REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie zakupu złomu od 1 kwietnia 2011 r.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

1 kwietnia 2011 r. wchodzi w życie większość regulacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach. Według nowych zasad będzie rozliczany m.in. zakup złomu.

Ustawa z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz.U. z 2011 r. nr 64 poz. 332)

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy nabywca rozliczy zakup

Po zmianie przepisów obowiązek rozliczenia VAT został przerzucony ze sprzedawcy złomu na nabywcę. Nie zawsze jednak rozliczenie będzie odbywać się w taki sposób. Kupujący będzie rozliczał VAT tylko za sprzedawcę, który jest podatnikiem VAT niekorzystającym ze zwolnienia podmiotowego (ze względu na wysokość obrotów). Aby transakcja była rozliczana przez kupującego, sprzedawca musi być czynnym podatnikiem. Również dostawa tych towarów nie może być objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, przewidzianym dla towarów używanych.

W takim przypadku dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego. Kupujący będzie rozliczał VAT tylko od takiej dostawy, która powinna być opodatkowana, czyli nie korzysta ze zwolnienia ze względu na rodzaj towarów lub osobę dostawcy.

REKLAMA

Należy pamiętać, że gdy powyższe warunki są spełnione, kupujący będzie zobowiązany rozliczyć VAT również wówczas, gdy korzysta ze zwolnienia podmiotowego ze względu na wysokość obrotów. Jak wynika z art. 113 ust. 13 ustawy, zwolnienia podmiotowego nie stosuje się m.in. do dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca. Nie oznacza to, że utraci prawo do korzystania ze zwolnienia. Będzie tylko zobowiązany rozliczyć VAT od tego nabycia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nabywcy złomu od 1 kwietnia muszą weryfikować status sprzedawcy, to znaczy ustalić, czy jest czynnym podatnikiem VAT. Jeśli sprzedawca jest czynnym podatnikiem, będzie zobowiązany wystawić kupującemu fakturę uproszczoną, na której nie będzie wykazywana stawka ani kwota podatku.

Jak rozliczyć zakup

Podstawą opodatkowania zakupu złomu będzie kwota, którą nabywca jest obowiązany zapłacić. Od tej kwoty będzie naliczał 23% VAT.

Obowiązek podatkowy będzie powstawał na zasadach ogólnych, gdyż zmienione przepisy uchylają przepis określający specjalne zasady ustalania obowiązku podatkowego. Będzie to data wystawienia faktury, nie później niż siódmy dzień od dnia wydania złomu. Gdy przed wydaniem złomu nastąpi zapłata całości lub części, obowiązek podatkowy powstanie z chwilą jej zapłaty w stosunku do tej części. Powstaje tutaj problem, czy o momencie powstania obowiązku podatkowego powinna decydować data wystawienia faktury przez dostawcę, czy data wystawienia faktury wewnętrznej. W tym przypadku należy przyjąć, że jest to data wystawienia faktury przez sprzedawcę.

Kupujący wystawia fakturę wewnętrzną. Za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Kupujący wykazuje tę dostawę w poz. 41 i 42.

Zakup złomu od podatnika VAT

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Sprzedawca, mimo że nie rozlicza VAT, wykazuje obrót w poz. 41.

Dla kupującego podatek należny od tej dostawy jest jednocześnie podatkiem naliczonym, który odlicza, gdy zakup służy działalności opodatkowanej. Odliczenia może dokonać w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy od dostawy, lub w dwóch następnych okresach rozliczeniowych.

W przypadku gdy podatnik nie jest zobowiązany do składania deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D/VAT-8, zakup złomu rozlicza w deklaracji VAT-9M (w poz. 24 i 25), którą składa w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Joanna Dmowska

ekspert w zakresie VAT

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: isk.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

REKLAMA

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

REKLAMA