Nowe przepisy w zakresie kontroli organizacji pożytku publicznego
REKLAMA
REKLAMA
Dotychczas obowiązujące przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli były niewystarczające i nieprecyzyjne, zarówno dla organów nadzorujących i kontrolujących, jak i dla samych organizacji pożytku publicznego (dalej „OPP”).
Rozporządzenie określa szczegółowy sposób i tryb przeprowadzania kontroli OPP przez ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego (dalej „właściwy minister”). Dodatkowo rozporządzenie wprowadza załącznik, którym jest wzór upoważnienia do przeprowadzenia kontroli.
Zgodnie z rozporządzeniem, prowadzenie działalności kontrolnej dokonywane jest na podstawie rocznego planu kontroli, sporządzanego przez właściwego ministra. Poza planem przeprowadza się kontrole doraźne, w szczególności w zakresie rozpatrywania skarg i wniosków, a także badania sposobu realizacji zaleceń pokontrolnych zawartych w wystąpieniu pokontrolnym. Rozporządzenie zakłada, że kontrolę przeprowadza się w zespołach co najmniej dwuosobowych.
Kontrola przeprowadzana jest w siedzibie kontrolowanej OPP, w czasie wykonywania przez nią zadań. Rozporządzenie przewiduje przy tym, że kontrola może być przeprowadzana za zgodą kontrolowanej OPP również poza jej godzinami pracy lub w dniach wolnych od pracy, jeżeli jest to niezbędne do prawidłowego przeprowadzenia kontroli. Dodatkowo, na pisemny wniosek kontrolowanej OPP, kontrola lub poszczególne jej czynności mogą być przeprowadzane również w siedzibie urzędu obsługującego właściwego ministra.
Rozporządzenie ponadto nakłada na kontrolującego szereg zadań, które wiążą się m.in. z obiektywnym dokonaniem ustaleń i ich rzetelnych udokumentowaniem. Zgodnie z rozporządzeniem, dokonane w postępowaniu kontrolnym ustalenia kontrolujący opisują w protokole kontroli w sposób uporządkowany, zwięzły i przejrzysty. Istotną częścią rozporządzenia, przede wszystkim z punktu widzenia OPP, są przepisy, w których precyzyjnie określono elementy składowe protokołów kontroli.
Podsumowując należy stwierdzić, że zmiany wprowadzone rozporządzeniem, były potrzebne. Dzięki nim znikną dotychczasowe doświadczenia w zakresie nadzoru i kontroli OPP, które potwierdzały, że przepisy są nieprecyzyjne i niewystarczające. Uporządkowanie i uszczegółowienie przepisów regulujących kontrolę OPP, należy zatem ocenić pozytywnie.
M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat