REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Raj podatkowy nie do końca rajem

REKLAMA

Raje podatkowe, względnie oazy podatkowe, w polskim ustawodawstwie podatkowym eufemistycznie zwane państwami stosującymi szkodliwą konkurencję podatkową, to takie państwa, względnie terytoria zależne innych państw, które cechuje kilka typowych elementów: niskie opodatkowanie dochodu i kapitału albo nawet brak opodatkowania w tym zakresie, brak ograniczeń dewizowych, czyli swobodny przepływ kapitałów, korzystny system prawny, czyli łatwość i niskie koszty zakładania, łączenia i zbywania spółek, tajemnica bankowa i finansowa, stabilny system polityczny i ekonomiczny, nowoczesna struktura telekomunikacyjna, sprawny i nowoczesny system bankowy.

Wśród rajów podatkowych występuje też daleko posunięte zróżnicowanie typów i form – wyróżnia się generalnie trzy typy rajów podatkowych: raje podatkowe w wąskim znaczeniu, gdzie obowiązuje generalna zasada zupełnego braku opodatkowania dochodu lub kapitału określonych grup podmiotów, np. osób fizycznych (Monako), raje podatkowe w szerokim znaczeniu, gdzie opodatkowanie dochodu lub kapitału występuje, lecz są to podatki bardzo niskie lub wręcz pobierane w formie ryczałtu kwotowego (Jersey, Guernsey) oraz raje podatkowe w znaczeniu selektywnym, co oznacza specjalne regulacje podatkowe w odniesieniu do niektórych podmiotów, względnie niektórych rodzajów działalności – przy jednoczesnym istnieniu standardowego systemu podatkowego w odniesieniu do pozostałych podmiotów lub rodzajów działalności.

Autopromocja
Skorzystanie z benefitów, które oferują raje podatkowe, może być przyjemne, choć nie jest ani proste, ani łatwe.

O ile wymienione cechy rajów podatkowych wyglądają bardzo atrakcyjnie i zachęcająco, to w przypadku dokonywania płatności typu dywidendy, odsetki lub należności licencyjne do tych państw lub terytoriów, co do zasady stosowanie będzie opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym, a więc 19-20 proc. przychodu – w zależności od rodzaju dochodu.

Jest bowiem charakterystyczne, że raje podatkowe z reguły nie posiadają rozbudowanej sieci umów o unikaniu międzynarodowego podwójnego opodatkowania dochodu, typowej dla państw rozwiniętych gospodarczo, a więc nie ma podstaw prawnych do obniżenia podstawowej stawki podatku w przypadku takich płatności dokonywanych do rajów podatkowych.

Również zyski kapitałowe, np. ze sprzedaży papierów wartościowych lub praw majątkowych (np. udziały w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością) nie będą korzystały ze zwolnienia od opodatkowania w tzw. państwie źródła, przewidzianego w standardowych umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania. Dodatkowym utrudnieniem jest obowiązek sporządzenia specjalnej dokumentacji podatkowej, o której mowa w art. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Tak więc skorzystanie z benefitów, które oferują raje podatkowe, aczkolwiek może być przyjemne, nie jest ani proste, ani łatwe. Faktu tego nie zmienia podpisanie przez Polskę w 2004 r. kilku umów dotyczących opodatkowania dochodów z oszczędności osób fizycznych w formie wypłacanych odsetek (Jersey, Guernsey, Wyspa Man, Antyle Holenderskie oraz Aruba). Umowy te mają bowiem charakter incydentalny i odnoszą się jedynie do wycinkowego zagadnienia opodatkowania niektórych odsetek.


Dr Janusz Fiszer, partner w Kancelarii Prawnej White & Case i adiunkt Uniwersytetu Warszawskiego
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Kasowy PIT 2025

Praktyczny webinar „Kasowy PIT 2025” poprowadzi Monika Brzostowska, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Podczas webinaru omówione zostaną zasady rozliczania kasowego PIT wchodzące od 2025 r.

Czy większość nabywców towarów i usług, na których wystawiane będą obowiązkowo faktury ustrukturyzowane, zrezygnuje z posiadania tych dokumentów?

Dla większości adresatów czynności wykonanych przez podatników VAT czynnych faktura ustrukturyzowana jako dokument będzie czymś nieznanym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Zdaniem Profesora faktura ustrukturyzowana nie jest obiektywnie jakimkolwiek dokumentem księgowym, bo brak jest jej „doręczenia” dłużnikowi. W drodze wyjątku faktury te można uznać za „doręczone” innym podatnikom VAT czynnym, ale owo podatkowe „doręczenie” nie wywołuje ex lege skutków cywilnoprawnych. 

Nie wszyscy wnioskujący otrzymali dotację A2.1.1. Jakie dalsze kroki może podjąć przedsiębiorca, którego wniosek nie został objęty wsparciem?

W końcu po trzykrotnym przedłużaniu terminu oceny wniosków 26 września 2024 r. Ministerstwo Aktywów Państwowych opublikowało listę rankingową projektów zgłoszonych w ramach inwestycji A2.1.1 Inwestycje wspierające robotyzację i cyfryzację w przedsiębiorstwach z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności. 

Zwolnienie z podatku przychodów po umorzeniu kredytu frankowego. Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia

Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia z podatku przychodów, uzyskanych wskutek umorzenia kredytów hipotecznych we frankach - podał resort w uwagach do projektu rozporządzenia, wydłużającego zwolnienie do końca 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w prawie upadłościowym od 2025 roku: jak wpłyną na wierzycieli i dłużników?

W opublikowanym 18 października 2024 projekcie nowelizacji ustawy – Prawo restrukturyzacyjne i ustawy – Prawo upadłościowe (nr z wykazu: UC43) znajdziemy szereg znaczących zmian, które mają na celu implementację Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1023 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie ram restrukturyzacji zapobiegawczej, zwanej „dyrektywą drugiej szansy”. Nowe przepisy mają wejść w życie w 2025 roku. Wprowadzają one regulacje, które mogą znacząco wpłynąć na procesy restrukturyzacyjne oraz na sytuację przedsiębiorstw borykających się z problemami finansowymi.

Do jakiej kwoty darowizna bez podatku w 2025 roku?

Jak nie zapłacić podatku od darowizn w 2025 roku? Kiedy darowizna będzie zwolniona z podatku? Jakie grypy podatkowe zostały określone przez ustawodawcę? Jakie kwoty wolne w przyszłym roku, a także, jakie stawki podatku od darowizn?

Filmowi księgowi – znasz ich historie? Rozwiąż quiz!
Księgowi na ekranie to nie tylko liczby i dokumenty, ale też intrygi, emocje i zaskakujące zwroty akcji. Jak dobrze znasz filmy, w których bohaterowie związani są z tym zawodem? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę o najciekawszych produkcjach z księgowymi w roli głównej!
Zmiany w podatku od nieruchomości od 2025 roku. Czy wydane wcześniej interpretacje nadal będą chronić podatników?

Projekt ustawy zmieniającej przepisy dotyczące podatku od nieruchomości został skierowany do prac w Sejmie, druk nr 741. Zmiany przepisów planowo mają wejść w życie od 1 stycznia 2025 roku.  Co te zmiany oznaczają dla podatników, którzy posiadają interpretacje indywidualne? Czy interpretacje indywidualne uzyskane na podstawie obecnie obowiązujących przepisów zachowają moc ochronną od 1 stycznia 2025 roku?

REKLAMA

Integracja kas rejestrujących online z terminalami płatniczymi od 2025 roku. Obowiązek odroczony do 31 marca

Ministerstwo Finansów poinformowało 20 listopada 2024 r., że uchwalono przepisy odraczające do 31 marca 2025 r. obowiązku integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi. Ale Minister Finansów chce w ogóle zrezygnować z wprowadzenia tego obowiązku. Podjął w tym celu prace legislacyjne. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o VAT i niektórych innych ustaw (UD125). Ta nowelizacja jest obecnie przedmiotem rządowych prac legislacyjnych.

KSeF obowiązkowy: najnowszy projekt ustawy okiem doradcy podatkowego. Plusy, minusy i niewiadome

Ministerstwo Finansów przygotowało 5 listopada 2024 r. długo wyczekiwany projekt ustawy o rozwiązaniach w obowiązkowym KSeF. Spróbujmy zatem ocenić przedstawiony projekt: co jest na plus, co jest na minus, a co nadal jest niewiadomą. 

REKLAMA