Egzamin na doradcę podatkowego - nowe zasady
REKLAMA
Z dniem 9 listopada 2010 r. weszły w życie przepisy rozporządzenie ministra finansów z 2 listopada 2010 r. w sprawie Państwowej Komisji Egzaminacyjnej do Spraw Doradztwa Podatkowego i przeprowadzania egzaminu na doradcę podatkowego (Dz.U. nr 212, poz. 1390). Z wyjątkiem par. 31 ust. 2 i 3, który wchodzi w życie 10 grudnia.
REKLAMA
Nowe przepisy określają m.in.:
- termin składania wniosku o dopuszczenie do egzaminu na doradcę podatkowego i wykaz dokumentów składanych przez osoby ubiegające się o zakwalifikowanie do egzaminu;
- termin i sposób wnoszenia opłaty egzaminacyjnej oraz szczegółowe warunki i tryb dokonywania zwrotu opłaty;
- szczegółowe zadania komisji, przewodniczącego i sekretarza komisji, przewodniczących i sekretarzy składów egzaminacyjnych oraz regulamin działania komisji;
- sposób organizowania i regulamin przeprowadzenia egzaminu sprawdzającego kwalifikacje kandydatów na doradców podatkowych, w tym szczegółowy tryb i sposób wyznaczania składów egzaminacyjnych, dokonywania oceny egzaminów i jej weryfikacji, ustalania terminów egzaminów i ich zmiany oraz zestawów pytań i zadań egzaminacyjnych;
- szczegółowe warunki i tryb przysługującego członkom komisji zwrotu kosztów podróży i noclegów poniesionych w związku z udziałem w pracach komisji.
Rozporządzenie nie wprowadza istotnych zmian dotyczących egzaminu. Nie zmienia się liczba pytań na egzaminach pisemnym i ustnym. Wprowadzono natomiast wymóg, by w części ustnej egzaminu składającej się z 10 pytań, każdy zestaw obejmował zakres co najmniej 6 dziedzin tematycznych wymienionych w ustawie o doradztwie podatkowym. Nie dotyczy to jednak zestawu pytań dla osób uprawnionych do przystąpienia do ograniczonego zakresu tematycznego egzaminu.
Nowe przepisy precyzują ponadto szczegółowo zakres zadań przewodniczącego i sekretarza komisji egzaminacyjnej, przewodniczących oraz sekretarzy składów egzaminacyjnych. Zgodnie z treścią rozporządzenia do zadań przewodniczącego komisji należy:
- organizowanie i koordynowanie prac komisji;
- reprezentowanie na zewnątrz komisji;
- zapewnienie wykonania uchwał komisji;
- przygotowywanie testów i zadań egzaminacyjnych do części pisemnej egzaminu oraz zestawów pytań do części ustnej egzaminu, na podstawie wykazu pytań i zadań egzaminacyjnych;
- udzielanie kandydatom na doradców podatkowych wyjaśnień w sprawach należących do właściwości komisji;
- podpisywanie zaświadczeń potwierdzających złożenie egzaminu z wynikiem pozytywnym.
Natomiast do zadań sekretarza komisji należy m.in. ustalanie terminów egzaminu oraz podawanie ich do publicznej wiadomości, sporządzanie listy kandydatów zakwalifikowanych do egzaminu, informowanie kandydatów, rozpatrywanie wniosków, ogłaszanie wyników egzaminu.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat