REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

MG: projekt ustawy ograniczającej obowiązki informacyjne

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ponad 3 mld zł rocznie mają zyskać przedsiębiorcy na zaproponowanej przez Ministerstwo Gospodarki redukcji bądź likwidacji uciążliwych obowiązków informacyjnych i barier administracyjnych. Resort przedstawił projekt założeń odpowiedniej ustawy.

Minister gospodarki, wicepremier Waldemar Pawlak mówił na konferencji prasowej, że propozycje idą w kierunku zastąpienia papierowych dokumentów ich elektroniczną wersją. Wyraził też nadzieję, że jeszcze w marcu projekt przyjmie rząd, a będzie on uchwalony przed końcem kadencji parlamentu. Podkreślał, że o ile poprzednia ustawa deregulacyjna - która właśnie jest w Sejmie - powstawała prawie trzy lata, o tyle założenia tej ustawy powstały w trzy tygodnie.

REKLAMA

REKLAMA

Założenia przewidują modyfikację bądź likwidację 50 obowiązków informacyjnych, których muszą dopełniać obywatele i przedsiębiorcy oraz 29 barier administracyjnych. Proponowane zmiany w większości nie budzą kontrowersji, dlatego nie powinno być większych problemów z ich przyjęciem - zaznaczył Pawlak.

Według wiceministra gospodarki Mieczysława Kasprzaka, najważniejsze propozycje zmniejszenie o połowę okresu przedawnienia należności wobec ZUS i KRUS - z 10 do 5 lat czy zmniejszenie częstotliwości przekazywania przez pracodawcę formularza RMUA z wykazem zapłaconych składek - obecnie RMUA sporządzany jest co miesiąc, resort proponuje by było to raz na rok, a dopiero na żądanie pracownika - co miesiąc.

"To jest 12 kartek A4, które co roku dostaje każdy pracownik . Większość nie wie po co, ja też" - mówił Kasprzak.

Kolejną propozycją jest likwidacja dwukrotnego przesyłania do ZUS zwolnienia lekarskiego. Obecnie robi to i lekarz i pracodawca, resort gospodarki proponuje, by robił to tylko pracodawca w formie elektronicznej i tylko w wypadku, kiedy pracownik ze zwolnienia skorzysta. "Wystarczy krótka informacja, imię nazwisko, PESEL. Nie trzeba koperty, nie trzeba znaczka" - mówił Kasprzak.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Ministerstwo gospodarki postuluje też np. likwidację obowiązku publikowania sprawozdań finansowych w "Monitorze Polskim B". "Jedna strona kosztuje ponad 700 zł, a takie sprawozdanie to co najmniej kilka stron. Wychodzą z tego grube miliony dla firm" - podkreślił Kasprzak.

Kolejne propozycje dotyczą m.in. umożliwienie wykorzystania zaległego urlopu do końca lipca a nie - jak obecnie - do końca marca, możliwość występowania przez organizacje pracodawców o dokonanie ogólnej interpretacji przepisów podatkowych, skrócenie terminu zwrotu różnicy podatku VAT z 60 do 30 dni czy możliwość przechowywania akt osobowych pracowników w formie elektronicznej.

Zmiany poparli obecni na konferencji przedstawiciele organizacji pracodawców, które wcześniej, na prośbę resortu, zgłaszały swoje uwagi i postulaty.

Katarzyna Urbańska z PKPP Lewiatan zwracała uwagę, że wszystkie dodatkowe obowiązki informacyjne dla przedsiębiorców oznaczają kolejne koszty. "Czas przedsiębiorcy, związany z wypełnianiem wielu formalności dla urzędów przekłada się przecież na pieniądze" - podkreślała. Mówiła też, że liczy na kolejne pakiety deregulacyjne, w obszarze np. procesu inwestycyjnego czy dochodzenia należności.

Elżbieta Lutow ze Związku Rzemiosła Polskiego wymieniła jako wyjątkowo korzystną określiła zmianę wyjątkowo uciążliwego - jej zdaniem - i dla przedsiębiorcy i dla urzędników procesu przywracania ubezpieczenia chorobowego.

Adam Ambrozik z Pracodawców RP podkreślał błyskawiczne tempo prac nad założeniami. Mówił też, że niektóre propozycje powinny iść dalej, np. czas wykorzystania zaległego urlopu powinien wynosić rok.

Wojciech Warski z Business Centre Club podkreślał z kolei, że likwidowane będą obowiązki czysto biurokratyczne, potrzebne wyłącznie administracji. Nazwał "bardzo cenną" możliwość występowania przez organizacje pracodawców o dokonanie ogólnej interpretacji przepisów podatkowych. "Przedsiębiorcy nie będą się już obawiać tego, że urzędnik skarbowy, który otrzyma zapytanie natychmiast przyśle kontrolę" - mówił Warski.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA