REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kontrolerzy skarbowi będą mogli użyć pocisków gumowych

REKLAMA

Inspektorzy kontroli skarbowej w razie konieczności będą mogli użyć broni z pociskami gumowymi czy granatów ogłuszających - przewiduje projekt rozporządzenia resortu finansów do znowelizowanej niedawno ustawy o kontroli skarbowej.

Resort finansów przygotował nowy projekt rozporządzenia do znowelizowanej ustawy o kontroli skarbowej, obowiązującej od lipca br. Rozporządzenie rozszerza katalog środków, które mogą stosować kontrolerzy o "pociski niepenetracyjne, miotane z broni palnej oraz środki powodujące dysfunkcję niektórych zmysłów lub organów ciała (łzawienie i ogłuszanie)".

REKLAMA

Autopromocja

"Użycie nowo wprowadzonych (...) środków ma na celu znaczne zmniejszenie dolegliwości u osób, wobec których mogą być zastosowane środki przymusu bezpośredniego i broń palna, jak również zminimalizowanie skutków psychologicznych u samych pracowników kontroli skarbowej, którzy biorą na siebie odpowiedzialność za użycie broni palnej" - czytamy w uzasadnieniu do rozporządzenia.

"Oznacza to, że jeżeli mamy do dyspozycji broń, która może ogłuszyć, dezorientować osoby kontrolowane i pozwolić w bezpieczny sposób na odebranie im broni palnej, wtedy jest dużo mniejsze prawdopodobieństwo, że użyjemy broni palnej" - wyjaśniła Wiesława Dróżdż z resortu finansów. Podkreśliła, że kontroler może użyć broni palnej wtedy, kiedy pozostałe środki bezpośredniego przymusu nie wystarczą do skutecznego przeprowadzenia kontroli.

Przyznała, że mamy do czynienia z coraz lepiej uzbrojonymi, zorganizowanymi grupami przestępczymi. "Łatwiej nam je rozbrajać, niż doprowadzać do strzelanin. Wprowadziliśmy kulki gumowe i granaty, które pozwalają ogłuszyć takich ludzi. Było to konieczne, ponieważ te grupy, które są uprawnione do korzystania z tych środków, pracują tylko w specyficznych obszarach, gdzie nie może pójść zwykły kontroler" - powiedziała. Dodała, że chodzi m.in. o kontrolowanie handlu "lewym" paliwem, alkoholem, papierosami.

REKLAMA

Resort finansów chce, by inspektorzy mogli nadal używać m.in. kajdanek, siatek obezwładniających, paralizatorów elektrycznych czy pałek służbowych. Przyjęto, że kajdanki zakłada się na ręce trzymane z tyłu. Jeśli kontroler oceni, że prawdopodobieństwo próby ucieczki lub czynnego oporu jest nieznaczne, będzie mógł założyć kajdanki na ręce trzymane z przodu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozporządzenie resortu finansów może wejść w życie na początku przyszłego roku. MF szacuje, że koszt wyposażenia wszystkich komórek kontroli skarbowej w nowe środki przymusu bezpieczeństwa ma wynieść ok. 10 tys. zł.

Adam Bodnar z Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka powiedział, że należy się zastanowić, czy uprawnienia do użycia środków przymusu bezpośredniego są potrzebne kontrolerom skarbowym.

"Czy nie wystarczyłoby, gdyby tego typu uprawnienia posiadała policja, która by np. współpracowała z kontrolą skarbową?" - pytał. "Za chwilę powiedzą, że muszą mieć broń, cały arsenał. Ponadto kontrola skarbowa jest jedyną służbą, która nie jest poddana kontroli ze strony sejmowej komisji ds. służb specjalnych. Podlega tylko ministerstwu finansów" - podkreślił.

We Włoszech formacją uprawnioną do przeprowadzania kontroli skarbowych jest podlegająca Ministerstwu Finansów Gwardia Finansowa (Guardia di Finanza). Jest to jednostka militarna, która ma szerokie uprawnienia. Walczy z dziesiątkami przestępstw - od przemytu i podrabianie artykułów znanych firm, po handel żywym towarem i może stosować różne środki przymusu i używać siły. Wynika to z tego, że właśnie jej funkcjonariusze uczestniczą często w operacjach przeciwko mafii.

Niemiecka policja skarbowa ma w postępowaniu karnym takie same prawa i obowiązki jak policjanci, zgodnie z kodeksem postępowania karnego. Jej funkcjonariusze nie noszą jednak broni. Gdy podczas akcji napotykają na opór albo problemy, wzywają zwykłą policję. Szacuje się, że w wyniku działalności policji skarbowej w Niemczech fiskus odzyskuje ponad miliard euro rocznie.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Można już zapłacić podatek PIT kartą płatniczą w e-Urzędzie Skarbowym

Od 20 marca 2025 r. podatnicy mogą opłacać podatek PIT w serwisie e-Urząd Skarbowy (e-US) i usłudze Twój e-PIT za pomocą karty płatniczej. Dotychczas użytkownicy e-Urzędu Skarbowego mogli zapłacić podatek online przelewem bankowym lub BLIK-iem.

Prof. Witold Modzelewski: nienależny zwrot podatku VAT wynosi prawdopodobnie 40-50 mld zł rocznie

Prof. Witold Modzelewski szacuje, że nienależne zwroty VAT w Polsce mogą wynosić nawet 40-50 miliardów złotych rocznie. W 2024 roku wykryto blisko 292 tys. fikcyjnych faktur na łączną kwotę 8,7 miliarda złotych, co oznacza wzrost o ponad 130% w porównaniu do roku poprzedniego. Choć efektywność kontroli skarbowych rośnie, eksperci wskazują, że skala oszustw wciąż jest ogromna, a same kontrole mogą nie wystarczyć do rozwiązania problemu.

Zegarek od szefa bez PIT? Skarbówka: To nie przychód, ale może być darowizna

Czy upominki na jubileusz pracy i dla odchodzących na emeryturę podlegają opodatkowaniu? Skarbówka potwierdza – nie trzeba płacić podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). W grę może jednak wchodzić podatek od spadków i darowizn.

VAT 2025: Kto może rozliczać się kwartalnie

Kurs euro z 1 października 2024 r., według którego jest ustalany limit sprzedaży decydujący o statusie małego podatnika w 2025 r. oraz prawie do rozliczeń kwartalnych przez spółki rozliczające się według estońskiego CIT wynosił 4,2846 zł za euro. Kto zatem może rozliczać VAT raz na 3 miesiące w bieżącym roku?

REKLAMA

Skarbówka zabrała, sądy oddały: Przedsiębiorcy odzyskali 2,8 mld zł w sprawach o faktury

Tysiące firm niesłusznie oskarżonych o udział w oszustwach VAT w końcu wygrało walkę z fiskusem. W ciągu trzech lat sądy i organy odwoławcze uchyliły decyzje skarbówki na astronomiczną kwotę 2,8 mld zł! Czy to początek końca urzędniczej samowoli wobec przedsiębiorców?

Zleceniobiorca choruje albo miał wypadek przy pracy – jakie świadczenia mu przysługują. Czy obowiązuje okres wyczekiwania?

Umowa zlecenie to popularna forma zatrudnienia na rynku pracy. Chętnie korzystają z niej osoby, chcące skorzystać z dodatkowej formy „dorywczego” zatrudnienia i dorobić do podstawowej pensji czy studenci, którzy szukają większej swobody i elastyczności formy świadczenia pracy, aby móc pogodzić ją ze studiami. Dla niektórych umowa zlecenia jest jednak jedyną podstawą świadczenia pracy a tym samym jedynym tytułem podlegania pod ubezpieczenia. Wszystkie wymienione wyżej grupy różnią się przede wszystkim całościowym lub częściowym obowiązkiem oskładkowania przychodów uzyskiwanych z tego tytułu bądź brakiem takiego wymogu. Kwestia oskładkowania umów zlecenia implikuje natomiast ewentualne prawo do świadczeń z ubezpieczenia chorobowego. Czy w takim razie zleceniobiorca, który np. w pierwszym dniu świadczenia usług ulega wypadkowi podczas wykonywania zlecenia, może liczyć na wypłatę zasiłku z tego tytułu?

Mechanizm podzielonej płatności w VAT - kiedy jest obowiązkowy?

Przedsiębiorcy będący podatnikami VAT-u muszą w niektórych przypadkach liczyć się z dodatkowymi obowiązkami związanymi z tym podatkiem. Jednym z nich jest mechanizm podzielonej płatności (MPP), który można stosować dobrowolnie lub obligatoryjnie. Podpowiadamy, dla kogo MPP jest obowiązkowy, w jakich transakcjach się go stosuje i których towarów dotyczy.

Likwidacja sp. z o.o. – jak to zrobić zgodnie z prawem, krok po kroku

Jakie są kluczowe etapy procesu likwidacji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością? Choć założenie spółki z o.o. jest stosunkowo proste, zakończenie jej działalności wymaga przejścia przez szereg formalności, które warto dokładnie poznać przed podjęciem decyzji o likwidacji. Przyczyn i podstaw likwidacji może być wiele, w poniższym tekście opisaliśmy sytuację, w której podstawą likwidacji będzie uchwała wspólników o rozwiązaniu spółki.

REKLAMA

Integracja z KSeF - jak zdążyć przed 2026 rokiem? 5 głównych problemów i rad, jak je rozwiązać. Dlaczego warto przystąpić do systemu jeszcze w okresie fakultatywnym

Przesunięcia terminu obowiązkowego przystąpienia do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) na 2026 rok sprawiły, że wiele firm odłożyło przygotowania na później. Zdaniem Moniki Zaród, Head of Innovation & Software Products w NTT DATA Business Solutions, to ostatni moment, aby wrócić do prac, zanim presja czasu i kumulacja obowiązków zaczną utrudniać wdrożenie. Tym bardziej, że przedsiębiorcy mogą mierzyć się z kilkoma kluczowymi wyzwaniami, wśród których wymień można: rotację kadr, konieczność dostosowania się do innych zmian prawnych, uzyskanie zgody central w przypadku zagranicznych firm, konieczność ręcznego zbierania danych przed wdrożeniem automatyzacji oraz ryzyko awarii systemu. Oto 5 kroków, które ułatwią firmom skuteczne przygotowanie się do KSeF i uniknąć problemów.

Cyberbezpieczeństwo: ile kosztuje zabezpieczenie danych w firmie. Przykłady: firma mała, średnia, duża

W obliczu rosnącego ryzyka cyberataków każda firma, niezależnie od wielkości, musi inwestować w odpowiednią ochronę danych i systemów informatycznych. Zagrożenia cybernetyczne stają się coraz bardziej zaawansowane, a ich skutki mogą być katastrofalne dla stabilności przedsiębiorstwa, zarówno w kontekście finansowym, jak i reputacyjnym. Bez odpowiednich zabezpieczeń, firmy są narażone na straty wynikające z utraty danych, złośliwego oprogramowania czy ataków ransomware. Eksperci z DNR Group pokazują na przykładach ile kosztuje w Polsce zabezpieczenie danych IT firm produkcyjnych.

REKLAMA