zryczałtowana składka zdrowotna być może stanie się faktem

Od 300 do 1200 zł miesięcznie składki będzie musiał zapłacić przedsiębiorca? zryczałtowana składka zdrowotna być może stanie się faktem. Konfederacja Lewiatan postuluje za obniżeniem składki zdrowotnej dla przedsiębiorców i uproszczenie sposobu jej opłacania poprzez wprowadzenie zryczałtowanych stawek

MF: od 1 października przez infolinię KAS podatnik dostanie indywidualną informację o swoich sprawach

Ministerstwo Finansów poinformowało, że od 1 października 2024 r. pracownicy urzędów skarbowych i Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) będą udzielać odpowiedzi na pytania podatników na jednej ogólnopolskiej infolinii KAS pod numerami: (+48) 22 330 03 30 – dla połączeń z telefonów komórkowych i 801 055 055 – dla połączeń z telefonów stacjonarnych. Tak jak do te pory podatnicy uzyskają pod tymi numerami ogólną informację podatkową i celną. Istotną nowością będzie możliwość uzyskania na tej infolinii informacji dotyczących indywidualnych spraw podatnika objętych tajemnicą skarbową po potwierdzeniu tożsamości kodem telePIN.

REKLAMA

Doradca podatkowy w todze i z większymi kompetencjami. Od 2025 roku? Założenia nowelizacji

Minister Finansów chce zmienić szereg przepisów ustawy o doradztwie podatkowym. W dniu 16 września 2024 r. opublikowano założenia projektu nowelizacji, zgodnie z którymi m.in. doradcy podatkowi w sądzie mieliby nosić togi, tak jak inne zawody prawnicze (adwokaci, radcowie prawni, prokuratorzy). Rozszerzony ma zostać zakres spraw, w których doradcy podatkowi będą mogli wydawać opinie. Ponadto zmiany zajdą w zasadach egzaminu na doradcę podatkowego i w kompetencjach organów KIDP.

Grecja sięga do kieszeni turystów! 20 euro podatku zapłaci każdy pasażer wysiadający na Mykonos i Santorini

Grecja wprowadza podatek dla turystów. Każdy pasażer wycieczkowca wysiadający na greckiej wyspie Mykonos i Santorini będzie musiał zapłacić podatek w wysokości 20 euro w szczytowym sezonie turystycznym. Tak ogłosiła minister turystyki Grecji Olga Kefalogianni. W innych portach opłata wyniesie 5 euro.

REKLAMA