REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie zakupu złomu od 1 kwietnia 2011 r.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

1 kwietnia 2011 r. wchodzi w życie większość regulacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach. Według nowych zasad będzie rozliczany m.in. zakup złomu.

Ustawa z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz.U. z 2011 r. nr 64 poz. 332)

REKLAMA

Autopromocja

Kiedy nabywca rozliczy zakup

REKLAMA

Po zmianie przepisów obowiązek rozliczenia VAT został przerzucony ze sprzedawcy złomu na nabywcę. Nie zawsze jednak rozliczenie będzie odbywać się w taki sposób. Kupujący będzie rozliczał VAT tylko za sprzedawcę, który jest podatnikiem VAT niekorzystającym ze zwolnienia podmiotowego (ze względu na wysokość obrotów). Aby transakcja była rozliczana przez kupującego, sprzedawca musi być czynnym podatnikiem. Również dostawa tych towarów nie może być objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, przewidzianym dla towarów używanych.

W takim przypadku dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego. Kupujący będzie rozliczał VAT tylko od takiej dostawy, która powinna być opodatkowana, czyli nie korzysta ze zwolnienia ze względu na rodzaj towarów lub osobę dostawcy.

Należy pamiętać, że gdy powyższe warunki są spełnione, kupujący będzie zobowiązany rozliczyć VAT również wówczas, gdy korzysta ze zwolnienia podmiotowego ze względu na wysokość obrotów. Jak wynika z art. 113 ust. 13 ustawy, zwolnienia podmiotowego nie stosuje się m.in. do dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca. Nie oznacza to, że utraci prawo do korzystania ze zwolnienia. Będzie tylko zobowiązany rozliczyć VAT od tego nabycia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nabywcy złomu od 1 kwietnia muszą weryfikować status sprzedawcy, to znaczy ustalić, czy jest czynnym podatnikiem VAT. Jeśli sprzedawca jest czynnym podatnikiem, będzie zobowiązany wystawić kupującemu fakturę uproszczoną, na której nie będzie wykazywana stawka ani kwota podatku.

Jak rozliczyć zakup

Podstawą opodatkowania zakupu złomu będzie kwota, którą nabywca jest obowiązany zapłacić. Od tej kwoty będzie naliczał 23% VAT.

REKLAMA

Obowiązek podatkowy będzie powstawał na zasadach ogólnych, gdyż zmienione przepisy uchylają przepis określający specjalne zasady ustalania obowiązku podatkowego. Będzie to data wystawienia faktury, nie później niż siódmy dzień od dnia wydania złomu. Gdy przed wydaniem złomu nastąpi zapłata całości lub części, obowiązek podatkowy powstanie z chwilą jej zapłaty w stosunku do tej części. Powstaje tutaj problem, czy o momencie powstania obowiązku podatkowego powinna decydować data wystawienia faktury przez dostawcę, czy data wystawienia faktury wewnętrznej. W tym przypadku należy przyjąć, że jest to data wystawienia faktury przez sprzedawcę.

Kupujący wystawia fakturę wewnętrzną. Za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Kupujący wykazuje tę dostawę w poz. 41 i 42.

Zakup złomu od podatnika VAT

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Sprzedawca, mimo że nie rozlicza VAT, wykazuje obrót w poz. 41.

Dla kupującego podatek należny od tej dostawy jest jednocześnie podatkiem naliczonym, który odlicza, gdy zakup służy działalności opodatkowanej. Odliczenia może dokonać w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy od dostawy, lub w dwóch następnych okresach rozliczeniowych.

W przypadku gdy podatnik nie jest zobowiązany do składania deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D/VAT-8, zakup złomu rozlicza w deklaracji VAT-9M (w poz. 24 i 25), którą składa w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Joanna Dmowska

ekspert w zakresie VAT

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych w 2025 r. Są 3 limity kwotowe zwolnień podatkowych: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

REKLAMA

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

Jest kilka sposobów na uniknięcie obowiązkowego KSeF. Przykład: uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

REKLAMA