REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do 100 tys. zł na działalność pozarolniczą na wsi

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Handel, opieka nad dziećmi, naprawa maszyn czy agroturystyka - to tylko niektóre przykłady biznesu na wsi. Na rozpoczęcie takiej działalności można dostać do 100 tys. zł. Agencja we wtorek rozpoczęła nabór wniosków. Chętnych nie brakuje.

 

REKLAMA

Autopromocja

Jak poinformował we wtorek Departament Komunikacji Społecznej ARiMR, w pierwszym dniu przyjmowania wniosków napłynęło ich do Agencji 2,2 tys. Zwiększone limity zostały już przekroczone w woj. warmińsko-mazurskim, lubuskim i zachodniopomorskim.

W warmińsko-mazurskim oddziale ARiMR w Olsztynie od rana ustawiło się w kolejce ok. 300 osób. Rolnicy zaczęli tworzyć listy kolejkowe już w niedzielę, ponieważ o przyznaniu dofinansowania decyduje kolejność wpłynięcia wniosku.

W ubiegłorocznym naborze wniosków, rolnicy z Warmii i Mazur przede wszystkim starali się o pieniądze na uruchomienie usług budowlanych, na utworzenie wypożyczalni sprzętu rolniczego. Zdarzały się także inne pomysły na pozarolniczy biznes, np. kupowano statki i w sezonie wakacyjnym organizowano rejsy dla turystów po mazurskich jeziorach.

REKLAMA

W lubelskim oddziale ARiMR już pierwszego dnia wnioski o pomoc w tworzeniu nowych miejsc pracy na wsi złożyło prawie 50 osób. Na Lubelszczyźnie jest do rozdysponowania 97 mln zł - powiedział PAP dyrektor lubelskiego oddziału ARiMR Andrzej Bieńko.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wielu chętnych jest również w regionie podkarpackim. Agencja otrzymała we wtorek ponad 750 wniosków. "Mamy pełne pokrycie finansowe na wszystkie wnioski. Realnie utworzymy ponad tysiąc nowych miejsc pracy na wsi" - podkreślił dyrektor oddziału ARiMR w Rzeszowie Marek Ordyczyński.

Działanie "różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej" jest finansowane w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 i przeznaczone wyłącznie dla rolników i ich rodzin.

REKLAMA

W zasadzie tylko trzeba mieć dobry pomysł na prowadzenie dodatkowej działalności gospodarczej i złożyć poprawnie wypełniony wniosek, by otrzymać unijne wsparcie pozwalające na osiąganie dodatkowych dochodów w gospodarstwie. Pieniędzy na to działanie nie powinno zabraknąć, gdyż resort rolnictwa dwukrotnie zwiększył pulę środków na ten cel do kwoty 676,4 mln zł. Pieniądze te są podzielone na poszczególne województwa.

Zakres działań, na które można uzyskać dofinansowanie, jest bardzo szeroki. Rolnik może otrzymać pieniądze np. na działalność polegającą na świadczeniu usług dla gospodarstw rolnych lub leśnictwa, a także dla ludności. Może to być handel hurtowy lub detaliczny, agroturystyka, przetwórstwo produktów rolnych lub leśnych, wytwarzanie produktów energetycznych z biomasy, opieka nad dziećmi. Pomocą objęte są działania w zakresie rachunkowości, doradztwa oraz usług informatycznych.

Dzięki podwojeniu puli środków na te cele, wsparcie na działalność pozarolniczą będzie mogło otrzymać około 7 tys. rolników, współmałżonków lub domowników, to mniej więcej tyle samo osób, ile złożyło wnioski o taką pomoc w 2008 i 2009 roku. W ubiegłym roku o dotację ubiegało się 3,8 tys. rolników, średnio wnioskowali oni o 80 tys. zł.

Na założenie własnej działalności rolnik może dostać do 100 tys. zł, pieniądze te mogą pokryć do 50 proc. tzw. kosztów kwalifikowanych. Jednak zanim beneficjent otrzyma je z Agencji, musi wyłożyć własne środki i realizować pomysł.

Minister rolnictwa Marek Sawicki zapowiedział na konferencji prasowej w piątek, że rolnicy, którzy ponieśli 30 proc. strat w gospodarstwie w wyniku klęski żywiołowej, otrzymają wsparcie w wysokości 80 proc. kosztów realizacji projektu.

Oddziały ARiMR przyjmują je do przekroczenia limitu określonego na województwo o 20 proc., ale nie później niż do końca roku.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA