REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Do 100 tys. zł na działalność pozarolniczą na wsi

REKLAMA

Handel, opieka nad dziećmi, naprawa maszyn czy agroturystyka - to tylko niektóre przykłady biznesu na wsi. Na rozpoczęcie takiej działalności można dostać do 100 tys. zł. Agencja we wtorek rozpoczęła nabór wniosków. Chętnych nie brakuje.

 

REKLAMA

REKLAMA

Jak poinformował we wtorek Departament Komunikacji Społecznej ARiMR, w pierwszym dniu przyjmowania wniosków napłynęło ich do Agencji 2,2 tys. Zwiększone limity zostały już przekroczone w woj. warmińsko-mazurskim, lubuskim i zachodniopomorskim.

W warmińsko-mazurskim oddziale ARiMR w Olsztynie od rana ustawiło się w kolejce ok. 300 osób. Rolnicy zaczęli tworzyć listy kolejkowe już w niedzielę, ponieważ o przyznaniu dofinansowania decyduje kolejność wpłynięcia wniosku.

W ubiegłorocznym naborze wniosków, rolnicy z Warmii i Mazur przede wszystkim starali się o pieniądze na uruchomienie usług budowlanych, na utworzenie wypożyczalni sprzętu rolniczego. Zdarzały się także inne pomysły na pozarolniczy biznes, np. kupowano statki i w sezonie wakacyjnym organizowano rejsy dla turystów po mazurskich jeziorach.

REKLAMA

W lubelskim oddziale ARiMR już pierwszego dnia wnioski o pomoc w tworzeniu nowych miejsc pracy na wsi złożyło prawie 50 osób. Na Lubelszczyźnie jest do rozdysponowania 97 mln zł - powiedział PAP dyrektor lubelskiego oddziału ARiMR Andrzej Bieńko.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wielu chętnych jest również w regionie podkarpackim. Agencja otrzymała we wtorek ponad 750 wniosków. "Mamy pełne pokrycie finansowe na wszystkie wnioski. Realnie utworzymy ponad tysiąc nowych miejsc pracy na wsi" - podkreślił dyrektor oddziału ARiMR w Rzeszowie Marek Ordyczyński.

Działanie "różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej" jest finansowane w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 i przeznaczone wyłącznie dla rolników i ich rodzin.

W zasadzie tylko trzeba mieć dobry pomysł na prowadzenie dodatkowej działalności gospodarczej i złożyć poprawnie wypełniony wniosek, by otrzymać unijne wsparcie pozwalające na osiąganie dodatkowych dochodów w gospodarstwie. Pieniędzy na to działanie nie powinno zabraknąć, gdyż resort rolnictwa dwukrotnie zwiększył pulę środków na ten cel do kwoty 676,4 mln zł. Pieniądze te są podzielone na poszczególne województwa.

Zakres działań, na które można uzyskać dofinansowanie, jest bardzo szeroki. Rolnik może otrzymać pieniądze np. na działalność polegającą na świadczeniu usług dla gospodarstw rolnych lub leśnictwa, a także dla ludności. Może to być handel hurtowy lub detaliczny, agroturystyka, przetwórstwo produktów rolnych lub leśnych, wytwarzanie produktów energetycznych z biomasy, opieka nad dziećmi. Pomocą objęte są działania w zakresie rachunkowości, doradztwa oraz usług informatycznych.

Dzięki podwojeniu puli środków na te cele, wsparcie na działalność pozarolniczą będzie mogło otrzymać około 7 tys. rolników, współmałżonków lub domowników, to mniej więcej tyle samo osób, ile złożyło wnioski o taką pomoc w 2008 i 2009 roku. W ubiegłym roku o dotację ubiegało się 3,8 tys. rolników, średnio wnioskowali oni o 80 tys. zł.

Na założenie własnej działalności rolnik może dostać do 100 tys. zł, pieniądze te mogą pokryć do 50 proc. tzw. kosztów kwalifikowanych. Jednak zanim beneficjent otrzyma je z Agencji, musi wyłożyć własne środki i realizować pomysł.

Minister rolnictwa Marek Sawicki zapowiedział na konferencji prasowej w piątek, że rolnicy, którzy ponieśli 30 proc. strat w gospodarstwie w wyniku klęski żywiołowej, otrzymają wsparcie w wysokości 80 proc. kosztów realizacji projektu.

Oddziały ARiMR przyjmują je do przekroczenia limitu określonego na województwo o 20 proc., ale nie później niż do końca roku.

 

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA