REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana ustawy o cenach - ułatwienia dla przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Dnia 26 stycznia 2011 r. weszła w życie istotna z punktu widzenia działalności przedsiębiorców (głównie producentów oraz sprzedawców) nowelizacja ustawy o cenach oraz ustawy o kontroli skarbowej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o zmianie ustawy o cenach oraz ustawy o kontroli skarbowej (Dz. U. z 2010 r. Nr 197, poz. 1309)

Nowelizacja wyeliminowała z porządku prawnego część zbędnych i trudnych w stosowaniu przepisów, które nakładały na przedsiębiorcę obowiązek określenia szczegółowej, pisemnej charakterystyki jakościowej towaru (usługi) oraz towarzyszący mu obowiązek obniżenia ceny w sytuacji, gdy towar ten nie posiadał wymaganych cech określonych w sporządzonej charakterystyce, bądź też posiadał wady polegające na zmniejszeniu jego ilości, masy, objętości albo uszkodzeniu.

Należy wskazać, że ustawa z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. z 2001 r. Nr 97, poz. 1050 ze zm.), określając w szczególności zasady i tryb kształtowania cen towarów i usług oraz sposoby informowania o nich, wprowadza generalną zasadę, zgodnie z którą ceny towarów i usług uzgadniają strony zawierające umowę, tj. przedsiębiorcy albo przedsiębiorca i konsument (ustawy nie stosuje się do umów zawieranych pomiędzy osobami fizycznymi, z których żadna nie jest przedsiębiorcą).

REKLAMA

Wprowadzone przez nowelizację zmiany polegają w istocie na uchyleniu dotychczas obowiązujących przepisów ustawy, z których wynikały nałożone na przedsiębiorców obowiązki określenia szczegółowej, pisemnej charakterystyki jakościowej towaru lub usługi oraz obniżenia ich ceny w przypadkach, w których nie posiadały wymaganych cech określonych w tej charakterystyce, bądź też posiadały wady polegające na zmniejszeniu ich ilości, masy, objętości albo uszkodzeniu. Nowelizacja uchyliła również przysługujące Radzie Ministrów upoważnienie do określenia wykazu towarów i usług, do których obowiązek określenia charakterystyki jakościowej - ze względu na nadmierne obciążenie dla przedsiębiorcy - nie miał zastosowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy wskazać, że wprowadzone przez nowelizację zmiany mają również na celu zapewnienie spójności przepisów prawa, a także usunięcie biurokratycznych i zbędnych unormowań, które rodziły wątpliwości interpretacyjne oraz trudności w stosowaniu zarówno dla przedsiębiorców, jak i organów władzy państwowej. Uchylone przepisy, związane w szczególności z obowiązkiem sporządzania charakterystyki jakości, miały bowiem charakter ogólny. Ustawa nie zawierała katalogu towarów lub usług objętych tym obowiązkiem, przepisu upoważniającego do wydania aktu wykonawczego, który w sposób precyzyjnych ustaliłby ich listę, czy też regulacji określającej zakres i stopień szczegółowości samej charakterystyki.

Konieczność nowelizacji została pośrednio spowodowana także obowiązkiem dostosowania prawa krajowego do wymogów prawa wspólnotowego, które w sposób precyzyjny reguluje kwestie jakości w obrocie, m.in. handlowej czy zdrowotnej.

Podsumowując należy stwierdzić, że wejście w życie zmian wprowadzonych nowelizacją powinno wpłynąć na zapewnienie większej spójności systemu prawa, z którego wyeliminowane zostały przepisy zbędne, powodujące wątpliwości interpretacyjne oraz trudności w stosowaniu. Powyższe zmiany rodzą również określone konsekwencje natury ekonomicznej - obowiązek sporządzania przez przedsiębiorców szczegółowej charakterystyki jakości wiązał się z koniecznością ponoszenia przez nich dodatkowych i często nadmiernych kosztów, a ponadto z faktem nieuzasadnionego angażowania środków publicznych związanych z czynnościami organów skarbowych, co powinno wpłynąć na obniżenie kosztów ich działalności, oraz zwiększenie efektywności dokonywanych kontroli.

Aneta Wrona-Kłoczko

aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

REKLAMA

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA