REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do 100 tys. zł na działalność pozarolniczą na wsi

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Handel, opieka nad dziećmi, naprawa maszyn czy agroturystyka - to tylko niektóre przykłady biznesu na wsi. Na rozpoczęcie takiej działalności można dostać do 100 tys. zł. Agencja we wtorek rozpoczęła nabór wniosków. Chętnych nie brakuje.

 

REKLAMA

Autopromocja

Jak poinformował we wtorek Departament Komunikacji Społecznej ARiMR, w pierwszym dniu przyjmowania wniosków napłynęło ich do Agencji 2,2 tys. Zwiększone limity zostały już przekroczone w woj. warmińsko-mazurskim, lubuskim i zachodniopomorskim.

W warmińsko-mazurskim oddziale ARiMR w Olsztynie od rana ustawiło się w kolejce ok. 300 osób. Rolnicy zaczęli tworzyć listy kolejkowe już w niedzielę, ponieważ o przyznaniu dofinansowania decyduje kolejność wpłynięcia wniosku.

W ubiegłorocznym naborze wniosków, rolnicy z Warmii i Mazur przede wszystkim starali się o pieniądze na uruchomienie usług budowlanych, na utworzenie wypożyczalni sprzętu rolniczego. Zdarzały się także inne pomysły na pozarolniczy biznes, np. kupowano statki i w sezonie wakacyjnym organizowano rejsy dla turystów po mazurskich jeziorach.

W lubelskim oddziale ARiMR już pierwszego dnia wnioski o pomoc w tworzeniu nowych miejsc pracy na wsi złożyło prawie 50 osób. Na Lubelszczyźnie jest do rozdysponowania 97 mln zł - powiedział PAP dyrektor lubelskiego oddziału ARiMR Andrzej Bieńko.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wielu chętnych jest również w regionie podkarpackim. Agencja otrzymała we wtorek ponad 750 wniosków. "Mamy pełne pokrycie finansowe na wszystkie wnioski. Realnie utworzymy ponad tysiąc nowych miejsc pracy na wsi" - podkreślił dyrektor oddziału ARiMR w Rzeszowie Marek Ordyczyński.

Działanie "różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej" jest finansowane w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 i przeznaczone wyłącznie dla rolników i ich rodzin.

W zasadzie tylko trzeba mieć dobry pomysł na prowadzenie dodatkowej działalności gospodarczej i złożyć poprawnie wypełniony wniosek, by otrzymać unijne wsparcie pozwalające na osiąganie dodatkowych dochodów w gospodarstwie. Pieniędzy na to działanie nie powinno zabraknąć, gdyż resort rolnictwa dwukrotnie zwiększył pulę środków na ten cel do kwoty 676,4 mln zł. Pieniądze te są podzielone na poszczególne województwa.

Zakres działań, na które można uzyskać dofinansowanie, jest bardzo szeroki. Rolnik może otrzymać pieniądze np. na działalność polegającą na świadczeniu usług dla gospodarstw rolnych lub leśnictwa, a także dla ludności. Może to być handel hurtowy lub detaliczny, agroturystyka, przetwórstwo produktów rolnych lub leśnych, wytwarzanie produktów energetycznych z biomasy, opieka nad dziećmi. Pomocą objęte są działania w zakresie rachunkowości, doradztwa oraz usług informatycznych.

Dzięki podwojeniu puli środków na te cele, wsparcie na działalność pozarolniczą będzie mogło otrzymać około 7 tys. rolników, współmałżonków lub domowników, to mniej więcej tyle samo osób, ile złożyło wnioski o taką pomoc w 2008 i 2009 roku. W ubiegłym roku o dotację ubiegało się 3,8 tys. rolników, średnio wnioskowali oni o 80 tys. zł.

Na założenie własnej działalności rolnik może dostać do 100 tys. zł, pieniądze te mogą pokryć do 50 proc. tzw. kosztów kwalifikowanych. Jednak zanim beneficjent otrzyma je z Agencji, musi wyłożyć własne środki i realizować pomysł.

Minister rolnictwa Marek Sawicki zapowiedział na konferencji prasowej w piątek, że rolnicy, którzy ponieśli 30 proc. strat w gospodarstwie w wyniku klęski żywiołowej, otrzymają wsparcie w wysokości 80 proc. kosztów realizacji projektu.

Oddziały ARiMR przyjmują je do przekroczenia limitu określonego na województwo o 20 proc., ale nie później niż do końca roku.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA