REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

MG: projekt ustawy ograniczającej obowiązki informacyjne

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ponad 3 mld zł rocznie mają zyskać przedsiębiorcy na zaproponowanej przez Ministerstwo Gospodarki redukcji bądź likwidacji uciążliwych obowiązków informacyjnych i barier administracyjnych. Resort przedstawił projekt założeń odpowiedniej ustawy.

Minister gospodarki, wicepremier Waldemar Pawlak mówił na konferencji prasowej, że propozycje idą w kierunku zastąpienia papierowych dokumentów ich elektroniczną wersją. Wyraził też nadzieję, że jeszcze w marcu projekt przyjmie rząd, a będzie on uchwalony przed końcem kadencji parlamentu. Podkreślał, że o ile poprzednia ustawa deregulacyjna - która właśnie jest w Sejmie - powstawała prawie trzy lata, o tyle założenia tej ustawy powstały w trzy tygodnie.

REKLAMA

REKLAMA

Założenia przewidują modyfikację bądź likwidację 50 obowiązków informacyjnych, których muszą dopełniać obywatele i przedsiębiorcy oraz 29 barier administracyjnych. Proponowane zmiany w większości nie budzą kontrowersji, dlatego nie powinno być większych problemów z ich przyjęciem - zaznaczył Pawlak.

Według wiceministra gospodarki Mieczysława Kasprzaka, najważniejsze propozycje zmniejszenie o połowę okresu przedawnienia należności wobec ZUS i KRUS - z 10 do 5 lat czy zmniejszenie częstotliwości przekazywania przez pracodawcę formularza RMUA z wykazem zapłaconych składek - obecnie RMUA sporządzany jest co miesiąc, resort proponuje by było to raz na rok, a dopiero na żądanie pracownika - co miesiąc.

"To jest 12 kartek A4, które co roku dostaje każdy pracownik . Większość nie wie po co, ja też" - mówił Kasprzak.

Kolejną propozycją jest likwidacja dwukrotnego przesyłania do ZUS zwolnienia lekarskiego. Obecnie robi to i lekarz i pracodawca, resort gospodarki proponuje, by robił to tylko pracodawca w formie elektronicznej i tylko w wypadku, kiedy pracownik ze zwolnienia skorzysta. "Wystarczy krótka informacja, imię nazwisko, PESEL. Nie trzeba koperty, nie trzeba znaczka" - mówił Kasprzak.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Ministerstwo gospodarki postuluje też np. likwidację obowiązku publikowania sprawozdań finansowych w "Monitorze Polskim B". "Jedna strona kosztuje ponad 700 zł, a takie sprawozdanie to co najmniej kilka stron. Wychodzą z tego grube miliony dla firm" - podkreślił Kasprzak.

Kolejne propozycje dotyczą m.in. umożliwienie wykorzystania zaległego urlopu do końca lipca a nie - jak obecnie - do końca marca, możliwość występowania przez organizacje pracodawców o dokonanie ogólnej interpretacji przepisów podatkowych, skrócenie terminu zwrotu różnicy podatku VAT z 60 do 30 dni czy możliwość przechowywania akt osobowych pracowników w formie elektronicznej.

Zmiany poparli obecni na konferencji przedstawiciele organizacji pracodawców, które wcześniej, na prośbę resortu, zgłaszały swoje uwagi i postulaty.

Katarzyna Urbańska z PKPP Lewiatan zwracała uwagę, że wszystkie dodatkowe obowiązki informacyjne dla przedsiębiorców oznaczają kolejne koszty. "Czas przedsiębiorcy, związany z wypełnianiem wielu formalności dla urzędów przekłada się przecież na pieniądze" - podkreślała. Mówiła też, że liczy na kolejne pakiety deregulacyjne, w obszarze np. procesu inwestycyjnego czy dochodzenia należności.

Elżbieta Lutow ze Związku Rzemiosła Polskiego wymieniła jako wyjątkowo korzystną określiła zmianę wyjątkowo uciążliwego - jej zdaniem - i dla przedsiębiorcy i dla urzędników procesu przywracania ubezpieczenia chorobowego.

Adam Ambrozik z Pracodawców RP podkreślał błyskawiczne tempo prac nad założeniami. Mówił też, że niektóre propozycje powinny iść dalej, np. czas wykorzystania zaległego urlopu powinien wynosić rok.

Wojciech Warski z Business Centre Club podkreślał z kolei, że likwidowane będą obowiązki czysto biurokratyczne, potrzebne wyłącznie administracji. Nazwał "bardzo cenną" możliwość występowania przez organizacje pracodawców o dokonanie ogólnej interpretacji przepisów podatkowych. "Przedsiębiorcy nie będą się już obawiać tego, że urzędnik skarbowy, który otrzyma zapytanie natychmiast przyśle kontrolę" - mówił Warski.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA