REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Możliwość uzyskania pomocy finansowej przez właścicieli starych kamienic na ich remont

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dnia 7 czerwca 2010 r. weszła w życie nowelizacja ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. Nr 76, poz. 493, dalej „nowelizacja”), zmieniająca regulacje ustawowe dotyczące premii kompensacyjnej.

REKLAMA

REKLAMA

Na wstępie należy wyjaśnić, że premie kompensacyjne służą wspieraniu przedsięwzięć termomodernizacyjnych i remontowych. Są one dodatkowym wsparciem dla właścicieli budynków mieszkalnych objętych w przeszłości czynszem regulowanym, czyli np. starych kamienic. Wsparcie to jest w każdym przypadku udzielane w postaci premii kompensacyjnej, tj. środków pieniężnych, wypłacanych przez Krajowego z Funduszu Termomodernizacji i Remontów, obsługiwanego przez Bank Gospodarstwa Krajowego (dalej „BGK”) i zasilanego ze środków budżetu państwa. Premia ta przysługuje niezależnie od wsparcia udzielanego na zasadach ogólnych.

REKLAMA

Celem nowelizacji jest zapewnienie odpowiedniej skuteczności wykonania wyroku Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w sprawie Hutten-Czapska przeciwko Polsce, dotyczącej czynszów regulowanych, poprzez umożliwienie właścicielom nieruchomości objętych w przeszłości tak zwanym czynszem regulowanym, uzyskania premii kompensacyjnej, czyli dofinansowania do realizowanych przez nich przedsięwzięć remontowych.

Najważniejszą zmianą wprowadzoną przez nowelizację jest uproszczenie procedury przyznawania dofinansowania inwestorom zamierzającym remontować budynki. Nowelizacja znosi bowiem obowiązek zaciągnięcia kredytu w banku, jako warunku koniecznego do skorzystania z premii kompensacyjnej. Premia ta będzie nadal służyła refinansowaniu kosztów przedsięwzięcia remontowego, albo remontu budynku jednorodzinnego, jednak już bez konieczności finansowania części lub całości tych kosztów z kredytu zaciągniętego w banku kredytującym, który podpisze z Bankiem Gospodarstwa Krajowego (dalej „BGK”) umowę określającą zasady współpracy. W związku z tym inwestor, który będzie zamierzał zrealizować przedsięwzięcie remontowe lub remont budynku jednorodzinnego w całości z innych środków niż kredyt, w związku z którym przyznana została premia termomodernizacyjna lub premia remontowa, powinien złożyć wniosek bezpośrednio do BGK. W konsekwencji ulegnie skróceniu procedura składania wniosku o przyznanie premii kompensacyjnej.

Nowelizacja przewiduje również, by w przypadku inwestora realizującego przedsięwzięcie w całości z innych środków niż kredyt, premia kompensacyjna przekazywana była bezpośrednio inwestorowi po udokumentowaniu przez niego fakturami VAT poniesienia wydatków na realizację prac zgodnie z zakresem rzeczowym, pozytywnie zweryfikowanym przez BGK na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie premii i w wysokości nie niższej niż wysokość przyznanej premii.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto, nowelizacja zawiera także doprecyzowanie możliwości ubiegania się o premię kompensacyjną w przypadku budynków o złożonej sytuacji własnościowej poprzez przyznanie uprawnienia do premii kompensacyjnej w odniesieniu do czterech kategorii inwestorów: właściciela budynku mieszkalnego, właściciela części budynku mieszkalnego, współwłaścicieli budynku mieszkalnego oraz współwłaścicieli części budynku mieszkalnego. Uprawnienia te są powiązane z prawem do budynku mieszkalnego z co najmniej jednym lokalem kwaterunkowym albo do części budynku mieszkalnego również z co najmniej jednym lokalem kwaterunkowym, przy czym prawo to jest ustalane według stanu z dnia 25 kwietnia 2005 r.  Zgodnie z nowelizacją, w odniesieniu do budynku mieszkalnego albo części takiego budynku, premia kompensacyjna przysługiwać będzie tylko jeden raz.

Podsumowując należy stwierdzić, że zmiany zmierzające do zwiększenia dostępności premii kompensacyjnych ocenić należy pozytywnie, gdyż są one potrzebne inwestorom. Dotychczas obowiązujący warunek konieczny uprzedniego zaciągnięcia kredytu w instytucji finansowej ustawowo upoważnionej do udzielania kredytów, która podpisze z BGK umowę określającą zasady współpracy był tak wielką barierą dla inwestorów, że w pierwszym półroczu 2009 r. nie została przyznana ani jedna premia kompensacyjna, co wynika z monitoringu prowadzonego przez Ministerstwo Infrastruktury.

Nowelizacja wprowadza regulacje likwidujące tę barierę, co będzie oznaczało, że osoba, która będzie chciała dokonać remontu budynku wielorodzinnego lub jednorodzinnego z przynajmniej jednym lokalem kwaterunkowym i skorzystać z premii kompensacyjnej, będzie mogła go sfinansować z dowolnych środków finansowych, także z własnych oszczędności, bez konieczności sfinansowania takiego przedsięwzięcia z kredytu zaciągniętego w bankach, które do tej pory niechętnie finansowały takie przedsięwzięcia.

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
regulaminu i akceptuję jego postanowienia
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rewolucja w podatkach: Kasowy PIT obejmie tysiące nowych firm! Sprawdź, czy skorzystasz

Od 1 stycznia 2026 roku wejdą w życie przepisy, które podniosą limit przychodów uprawniających do stosowania kasowego PIT z 1 mln zł do 2 mln zł. Zmiana wynika z projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na postulaty przedsiębiorców.

Kasowy PIT - zmiany od 2026 r. Limit przychodów wzrośnie do 2 mln zł

Ministerstwo Finansów chce, by dotychczasowy limit przychodów pozwalający na skorzystanie z kasowego PIT został podniesiony z 1 mln zł do 2 mln zł. Tak wynika z projektu nowelizacji ustawy o PIT opublikowanego 19 sierpnia 2025 r. Zmiana ta ma pozwolić większej grupie przedsiębiorców wybranie tej formy rozliczeń podatku dochodowego.

Faktura elektroniczna w rozumieniu art. 106nda ustawy o VAT nie jest fakturą ustrukturyzowaną. Prof. W. Modzelewski: wewnętrznie sprzeczne nowe przepisy ustawy o VAT trzeba zmienić

Profesor Witold Modzelewski z Instytutu Studiów Podatkowych zwraca uwagę na wewnętrzną sprzeczność niedawno uchwalonych nowych przepisów ustawy o VAT dot. nowego rodzaju faktury elektronicznej, która będzie mogła skutecznie zastąpić obowiązkowo wystawianą fakturę ustrukturyzowaną.

Czy pożyczka dla podmiotu powiązanego to ukryty zysk? Spór o interpretację przepisów estońskiego CIT

Kwestia opodatkowania pożyczek udzielanych przez spółki rozliczające się estońskim CIT na rzecz podmiotów powiązanych budzi wątpliwości interpretacyjne. Ostateczne stanowisko w tej sprawie może przesądzić o kształcie stosowania estońskiego CIT w praktyce.

REKLAMA

Podatek od smartfonów i komputerów? FWG ostrzega przed nową opłatą

Resort kultury planuje opłatę reprograficzną na telefony, komputery i telewizory. Fundacja Wolności Gospodarczej ostrzega, że podwyżki cen uderzą w konsumentów i polskie firmy, a regulacja jest nieadekwatna w erze streamingu i nowoczesnej cyfryzacji.

Rewolucja w dopłatach dla rolników: Rząd szykuje ustawę o aktywnym rolniku – koniec wsparcia dla fikcyjnych gospodarstw

Rząd przygotowuje rewolucyjne zmiany w dopłatach unijnych. Nowy projekt ustawy o rolnikach aktywnych zawodowo ma wyeliminować fikcyjne gospodarstwa i sprawić, że pieniądze z Wspólnej Polityki Rolnej trafią wyłącznie do osób faktycznie prowadzących działalność rolniczą.

Zmiana rozporządzenia w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Nowa wersja instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń Ministerstwa Finansów

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował o wejściu w życie rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zgłoszeń INTRASTAT. Ponadto Ministerstwo opublikowało nową wersję Instrukcji wypełniania i przesyłania zgłoszeń INTRASTAT.

Deklaracje PDS do 31 maja 2026 r. na dotychczasowych zasadach. Nowe wytyczne Komisji Europejskiej dot. systemów ICS2 o NCTS Faza 6

Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował w komunikacie, w związku ze zbliżającym się obowiązkiem stosowania w Unii Europejskiej systemu ICS2 przez przewoźników drogowych oraz kolejowych, że Komisja Europejska wydała nowe wytyczne w zakresie stosowania systemu ICS2 oraz NCTS2.

REKLAMA

Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

REKLAMA