Kasa nie zawsze obowiązkowa
REKLAMA
Prowadzenie kasy nie zawsze jest obowiązkowe. Sposób prowadzenia gospodarki kasowej w jednostce powinien być opisany w zakładowym planie kont, a decyduje o tym kierownik jednostki (w tym przypadku właściciel).
W takiej sytuacji rozliczenia gotówkowe: wpłaty i wypłaty, mogą być ewidencjonowane na koncie „Pozostałe rozrachunki”, w ewidencji szczegółowej „Rozrachunki z właścicielem”. Ewidencja analityczna do konta „Rozrachunki z właścicielem” z ewentualnym dalszym podziałem na poszczególnych właścicieli powinna zapewnić ustalenie stanu rozrachunków z każdym z właścicieli.
REKLAMA
W firmie, w której nie prowadzi się kasy, a właściciel dysponuje gotówką dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej, typowe księgowania będą następujące:
1. Pobranie gotówki z rachunku bieżącego (wyciąg bankowy):
Wn konto „Pozostałe rozrachunki” (analitycznie: Rozrachunki z właścicielem)/Ma konto „Rachunek bieżący”,
2. Faktury zakupu opłacone przez właściciela:
a) wartość netto
Wn konto „Rozliczenie zakupu”,
b) VAT naliczony podlegający odliczeniu
Wn konto „VAT naliczony i jego rozliczenie”,
c) wartość brutto
Ma konto „Pozostałe rozrachunki” (analitycznie: Rozrachunki z właścicielem),
d) rozliczenie wartości netto wydatków poniesionych przez właściciela
• wydatki zaliczane bezpośrednio w koszty działalności bieżącej
Wn konto „Koszty według rodzajów”/Ma konto „Rozliczenie zakupu”,
• wydatki na nabycie środków trwałych
Wn konto „Środki trwałe”/Ma konto „Rozliczenie zakupu”,
3. Wypłata wynagrodzeń netto (lista płac):
Wn konto „Rozrachunki z tytułu wynagrodzeń”/Ma konto „Pozostałe rozrachunki” (analitycznie: Rozrachunki z właścicielem),
4. Wpłata gotówki na rachunek bankowy:
Wn konto „Rachunek bieżący”/ Ma konto „Pozostałe rozrachunki” (analitycznie: Rozrachunki z właścicielem).
Barbara Kołodziej
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat