REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rada Fiskalna i podatek bankowy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Powołanie Rady Fiskalnej, która byłaby superarbitrem i recenzentem w sprawach dotyczących finansów państwa oraz wprowadzenie podatku od instytucji finansowych - przewidują przygotowane przez SLD projekty ustaw.

"Inni zapowiadają, a my to robimy. Inni mówią o potrzebach zmian w polskiej gospodarce, a SLD już dziś składa pierwszy pakiet projektów ustaw w sprawach gospodarczych" - powiedział rzecznik SLD Tomasz Kalita.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Sojusz uważa, że kluczem do obrony przed negatywnymi skutkami kryzysu jest podniesienie wiarygodności finansów publicznych. Wiceszef klubu SLD Marek Wikiński mówił, że minister finansów Jacek Rostowski zachowuje się jak "szaman", mówiąc co innego na temat stanu finansów naszego kraju w piątek, a co innego w poniedziałek.

Lewica chce więc powołania niezależnej od rządu instytucji, której zadaniem byłoby opiniowanie i kontrola polityki fiskalnej kraju, dostarczanie wiarygodnych prognoz makroekonomicznych oraz zapobieganie narastaniu długu publicznego. Według projektu trzyosobową Radę Fiskalną powoływałby Sejm. Wniosek o powołanie na jej członka składałby prezydent, szef NBP oraz prezes Polskiej Akademii Nauk.

"Potrzebny jest jak najbardziej obiektywny, instytucjonalny recenzent, który będzie w sposób rzetelny, kompetentny, uczciwy i odważny pokazywał społeczeństwu prawdziwy stan finansów publicznych bez zamiatania spraw trudnych pod dywan" - przekonywał Wikiński.

REKLAMA

Według propozycji lewicy kadencja Rady trwałaby 6 lat; przy czym co dwa lata zmieniałaby się 1/3 jego składu. Jej działalność rozpoczęłaby się od 2012 roku od opiniowania propozycji budżetu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na konferencji padły też nazwiska osób, które - zdaniem Sojuszu - byłby odpowiednie do zasiadania w Radzie. Są to była minister finansów, obecnie członkini RPP Halina Wasilewska-Trenkner, były wiceminister finansów prof. Stanisław Gomułka, a także prof. Krzysztof Rybiński.

Wikiński przekonywał, że mogliby oni pracować w Radzie, bo mają odwagę mówić ludziom prawdę na temat stanu finansów naszego kraju.

Europoseł SLD prof. Bogusław Liberadzki tłumaczył, że powołanie Rady ma dać społeczeństwu sygnał ostrzegawczy przy ewentualnych kłopotach fiskalnych kraju. Przypomniał w tym kontekście doświadczenia greckie, gdzie przez długie lata zatajano stan finansów publicznych państwa.

Drugi z przedstawionych projektów dotyczy opodatkowania niektórych instytucji finansowych. "Chcemy, aby z tego podatku w zależności od zachowania się banków w polskim sektorze bankowym wpłynęło do budżetu państwa nie mniej niż 1 mld zł rocznie" - mówił Wikiński.

Ustawa obowiązywałaby przez trzy lata od stycznia 2012 r. do końca 2015 r. Podatkiem byłyby obłożone banki krajowe, oddziały banków zagranicznych, oddziały instytucji kredytowych, zakłady ubezpieczeń i restrukturyzacji, a także fundusze inwestycyjne.

Do budżetu trafiałby 0,25 proc. sumy aktywów danej instytucji finansowej. Zwolnione z podatku byłyby te banki, które cały zysk za rok obrachunkowy przeznaczyłyby na zwiększanie funduszy własnych.

"W naszych rozwiązaniach staramy się wprowadzić bezpiecznik, który by uniemożliwiał bankom przerzucanie tego podatku na barki klientów" - podkreślił Wikiński. W projekcie zapisano, że po wejściu w życie nowych rozwiązań, instytucje finansowe nie mogą pogarszać warunków umów z klientami.

Liberadzki zwracał uwagę, że prace nad podobnymi rozwiązaniami trwają w Grupie G-20. "Za kryzys będą solidarnie płacić wszyscy - społeczeństwo, które najmniej zawiniło, już płaci, patrz podwyższony podatek VAT, natomiast dotychczas nie płacili ci, którzy powodowali (kryzys)" - oświadczył europoseł.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

REKLAMA

Czy możliwe będzie anulowanie faktury wystawionej w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie wychwyci? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

REKLAMA

Dropshipping: zarabianie bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

REKLAMA