REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

MG: projekt ustawy ograniczającej obowiązki informacyjne

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Ponad 3 mld zł rocznie mają zyskać przedsiębiorcy na zaproponowanej przez Ministerstwo Gospodarki redukcji bądź likwidacji uciążliwych obowiązków informacyjnych i barier administracyjnych. Resort przedstawił projekt założeń odpowiedniej ustawy.

Minister gospodarki, wicepremier Waldemar Pawlak mówił na konferencji prasowej, że propozycje idą w kierunku zastąpienia papierowych dokumentów ich elektroniczną wersją. Wyraził też nadzieję, że jeszcze w marcu projekt przyjmie rząd, a będzie on uchwalony przed końcem kadencji parlamentu. Podkreślał, że o ile poprzednia ustawa deregulacyjna - która właśnie jest w Sejmie - powstawała prawie trzy lata, o tyle założenia tej ustawy powstały w trzy tygodnie.

REKLAMA

REKLAMA

Założenia przewidują modyfikację bądź likwidację 50 obowiązków informacyjnych, których muszą dopełniać obywatele i przedsiębiorcy oraz 29 barier administracyjnych. Proponowane zmiany w większości nie budzą kontrowersji, dlatego nie powinno być większych problemów z ich przyjęciem - zaznaczył Pawlak.

Według wiceministra gospodarki Mieczysława Kasprzaka, najważniejsze propozycje zmniejszenie o połowę okresu przedawnienia należności wobec ZUS i KRUS - z 10 do 5 lat czy zmniejszenie częstotliwości przekazywania przez pracodawcę formularza RMUA z wykazem zapłaconych składek - obecnie RMUA sporządzany jest co miesiąc, resort proponuje by było to raz na rok, a dopiero na żądanie pracownika - co miesiąc.

"To jest 12 kartek A4, które co roku dostaje każdy pracownik . Większość nie wie po co, ja też" - mówił Kasprzak.

REKLAMA

Kolejną propozycją jest likwidacja dwukrotnego przesyłania do ZUS zwolnienia lekarskiego. Obecnie robi to i lekarz i pracodawca, resort gospodarki proponuje, by robił to tylko pracodawca w formie elektronicznej i tylko w wypadku, kiedy pracownik ze zwolnienia skorzysta. "Wystarczy krótka informacja, imię nazwisko, PESEL. Nie trzeba koperty, nie trzeba znaczka" - mówił Kasprzak.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ministerstwo gospodarki postuluje też np. likwidację obowiązku publikowania sprawozdań finansowych w "Monitorze Polskim B". "Jedna strona kosztuje ponad 700 zł, a takie sprawozdanie to co najmniej kilka stron. Wychodzą z tego grube miliony dla firm" - podkreślił Kasprzak.

Kolejne propozycje dotyczą m.in. umożliwienie wykorzystania zaległego urlopu do końca lipca a nie - jak obecnie - do końca marca, możliwość występowania przez organizacje pracodawców o dokonanie ogólnej interpretacji przepisów podatkowych, skrócenie terminu zwrotu różnicy podatku VAT z 60 do 30 dni czy możliwość przechowywania akt osobowych pracowników w formie elektronicznej.

Zmiany poparli obecni na konferencji przedstawiciele organizacji pracodawców, które wcześniej, na prośbę resortu, zgłaszały swoje uwagi i postulaty.

Katarzyna Urbańska z PKPP Lewiatan zwracała uwagę, że wszystkie dodatkowe obowiązki informacyjne dla przedsiębiorców oznaczają kolejne koszty. "Czas przedsiębiorcy, związany z wypełnianiem wielu formalności dla urzędów przekłada się przecież na pieniądze" - podkreślała. Mówiła też, że liczy na kolejne pakiety deregulacyjne, w obszarze np. procesu inwestycyjnego czy dochodzenia należności.

Elżbieta Lutow ze Związku Rzemiosła Polskiego wymieniła jako wyjątkowo korzystną określiła zmianę wyjątkowo uciążliwego - jej zdaniem - i dla przedsiębiorcy i dla urzędników procesu przywracania ubezpieczenia chorobowego.

Adam Ambrozik z Pracodawców RP podkreślał błyskawiczne tempo prac nad założeniami. Mówił też, że niektóre propozycje powinny iść dalej, np. czas wykorzystania zaległego urlopu powinien wynosić rok.

Wojciech Warski z Business Centre Club podkreślał z kolei, że likwidowane będą obowiązki czysto biurokratyczne, potrzebne wyłącznie administracji. Nazwał "bardzo cenną" możliwość występowania przez organizacje pracodawców o dokonanie ogólnej interpretacji przepisów podatkowych. "Przedsiębiorcy nie będą się już obawiać tego, że urzędnik skarbowy, który otrzyma zapytanie natychmiast przyśle kontrolę" - mówił Warski.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

REKLAMA

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA