REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawozdania Finansowe. Dłużne papiery wartościowe

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Liczne wątpliwości zakładów ubezpieczeń i audytorów badających sprawozdania finansowe skłoniły Urząd Komisji Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych do zajęcia stanowiska w sprawie prezentacji w sprawozdaniu finansowym umów warunkowego nabycia lub warunkowej sprzedaży dłużnych papierów wartościowych.

Stanowisko organu nadzoru uzgodniono z Departamentem Instytucji Finansowych Ministerstwa Finansów. Stwierdzono, że transakcje buy-sell-back i sell-buy-back nie powodują utraty kontroli przez zbywającego nad papierem wartościowym będącym przedmiotem transakcji, gdyż zarówno termin, jak i wartość odkupu są z góry określone. W przypadku gdy nie następuje utrata kontroli, papiery te powinny pozostać w ewidencji księgowej zbywającego. Oznacza to, że nie powinny być one zgodnie z treścią ekonomiczną zawartych transakcji ujmowane w ewidencji nabywcy jako papiery wartościowe.

REKLAMA

W wyjaśnieniach podkreślono, że nabywca nie staje się w tych przypadkach beneficjentem korzyści wynikających np. ze wzrostu wartości papierów będących przedmiotem transakcji, jak również nie ponosi ryzyka związanego z niekorzystnymi zmianami wartości przedmiotowych papierów lub też ryzyka kredytowego emitenta, a jedynie jest uprawniony do uzyskania przychodów odsetkowych określonych w zawartych umowach. Zwrócono również uwagę na fakt, że papiery te nie spełniają definicji aktywów w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości. Spełnia ją natomiast prawo do otrzymania wydanych w zamian środków pieniężnych wraz z odsetkami, które odpowiada definicji depozytów bądź pożyczek.

Jeśli więc zbywający w dalszym ciągu ujmuje przeniesiony składnik aktywów w całości, a także ujmuje zobowiązanie finansowe z tytułu otrzymanej zapłaty – analogiczne podejście powinno być zastosowane w księgach nabywcy. Nabywca powinien więc rozpoznać w swoich księgach jedynie należność z tytułu przewidywanego zwrotu nadpłaty oraz zarachowywać odsetki wynikające z warunków transakcji.

Wyjaśniono także, że w ramach przedmiotowych transakcji dłużne papiery wartościowe powinny być wykazywane jako „pozostałe pożyczki” w poz. B.III.5 aktywów bilansu z obowiązkiem stosownego opisu w informacji dodatkowej do sprawozdania finansowego. Zmiana ta spowoduje pomniejszenie salda wykazywanego w poz. B.III.2 aktywów bilansu oraz odpowiednie podwyższenie salda wykazywanego w poz. B.III.5 aktywów bilansu oraz pociągnie za sobą zmiany o charakterze prezentacyjnym w ogólnym rachunku zysków i strat, technicznym rachunku ubezpieczeń oraz cash flow.

SŁOWNICZEK

buy-sell-back – usługa polega na zawarciu przez klienta transakcji sprzedaży bonów lub obligacji skarbowych z jednoczesnym ich odkupem od banku w terminie późniejszym. Klient sprzedaje bony lub obligacje skarbowe z długim terminem do wykupu i odkupuje je przed upływem tego terminu po cenie ustalonej w dniu zawarcia transakcji.

sell-buy-back – transakcja polega na sprzedaży bonów skarbowych oraz odkupie bonów po cenie ustalonej z góry w dniu sprzedaży bonów. Klient w ten sposób inwestuje w bony skarbowe w trakcie trwania emisji (po dniu emisji, a przed wykupem przez Skarb Państwa), bez konieczności oczekiwania do momentu wykupu bonów po cenie ustalonej z góry.

Wiesława Moczydłowska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA